بگذارید کتاب‌ها ما را بخوانند

به بهانه روز جهانی کتاب و حق نشر

بگذارید کتاب‌ها ما را بخوانند

عاشقان کتاب بار دیگر داستان‌های موردعلاقه خود را در بیست‌وسومین سالگرد «روز جهانی کتاب» جشن می‌گیرند.

روز جهانی کتاب یک جشن سالانه است که در ۲۳ آوریل مصادف با سوم اردیبهشت‌ماه، برگزار می‌شود. این رویداد در راستای تقدیر از نویسنده‌ها، مولفان و تصویرگران در بیش از یکصد کشور جهان برگزار می‌شود و نخستین بار در سال ۱۹۹۵ یونسکو تصمیم گرفت که روز جهانی کتاب و حق نشر در این روز جشن گرفته شود.

۲۳ آوریل مصادف با سالگرد در گذشت ویلیام شکسپیر، سروانتس، ولادیمیر نابوکف و شمار دیگری از شخصیت‌های فرهنگی و بزرگان ادبیات جهان است و به همین بهانه این روز توسط یونسکو «روز جهانی کتاب» نامگذاری شده است.

هدف از اختصاص روزی برای بزرگداشت کتاب و حق مولف، پاسداشت جهانی مولفین و تشویق عموم مردم به حمایت از اشخاصی است که در راستای رشد و اعتلای فرهنگی جامعه بشری نقش و سهم بسزایی داشته‌اند.

در سال جاری میلادی به منظور تجلیل از کتاب، کودکان سراسر کشور انگلستان لباس‌های شخصیت‌های محبوب خود را می‌پوشند و توکن کتاب دریافت می‌کنند تا در اجتماعات و گروه‌های مدرسه‌ای از لذت کتاب‌خوانی بهره‌مند شوند و از همان سنین کودکی با شگفتی‌های کسب دانش، بیان احساس و اندیشه آشنا شوند.

در این جشن‌های سراسری، چهره‌های مشهور نیز در کنار کودکان حضور به‌هم می‌رسانند. به طور مثال در سال گذشته، دنیل دنولد (مدل و میس انگلستان در سال ۲۰۰۴) با پوشیدن لباس «ویلی ونکا» یکی از شخصیت‌های کتاب کودکان در این رویداد سالانه شرکت داشت.

به اعتقاد دبیران و کارشناسان آموزشی، وقتی کودکان هر روز به مطالعه کتاب می‌پردازند و از آن لذت می‌برند، در امتحانات درسی خود بسیار موفق‌تر هستند. آنها همچنین دایره لغات گسترده‌تری دارند و با داشتن اطلاعات عمومی بیشتر، درک و فرهنگ بسیار بالاتری نسبت به هم‌رده‌های خود که کتاب مطالعه نمی‌کنند، خواهند داشت.

همچنین، برخی از تحقیقات علمی نشان داده که کتاب‌خوانی به‌منظور سرگرمی و لذت بردن در کودکان آنها را به سمت داشتن روابط اجتماعی بهتر و عملکرد مناسب‌تر در مدرسه سوق می‌دهد.

روز جهانی کتاب

پیشنهادهایی برای کتاب‌خوانی

در سال‌های اخیر سرعت زندگی بشدت زیاد شده و مدت زمان سفرهای داخل شهری در شهرهای بزرگ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این مساله شاید در نگاه اول یک معضل بشمار برود زیرا وقت زیادی از افراد در طول این سفرها تلف می‌شود.

اما من یک توصیه دارم و آن این است که در طول مسیر خانه به محل کار و برعکس، کتاب بخوانید. البته فرض اولیه این پیشنهاد آن است که شما از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنید و آنقدر هم شلوغ نیست که نتوانید کتاب‌تان را باز کنید و در دست بگیرید. آنهایی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، چنین امکانی ندارند مگر آنکه به کتاب‌های صوتی گوش دهند.

جزمین وارد، بخوان، بی‌گور، بخوان
جزمین وارد در سال ۲۰۱۷ جایزه ملی کتاب را برای این رمان فراموش‌نشدنی به‌دست‌آورد. بخشی از روح رنجور این اثر، داستان جوجوی ۱۳ ساله در مرحله‌ای سرنوشت‌ساز از زندگی است. آگاهی فزاینده او از میرایی و بی‌عدالتی با عشقش به پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر ۳ ساله‌اش ‌کایلا درآمیخته است. پدربزرگ خاطراتش را از سال‌هایی که در زندان مخوف پارچمن در می‌سی‌سی‌پی گذراند بازمی‌گوید و به جوجو می‌آموزد که چگونه با نیک‌نامی زندگی کند. لیونی مادر جوجو با دو فرزندش و دوستش میستی در مسیری عجیب گام می‌نهد تا به سراغ دوست‌پسر سفیدپوستش مایکل برود که قرار است بعد از سه سال از پارچمن آزاد شود. روح سرگردان پسری به نام ریچی که ۶۰ سال پیش در پارچمن مرده در گوشه و کنار پرسه می‌زند. وارد لایه‌هایی از تاریخ را با زبانی زیبا از دل زمین بیرون می‌کشد و داستان را با نوایی فرازمینی به پایان می‌برد.

برای این منظور، اگر کمتر از ۱۵ دقیقه وقت دارید می‌توانید خبر کوتاه یا شعر بخوانید. یا به مطالعه داستان‌های خیلی کوتاه بپردازید. برخی از داستان‌ها کمتر از هزار کلمه دارند و مناسب سفرهایی هستند که در سه یا چهار ایستگاه تمام می‌شوند.

اما مثلا اگر بیشتر از ۳۰ دقیقه فرصت دارید، مجموعه داستان‌های کوتاه بهترین انتخاب است. می‌توانید داستان‌های کوتاه مرتبط با هم را انتخاب کنید.

برای سفرهای ۴۵ دقیقه‌ای و یک ساعته، پیشنهاد می‌کنیم حتما رمان‌های سریالی یا داستان‌های پاورقی را امتحان کنید.

روز جهانی کتاب
جوآن سیلبر، بهبود
سیلبر نویسنده تحسین شده، در سال ۲۰۱۷ رمان جدیدی با ساختاری چیره‌دستانه خلق کرد. او با ترفندهایی روایی داستان‌های شخصیت‌های متعددی را در نسل‌ها و قاره‌های گوناگون بازگو می‌کند. سال ۱۹۷۰ است، کی‌کی به استانبول می‌رود و با عثمان، فروشنده فرش، ازدواج می‌کند. پس از این‌که کی‌کی همراه با شوهرش به زادگاه او در دهکده‌‌ای دورافتاده می‌رود این پیوند گسسته می‌شود. آن‌جا زن وسوسه ‌می‌شود که با سه جوان آلمانی که در قاچاق عتیقه دست دارند، بگریزد. هشت سال بعد او با ۹ قالی نفیس به نیویورک بازمی‌گردد. یکی از این فرش‌ها درنهایت به رینا خواهرزاده‌اش می‌رسدکه مادری دست‌تنهاست که در هارلم زندگی می‌کند. یک‌روز رینا از کی‌کی می‌خواهد که از بچه‌اش نگهداری‌کند تا او به دیدار دوست‌پسرش در زندان برود. این مرد و گروهش درگیر نقشه نافرجام قاچاق سیگار شده‌اند. هنگامی که این روایت معاصر و جذاب به پایان می‌رسد ما با همه شخصیت‌ها به خوبی آشنا شده‌ایم.

دکتر تید تامسون، روانشناس و رمان‌نویس بریتانیایی می‌گوید:‌ با تمرکز بر خواندن در سفرهای کوتاه یاد می‌گیرید که برخی محرک‌های اطراف مانند صدای مردم یا مثلا گرمای قطار را نادیده بگیرید و صرفا روی تکلیفی در دست دارید، یعنی کتاب‌تان تمرکز کنید.

به گفته دکتر تامسون تسهیل این امر در صورتی ممکن است که آن را تبدیل به یک عادت کنید. تعهد، ثبات و نظم کمک می‌کند که مغز مسیرها را با خواندن تداعی کند. پس هر چه به خواندن ادامه دهید، در این کار بهتر خواهید شد.

با کمی تمرین ممکن است به جایی برسید که رفت و آمد روزانه تبدیل به بهترین وقت روز شما شود که چشم‌انتظار رسیدنش خواهید بود.

در آخر هم بگوییم که اگر از علاقه‌مندان کتاب و کتاب‌خوانی هستید احتمالا مطالب زیر نیز برایتان جالب خواهند بود.

منبع: mirror
مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود