چه خبر از جشنواره جهانی فیلم فجر؟ طوفان سینمای ایران در «چهارسو»

جشنواره جهانی فیلم فجر تا ۷ اردیبهشت ادامه دارد

چه خبر از جشنواره جهانی فیلم فجر؟ طوفان سینمای ایران در «چهارسو»

در روزهای سرد اردیبهشت ماه تهران، بازار سینمای ایران داغ داغ است. از آن طرف، اکران بهاره ۹۷ را شاهد هستیم که «مصادره» رضا عطاران در کنار «به وقت شام » حاتمی کیا، در حال رکورد شکنی است و فیلم «تگزاس» هم نیامده، غوغایی در گیشه به پا کرده است. با این حال، افزایش قیمت ۳۰ درصدی بلیط سینماها در سال جدید، فرصت سینما دوستان را به روز سه شنبه هر هفته معطوف کرده است. از طرفی دیگر،  پردیس «چهارسو» تهران، جایی در خیابان جمهوری و چند قدم آن طرف تر از تراژدی پلاسکو بهمن ۹۵، پایتخت سینمای ایران شده است. جایی که محفل گفت و شنود و رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و جهان بوده و در چند روز اخیر، شاهد حضور برخی از مسئولان دولتی نیز در حاشیه جشنواره بودیم. تنور جشنواره فیلم فجر هر مقدار به روزهای پایانی نزدیک تر می شود، گرم تر شده و واکنش های داخلی و جهانی به آن افزایش می یابد. اگر عاشق سینمای بین المللی هستید، از فرصت حضور در نشست های خبری و تحلیلی پردیس چهارسو غافل نشوید. برای رفتن به این پردیس، از مترو تهران استفاده کنید و در ایستگاه جمهوری توقف کنید.

مهمانان ویژه و جزییات خرید بلیط فیلم های جشنواره بین المللی  فجر

سایت رسمی سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر برای رزرو بلیط و آگاهی از متن و حاشیه مهم ترین رویداد سینمایی بین المللی ایران در تهران

در جشنواره امسال، قرار است که الیور  استون، کارگردان شهیر  هالیوودی نیز حضور یابد. با این حال پس از گذشت روز سوم، هنوز از وی خبری نیست. اکران آستیگمات با نقش آفرینی نیکی کریمی نیز در جشنواره امسال، بازتاب های مختلف به  دنبال داشت که در آینده درباره اش بیشتر خواهیم گفت.

خبر روز  اول

محمدمهدی حیدریان رییس سازمان سینمایی به همراه سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه اول اردیبهشت ماه با حضور در پردیس چارسو از بخش‌های مختلف سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

محمدمهدی حیدریان در مورد سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: وقت آن رسیده که سینمای ایران فراتر از حضور در جشنواره‌های دیگر خودش هم به طور مستقل در جهان حضور داشته باشد و دیگر نباید تنها به عنوان تکمیل کننده جشنواره‌های خارجی باشیم بلکه باید جشنواره‌ای جهانی و مستقل داشته باشیم.

وی تصریح کرد: قاعدتاً این نقش را باید از منطقه و با ایجاد هم‌افزایی بین سینماگران منطقه شروع کنیم و بعد این حرکت را در جهان توسعه دهیم. رییس سازمان سینمایی درباره تفکیک بخش جهانی و ملی جشنواره فیلم فجر و اینکه آیا این تفکیک با توجه به وضعیت اقتصادی کشور باقی می ماند، گفت: نگران نباشید. ما روز به روز نقش بیشتری در دنیا ایفا می‌کنیم و برای اینکه جایگاه درستی در جهان پیدا کنیم از هزینه در جای درست نمی‌هراسیم بلکه باید به این موضوع دقت کنیم که چگونه خرج کنیم.

 خبر روز دوم

معرفی و نمایش فیلم «دریای غم» با حضور فرانکو نرو بازیگر ایتالیایی و بابک کریمی بازیگر ایرانی در سالن شماره ۴ پردیس سینمایی چارسو انجام گرفت. فرانکو نرو با حضور روی سن در معرفی فیلم «دریای غم» گفت: کارگردان این فیلم ونسا ردگریو، همسر من و تهیه کننده آن کارلو نرو، پسر من است. ونسا زنی فوق العاده است و تمام عمر خود را صرف حقوق بشر و نیازمندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه فیلم «دریای غم» درباره مهاجران است، گفت: در صحنه اول فیلم روستایی را در نزدیکی شهر رم می‌بینیم که مکانی برای نگهداری مهاجران است. ما نزدیک پنجاه سال است که در آنجا کار می‌کنیم. در همان صحنه اول مصاحبه دو جوان را می‌بینیم که توانسته اند از جنگ جان سالم به در ببرند و به آنجا فرار کرده اند.

تاریخ روسیه و «قاتل تزار» روی پرده

فیلم «قاتل تزار» هم که در سالن شماره ۴ چارسو روی پرده رفت با معرفی پانته آ پناهی ها همراه شد و او متنی از کارن شاه نظرف کارگردان فیلم را خواند. شاه نظرف در این پیام آورده بود: خوشحالم فیلم «قاتل تزار» در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران می شود. این فیلم داستان یکی از وقایع مورد به قتل رسیدن نیکلای دوم و خانواده اوست که برای اولین بار در قالب فیلم به تصویر کشیده شده است و امیدوارم مورد توجه تماشاگران قرار بگیرد.

این کارگردان به دلیل حضور در نشست مطبوعاتی که به طور همزمان برگزار می شد، امکان حضور در نمایش فیلم خود را نداشت.

داستان آستیگمات

حتی می دانید که فیلم سینمایی آستیگمات از رقابت در بخش سودای سیمرغ سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر که بهمن ۹۶ در تهران برگزار شد باز ماند. اما اکنون در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر آستیگمات در بخش جلوه‌گاه شرق با بازی مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، نیکی کریمی، هادی حجازی‌فر، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، محمد شاکری با فیلم‌های ایرانی و خارجی به رقابت می‌پردازد. این فیلم همان نسخه‌ای است که به دفتر جشنواره ملی تحویل داده شد با این تفاوت که آن نسخه موسیقی نداشت و در آن زمان سهراب پورناظری مشغول ساخت موسیقی آن بود و الان همه چیز تکمیل شده است.

عوامل فیلم آستیگمات در جشنواره بین المللی فیلم فجر

ایده اولیه آستیگمات اینطور شکل گرفت، با نگاه به مسائلی که در اجتماع و به شکل روزمره، مردم با آن درگیر هستند از سوءمدیریت تا مسائل اجتماع و خانواده؛ در نهایت فیلمنامه نوشته شد و چندین بار بازنویسی شد و در پایان به مرحله ساخته رسید که ماحصل آن را امروز می‌بینید. فیلم یک قصه مجزا ندارد و چند قصه را روایت می‌کند که در کنار هم به یک اندازه در طول قصه جلو می‌روند؛ اما درباره تنهایی یکسری آدم است که با هم ارتباط دارند، ولی این تنهایی خیلی آزاردهنده نیست. پدری از خانه حذف شده و حالا می‌خواهد برگردد و این بازگشت آرامش نسبی خانه را که خیلی هم عمیق نیست به هم می‌ریزد و همه درگیر این ماجرا می‌شوند.

نیکی کریمی در نقش یک معلم دبستان، در سکانسی از فیلم آستیگمات

قاب هایی از جشنواره  سی  و ششم

دکتر علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، روز گذشته از جشنواره جهانی فیلم فجر بازدید کرد
روایت سبک زندگی دیجیتالی مردمان روزگار ما از قاب عکاسان در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
تصاویری از تاریخ سینمای معاصر ایران روی دیوارهای کاخ سی و ششمین جشنواره جهانی فجر. یادش بخیر! «کفش های میرزا نوروز» استاد علی نصیریان. مثل «مادر» شادروان علی حاتمی، ماندگار شد
قابی از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر تهران
حضور دکتر معصومه ابتکار در جشنواره جهانی فیلم فجر
استایل نیکی کریمی در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر
نیکی کریمی در حاشیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر، از سریال جدیدش در شبکه خانگی سخن گفت. اکنون جزییات آن را در جدید ترین پست اینستاگرامی ایشان مشاهده کنید
پوستر فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهند امد

باشگاه جشنواره جهانی فیلم فجر در بهمن ۱۳۹۴ به منظور ایجاد فضایی مناسب برای سینماگران، دانشجویان، منتقدان و عموم مردم علاقه‌مند راه‌اندازی شد و در جریان برگزاری جشنواره سی و چهارم نقش بسزایی در اطلاع‌رسانی و خدمات دهی به مردم ایفا کرد. ثبت‌نام متقاضی در بانک اطلاعاتی جشنواره ، صدور کار عضویت جشنواره و تخصیص سهمیه بلیط و امکان رزرو بلیت با تخفیف حداکثری و دسترسی به ربات راهنما برای انتخاب فیلم‌ها، اطلاع‌رسانی برنامه‌های جشنواره، نمایشگاه‌ها و ثبت نام کارگاه‌های تخصصی از دیگر فعالیت‌های باشگاه است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود