راهنمای تحصیل ارزان قیمت در کشور پرتغال

راهنمای تحصیل ارزان قیمت در کشور پرتغال

برخی از متقاضیان تحصیل در  خارج از کشور، کشور نه چندان مطرح پرتغال را در قاره سبز انتخاب می کنند که البته انتخاب شایسته ای است و در این گفتار، شما را با ظرفیت های علمی و آموزشی گسترده این کشور کوچک آشنا می کنیم. اگر خواهان تحصیل ارزان قیمت هستید، با ما همراه باشید.

برخی از کشور های نه چندان مطرح دنیا را به واسطه شخصیت های ورزشی و هنری و سیاسی آن می شناسیم. مثل پرتغال که آن را با کریستینانو رونالدو، ستاره پرتغالی کهکشانی های رئال مادرید می شناسیم یا آرژانتین را که چند دهه هست با دیگو مارادونا و لیونل مسی، اسطوره های فوتبال جهان به خاطر داریم. پرتغال، کشوری کوچک و همسایه اسپانیا است.

اگر چه مساحت پرتغال به اندازه چند شهر اسپانیایی ها بیشتر نیست، اما زبان و فرهنگ متفاوت آن سبب شده تا پرتغال دنیایی متفاوت با اسپانیا به شمار آید.

1-w900-h600
(تصویر کتابخانه بزرگ و زیبای دانشگاه کویمبرا پرتغال)

پرتغال، کشور مطرحی در اروپا نیست و در دنیای علم و فناوری هم، برند شاخص و نام آوری از ان سراغ نداریم. اما برخی از دانشگاه های قدیمی و مطرح اروپا در این کشور قرار دارند که از جمله آن ها می توان دانشگاه لیسبون و دانشگاه کویمبرا را نام برد. بر خلاف مردم سوئد و نروژ که آشنایی خوبی به زبان انگلیسی دارند، مردم پرتغال با این زبان آشنا نیستند و زندگی در پرتغال بدون آشنایی به زبان پرتغالی کمی مشکل است.

2-w900-h600

تحصیل در پرتغال با وجود آن که مردم زبان انگلیسی نمی دانند، خیلی سخت نیست. چرا که دانشگاه های زیادی به زبان انگلیسی وجود دارد که شرایط تحصیلی خوب و ارزان قیمتی را برای دانشجویان خارجی فراهم می کنند. مثلا تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه Coimbra پرتغال سالانه ۲ هزار یوروست که این رقم به مراتب کم تر از هزینه تحصیل در دانشگاه های آلمان، نروژ ، هلند و دانمارک به شمار می رود.

از طرفی، هزینه زندگی در پرتغال به مراتب کم تر از هزینه های زندگی روزمره در این کشور هاست. برای دانشجویان، هزینه های جانبی زندگی بسیار اهمیت دارد و به نظر می رسد، با افزایش نرخ ارز و هزینه ها در اروپا، اسپانیا و پرتغال بتواند یکی از مقصد های جدید تحصیلی ایرانیان در خارج از کشور باشد.

3-w900-h600
(تصویر  شهر تاریخی کویمبرا پرتغال)

درباره پرتغال

ابتدا کمی درباره پرتغال بدانیم. سعی کنید پیش از انتخاب کشور و دانشگاه در کشور های مختلف دنیا، کمی درباره فرهنگ و سیاست و سیستم های اجتماعی و حقوقی و قانونی آن ها کسب اطلاع کنید و سایت های دولتی مهم آن را برای ارتباطات بعدی چه قبل از حرکت و چه در زمان تحصیل و زندگی در آن جا در اختیار داشته باشید تا در مواقع لزوم، با مراکز رسمی در تعامل باشید.

برای ما ایرانی ها، پرتغال کشور شناخته شده ای نیست و شاید ۵ درصد کسانی که برای سفر و تحصیل به قاره اروپا می روند، این کشور در فهرست آن ها قرار نداشته باشد. به هر حال پرتغال، همسایه اسپانیا در جنوب قاره سبز است که اگر شما روادید یکی از کشور های عضو پیمان شنگن را در اختیار داشته باشید، قادر خواهید بود به این کشور سفر کرده و مدت ۹۰ روز در آن جا اقامت داشته باشید. در واقع پرتغال، عضو اتحادیه اروپا و پیمان شنگن بوده و واحد پول آن یورو است.

این کشور حدود ۱۱ میلیون جمعیت دارد که در ۹۲ هزار کیلومتر مربع قرار گرفته اند. پرتغال، یک هجدم مساحت ایران است و تمرکز جمعیت در آن بالاست. آب و هوای خوب و آرامشی که در این کشور وجود دارد سبب شده تا پرتغال یکی از مقصد های جدید اروپایی ها برای تعطیلات باشد.

چرا پرتغال؟

این که چرا پرتغال را به عنوان مقصد تحصیلی جدید ایرانیان می توان در نظر گرفت، دلایل زیادی دارد که برخی از آن عبارتند از:

  • تحصیل در کشوری ارزان با امکانات گسترده
  • امکان تحصیل در دانشگاه های معتبر اروپا که در این کشور قرار دارند.
  • امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر آمریکای شمالی طرف قرارداد با دانشگاه های پرتغال. مانند دانشگاه پورتو.
  • امکان تحصیل ارزان قیمت به نسبت دیگر قسمت های اروپا و آمریکا.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کلیه دانشگاه های این کشور برای مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا.
  • امکان دریافت بورس تحصیلی از موسسات و سازمان های این کشور برای رشته های فنی و مهندسی.
  • دارای چندین دانشگاه مورد تایید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم ایران.
  • سطح روابط سیاسی، اقتصادی و صنعتی و فرهنگی مطلوب با ایران در ۵۰۰ سال اخیر.
  • سهولت دریافت روادید تحصیلی از سفارت پرتغال در تهران.
  • سهولت دریافت پذیرش تحصیلی از اکثر دانشگاه های پرتغال با حداقل های مورد نیاز.

دانشگاه های پرتغال، از جمله دانشگاه های معتبر اروپا هستند. اگر چه به نسبت چالمرز و دانشگاه سلطنتی استکهلم و دانشگاه اسلو و هلسینگی و آکسفورد،  اعتبار جهانی ندارند، اما تحصیل در این محیط بین المللی چند زبانه، فرصت خوبی برای علاقمندان به تحصیل در محیطی اروپایی، ارزان و با کیفیت و امن است.

مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی در این کشور، دانشگاه های لیسبون، کویمبرا و پورتو بوده است که رشته های متنوع و سطح دانشگاهی معتبر دارند. در ادامه به نکاتی درباره تحصیل در این کشور اشاره می کنیم که می تواند برای متقاضیان تحصیل در این کشور مثمر ثمر باشد.

فهرست دانشگاه های پرتغال

همه دانشگاه هایی که در این فهرست قرار دارند، مورد تایید وزارت علوم ایران برای تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند. ۲۰ دانشگاهی که در زیر ارائه شده است، قدمت طولانی در اروپا داشته و دارای آزمایشگاه ها و ظرفیت های تحقیقاتی و عملی گسترده است.

Universidade da Beira Interior (Covilhã)

•    Universidade de Coimbra (Coimbra)

•    Universidade de Évora (Évora)

•    Universidade de Lisboa (Lisbon)

•    Universidade da Madeira (Funchal)

•    Universidade do Minho (Braga (the headquarters) and Guimarães)

•    Universidade Nova de Lisboa (Lisbon)

•    Universidade do Porto (Oporto)

دانشگاه های پلی تکیک پرتغال

• Instituto Politécnico de Bragança (Bragança)

• Instituto Politécnico de Castelo Branco (Castelo Branco)

• Instituto Politécnico de Coimbra (Coimbra)

• Instituto Politécnico de Leiria (Leiria)

• Instituto Politécnico de Lisboa (Lisbon)

• Instituto Politécnico de Portalegre (Portalegre)

• Instituto Politécnico de Santarém (Santarém)

• Instituto Politécnico de Setúbal (Setúbal)

• Instituto Politécnico de Tomar (Tomar)

• Instituto Politécnico de Viana do Castelo (Viana do Castelo)

• Instituto Politécnico de Viseu (Viseu)

• Instituto Politécnico do Cávado e do Ave (Barcelos)

شاید برای شما تحصیل در کشوری که زبان پرتغالی دارد کمی عجیب باشد!

نکته اول این که زبان این کشور کوچک جنوب اروپا، در فهرست ۱۰ زبان پر تکلم دنیا قرار دارد و در قاره آمریکا به خصوص آمریکای جنوبی مخاطبان زیای را به خود جذب کرده است. به این نکته توجه داشته باشید که یادگیری این زبان به عنوان یک زبان خارجی، اگر چه کم تر از یادگیری و تسلط به زبان چینی، آلمانی و فرانسوی فواید تحصیلی، تجاری و اقتصادی برای شما به ارمغان می‌آورد، اما سبب می‌شود تا بتوانید در چندین کشور در قاره اروپا، آفریقا و آمریکا، فرصت های تحصیلی و شغلی داشته باشید.

فراموش نکنید که پرتغالی، زبان رسمی در کشور دویست میلیونی برزیل، به عنوان یکی از کشورهای نوظهور در اقتصاد جهانی است و به همین خاطر، حتی یادگیری زبان پرتغالی در دانشگاه های این کشور بی فایده نخواهد بود.

تحصیل در مقاطع کارشناسی و بعضاً کارشناسی ارشد پرتغال دارای شهریه است و برای دانشجویان خارجی رایگان نیست. اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا و حتی پسا دکترا، فرصت های تحصیلی فراوانی برای دانشجویان خارجی در رشته های مختلف تدارک دیده شده است که بعضاً با بورس های تحصیلی کوتاه مدت و بلند مدت نیز همراه است. بنابراین در صورتی که خواهان تحصیل در این کشور هستید، با تأمل بیش تر و دقت بهتر به تعامل با اساتید و دانشگاه های هدف بپردازید تا به نتیجه مورد علاقه دست یابید.

دانشگاه های دولتی کویمبرا

دانشگاه پلی تکنیک کویمبرا پرتغال، یکی از مقاصد دانشگاهی ایرانیان در یک دهه اخیر بوده است که شمار زیادی از ایرانیان را در خود جای داده است. این دانشگاه دولتی بزرگ و مشهور پرتغال که در شهر کویمبرا قرار دارد، در اواخر قرن ۱۲ میلادی تأسیس شد و هم اینک بیش از سی و چهار هزار دانشجو در مقاطع مختلف در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

دانشگاه کویمبرا را یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های جهان می‌دانند. دانشکده هنر های زیبا، مهندسی، علوم انسانی، ریاضیات، علوم طبیعی و زیستی، علوم اجتماعی، پزشکی و فناوری و ورزش، از جمله دانشکده های این دانشگاه معتبر پرتغال است. در ژوئن ۲۰۱۳ میلادی، سازمان یونسکو، این دانشگاه را در فهرست میراث جهانی UNESCO World Heritage قرار دارد.

4-w900-h600

زبان تحصیل در این دانشگاه تلفیقی از پرتغالی و انگلیسی است و رشته های مختلفی در مقاطع ارشد و دکترا برای تحصیل به این زبان ها در این دانشگاه موجود است.

متقاضیان ایرانی علاقمند به تحصیل در این دانشگاه ابتدا بخش متقاضیان بین المللی را ملاحظه کنند و از چند و چون تحصیل در این دانشگاه معتبر با خبر شوند. دانشگاه کویمبرا چند بار در سال فرصت پذیرش را برای علاقمندان فراهم می کند.

اگر درباره پذیرش تحصیلی در این دانشگاه با پرسشی رو به رو شدید، مستقیم به نشانی پست الکترونیک: international-applications@uc.pt مراجعه کنید.

اگر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل اننتخاب کردید، برای پیدا کردن فرصت های اقامتی و خانه دانشجویی به بخش زندگی مراجعه کنید. طبق جدولی که دانشگاه اعلام کرده است و با واقعیت هم نزدیک است، حداکثر هزینه زندگی دانشجویان در این شهر دانشگاهی بزرگ، سالانه کم تر از ۶ هزار یورو اعلام شده است.

5-w900-h600
(جدول هزینه های زندگی در دانشگاه کویمبرا برای ۱ سال کم تر از ۶ هزار یورو بر آورد شده است)

البته اگر شما بخواهید اتاق انفرادی (single private room) در اختیار داشته باشید، هزینه اجاره ماهانه ۲۶۰ یورو خواهد بود که هزینه متعارف و مقرون به صرفه ای به شمار می رود اما هزینه های اجاره در بیرون دانشگاه تقریبا ۲ برابر کمپ های خود دانشگاه است.

به هر حال، شهر کویمبر شهری تاریخی است که بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن زندگی می کنند. اینستاگرام دانشگاه کویمبرا را می توانید در این نشانی دنبال کنید.

پارک فناوری معتبر و بزرگ دانشگاه کویمبرا، فرصت خوبی برای تعامل فعالان در پارک های فناوری کشورمان است که با این مجموعه در اروپا در ارتباط بوده و فرصت های تجاری و تحقیقاتی مشترک را پایه ریزی کنند. پارک فناوری این دانشگاه فرصت تحقیقاتی خوبی برای متقاضیان تحصیل در این دانشگاه است تا با پروژه های فعلی آشنا شوند.

همه اطلاعات مربوط به متقاضیان بین المللی دانشگاه معتبر کویمبرا، در بخش بین الملل دانشگاه در دسترس است که شما به عنوان متقاضی تحصیل در این دانشگاه، باید ابتدا این بخش و شرایط آن را ملاحظه کنید. شناسایی دانشجویان ایرانی فعال در این دانشگاه را از طریق گوگل انجام داده و بر اساس شیوه ‌های تعامل با دانشجویان، با آن ها برای ارتقای شانس پذیرش خود در ارتباط باشید.

موسسه MIT پرتغال

یکی از مراکز معتبر تحصیلی در این کشور، ام آی تی پرتغال است که در این نشانی در دسترس خواهد بود. این مرکز آموزشی، در واقع با موسسه های مختلف علمی و تحقیقاتی در اروپا در تعامل است و دوره های تحصیلی مشترکی را در این مرکز برگزار می‌کند.

6-w900-h600
(تصویر ایندکس موسسه MIT پرتغال که فرصت های تحصیلی و تحقیقاتی معتبر و گسترده ای را در اختیار متقاضیان بین المللی قرار داده است)

این موسسه علمی پرتغال نیز رشته های متنوعی را در اختیار علاقمندان به تحصیل قرار داده است که از آن جمله می توان به رشته‌هایی هم چون فناوری زیستی، طراحی و مهندسی تولید پیشرفته، سیستم های انرژی پایدار، سیستم های حمل و نقل و مدیریت خلاقیت و کارآفرینی، اشاره کرد.

در صورتی که علاقمند به تحصیل در رشته مهندسی توسعه پایدار (SUSTAINABLE ENERGY SYSTEMS) باشید، باید به مدت یکسال، کورس های مربوط به را بگذرانید و یکی از سه موضوع محیط زیست پایدار، برنامه ریزی انرژی سبز و شبکه های انرژی هوشمند را به عنوان موضوع پایان نامه تحقیقاتی انتخاب کنید.

دانشگاه پورتو

یکی دیگر از دانشگاه های معتبر این کشور، دانشگاه PU است. این دانشگاه همانند دانشگاه کویمبرا، فرصت های تحصیلی متنوعی را در اختیار مشتاقان به تحصیل در این مرکز علمی معتبر قرار داده است. بیش از ۴۸ میلیون نتیجه جست و جو درباه این دانشگاه ارائه شده است.

7-w900-h600
(تصویر ایندکس دانشگاه پورتو پرتغال)

هزاران دانشجوی بین المللی و حتی ایرانی شاغل به تحصیل در این کشور، فرصتی برای زندگی و تحصیل در یک محیط چند فرهنگی در کشور ارزان پرتغال است که اطلاعات تکمیلی در بخش بین المللی دانشگاه ارائه شده است. تحصیل در محیط های چند فرهنگی و چند ملیتی را نباید از ذهن دور کرد. فرصتی که شاید در کشور خود در اختیار نداشته باشید و بتواند فرصت های متنوعی را برای شما در دوران تحصیل خلق کند.

8-w900-h600

رشته های بین المللی رشته کارشناسی ارشد دانشگاه پورتو فرصت های تحصیلی خوبی را برای علاقمندان فراهم کرده است که در نظر داشته باشید.

9-w900-h600

قریب به ۱۰۰ رشته در این بخش ارائه شده است که همه سلایق و علاقمندی های تحصیلی و تحقیقاتی متقاضیان تحصیل در این دانشگاه را پوشش می دهد. مثلا رشته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع در این بخش قرار دارد. هزینه تحصیل برای رشته های کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود ۱۰۰۰ یورو در سال هست.

دانشجویان خارجی در این دانشگاه از ملیت های مختلف آسیایی و اروپایی و حتی امریکایی هستند و این قضیه نشان دهنده وجهه بین المللی ممتاز این دانشگاه معتبر در پرتغال است باید در نظر داشته باشید. همواره این دانشگاه را در سر لیست دانشگاه های مورد نظر در پرتغال قرار دهید. این دانشگاه قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در فهرست ۱۰۰ دانشگااه برتر جهان قرار بگیرد.

همواره بخش بین الملل آن را ملاحظه کنید.

10-w900-h600
(تصویری زیبا از کتابخانه دانشگاه پورتو)

هم اکنون دانشگاه پورتو، در زمره ۱۵۰ دانشگاه برتر در قاره سبز است که تا کنون میزبان کسب و کارهای مختلفی در ۵۰۰ رشته بوده است. بیش از ۹۰ رشته در مقطع دکترا در این دانشگاه تدریس می‌ شود که اطلاعات دقیق تر و به روز آن را می‌توانید در بخش دکترا ملاحظه کنید. شهریه دانشجویان دکترا، سالانه حدود ۲۷۵۰ یورو تعیین شده که به صورت اقساط نیز قابل پرداخت است.

این شهریه به نسبت شهریه های دانشگاه های سوئد و هلند، بسیار ناچیز است. قابل ذکر است که طول مدت تحصیل در مقطع دکترا در این دانشگاه، ۳ سال برآورد شده است. از حقوق تا مهندسی محیط زیست، برای علاقمندان به تحصیل در این دانشگاه فرصت‌هایی موجود است

نکاتی برای تحصیل در دانشگاه های پرتغال

  • به این نکته توجه کنید که در مقاطع کارشناسی، اکثرا رشته های به زبان پرتغالی ارائه می‌ شود که بر همین اساس، به متقاضیان توصیه می‌شود مقاطع بالاتر از کارشناسی را در این کشور بگذرانند تا از امکان تحصیل به زبان غیر پرتغالی بهره مند شوند! البته این توصیه برای آن دسته از علاقمندانی است که قصد یادگیری زبان پرتغالی را ندارند. چرا که اگر بخواهید مقطع کارشناسی را در این کشور بخوانید، حتما باید به زبان پرتغالی تسلط داشته باشید یا در دوره های ۶ ماهه شرکت کنید.
  • به این مساله توجه کنید که دانشگاه کویمبرا پرتغال، در میان ۴ هزار دانشگاه اروپا، در زمره قدیمی‌ ترین دانشگاه های اروپا (و حتی جهان) است که در دو دهه اخیر، یکی از مقاصد اصلی تحصیلی دانشجویان ایرانی در پرتغال نیز به شمار می‌آید. رشته های مختلفی در این دانشگاه در زمینه های علوم انسانی، علوم ورزشی، فنی مهندسی و شاخه های علوم تجربی تدریس می‌شود که از اعتبار بین المللی مطلوبی نیز برخوردار است.
  • دانشگاه پورتو همان طور که گفته شد، همانند دانشگاه کویمبرا، مورد توجه دانشجویان ایرانی در رشته های مختلف بوده است. این دانشگاه با دانشگاه های معتبر اروپا و جهان دوره های مشترک متنوعی را در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار می‌کنند که این عامل سبب جذب دانشجوی زیادی برای این دانشگاه به ویژه از کشورهای آسیایی، علی‌الخصوص ایران شده است. این دانشگاه بیش‌ترین تعداد دانشجو در میان مراکز آکادمیک کشور پرتغال را دارا می‌باشد و فعالیت های علمی صورت گرفته توسط این دانشگاه، تأثیر زیادی در توسعه اقتصادی و صنعتی این کشور در قرن بیستم داشته است.
  • کشور پرتغال برای تحصیل در برخی از رشته ها مانند زیر شاخه های پزشکی، معماری و برخی از رشته های فنی و مهندسی مانند نفت و گاز، توصیه نمی‌شود. اما در ده ها زمینه علمی، فرهنگی و اجتماعی، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی این کشور در اروپا صاحب نام و شهرت هستند. پس در انتخاب دانشگاه های این کشور به این موضوع راهبردی هم توجه کنید.
11-w900-h600
(دانشگاه کویمبرا پرتغال که در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد)
  • دانشگاه های پرتغال را پیش از انتخاب با اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم چک کنید تا اعتبار لازم را داشته باشند. چرا که برای دریافت ارز دانشجویی، نیاز دارید که این دانشگاه ها ارزشیابی شده باشند.
  • هزینه تحصیل و زندگی در کشور پرتغال به مراتب کم تر از کشورهایی مانند سوئیس و نروژ و فرانسه می‌باشد. این قضیه در بحران اقتصادی امروز دنیا، عاملی مهم در انتخاب دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در قاره اروپا است.
  • شاید یکی از مهم‌ترین مزیت های انتخاب کشور پرتغال برای تحصیل، هزینه زندگی پایین و در اختیار داشتن روادید شنگن جهت تردد آزاد در این محدوده است که فرصت های اشتغال و تحقیق متعددی را برای دانشجویان و محققان فراهم می‌کند.
  • یکی از روش های افزایش شانس پذیرش و تعامل با اساتید در دانشگاه ها، ارتباط با دانش اموخته ها و دانشجویان ان دانشگاه ها از طریق شبکه های اجتماعی است. دانشگاه های پرتغال و دانشجویانش را در این شبکه ها پیدا کنید و با آن ها در تعامل باشید.
  • یکی از مشکلاتی که دانشجویان ایرانی متقاضی روادید دانشجویی از سفارت پرتغال در تهران با آن رو به رو می‌شوند، ارائه مدرک پشتیبانی مالی است. این مدرک باید به تأیید فردی که خارج از ایران قرار دارد و دارای تمکن مالی بر اساس شرایط اعلامی سفارت است، صادر و به سفارت تحویل داده شود.
  • برای تهیه این مدرک، اگر دوست یا خویشاوندی در خارج از کشور دارید که می‌تواند در نامه ای، بر اساس شواهد مستدل، شما را به مدت مشخصی پشتیبانی مالی بکند، درخواست روادید دانشجویی بدهید و در غیر این صورت، تجربه نشان داده است که سفارت از اعطای روادید ممانعت می‌کند. به هر حال این شروط عجیب و غریب در میان سفارتخانه های اروپایی وجود دارد و هر سفارتخانه، شرایط خاص خود را دارد. همواره با مراجعه به پرتال سفارتخانه ها، آخرین اطلاعات مربوط به دریافت روادید دانشجویی را کسب کنید و از رایزنی با افراد غیر مطلع که ذهن شما را آشفته می‌کند، پرهیز کنید.
  • معمولا  روادید دانشجویی برای ایرانیان متقاضی تحصیل در این کشور به مدت کم تر از شش ماه صادر می‌شود و دانشجویان یا اساتید میهمان موظف به تمدید روادید خود به محض ورود به این کشور می‌باشند. بنابراین اگر برای دوره دکترا سه ساله در پرتغال پذیرش دریافت کرده‌اید، سیستم ثبت نام آنلاین روادید سفارت این کشور، اجازه تعیین مدت اقامت در این کشور به میزان بیش از ۱۲۰ روز را به شما نخواهد داد.
  • گهگاهی سفارت پرتغال در تهران از دانشجویان ایرانی پیش از صدور روادید، درخواست ارائه بلیط الکترونیکی معتبر می ‌کند. این بلیط را که مشخصات خاص خود را دارد از آژانس های معتبر مسافرتی تهیه کنید.
  • یکی از مسائل خوب درباره تحصیل در این دانشگاه ها مربوط به مدرک زبان هست. اگر یکی از مقاطع تحصیلی را در خارج از کشور گذرانده‌اید و مدرک زبان در اختیار ندارید، برای اخذ پذیرش تحصیلی از پرتغال در مقطعی بالاتر، می‌توانید گواهی تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه قبلی را به عنوان جایگزین مدرک زبان ارائه کنید. اکثر دانشگاه های پرتغال چنین گواهی را می‌پذیرند.
  • پرتال بازدید از پرتغال در این نشانی یک منبع توریستی برای سفر به این کشور است. اما حاوی اطلاعات مهم و متنوعی درباره سکونت در شهرهای مختلف و معرفی امکانات شهری و ضروری مورد نیاز گردشگران و دانشجویان خارجی در این کشور است که متقاضیان تحصیل به این کشور، از چنین پرتال‌هایی در وب می‌توانند راهنمایی بگیرند. در این پرتال، اطلاعات خوبی درباره زندگی و تحصیل در این کشور ارائه‌شده است که برای دانشجویان خارجی، راهنمای مطلوبی به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • سینا آبان ۱۲, ۱۳۹۶

    سلام. چرا سری مطالب دانشگاهی تون و ادامه نمیدین؟