راهنمای انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد

توصیه هایی برای انتخاب رشته موفق

راهنمای انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد

انتخاب رشته صحیح  در مقطع کارشناسی ارشد، اهمیت بسزایی دارد. اگر شما قصد شرکت در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را در سال ۹۷ دارید و البته در فهرست استعدادهای درخشان جهت شرکت بدون آزمون در کنکور نیستید، توصیه میکنیم که این گفتار را در نظر داشته و از محتوای آن استفاده کنید.

همواره از اطلاعاتی که در سایت درباره شیوه ثبت نام در گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجریی، علوم انسانی، زبان های خارجی و هنر در مقطع کارشناسی ارائه شده است استفاده کنید. فراموش نکنید که برای ثبت نام در آزمون سراسری مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا، نیاز به دریافت کارت اعتباری دارید که باید از سایت سازمان سنجش تهیه کنید.

فراموش نکنید که آخرین اطلاعات درباره ثبت نام و انتخاب رشته و نتایج ابتدایی واجدان شرایط برای انتخاب رشته را در بخش اطلاعیه های سازمان سنجش دنبال کنید.

با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد، برای بعضی ها، مقطعی بالافاصله پس از دانش آموختگی از مقطع کارشناسی است. اما برای بعضی ها، سالها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه، برای این مقطع در رشته و گرایش مورد نظر، ثبت نام می کنند. بعضی ها هم برای تحصیل در کارشناسی ارشد، راهی مقصدهای تحصیلی معروف ایرانیان در شرق و غرب عالم می شوند و از فرصت های تحصیلی رایگان یا کم هزینه بهره می گیرند.

اگر قصد شرکت در آزمون کارشناسی ازشد دانشگاه های کشور را دارید، باید به این موضوع توجه کنید که شمار متقاضیان معمولا هر سال افزایش می یابد و رقابت برای ورود به رشته های ارشد دانشگاه پر طرفدار و معروف همچنان فشرده است و داوطلبانی که قصد تصاحب یک صندلی در این دانشگاه های معروف دارند، باید تسلط خوبی بر مفاهیم درسی داشته و مهارت تست زنی خود را همچون مقطع کارشناسی، افزایش دهند.

دوره کارشناسی ارشد بر خلاف دوره کارشناسی که داوطلبان شناختی کامل از رشته های دانشگاهی ندارند، متفاوت است و معمولا دانشجوی این دوره، گرایش تحصیلی خود را برای ادامه تحصیل انتخاب می کند  و یا از رشته هایی که به طور غی رمستقیم به رشته کارشناسی وی در ارتباط بود استفاده می نماید.

بنابراین اگر در مقطع کارشناسی مدیریت، شاهد حضور داوطلبان با مدرک دیپلم ریاضی و فنی معمولا نیستیم، اما در مقطع کارشناسی ارشد، در برخی از گرایش های مدیریت مثل مدیریت اجرایی، مدیریت ساخت و امثالهم، فارغ التحصیلان رشته های مهندسی هم علاقه پیدا می کنند تا در این گرایش ها ثبت نام کنند. بنابراین، رقابت برای حضور در رشته های مرتبط با مدیریت و کسب و کار در مقطع ارشد به خصوص در دانشگاه های محبوب مثل شریف و علامه، به شدت زیاد است.

چگونه از دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد استفاده کنیم؟

به دلیل اینکه شما در مقطع کارشناسی ارشد، اشراف اطلاعاتی نسبتا بهتری از مقطع کارشناسی درباره رشته های مهندسی و مدیریت و علوم انسانی و پزشکی و هنر دارید و در مدت تحصیل در مقطع کارشناسی، اطلاعات خوبی درباره رشته های مرتبط و غیر مرتبط با رشته خود بدست آوردید، از شما انتظار می رود که انتخاب رشته ای حرفه ای تر از زمانی که در کنکور کارشناسی شرکت می کردید، داشته باشید.

برای انتخاب رشته صحیح و اصولی، آگاهی از مواردی از جمله رتبه کل بدون اعمال سهمیه، رتبه در زیر گروه  و تراز (نمره کل) رتبه و درصدهای هر درس و کد رشته، گزینش بمی و منطقه ای و ظرفیت پذیرش رشته ها در کنار معدل و تراز ، اهمیت دارد. یعنی همه این فاکتورها را باید در انتخاب رشته خود در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ها در نظر بگیرید. کلیه این اطلاعات در دفترچه کارشناسی ارشد ارائه شده است که لازم است به دقت این موارد را مطالعه کنید و ۱۰۰ رشته را انتخاب نمایید.

اگر تعداد کل رشته محل های رشته یا گرایششان در دفترچه انتخاب رشته ارشد منتشر شده توسط سازمان سنجش ۱۰۰ رشته نمی شود، می توان با خود اینگونه تصور کنید که به جای انتخاب رشته قرار است ترتیب دانشگاه های مورد علاقه خود را به ترتیب لیست کنید.

یعنی از خود سوال کنید که بهترین دانشگاه (هم از لحاظ هزینه، هم مسیر و هم کیفیت) برایتان کدام است. آن دانشگاه می شود انتخاب اول شما. سپس این دانشگاه را از لیست کدرشته های منتشر شده توسط سازمان سنجش پاک کنند و دوباره به سوال بالا پاسخ دهند! این کار را تا جایی که کلیه کدرشته های دفترچه انتخاب رشته ارشد سازمان سنجش را پاک نکردید ادامه دهید. اما همواره در انتخاب رشته، علاقه به رشته مورد نظر را به چینش بر مبنای شانس قبولی ارجح دهید تا لذت بهتری از تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی ببرید.

گام های انتخاب رشته در آزمون کارشناسی ارشد

برای کسب نتیجه مطلوب در مرحله انتخاب رشته های کارشناسی ارشد دانشگاه و موسسات آموزش عالی کشور ، می بایست اول دفترچه انتخاب رشته را به دقت مطالعه کرد و اگر با سوالی روبرو شدید، به صورت تلفنی و اینترنتی از مشاوران ما سوال کنید. اطلاع از کد رشته محل ها، ظرفیت انها ، رتبه و درصدهای هر درس اهمیت دارد.

گام بعدی در انتخاب رشته کارشناسی ارشد، نحوه انتخاب رشته ها و اولویت بندی آن ها است. در واقع شما باید چینش حرفه ای انجام دهید. چون شما امکان انتخاب ۱۰۰ رشته محل را دارید، انتخاب های خود را باید به صورت خوش بینانه، بدبینیانه و واقع بینانه تنظیم کنید.

رشته هایی که فکر می کنید احتمال قبولی بالا دارید در دسته خوش بینانه قرار می گیرد. انتخاب های خوش بینانه باید در اولویت انتخاب باشد. مثلا اگر آرزو دارید که در فلان رشته فلان دانشگاه قبول شوید و رقابت برای قبولی در آن رشته بسیار زیاد است، می توانید با تلورانسی احتمالی، این رشته را در اولویت انتخاب و در چینش ۲۰ درصد اول قرار دهید.

رشته هایی که فکر میکنید انتخاب شما در آن بالاست، در انتخاب های میانی قرار دهید. تعداد انتخاب های میانی شما باید حدود ۵۰ درصد کل انتخاب ها باشد تا شانس قبولی شما در آزمون بر اساس رتبه و تراز، همچنان بالا بوده و انتخاب و چینش بد سبب حذف شما از نتایج قبولی نشود. در این انتخاب بهتر است از مشاوران و دانشجویان قبول شده سالیان قبل استفاده کنید.

بدبینانه در واقع انتخاب هایی است که در بدترین شرایط ممکن انجام می شود. اگر فکر میکنید به هیچ عنوان در ۷۰ تا ۸۰ درصد رشته های انتخابی قبلی ، امکان قبولی پیدا نمیکنید، این رشته ها را انتخاب کنید. معمولا این رشته ها، رشته هایی هستند که استقبال گسترده ای روی آن ها نیست و با ضریب متوسط میتوان به قبولی در آن امیدوار بود. این چینش در صورتی که متناسب با رتبه و تراز و درصدهای شما باشد، باید ضریب قبولی شما در مرحله انتخاب رشته را به شدت افزایش دهد.

توصیه های مهم در انتخاب رشته کارشناسی ارشد

عزیزانی که برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد اقدام می کنند، می بایست نکات مهمی را در نظر داشته باشند و اگر برای انتخاب رشته، نیاز به مشاور تخصصی دارند، با مشاوران ما به صورت اینترنتی و تلفنی در تعامل باشند:

  • انتخاب رشته، مثل انتخاب هر چیز دیگر، نیازمند صبوری و بردباری است.
  • انتخاب رشته، مثل انتخاب هر چیز دیگر، نیازمند اشراف اطلاعاتی و دانستن واقعیت های موجود است.
  • در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، از شما انتظار می رود که اطلاعات خیلی خوبی ار رشته و گرایش های انتخابی مد نظر داشته باشید. مثلا تفاوت بین مهندسی انرژی یا مهندسی ساخت و تولید را به خوبی درک کرده باشبد.
  • در انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد، در صورتی که به بازار کار علاقه زیادی پس از دانش اموختگی دارید، حتما از دانش اموختگان این رشته و گرایش و فعالان اقتصادی و صنعتی و کسب و کار مرتبط با آن، کسب اطلاع کنید.
  • هیچ گاه انتخاب رشته را تنها بر یک معیار علاقه شخصی صرف- بازار کار یا بازار کار، منهای علایق شخصی و آکادمیک، انجام ندهید. همه فاکتورهای شخصی و علاقمندی و اقتصادی و سبک زندگی خود را در انتخاب رشته لحاظ کنید و برای آن، اولویت در نظر بگیرید.
  • فردی که عاشق صنعت نفت و گاز است، تحصیل در گرایش های نفت و گاز در دانشگا ههای جنوب کشور یا شمال کشور یا غرب کشور، تفاوت چندانی نمی کند. بنابراین، فاکتور محل زندگی و دانشگاه (اگر خارج از شهرش باشد)، اهمیت مهم ندارد. اما برای فردی که اقامت در استان خود برای ادامه تحصیل اولویت اول است، انتخاب ها بسیار محدود می شود.
  • انتخاب رشته را با نظارت مشاوری امین و صاحب اطلاعات در رشته و گرایش مورد نظر انجام دهید.
  • انتخاب رشته نیز مانند نوشتن بیانیه هدف (SOP) یا رزومه (CV) می بایست بارها تنظیم و ویرایش شود تا به نسخه نهایی دست یابید.
  • چینش رشته ها را حتما بر مبنای علاقمندی به رشته مورد نظر تعیین کنید و بعد بر اساس شانس قبولی. چرا که بارها مشاهده شده است که داوطلبی فقط به قصد قبولی، رشته ای را انتخاب و بعد از یک ترم، از دانشگاه انصراف می دهد. با این کار، فرصت تحصیل از مابقی دانشجویان را سلب نکنید.
  • حتی اگر از رتبه کسب شده خود در آزمون کارشناسی ارشد ناراضی هستید، باز هم از انتخاب رشته منصرف و دلزده نشده و دقیق انتخاب رشته کنید. شاید بعضی از داوطلبان به دلیل خطا در چینش یا انصراف از انتخاب رشته، این فرصت گران بهای قبولی در رشته هایی که فکرش هم نمیکنید را به شما بدهند.
  • اولویت چینش رشته ها را حتی المقدور بر اساس شانس قبولی نکنید.
  • قبل از انتخاب هر رشته، از سهیمه دار بودن یا نبودن آن اطمینان حاصل کنید تا شانس خود را از دست ندهید و فرصت چینش بهتر را به دلیل اولویت بخشی به رشته سهمیه دار به نسبت رشته بدون سهمیه، خراب نکنید.
  • امتیازات و نحوه تخصیص معدل به برخی از رشته ها در مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد را در نظر داشته باشید.
  • مطالعه دقیق دفترچه ثبت نام توصیه می شود.

پاسخ به سوالات عمومی درباره انتخاب رشته کارشناسی ارشد

۱-من کارشناسی خود را از دانشگاه تبریز در یکی از زیر شاخه های فنی و مهندسی گرفته ام. برای انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد، رتبه خوبی برای ادامه تحصیل در دانشگاه تبریز ندارم. چه باید بکنم؟

پاسخ: بر اساس رشته و گرایش های مد نظر خود، دانشگاه های دیگر را انتخاب کنید. توجه کنید که اخذ مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه های خیی معروف یا نیمه معروف و یا غیر معروف، تاثیر چندانی در ادمیشن شما برای تحصیل در مقطع دکترا، پیدا کردن کار در داخل یا خارج از کشور ندارد. آنچه اولویت اول است، تسلط شما بر مفاهیم درسی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و انجم فعالیت های تحقیقاتی موثر در رشته مد نظر که برای دانشگاه و کارفرمایان اهمیت بسیار دارد.

۲-سال قبل با رتبه ای که من در آزمون امسال بدست آورده ام، میتوانستم در گرایش مورد نظر رشته خود قبول شوم. اما امسال چنین نشد. چه باید کرد؟

پاسخ: برای آزمون سال آینده برنامه ریزی کنید و انتخاب رشته حرفه ای را بر اساس مطالب مندرج در این گفتار زیر نظر مشاور آموزش دیده انجام دهید. توجه داشته باشید که معیارهای درصد  و تراز برای قبولی در رشته ها، سال به سال تغییر می کند و نباید بر اساس معیارهای سال های پیش، به پیش بینی وضعیت آتی پرداخت .

۳-آیا دانستن آخرین رتبه مجاز به انتخاب رشته دوره های روزانه یا شبانه دانشگاه ها در مقطع کارشناسی ارشد برای انتخاب رشته مطلوب تاثیر گذار است؟

پاسخ. بله. اما به هر حال، چینش درست را نباید فراموش کنید.

۴-رتبه ۶۵ مهندسی کشاورزی را بدست آورده ام که آخرین رتبه مجاز، ۱۴۰۵ بوده است. آیا شانس قبولی دارم؟

پاسخ: دوستانی که چنین سوالاتی دارند باید بدانند که قبولی آن ها در رشته –دانشگاه مورد نظر، تا حد زیادی به سبک انتخاب رشته دیگر داوطلبان دارد و نمیتوان پاسخ قطعی به این گونه سوالات داد.

۵-آیا امکان انتخاب رشته در رشته های غیر مرتبط با رشته کارشناسی وجود دارد?

پاسخ: خیر . شما فقط از مجموعه ای که در آزمون امتحان داده اید، مجاز به حق انتخاب و انتخاب رشته هستید.

آیا میدانید تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی در نروژ  و آلمان رایگان است؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود