با شایع ترین علائم بیماری‌های خود ایمنی آشنا شوید

با شایع ترین علائم بیماری‌های خود ایمنی آشنا شوید

بیماری های خود ایمنی (دیابت نوع یک، تیروئیدیت هاشیموتو، آرتریت روماتوئید و در مجموع نزدیک به ۸۰ نوع بیماری) به طور فزاینده ای در سراسر دنیا در حال گسترش هستند. این بیماری ها زمانی رخ می دهند که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه خود بدن را مورد حمله قرار می دهد. اگر این بیماری ها به موقع تشخیص داده نشوند، ممکن است باعث مشکلات جسمی ای شوند که حتی جان شخص را به خطر می اندازد. آگاهی از شایع ترین علائم این بیماری ها، اولین قدم در جهت بالا بردن کیفیت زندگی خود است. اگر تجربه ی هر یک از این علائم را داشته اید، بهتر است به یک پزشک ماهر مراجعه کنید.

بیماری های خود ایمنی در زنان بیشتر از مردان شایع هستند. تشخیص بیماری های خود ایمنی بسیار دشوار است، به دلیل آنکه تعداد زیادی از این بیماری ها چندین علائم مشابه دارند. در ادامه به ۱۰ مورد از شایع ترین علائم بیماری های خود ایمنی می پردازیم.

۱- دردهای شکمی یا مشکلات گوارشی

یکی از شایع ترین علائم بیماری های خود ایمنی تغییرات غیر عادی در اجابت مزاج مثل یبوست یا اسهال است. بیماری های کرون، سلیاک، کم کاری تیروئید و بسیاری از دیگر بیماری های خود ایمنی چنین علامتی دارند.

۲- التهاب

بسیاری از التهابات ناشی از بیماری های خود ایمنی به چشم دیده نمی شوند چون در داخل بدن رخ می دهند. اما علائمی وجود دارد که شما را از این مسأله آگاه می کند. یکی از این علائم، گواتر است. گواتر به تورم ناحیه ی گلو در اثر بزرگ شدن غده ی تیروئید گفته می شود. هر شکل دیگری از تورم هم می تواند از نشانه های بیماری های خود ایمنی باشد.

۳- تب مداوم یا بازگشتی

بسیاری از بیماری های خود ایمنی با حمله ی یک ویروس به بدن آغاز می شوند و ممکن است فرد دچار تبی شود که یا رفع شده و یا تبدیل به وضعیتی بازگشتی می شود.

۴- خستگی

وقتی سیستم ایمنی بدن در اثر یک بیماری خود ایمنی تضعیف شود، فرد بیمارتر می شود و احساس خستگی بیشتری می کند. اگر احساس می کنید که بعد از یک خواب کامل شبانه احتیاج به یک خواب کوتاه دارید یا صبح ها به سختی می توانید چشم هایتان را باز نگه دارید، این خستگی می تواند از علائم بسیاری از بیماری های خود ایمنی باشد. آماس کبدی، سلیاک، هاشیموتو، کم خونی همولیتیک و التهاب روده از بیماری های خود ایمنی هستند که خستگی از علائم شایع آن ها است.

۵- متورم شدن غدد

تورم غدد بدن عمدتا از نشانه های بیماری آرتریت روماتوئید است، به ویژه اگر شخص به مدتی طولانی مبتلا به این بیماری باشد. بیماری پوستی لوپوس و سارکوئیدوز هم سبب تورم غدد می شوند.

۶- خارش پوست و کهیر

ممکن است خارش پوست یا حتی کهیر نه تنها نشان دهنده ی نوعی آلرژی نباشند، بلکه در اثر بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن باشند. دیابت نوع یک، هاشیموتو، بیماری پوستی پسوریازیس و بسیاری از بیماری های خود ایمنی دیگر بر روی پوست بدن تأثیر می گذارند.

۷- احساس سوزن سوزن شدن

اگر در ناحیه ی پاها احساس سوزن سوزن شدن می کنید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. این حالت ممکن است به معنای ابتلا به سندرومی به نام گین باره (نارسایی عصبی عضلانی حاد) باشد. افزایش ضربان قلب، دشواری در تنفس و حتی فلج شدن از دیگر نشانه های ابتلا به این سندروم هستند.

۸- تغییر وزن

اگر سال ها وزنی طبیعی داشتید اما یکباره دچار افزایش یا کاهش وزن شده اید، این حالت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن در فرآیند سوخت و ساز اختلال ایجاد می کند. بسیاری از بیماری های خود ایمنی با افزایش یا کاهش سریع وزن مرتبط هستند، مثل هاشیموتو، سلیاک و گریوز.

۹- تغییر در رنگ پوست

اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و متوجه به وجود آمدن یک رگه ی زرد رنگ در ناحیه ی پوست و سفیدی چشم هایتان شدید، این مسأله نشانه ی بیماری خود ایمنی آماس کبدی است. اگر تکه هایی سفید رنگ روی پوست بدن تان ظاهر شود این نشانه ی بیماری پوستی پیسی (ویتیلیگو) است.

۱۰- حساسیت غذایی

حساسیت غذایی یکی دیگر از علائم بیماری های خود ایمنی است. بسیاری از افراد تصور می کنند حساسیت غذایی را می توان با مصرف قرص های آنتی هیستامین به سادگی درمان کرد، اما این مسأله می تواند از علائم بیماری های خود ایمنی مثل سلیاک و هاشیموتو باشد. این حساسیت به شکل خارش یا کهیر بروز نمی کند. در عوض، ممکن است بدن میزان بیشتری آب را در خود انباشت کند یا فرد دچار تغییرات غیر عادی در اجابت مزاج شود. اگر بعد از مصرف یک ماده ی غذایی متوجه مسأله ای شدید، به یک پزشک مراجعه کنید.

بیماری های خود ایمنی مزمن هستند و اگر فرد مبتلا به موقع متوجه بیماری خود شود این مسأله می تواند به افزایش عمر و برخورداری از یک زندگی سالم تر کمک کند. اگر متوجه برخی از علائم ذکر شده در خود شدید، به یک پزشک مراجعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود