کدام مواد غذایی را هرگز نباید پیش از خواب خورد؟

کدام مواد غذایی را هرگز نباید پیش از خواب خورد؟

گاهی گرسنگی و گاهی هم هوس های شبانه درست پیش از خواب ما را به آشپزخانه می کشند. اگرچه خوابیدن با وجود احساس گرسنگی خواب ما را دچار اختلال می کند اما باید توجه داشته باشیم که همه ی مواد غذایی هم برای زمان پیش از خواب مناسب نیستند. در حقیقت با مصرف بعضی مواد غذایی گرسنگی یا هوس خود را رفع می کنید اما آن ها خواب راحت را از شما می گیرند.

غذاهای سرخ کردنی

غذاهای چرب و روغنی در مقایسه با پروتئین و کربوهیدرات ها دیرتر هضم می شوند، به همین دلیل زمانی که سعی دارید به خواب بروید بدن تان کماکان سخت در تلاش است. در حقیقت در این حالت دستگاه گوارش فعالیت زیادی دارد اما بقیه ی بدن تلاش دارد به خواب برود.

غذاهای تند

به دو دلیل باید از خوردن غذاهای تند پیش از خواب پرهیز کرد. اول آنکه، این غذاها می توانند باعث سوزش معده و در نتیجه بروز معده درد شوند. دوم آنکه، این فعل و انفعال باعث تولید هیستامین ها در داخل بدن می شود. آنتی هیستامین ها خواب آور هستند اما هیستامین ها باعث بیدار ماندن می شوند.

گوشت بوقلمون

شاید شنیده باشید که اسید آمینه ی تریپتوفان موجود در گوشت بوقلمون خواب آور است. اما این تصور اشتباه است. در حقیقت، مصرف گوشت بوقلمون باعث بیدار ماندن می شود. تریپتوفان یک اسید آمینه ی پروتئین زا است. پروتئین به مغز سیگنال می دهد تا هورمون دوپامین تولید کند. این هورمون یک مولکول محرک است که به شما انرژی می دهد. بهتر است که از خوردن گوشت مرغ و گوشت گاو در نزدیکی زمان خواب پرهیز کنید، اما کماکان راهی برای جبران پروتئین لازم برای بدن وجود دارد. گوشت های شکاری (گوشت پرندگان یا حیوانات وحشی یا پرورشی که شکار شده اند) و ماهی سالمون حاوی مقدار زیادی ملاتونین (هورمون تنظیم کننده ی چرخه ی خواب) هستند و غذای مناسبی برای پیش از خواب هستند.

شکلات

حتما می دانید که پیش از خواب نباید قهوه خورد اما قهوه تنها منبع کافئین نیست. یک اونس شکلات (حدود ۲۸ گرم) حاوی ۲۳ میلی گرم کافئین است. این مقدار معادل یک چهارم از یک فنجان قهوه است.

آب

با نزدیک شدن به زمان خواب، بهتر است مصرف مایعات را کمتر کنید تا در میانه ی شب مجبور نشوید خود را به دستشویی برسانید. در طول روز و هنگام خوردن شام به مقدار کافی آب بنوشید تا بدن تان آب کافی داشته باشد. نباید تشنه یا در حالی که بیش از اندازه آب خورده اید به رختخواب بروید.

قهوه

همه ی ما از تأثیرات مصرف قهوه بر خواب آگاهیم اما بهتر است بدانیم از چه زمانی پیش از خواب دیگر نباید قهوه بنوشیم. قاعده ی کلی آن است که قهوه را نباید دیرتر از اوایل بعد از ظهر مصرف کرد اما اگر در میانه ی بعد از ظهر هوس یک فنجان قهوه کردید، می توانید از نوع بدون کافئین آن یا قهوه هایی با کافئین متوسط استفاده کنید.

بستنی قهوه

بستنی های با طعم قهوه هم حاوی قهوه و کافئین موجود در آن هستند. حتی در برخی انواع آن تکه هایی از دانه های قهوه وجود دارد. اگر نمی توانید از این بستنی دل بکنید، مقدار کمتری از آن یا در زمانی زودتر آن را بخورید. علاوه بر این، تنقلاتی مانند نوتریشن بارها می توانند حاوی دانه های قهوه و در نتیجه کافئین باشند.

مکمل های ورزشی

شیک ها و تنقلات ورزشی اغلب حاوی کافئین هستند تا عملکرد ورزشکاران را افزایش دهند. این مواد را در نزدیکی زمان خواب مصرف نکنید و اطلاعات روی بسته بندی شیک پروتئینی که بعد از تمام شدن جلسات ورزشی تان مصرف می کنید را چک کنید تا مطمئن شوید در آن کافئین وجود ندارد. لازم است که اطمینان یابید نوشیدنی های ورزشی ای که پیش از خواب مصرف می کنید، مخصوص بعد از زمان ورزش هستند نه قبل از آن، چون نوشیدنی های مخصوص قبل از ورزش حاوی مقدار زیادی کافئین یا مواد محرک هستند.

منبع: rd
بدون نظر

ورود