۳۱ فروردین، مهلت تسلیم اظهار نامه ارزش افزوده+پرسش های متداول

تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۹۶ تا آخر فروردین ۹۷

۳۱ فروردین، مهلت تسلیم اظهار نامه ارزش افزوده+پرسش های متداول

اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان ۹۶ میلیون ها مودی سازمان امور مالیاتی کشور، می بایست تا آخر فروردین ۹۷ تسلیم شود تا مشمول جرایم مصوب قانونی نشود. اخیرا رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور که مسئولیت آن هم اکنون در اختیار دکتر تقوی نژاد است، در بخشنامه ای که تصویر آن در عکس پایین مشاهده  میکنید، اعلام کرد که آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده فصل زمستان ۹۶ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۷ تمدید شده است و این مهلت آخرین مهلت به مودیان مالیاتی سراسر کشور می باشد.

بخشنامه رییس کل سازمان امور مالیاتی وزارت اقتصاد در تاریخ ۸ فروردین ۹۷ مبنی بر تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مودیان مالیات بر ارزش افزوده دوره چهارم سال ۹۶

طبق این بخشنامه، کلیه ادارات امور مالیاتی در ۳۱ استان کشور موظف هستند تا به مودیانی که اظهارنامه مالیات بر ارزش  افزوده خود را تا آخر فروردین تسلیم کنند، ۱۰۰ درصد بخشودگی جرایم عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر را علاوه بر بخشودگی تاخیر در پرداخت مالیات و عوارض متعلق تا تاریخ مذکور را لحاظ کنند. متقاضیان این تسهیلات می بایستی  درخواست کتبی خود را در اختیار ممیزان کل شعب رسیدگی کننده اظهارنامه مالیاتی خود قرار دهند. همان طور که میدانید، تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در هر فصل، تا ۱۵ روز نخست فصل بعد صورت می گیرد که برای زمستان هر سال،  معمولا تا آخر فروردین سال بعد این فرصت تمدید می شود.

 مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که با تعریف مالیات بر ارزش  افزوده مشکل دارید، باید بگوییم  که ارزش افزوده، در  واقع ارزشی است که به چیزی اضافه می شود. چه کالا باشد مثل کولر و چه خدمات باشد مثل خدمات مشاوره و آموزش آنلاین. در واقع، مالیات بر ارزش افزوده، مالیاتی است که خریدار، در زمان خرید کالا یا خدمات از فروشنده، به فروشنده  پرداخت می کند تا فروشنده کالا و خدمات این مالیات را در زمان های معین به دولت پرداخت کند. مثلا دولت، از پیمانکاران خود، خدماتی در زمینه های مختلف فنی و مهندسی و خدماتی دریافت می کند و مالیات ارزش افزوده به آن ها می دهد تا به حساب اداره مالیاتی واریز کنند. این قضیه بین پیمانکاران خصوصی با همدیگر نیز وجود دارد.

مالیات بر ارزش افزوده یا VAT در سال های اخیر به فهرست مالیات های دریافتی  توسط  نظام مالیاتی کشور اضافه  شده  و مالیات عمومی است که به کلیه کالا ها و خدماتی که معاف از مالیات نیستند، تعلق می گیرد. در واقع مالیات بر  ارزش  افزوده، از  کلیه مراحل  تولید و تویع کالا و خدمات دریافت می شود و استثنایی ندارد.

یعنی هر  سرویس یا کالایی که در کشور تولید می شود و فرآیند تولید تا بسته بندی و عرضه  را طی می کند، مثل یک مانتو فروشی تا تولید کننده محصولات کشاورزی و غذایی و صنعتی، مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده  در این فرآیند هستند.

 نرخ مالیات بر ارزش افزوده  چقدر است  و چگونه محاسبه میشود؟

نرخ مالیات بر ارزش افزوده  هر سال  توسط دولت مشخص  می شود و این نرخ، درصدی از مبلغ خالص و صورتحساب فروش کالا و خدمات به شمار می رود. طبق  اعلام دولت در سال  ۹۵،  نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹% تعیین شده است. بر  اساس قانون، شخصیت های حقوقی که مشمول  پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند، می بایست در بازه های زمانی ۳  ماهه، مالیات بر ارزش  افزوده کالا ها و خدمات را محاسبه  و  پرداخت کنند. یعنی به زبان ساده تر، مالیات بر ارزش  افزوده خود را از مالیات بر  ارزش افزوده دریافتی کسر کرده و باقیمانده را حداکثر  تا ۱۵  روز پس از پایان  هر  سه ماهه، به  حساب خزانه  دولت واریز کنند.

 روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده چگونه است؟

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، به صورت خود اظهاری است. مودیان می بایست در پایان هر سه ماه، اظهارنامه خود را از طریق سامانه یکپارچه مالیات بر ارزش افزوده در این نشانی:  www.evat.ir ثبت کنند. توجه داشته باشید که نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بصورت خود اظهاری در اظهارنامه مالیاتی می باشد که توسط صاحبان کسب و کار میبایست پرداخت شود. البته VAT مانند سایر فرایندهای اقتصادی دارای معایب و محاسنی برای پرداخت کنندگان می باشد که از مزایای پرداخت VAT این است که در مورد مشاغلی که تحت پوشش مالیاتی قرارگرفتن انها دشوار است ، می تواند اجرا شود و از فرار مالیاتی آنها جلوگیری شود. البته،  VAT، درآمد مالیاتی دولت را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. خوداظهاری و تهیه اظهارنامه مالیاتی منطبق با قانون سازمان امور مالیاتی بایستی در موعد مقرر انجام گرفته و ارسال شود.

چند نوع مالیات بر ارزش افزوده داریم ؟

در قانون سه نوع مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده  است که به شرح زیر است :

  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع درآمدی
  • مالیات بر ارزش افزوده از نوع تولیدی

 ایا ایرانیان مقیم خارج از کشور ، مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند ؟

ایرانیانی مقیم خارج از کشور، مشمول قوانین مالیاتی همان کشور هستند مگر اینکه کالای تولیدی یا خدمات خود را بخواهند به کشور وارد کرده در این صورت طبق قوانین ایران با انها رفتار خواهد شد. جزییات بیشتر را از سازمان امور مالیاتی کشور یا وزارت امور خارجه استعلام کنید.

من تولید کننده هستم. آیا باید مالیات بر ارزش افزوده بدهم؟

بعضی فکر می کنند  که VAT، تنها مختص به خریدار/مصرف کننده بوده و تولید کنندگان در قانون،  وظیفه ای به پرداخت VAT نیستند . در جواب این سوال باید اظهار داشت که تولید کنندگان نیز باید مانند مصرف کننده مالیات غیر مستقیم بدهند. اما تولید کنندگان باید به میزان مابه تفاوت مالیات بر ارزش افزوده ای که در هنگام خرید به فروشنده پرداخت کرده و VAT ای که در هنگام فروش به مصرف کننده دریافت نموده اند VAT را طبق اظهارنامه پرداخت کنند.

برای روشن شدن مطلب یک مثال میزنیم. فرض کنید سازنده کفش برای خرید چرم مبلغی ۵۰ هزار تومن مالیات بر ارزش افزوده به چرم فروش پرداخت کرده است و بعد از دوختن کفش در زمان فروش به مصرف کننده ۵۱ هزار تومن VAT دریافت کرده است . سازنده کفش باید معال ۱۰۰۰ تومن به سازمان امور مالیاتی مالیات غیر مستقیم پرداخت کند.

چه کالا ها و خدماتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ؟

شماری از محصولات و خدمات تولیدی  از پرداخت مالیات بر  ارش افزوده معاف است که فهرست آن هر ساله  توسط دولت تجدید نظر  و اعلام می شود.

آیا محصولات خام کشاورزی مشمول VAT هستند؟

توجه کنید که محصولات خام کشاورزی که هنوز فرآیند بر روی آن انجام نشده است، مشمول این قانون نیستند و فروشنده ها حق ندارند در فاکتور فروش VAT از خریدار دریافت نمایند. اگر با چنین موضوعی روبرو شدید، مراتب را به سازمان بازرسی کل کشور یا تعزیرات حکومتی اطلاع دهید.

