دیدار اردیبهشتی با چهار محال ایران: گشتی در بهشت بختیاری ها

دیدار با دیار لاله واژگون و کوهرنگ

دیدار اردیبهشتی با چهار محال ایران: گشتی در بهشت بختیاری ها

چهار محال و بختیاری. هم چون سوباتان، بهشت اردیبهشت ایران است و متاسفانه در روزگار تفلیس و انتالیا و آتلانتیس گردی UALL، برای ایرانگردان، مقصد گردشگری خیلی شناخته شده ای نیست. سرزمین آب و سبزه و آبشار و دیدنی های  هزار رنگ و هزار نقش در طبیعتی بکر و دیدنی، جایی که برای بسیاری از موسسات گردشگری،  مقصد فوق العاده ای برای سفر و گشت و گذار در اردیبهشت ایران است. هر ساله در اردیبهشت ماه، گردشگران و مسافران کشور در قالب تور برای دیدن جاذبه گردشگری و طبیعی دشت لاله های واژگون به این استان سفر می کنند. این منطقه سه هزار هکتار وسعت دارد که حدود ۲۵۰ هکتار آن محل رویش گل های لاله است.

لاله واژگون در حال انقراض است

سرویس گردشگری روزیاتو امروز  شما را با یکی از بی نظیر ترین مناطق اردیبهشت گردی ایران آشنا میکند. اگر تجربه سفر به این دیار دیدنی را دارید، تجربیات خود را در اختیار روزیاتو قرار دهید.

اگر از تهران عازم شهرکرد هستید، معمولا هزینه بلیط اتوبوس شما کم تر از ۴۰ هزار تومان خواهد بود
طبیعت کوهرنگ
پل زمان خان شهرکرد
عشق است دره عشق چهار محال و بختیاری در اردیبهشت
چشمه بزرگ دیمه در واقع SPA طبیعی در چهار محال و بختیاری است

خاطره ای  فرا  تر از یک عکس

هوای خوش و سرزمین سرسبز باعث شده است روزهای تعطیل طبیعت جاندار چهارمحال و بختیاری میزبان مردم باشد و این طبیعت گردی در روزهای تعطیل اردیبهشت، به یک عادت خانوادگی در استان تبدیل شود. در چهارمحال و بختیاری ماه اردیبهشت هر نطقه اش با استقبال گردشگران همراه است اما دو کانون گردشگری اردل و کوهرنگ در این فصل بالاترین میزان استقبال را دارد. شهرستان اردل در فصل بهار در ماه اردیبهشت یکپارچه سرسبز می شود از این روز جاده های این شهرستان در روزهای جمعه پر از خودروهایی می شود که مقصد آنها رفتن به دل طبیعت است.

در سفر به چهار محال و بختیاری، خرید صنایع دستی و پوشش محلی آن ها را فراموش نکنید

چهار  محال: سرزمین تالاب ها
چهار محال و بختیاری در فلات مرکزی ایران با جاذبه های طبیعی فراوان از جمله آبشارهای زیبا در اردیبهشت و مراتع سرسبز، کانون مهمی برای جذب گردشگران است. در اردیبهشت ۳ تالاب بین المللی چغاخور، گندمان و سولگان از نظر تنوع گونه های زیست محیطی در ایران خود را در معرض دید عموم قرار می دهند و حاشیه این تالاب ها در روزهای تعطیل اردیبهشت با استقبال مردم همراه است، هر چند چه برخی از مسافران و گردشگران به حریم این تالاب ها تعرض می کند و خودرو خود را تا آستانه ساحل این تالاب ها می برند.

تالاب چغاخور

اما در شهرستان کوهرنگ نیز بازفت چهارمحال و بختیاری در اردیبهشت، کانون حضور عکاسان طبیعت است و عکاسان برای ثبت لحظات کوچ عشایر در دل طبیعت به این منطقه سفر می کنند. در اردیبهشت ماه بهار بازفت آنقدر جذابیت های رنگی و طبیعی دارد که عکاسان سراسر کشور اردوهای آموزشی یا حرفه ای خود را در این منطقه برگزار کنند. وجود بافت و کوچ عشایر در فصل بهار، این منطقه را به اکو موزه کشور تبدیل کرده است و یکی از معتبرترین اکوتوریسم های فلات مرکزی در این منطقه با کوچ عشایر در دل طبیعت رقم می خورد.

طبیعت سخاوتمند کوهرنگ
چشمه دیمه کوهرنگ
اردیبهشت گردی در اطراف چشمه دیمه

بازفت در شهرستان کوهرنگ چهار محال و بختیاری در مسیر خوزستان از دیرباز محل کوچ ییلاق و قشلاق و ایلراههای عشایر بوده و همواره توجه گردشگران بویژه گردشگران خارجی را برانگیخته است. مهمترین ویژگی گردشگری چهارمحال وبختیاری  اکوتوریست طبیعی یا گردشگری طبیعت و جغرافیایی آن است. این سرسبزی طبیعت اردیبهشتی به مردم احساس آرامش می دهد به همین دلیل پس از یک هفته کار و تلاش، مردم سعی می کنند در مناطق طبیعی این استان از جمله اردل و کوهرنگ حضوری پررنگ تر داشته باشند.

این سفرها موجب کاهش استرس در افراد بزرگسال و بروز روحیه خلاقیت در کودکان و نوجوانان نیز می شود.
یک جامعه شناس نیز می گوید: توریست به کسی اطلاق می شود که صرف نظر از کنجکاوی به قصد تفنن و تفریح سفر می کند از این روز گردشگری طبیعی و حضور در طبیعت حتی برای یک نیمروز نیز می تواند بخشی از صنعت توریسم قلمداد شود. براساس اعلام کارشناسان حدود ۶۵درصد از گردشگری نیمه اول یک سال، گردشگری طبیعی است اما برخی از مردم برای این نوع گردشگری برنامه خاصی ندارند و تنها هدف آنها رفتن به دل طبیعت است. گردشگری طبیعت نوعی توریسم طبیعی و پایدار است که با مشارکت گردانندگان بومی و بهره گیری از پتانسیل های بومی و طبیعی گردشگری میسر می شود.

جاذبه  های گردشگری چهار  محال
اما یکی از جاذبه های گردشگری در اردیبهشت چهارمحال و بختیاری دشت لاله در کوهرنگ است که به عنوان یک جاذبه منحصر به فرد در کشور تلقی می شود. این جاذبه طبیعی هر ساله با استقبال گردشگران روبرو می شود اما گاهی گردشگران رعایت این گیاه وحشی را نمی کنند و عده ای به پیاز کنی رو می آورند و تعدادی از گردشگران برای گرفتن عکس یادگار در این رویشگاه ورود می کنند و مانع رشد این گونه می شوند.

 سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از دشت لاله های واژگون در شهرستان کوهرنگ دیدن می کنند.

بهار چهارمحال و بختیاری به ویژه اردیبهشت یکی از مولفه ها و شاخص های برای جذب گردشگر طبیعی است و این نوع گردشگری می تواند نقش مهمی در توسعه صنعت توریسم در استان داشته باشد. ۸۷ درصد از مساحت این استان کوهستانی است و تاکنون یک هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی و ۲۹۴ گونه جانوری اعم از پرندگان، پستانداران، ماهی ها و خزندگان در استان شناسایی شده که از گونه های شناسایی شده ۲۷ گونه خاص استان است و همچنین با داشتن ۲۸  گونه جانوری در هریک میلیون هکتار، مقام اول گونه های جانوری کشور را به خود اختصاص داده است. چهار محال و بختیاری را در اردیبهشت فراموش نکنید که یکی از دیدنی ترین مقصدهای عکاسی طبیعت، همین چهار محال خواهد بود.

راهنمای جامع سفر به چهار  محال و بختیاری

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود