با دلایلی آشنا شوید که سبب می گردند نتوانید چربی های دور شکم را بسوزانید

با دلایلی آشنا شوید که سبب می گردند نتوانید چربی های دور شکم را بسوزانید

در بخش سلامت روزیاتو، بارها به بررسی چربی های مفید و مضر بدن اشاره شد. افزایش میزان چربی های غیرمفید، همچون انواع احشایی آن، به تجمع بیشتر این ترکیب در اطراف شکم می انجامد که تنها زیان آنها، ظاهر نامناسب افراد محسوب نمی شود بلکه، مشکلاتی همچون ترشح برخی از هورمون ها و مواد شیمیایی مضر و ورود آنها به جریان خون و سایر اندام های بدن را نیز به همراه دارد. چنین فعل و انفعالاتی، به برخی از بیماری های قلبی و انواع دیابت می انجامند.

دکتر «راسا کاسلوسکیت»، از متخصصان غددِ بخش پیشگیری دانشگاه «راشِ» شیکاگو می گوید، زمانی که زنان شروع به کاهش وزن می کنند، حدود ۳۰ درصد از چربی های شکمی خود را در مقایسه با کل چربی بدن شان از دست می دهند.

سوزاندن چربی های دور شکم اغلب از نخستین اهدافی است که افراد چاق را به گرفتن انواع رژیم های غذایی وا می دارد. برخی از تصمیمات صحیح روزانه در کاهش میزان چربی شکمی بسیار موثر هستند که در ادامه شما را با برخی از این راهکارها آشنا خواهیم کرد.

رژیم غذایی تان فاقد چربی کافی است

یکی از راهکارهای از بین بردن چربی، مصرف چربی، خصوصا انواع اشباع نشده آن است. در مطالعه ای، از گروهی از زنان خواسته شد که در رژیم غذایی ۱۶۰۰ کالری خود و به مدت یک ماه، از چربی های غیراشباع شده فراوانی استفاده کنند. پس از پایان یک ماه، در حدود یک سوم از چربی های شکمی این افراد از بین رفته بود.

دکتر «دیوید کاتس»، در این مورد می گوید، چنین چربی هایی در افراد احساس سیری به وجود آورده و از حجم مصرف خوراکی هایی که ارزش غذایی کمی دارند می کاهد. می توانید آجیل، روغن زیتون و یا یک چهارم از آواکادو را به همراه وعده های غذایی خود میل کنید.

مدتی است که به افسردگی مبتلا شده اید

در پژوهش انجام شده در دانشگاه «راش» نشان داده شد، زنان مبتلا به افسردگی، مستعد داشتن چربی های شکمی بیشتری هستند. دانشمندان علت این امر را عدم فعالیت بدنی کافی و عادات نادرست غذایی می دانند.

دکتر «کاسلوسکیت»، بر فعالیت بدنی تاکید کرده و چنین می گوید: “انجام تمرین، ورزش و فعالیت های بدنی، منجر به آزاد شدن ترکیبات شیمیایی مغز شده و در تنظیم سوخت و ساز چربی ها، ایفای نقش می کنند. به علاوه در بهبود وضعیت خلق و خوی افراد نیز موثر هستند.” وی ملاقات دوستان را نیز راهکار خوبی تلقی می کند. اگر در مقایسه به گذشته، علاقه خود به انجام بسیاری از کارها را از دست داده اید، بهتر است حتما به یک روان درمان مراجعه کنید.

خوراکی های آماده و هله هوله میل می کنید

زمانی که خوراکی هایی چون چیپس که حاوی کربوهیدرات های ساده هستند و یا نوشیدنی های حاوی قند فراوان را میل می کنید، این مواد، میزان انسولین خون تان را تحت تاثیر قرار می دهند و کبد، در اطراف شکم به تجمع چربی مبادرت می کند. به جای هله هوله های محتوی کربوهیدارت، در وعده های غذایی خود از خوراکی های مفیدی چون سبزیجات استفاده کنید.

مواد معدنی را در رژیم غذایی تان دست کم می گیرید

4

منیزیم باعث تنظیم بیش از ۳۰ درصد از عملکرد بدن می شود. در مطالعه ای در همین زمینه که در سال ۲۰۱۳ میلادی انجام پذیرفت، نشان داده شد، افرادی که در رژیم غذایی خود، از منیزیم بیشتری استفاده می کنند، فشار خون پایین تر و سطح انسولین کمتری دارند. حداقل دو بار در روز خوراکی های محتوی منیزیم همچون سبزیجات سبز، موز و دانه های سویا را بگنجانید.

بیش از اندازه نوشابه میل می کنید

در مطالعه ای به رابطه میان چربی های دورشکم و مصرف نوشابه پرداخته شد و این نتیجه بدست آمد افرادی که در رژیم غذایی خود از نوشابه آن هم به مقدار زیاد استفاده می کنند، در مقایسه با سایرین، چاق تر و تجمع چربی در ناحیه شکم آنها نیز بیشتر است. این افراد اغلب بیش از اندازه نوشابه میل می کنند و مضرات آن را نیز دست کم می گیرند.

دانشمندان بر این باورند که اگر آمادگی کامل برای کنار گذاشتن این عادت را ندارید، لااقل میزان مصرف چنین نوشیدنی هایی را کاهش دهید.

از علاقمندان به انواع برگرها هستید

محققان سوئدی به مدت ۷ هفته، به بررسی سبک زندگی دو گروه پرداختند که یکی  از آنها ۷۵۰ کالری بیش از نیاز روزمره خود دریافت می کردند و اغلب این میزان کالری را چربی های اشباع شده تشکیل می دادند. گروه دیگر، بیشتر کالری دریافتی خود را از طریق اسیدهای چرب غیراشباع شده تامین می کردند. گروه نخست در حدود دو برابر، چربی اشباع شده احشایی ذخیره شده بیشتری در بدن خود داشتند.

توصیه می شود حداقل یک بار در هفته و در وعده شام، ماهی های چربی چون سالمون و قزل آلا که حاوی اسیدهای چرب غیراشباع شده هستند را میل کنید. مصرف گوشت قرمز را کاهش داده و یا آن را با پروتئین هایی چون گوشت مرغ و حبوبات، جایگزین کنید که از چربی های اشباع شده کمتری برخوردار هستند.

آخرین باری که یوگا کرده اید را به یاد نمی آورید

با شروع چهل سالگی، زنان، تغییرات هورمونی مرتبط با یائسگیِ آینده را تجربه می کنند که به تجمع چربی در اطراف شکم شان می انجامد. با انجام یوگا می توان از چنین تاثیراتی کاست. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ میلادی انجام پذیرفت، نشان داد، زنانی که پس از دوران یائسگی، سه بار در هفته و به مدت یک ساعت به انجام یوگا مبادرت کردند، سایز کمر آنها در مدت ۱۶ هفته، سه سانتیمتر کاهش پیدا کرد.

دکتر «شیلا دوگان» به اهمیت اختصاص ساعتی برای انجام یوگا تاکید دارد و آن را در کاهش تولید هورمون استرس موثر می داند.

غذاهایی که میل می کنند بی رنگ هستند

سبزیجات و میوه های رنگی مقادیر قابل توجهی «ویتامین ث» دارند که به کاهش میزان کورتیزول می انجامد. یکی از پژوهش های نشریه «تغذیه» نشان داده، افرادی که در رژیم های غذایی خود، خوراکی هایی به رنگ های قرمز، نارنجی و زرد مصرف می کنند، سایز کمر باریک تری دارند.

همواره در کنار وعده های غذایی تان سبزیجات رنگی چون فلفل های رنگی و انبه میل کنید.

فعالیت های ورزشی را نادرست انجام می دهید

11

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ایجاد تغییر در قدرت فعالیت های بدنی می تواند به کاهش وزن کمک فراوانی کند. زمانی که اندکی قدرت انجام فعالیت های بدنی خود را افزایش می دهید و سپس کمی استراحت می کنید، باعث خواهد شد که کالری بیشتری را بسوزانید.

اگر به دوچرخه سواری و یا دویدن علاقمند هستید، به اندازه دو دقیقه سرعت خود را افزایش دهید و سپس به مدت یک دقیقه از آن سرعت بکاهید. این کار را به طور مداوم انجام دهید. انجام تمرین هایی چون اسکات و شنا سریع، به مدت دو دقیقه و سپس یک استراحت ۶۰ ثانیه ای می تواند بسیار مفید باشد.

منبع: health
بدون نظر

ورود