آیا کود و سم و بذر شامل مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

محصولاتی هم چون: کود ، سم ، بذر و نهال در هنگام فروش مشمول مالیات غیر مستقیم نمیشوند و توسط قانون از این فراورده ها حمایت شده است.

آیا دام و طیور هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

دام و طیور و آبزی ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده نشده و فروشنده حق دریافت این مالیات را از خریدار ندارد .

آیا قند،  شیر خشک ، شکر هم مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند؟

توجه کنید که کلیه کالاهای اساسی و ضروری مثل نان ، گندم، جو، شیر خشک ، قند، روغن، پنیر ، حبوبات ، گوشت ، برنج و آرد که مواد غذایی اصلی برای قوت مردم محسوب میشوند مشمول مالیات بر ارزش افزوده (مالیات غیر مستقیم) نیستند.

آیا دارو و فرش دستباف  هم مشمول VAT هستند؟

دارو هم در زمره  کالای اصلی بوده و معاف از مالیات بر ارزش  افزوده  است. فرش  دستبافت هم به دلیل حمایت از تولید داخلی، معاف است.

چه خدمات بانکی و خدمات حمل و نقل مشمول  VAT نمی شود؟

کلیه خدمات بانکی و موسسات اعتباری و خدمات حمل و نقل جاده ای برون شهری و دورن شهری از جمله اتوبوس ، قطار و همواپیما هم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

اقلام دفاعی مشمول VAT  است؟

اقلامی که در صنایع دفاعی کشور مورد استفاده قرار میگیرد، هم فروشنده  و هم خریدار به جهت حمایت از امنیت و توسعه این صنعت از قانون VAT معاف هستند.

کتاب و مطبوعات مشمول VAT  است؟

ناشران، کتابفروشان،  فعالان مطبوعات، صحافان، چاپخانه دار ها، فروشندگان لوازم التحریر  در  سراسر  کشور از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهد بود

آیا طلا فروشان هم شامل VAT میشوند ؟

در حال حاضر فعالان عرصه طلا و جواهر فقط موظف هستند برای اجرت طلاهای ساخته شده خود مالیات غیر مستقیم بپردازند و این مالیات بر سایر مراحل خرید مواد اولیه و موارد دیگر آن اعمال نخواهد شد. جزییات بیشتر را از صنف طلا و جواهرات استان محل اقامت خود جویا شوید.

آیا حقوق و دستمزد کارمندان هم شامل VAT  میشود ؟

حقوق و دستمزد کارکنان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده نمیشود .

آیا ماشین آلاتی که در خطوط تولید کارگاه/کارخانه وجود دارند مشمول  VAT هستند؟

بله. معاف از مالیات است. هم چنین تجدید ارزیابی دارایی ها.

آیا مناطق ویژه اقتصادی مشمول VAT هستند ؟

شخصیت های حقوقی مثل شرکت ها و کارخانه ها و بنگاههای تولیدی و خدماتی  که در مناطق  ویژه اقتصادی  حضور دارند، مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند .البته این وضعیت زمانی است که مبادلات آنها فقط در محدوده مناطق ویژه اقتصادی باشد.

آیا آب و برق و گاز تلفن شرکت بخش خصوصی مشمول VAT  می باشد ؟

مبالغی که تحت عنوان قبض آب ، برق ، گاز و تلفن از مشترک اخذ میگردد مشمول قانون مالیات بر ارزش  افزوده  است.

آیا قرارداد هایی که قبل از این قانون بسته شده اند مشمول VAT میشوند ؟

خیر.

آیا فعالیت پیمانکاران  بخش  خصوصی هم مشمول VAT است ؟

بله فعالیت پیمانکاران جزو هم شامل این قانون بوده و این پیمانکاران باید به میزان ۳% مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

آیا خدمات هتل داری و غرفه داری و انبارداری مشمول VAT است؟

بله.

ایا صادرات از کشور مشمول VAT  است ؟

خیر.

امیدواریم این گفتار، راهنمای خوب و اجمالی  برای آشنایی با قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود