سیگارهای سبک، در مقایسه با سیگارهای معمولی، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

سیگارهای سبک، در مقایسه با سیگارهای معمولی، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند

همگی ما در مورد مخاطرات سیگار و توصیه های مکرر جوامع پزشکی مبنی بر عدم مصرف آن، بسیار شنیده ایم. با تمام اینها عمدتا تا پیش از ابتلا به یکی از بیماری های مرتبط در خود و یا اطرافیان نزدیک مان، چندان هم قضیه را جدی تلقی نمی کنیم. شاید از این موضوع آگاهی نداشته باشید که یکی از عاداتی که ترک آن از لحاظ روانی، بسیار دشوار است، ترک کردن سیگار تلقی می شود.

از آنجایی که انسان همواره و در طول تاریخ به دنبال راحت ترین راهکارها برای لذت بیشتر بوده، در مورد کشیدن سیگار نیز ترفندهایی را به کار برده است. از آن جمله می توان به تولید سیگارهای سبک تر اشاره کرد. اما آخرین مطالعات انجام پذیرفته توسط دانشمندان نشان می دهد، سیگارهای سبک تر که فیلترهای تهویه ای نیز در آنها تعبیه شده، خطر ابتلا به سرطان هایی چون ریه را افزایش می دهند.

در واقع دانشمندان به بررسی دلایل افزایش ابتلای افراد به «آدنوکارسینوم» یا «تومور بدخیم» در طول ۵۰ سال اخیر پرداختند. این نوع از سرطان عمیقا ریه را تحت تاثیر قرار می دهد.

درست در همین بازه زمانی، موارد متعددی از ابتلا به انواع سرطان ریه نیز مشاهده شد. نتایج این پژوهش، ارتباط موثر میان افزایش تقاضا برای خریداری سیگارهای سبک تر و «آدنوکارسینوم» را به وضوح نشان داد.

این سیگارها با حفره های کوچکی در فیلترهای شان، ۵۰ سال پیش به بازار راه یافته و بلافاصله نیز طرفداران فراوانی پیدا کردند. در واقع تصور می شد که این سیگارها گزینه های سلامت تری به شمار می آیند اما متخصصان اکنون دریافته اند که حفره های موجود در این سیگارها، به ورود بیشتر مواد سمی و شیمیایی به بدن کمک می کنند.

2

دکتر «پیتر شیدلز» از دانشگاه «اوهایو استیت» آمریکا که مسئول اصلی این پژوهش نیز است، در مورد آخرین مطالعات انجام پذیرفته در این زمینه چنین می گوید: “مطالعات ۲۰ ساله ما بر روی حفره های موجود در سیگارهای سبک، رابطه مستقیمی را با «آدنوکارسینوم» نشان داده است. متاسفانه چنین حفره هایی، در سیگارهایی که اکنون نیز به بازار راه پیدا می کنند، دیده می شوند.”

3

انجمن غذا و داروی آمریکا، اذعان می دارد که سیگارهای «مارلبرو گُلد»، ۲۶ درصد از چنین فیلترهای تهویه ای را دارا هستند. اکنون در آمریکا و بریتانیا، برچسب هایی چون «سبک» و یا low tar بر روی پاکت های سیگار به کرات دیده می شود. «شیدلز» تاکید می کند که سازمان جهانی بهداشت و دارو باید هر چه سریع تر، اقداماتی را در این زمینه انجام داده و مانع از ورود چنین سیگارهایی به بازار مصرف شود.

منبع: thesun
دیجیاتو
بدون نظر

ورود