۱۰ عاملی که مسئول اصلی رویش مو در چانه زنان شناخته می شوند

۱۰ عاملی که مسئول اصلی رویش مو در چانه زنان شناخته می شوند

رویش مو در چانه یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان به آن دچارند و ظاهر نامناسبی به صورت آن ها می بخشد. در چنین مواردی معمولاً موی روییده در ناحیه چانه بسیار زمخت و محکم بوده و خیلی سریع رشد می کند. معمولاً این موها دو سه روز بعد از کنده شدن دوباره رشد می کنند و یکی از بدترین مشکلاتی است که یک زن در زمینه زیبایی چهره می تواند با آن روبرو شود. هر زنی در صورت خود دارای مو است و برخی از زنان نسبت به دیگر زنان موهای بیشتری در صورت خود دارند اما خیلی کم پیش می آید که با زنی مواجه شوید که در ناحیه چانه خود دارای موهایی زمخت و بسیار تیره باشد.

آیا رویش مو در چانه امری طبیعی است؟ آیا شما نیز به این مشکل مواجهید یا تابحال از خود پرسیده اید که دلیل رویش مو در چانه شما چیست؟ برای کشف علت این مشکل با ادامه این مطلب همراه باشید. عوامل رویش مو در چانه زنان متفاوت است که یک به یک به آن ها خواهیم پرداخت.

۱- عدم تعادل در هورمون ها

رویش مو در چانه

هورمون هایی که در بدن ما تولید می شوند تمامی جنبه های سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می دهند؛ از اخلاق و رفتار گرفته تا سلامت پوست. وقتی سطح تولید هورمون های مردانه (آندروژن ها) در بدن زن به شدت افزایش می یابد، شاهد رویش مو در چانه خواهیم بود.

۲- بالا رفتن سن

رویش مو در چانه

جاهایی که می خواهید مو داشته باشند موهایشان را از دست می دهند و جاهایی که دوست دارید بدون مو باشند دچار پرمویی می شوند. مشکل شما هم همین است؟ چنین شرایطی معمولاً پس از یائسگی رخ می دهد و این مورد هم به عدم توازن در تولید هورمون ها مربوط می شود. وقتی که تعادل دوباره تولید هورمون در بدن برقرار می شود متوجه رشد کندتر این موها در ناحیه چانه خواهید شد و در نهایت رشد آن ها متوقف خواهد شد. با افزایش سن احتمال برهم خوردن توازن تولید هورمون در بدن زنان افزایش می یابد که رشد مو در چانه را بدنبال دارد.

۳- سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک یک بیماری است که سطح هورمون ها در بدن و همچنین عملکرد آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما هم در ناحیه چانه خود مو و آکنه دارید، دوران قاعدگی نامنظمی را تجربه می کنید، با کاهش وزن مواجه می شوید و با ناباروری دست و پنجه نرم می کنید باید با پزشک تماس بگیرید. سندروم تخمدان پلی کیستیک معمول ترین بیماری است که با سیستم غدد درون ریز در ارتباط است و به طور خاص زنان بین ۱۸ تا ۴۴ سال را تحت تاثیر قرار می دهد. از این رو این موضوع را ساده نگیرید.

۴- سندروم کوشینگ

سندروم کوشینگ یک بیماری غددی است که باعث تولید بیش از حد هورمون استرس زای کورتیزول می شود. این سندروم علاوه بر این که باعث رویش مو در چانه و تمام صورت زنان می شود بلکه کاهش وزن، ایجاد چین و چروک و ردهای ناخوشایندی روی پوست و ضعف عضله می شود. گفته می شود که داروهای آسم و آرتروز می توانند سطح این هورمون را در بدن بالا ببرند.

۵- وزن

رویش مو در چانه

اگر در مدت زمانی کم دچار کاهش یا افزایش وزن شدید بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید زیرا این مشکلات در صورتی که دچار رویش مو در چانه شده اید بدون ارتباط با هم نخواهند بود. چاقی در نحوه تولید هورمون ها در بدن تاثیر منفی خواهد گذاشت و هورمون ها و تغییراتی که در تولید آن ها رخ می دهد بیشترین تاثیر را در رشد مو در چانه زنان دارند.

۶- هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

این بیماری ژنتیکی مادرزادی سالانه بیش از ۱۵.۰۰۰ کودک را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال زمانی رخ می دهد که بدن هورمون های مردانه را در مقادیر بسیار زیاد تولید می کند. این موضوع باعث ایجاد حهش در ژن های آنزیم ها می شود که در نهایت رویش مو در چانه را بدنبال دارد. این موضوع مشکلاتی دیگری مانند ناباروری و بلوغ دیررس را نیز در پی دارد.

۷- بارداری

رویش مو در چانه

زنان باردار تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می کنند که مشکلات زیادی را می تواند در آن ها باعث شود. رویش مو در چانه در دوران بارداری کمترین دردسر و پیچیدگی است که در این دوران با آن مواجه خواهید شد.

۸- داروها

برخی داروهای خاص مانند داروهای شیمی درمانی، استروئیدی و داروهای درمان صرع نیز می توانند باعث رویش مو در نقاط ناخواسته ای مانند چانه شوند. داروهای کنترل بارداری نیز می توانند تولید هورمون در بدن را تغییر دهند که این امر در صورت وقوع باعث رویش مو در چانه خواهد شد.

۹- ژنتیک

رویش مو در چانه

یکی دیگر از دلایل رویش مو در چانه می تواند مباحث ژنتیکی باشد که درست مانند رنگ چشم یا رنگ مو ارثی خواهد بود. برخی گروه های نژادی خاص مانند مردمان اهل مدیترانه و یا خاورمیانه بیشتر از دیگران به این مشکل دچار خواهند شد.

۱۰- بیش از حد کندن موهای چانه

اگر شما هم یکی از نشانه های فوق را در خود یافته اید و یا هیچکدام از این نشانه ها را ندارید باید بدانید که کندن بیش از حد این موها باعث رشد سریع تر و بیشتر آن ها خواهد شد. کندن آن ها زمانی که هنوز تازه سر از پوست درآورده اند یا زیر پوست قرار دارند خطر شکل گیری نقاط سیاه و عفونت را افزایش خواهد داد.

آنچه باید در مورد عارضه ای پوستی به نام «روزاسه» بدانید

عادات موثری که در وضعیت پوست تان تغییرات چشمگیری به وجود می آورند

۱۱ بیماری پوستی معمول که از وجود مشکل در بدنتان خبر می دهند

۴ توصیه ساده در مورد سلامت بدن و پوست از ویکتوریا بکهام

منبع: shared
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود