مروری بر مهم ترین رویدادهای ایران در سال۱۳۹۶

اشک ها و لبخندهای سال ۹۶ به روایت تصویر

مروری بر مهم ترین رویدادهای ایران در سال۱۳۹۶

سال ۹۷ آغاز شده است و تحلیل و بررسی مهم ترین رویدادهای سیاسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی کشور در سالی که گذشت، روایتگر تلخ و شیرینی هایی است که ملت در سال ۹۶ تجربه کرد. تجربه هایی که اشک ها و لبخندهای بسیاری  داشت. از پیروزی غافل گیر کننده مجدد حسن روحانی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با رای بالا و راهیابی تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تا تراژدی کشتی سانچی و سقوط هواپیما ATR  آسمان و زلزله کرمانشاه که سال ۹۶ را به کام ملت ایران همچون نوسانات شدید ارز، تلخ کرد.

۲۵ فروردین ۹۶: سیل غرب کشور

در بیست و پنجمین روز از این سال سیل بزرگی که در روز جمعه ۲۵ فروردین ۹۶ رخ  داد، ۴۸ نفر از هم میهنانمان در شمال غرب کشور را به کام مرگ کشید.سیلی که به دنبال بارش شدید باران به مدت یک روز، ۵ استان و حدود ۱۸ شهرستان را درگیر خود کرد.پر تلفات ترین منطقه در این سیل استان آذربایجان شرقی و روستای چنار بود که ۲۱ نفر از اهالی این روستا قربانی این سیل ویرانگر شدند.علی رغم ادعای مسئولان استان آذربایجان شرقی مبنی بر خبرسانی از چندین روز قبل، مردم این روستا از این خبررسانی اعلام بی خبری کردند.

ریزش معدن یورت

ریزش معدن ذغال سنگ یورت واقع در استان گلستان دومین خبر غمبار سال  ۹۶ بود. اواسط اردیبهشت ۹۶ معدن ذغال‌ سنگ یورت آزادشهر دچار حادثه شد که بر اثر آن ۴۳  تن از کارگران جان خود را از دست داده و حدود ۷۰ تن نیز زخمی شدند. البته که این معدن جزو معادنی بوده که گزارش نظام مهندسی مبنی بر ایمن بودن را دار بود و نمره قبولی در بین معادن کشور دریافت کرده است.

آری ۲۴ میلیونی به حسن روحانی

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مهمترین خبر روی خروجی خبرگزاری های کشور و بعضا منطقه بود.انتخاباتی که با نام نویسی داوطلبان انتخابات از ۲۲ فروردین روند خود را آغاز و با ۶ نامزد تایید شده شورای نگهبان رقابت ادامه پیدا کرد.حسن روحانی،اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا از طیف اصلاح طلبان و اعتدالیون، و ابراهیم رئیسی،محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم در کارزار انتخابات جناح اصولگرایی را نمایندگی می کردند.

انتخاب مجدد حسن روحانی با رایی بیش از چهار سال قبل خبری خوش برای حامیان وی و طرفداران آرامشی ۴ ساله که بر کشور حاکم بود تلقی می شد.طبق آمار رسمی حسن روحانی با حدود ۲۴ میلیون رای و کسب ۵۷ درصد آرا دوازدهمین رئیس جمهور ایران شد.در حالی که طبق شواهد خیل عظیمی از افراد حاضر در صف رای گیری موفق به رای دادن نشدند.

حمله داعش به تهران

“داعش مسئولیت حملات تروریستی مجلس و حرم امام (ره) را به عهده گرفت” . تیتری که برای اولین بار حضور  داعش در داخل مرزهای کشور را موفق جلوه داد.

صبح ۱۷ خرداد تعدادی فرد مسلح در پوشش مراجعه کننده، وارد راهروی ورودی مجلس شده و با ماموران حفاظتی درگیر شدند. در پی تیراندازی و درگیری مسلحانه مهاجمان مسلح با نیروهای حفاظتی تعدای از نیروهای حفاظت و شماری از مردم عادی و مراجعه کنندگان شهید یا مجروح شدند. همچنین دقایقی بعد  فردی مسلح با ورود به حرم امام خمینی (ره) و تیراندازی چند تن را مجروح و یکی از حمله کنندگان به حرم امام خود را به صورت انتحاری منفجر کرد.

تمام تروریست های وارد شده به مجلس کشته و از سه تروریست حرم دو نفر به هلاکت رسیدند و یک خانم که عنوان شد راهنمای گروه بوده است، دستگیر شد.در این حادثه ۱۷ نفر از هموطنان شهید و دست کم ۵۲ نفر زخمی شدند.

صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی روسیه

ایران در سرزمین تزارها صعود قاطعانه تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اتفاقی بود که مردم را از شادی به خیابان ها کشاند. پیروزی برابر ازبکستان در ۲۲ خردادماه باعث شد ایران دومین تیمی باشد که جواز حضور در این بازی‌ها را کسب کرده است.

تیم ملی فوتبال که با تیم های کره جنوبی،ازبکستان،قطر،چین و سوریه همگروه بود توانست در ۱۱ بازی پیاپی دروازه‌اش را بسته نگه دارد و در دو هفته مانده به پایان مرحله انتخابی صعودش را قطعی کند و برای اولین بار در تاریخ ایران دو صعود پیاپی به جام جهانی را تجربه کند.

تلخ ترین حادثه سال ۹۶

شامگاه ۲۱ آبان زلزله ای با قدرت۷.۳  ریشتردر عمق ۱۱ کیلومتری در ازگله کرمانشاه نزدیک مرز ایران و عراق به وقوع پیوست. ۶۳۰ نفر آخرین آمار جانباختگان این زلزله مهیب بود.زلزله ای که به هفت شهرستان و ۱۹۵۰ روستا در استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و دست کم ۳۱ هزار واحد مسکونی را تخریب و بیش از ۷۰ هزار نفر را در استان کرمانشاه بی خانمان کرد.

بیشترین آمار فوت شدگان از شهرستان سرپل ذهاب و ثلال بابا جانی به ترتیب با ۵۵۹ و ۲۳ جانباخته بود.روند امداد و نجات از اولین دقایق حادثه آغاز شد و با توجه به آمار تخریب بالا وضعیت امداد رسانی با کندی صورت می گرفت. «در این مدت بسیاری از مردم خود پای کار آمدند و با حضور در این مناطق به پخش اقلام مختلف غذایی میان افراد حادثه دیده اقدام کردند و نگرانی ما هم اکنون فاسد شدن موادغذایی ارسالی به مناطق زلزله زده است.» این بخشی از سخنان مدیر عامل هلال احمر استان کرمانشاه در اولین روزهای وقوع این فاجعه بود که نشان دهنده سبقت کمک های مردمی از مدیریت بحران کشور بود.

داعش در  خط آخر

داعش در آخر خط «پایان سیطره شجره خبیثه داعش را اعلام و این پیروزی بزرگ را به حضرتعالی و جهان اسلام تبریک می گویم» مهمترین تیتر خبری آخرین روز آبان ماه اختصاص داشت به پیام سردار قاسم سلیمانی خطاب به رهبر انقلاب در خصوص شکست کامل داعش در مبارزه با جبهه مقاومت اسلامی.

ایران در عزای  سانچی

ایران به عزای دریانوردانش نشست حادثه کشتی نفتکش سانچی متعلق به شرکت ملی نفت کش ایران در تصادف با کشتی فله بر چینی در آب‌های چین از بدترین خبرهای سال بود. روز شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ سانچی از عسلویه حرکت کرده بود و قرار بود جهت تحویل میعانات گازی عازم کره جنوبی شود، با کشتی ای به نام«کریستال» در سواحل چین برخورد کرد، محموله نفتکش سانچی نفت فوق سبک با درجه اشتعال بسیار بالا بود که این موجب آتش‌سوزی فوق‌سریع کشتی شد.

بر اثر برخورد این دو کشتی ۳۲خدمه نفتکش ایرانی (۳۰ ایرانی و ۲ بنگلادشی) جان باختند که بعد از چند روز جستجو جسد ۳ نفر از ایرانیان مفقود در این حادثه پیدا شد. نفتکش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تُن نفت خام و میعانات سبک نفتی بود. طول این نفتکش ۲۷۴ متر بود و با پرچم پاناما بر روی دریا تردد می‌کرد. در مقابل کشتی کریستال که پرچم هنگ کنگ را داشت صدمه اساسی ندید و تمام سرنشینان آن از این حادثه گذر کردند.

آسمان سقوط کرد

پرواز هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ مبدأ تهران به مقصد یاسوج ۵۰ دقیقه بعد از پرواز از صفحه رادار محو شد. در روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ پرواز تهران – یاسوج در حوالی سمیرم بعد از اصابت به کوه دنا سقوط کرد و همه سرنشینان این پرواز کشته شدند. پیدا کردن لاشه این هواپیما حدود ۴۸ ساعت به طول انجامید و هنوز پیکر تمامی سرنشینان بعلت بدی آب و هوا و شرایط جغرافیایی از محل سقوط انتقال داده نشده است. این هواپیماکه حدود ۲۴ سال سن پروازی داشت جان ۵۹ مسافر، ۲ مهماندار، ۲ نفر امنیت پرواز و ۲ نفر خلبان و کمک خلبان را گرفت.

به نظر شما مهمترین رویداد سال ۹۶ کدام بود؟

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود

  • نریمان ابطحی فروردین ۵, ۱۳۹۷

    کتاب مردی به نام اوره را خواندم. به نظرم یکی از کتاب های جذاب سوئدی در سال های اخیرهستش. البته مادر بزرگ سلام می رساند را هنوز نه. کلا نویسندگان سوئدی خوب می نویسند که برگرفته از فکر خلاق مردمان اسکاندیناوی هست