۸ کاربرد بسیار عجیب آدامس که احتمالا از آنها آگاه نیستید

۸ کاربرد بسیار عجیب آدامس که احتمالا از آنها آگاه نیستید

در بسیاری از مواقع و زمان هایی که غذاهایی با طعم سیر، پیاز یا سایر طعم های نامطلوب میل می کنید یا در تنفس های خود بوی خوبی احساس نمی کنید، بهترین و در دسترس ترین گزینه برای از بین بردن بوی بد دهان، آدامس است. اگر مایل باشید که از تاریخچه ای آدامس آگاهی بیشتری داشته باشید، بهتر است بدانید نخستین تمدن هایی که مدت ها پیش از شما، به نوعی جویدن آدامس را برای نخستین بار تجربه کردند، مایاها و آزتک‌ها بودند. آنها از صمغ درخت «چیکو» برای جویدن استفاده می کردند.

به غیر از جویدن، کاربردهای فراوان دیگری برای آدامس برشمرده شده و هنوز نیز به خوبی دانسته نشده که آیا جویدن آن به افزایش تمرکز طولانی مدت افراد می انجامد یا خیر. مناقشات فراوانی بر سر این موضوع و در میان دانشمندان وجود دارد که مسلما پژوهش های بیشتری برای رسیدن به نتایج قطعی لازم است.

امروزه آدامس به صنعتی میلیون دلاری تبدیل شده و به نظر می رسد با گذر زمان از طرفداران آن کاسته نشده باشد. در ادامه ۸ مورد از استفاده های عجیب و غریب آدامس را که احتمالا از آنها آگاهی ندارید را برای تان بر خواهیم شمرد. با ما همراه باشید:

۱- محرکی جویدنی برای افزایش هوشیاری است

1

مطالعات نشان می دهند که جویدن آدامس به عملکرد ذهنی افراد کمک می کند. پژوهش های محققان دانشگاه «سنت لورنس»، به اثبات رسانده، افرادی که عادت به جویدن آدامس دارند در مقایسه با سایرین از هشیاری بیشتری برخوردار هستند. میزان هوشیاری حاصل از جویدن آدامس از رقبای دیگری اش همچون کافئین نیز بیشتر است.

اگرچه افرادی که مداوم آدامس می جوند تا اندازه فراوانی به افزایش سطح هوشیاری خود کمک می کنند با این حال محققان بر این باورند که این بالارفتن سطح هوشیاری تنها دقایقی به طول می انجامد.

۲- برای خلق کلونی های هنری مورد استفاده قرار می گیرد

2

در سال ۲۰۱۳ میلادی (۱۳۹۲ شمسی)، هنرمندی اهل فیلادلفیا به نام «هیثر دوی هَگبورگ» در پروژه خود با عنوان «چشم اندازهای غریب» به دنبال نمونه های «دی اِن اِی» گشت. او در این پروژه از نمونه های «دی اِن اِی» موجود در ته سیگارها و آدامس های جویده شده توسط افراد برای خلق ساختارهای سه بعدی و چاپی، در اندازه های طبیعی مبادرت کرد. البته پرژوه او مورد انتقاد بسیاری از منتقدان قرار گرفت.

۳- به فضا نیز برده شده است

3

در عملیات فضایی «جمینای ۴»، در سال ۱۹۶۵ میلادی (۱۳۴۴ شمسی)، دو فضانورد به نام های «جیمز مَکدویت» و «ادوارد اِچ. وایت»، جزو نخستین فضانوردانی بودند که بدون کسب اجازه، مقداری آدامس را با خود به فضا برده بودند.

۴- برای دور نگه داشتن حشرات از خوراکی ها مفید است

4

در آدامس های نعنایی، ماده به نام «منتول» به کار گرفته می شود که برای دور نگه داشتن حشرات از شیرینی و خوراکی های فاسدشدنی، مفید است. اگر یک عدد آدامس کمپانی «ریگلی» همچون «اوربیت» را بدون خارج کردن از کاغذی که دور آن پیچیده شده، کنار میان وعده خود قرار دهید، هیچ حشره ای به خوراکی تان نزدیک نخواهد شد.

۵- از نشتی ها نیز جلوگیری به عمل می آورد

5

به دلیل خاصیت کشسانی موجود در آدامس، می توان از نشت برخی از مایعات نیز جلوگیری به عمل آورد. به عنوان مثال فردی با استفاده از آدامس  Bubble Yum Bubble توانست از نشت یک پمپ روغن هیدرولیک جلوگیری به عمل آورد و ویدئویی نیز از انجام این کار و برای عموم به اشتراک گذاشت. این خود دلیل آشکاری است که سایر استفاده های آدامس به غیر از جویدن آن را نشان می دهد.

۶- فردی نیز پیدا می شود که برای یک عدد آدامس جویده شده، ۱۴.۰۰۰ دلار (نزدیک به ۵۲ میلیون تومان) پرداخت می کند

1

اگرچه قیمت آدامس عمدتا کمتر از ۵ دلار (۱۸.۰۰۰ تومن) است با این حال گزارشی از پرداخت ۱۰.۰۰۰ دلاری (حدود ۳۷ میلیون) آن نیز وجود دارد. در سال ۲۰۰۴ میلادی یعنی ۱۳ سال پیش، نشریه «پیپِل» یک تکه آدامس جویده شده خواننده پاپ آمریکایی «بریتنی اسپیرز»، به مبلغ ۱۴.۰۰۰ دلار را برای فروش آنلاین تبلیغ کرد. مشخص نیست که آیا این تکه آدامس هنوز هم طعمی دارد یا خیر!

۷- رکود جهانی جویدن آدامس نیز به ثبت رسیده است

7

اگر می خواهید از آخرین رکورد تعداد آدامس هایی که تا کنون یک جا بلعیده و جویده شده آگاه شوید، بهتر است بدانید مردی اهل کالیفرنیای آمریکا به نام «لُستِر»، ۲۵۰ عدد آدامس را یک جا جویده است.

۸- از عفونت های گوش جلوگیری به عمل آورده و برای شناگران حرفه ای بسیار کارآمد است

8

شاید آدامس نتواند برای درمان بیماری ها به ما کمک کند اما آنچه مسلم است می تواند در عدم ابتلا به عفونت های گوش موثر باشد. بر اساس گزارش بدست آمده از نشریه «وال استریت»، آدامس می تواند، سبب کاهش فشار گوش در ناحیه سینوس ها و کانال های شنوایی شود.

منبع: tastemade
مطالب مرتبط
۲ نظر

ورود

  • asa خرداد ۳, ۱۳۹۶

    در آدامس های نعنایی، ماده به نام «متانول» به کار گرفته می شود.
    این ماده منتول نام دارد نه متانول!
    لطفا تصحیح کنید.

  • فاطمه فروردین ۳۰, ۱۴۰۰

    عزیز این متن کاملا درسته.منتول یک نوع الکل است که بوی نعناع و سوسنبر ناشی از ان است.و در تهیه بسیاری از مواد از جمله ادامس هایی با طعم نعنا استفاده میشه.