روش های ساده برای صرفه جویی آب در حمام

حمام و ظرفشویی: ۲ کانون هدر رفت آب خانوارها

روش های ساده برای صرفه جویی آب در حمام

در سال ۹۷ که با بحران کم مواجه هستیم، صرفه جویی بهینه در مصرف آب، یکی از مهم ترین وظایف شهروندی همه ملت ایران است تا آب به اندازه مورد نیاز به ۳۳۴ شهر  ایران که در معرض تنش آبی قرار دارند، منتقل شده و کشور با هزینه کمتری از این بحران عبور  کند.  بارندگی های گسترده ای که در کشور در فروردین و اردیبهشت ۹۷ حتی در تهران کم باران به نسبت سال های پیش شاهد هستیم، تاثیر شگرفی در ذخیره سازی منابع آب کشور نداشته و به نظر می رسد همچنان تابستان ۹۷ یکی از بحرانی ترین تابستان های ایران در یک سده اخیر باشد.

برای برون رفت از بحران کم آبی و بی آبی بسیاری از استان های ایران در سال جاری، همه باید تلاش کرده و به نوبه خود، سهمی هر چند کوچک در فرآیند صرفه جویی ملی به منظور گذر از این بحران مهم ایفا  کنیم. یکی از مهم  ترین روش های صرفه جویی در مصرف آب که شاید از نظر خیلی ها جدی گرفته نشود، حمام کردن است. یک فرد در زمان استحمام، آب زیادی را مصرف می کند در حالی که میتواند با یک پنجم آبی که زیر دوش هدر می رود، به طور کامل نسبت به شستشو اقدام و از ۸۰ درصد هدر رفت آب جلوگیری شود. وقتی این میزان لیتر آب صرفه جویی شده را روزانه در حمام گرفتن ده ها میلیون شهروند ایرانی ضرب کنید، درخواهید یافت که می توانیم با صرفه جویی در مصرف آب استحمام، روزانه میلیاردها  لیتر در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

کلا یکی از ایراداتی که به فرهنگ عامه ایرانیان گرفته می شود، همین بی توجهی به مقوله استحمام کردن است. بعضا در میان دوستان و آشنایان و اعضای خانواده ، افراد زیادی را دیده اید که موقع مسواک زدن، شیر آ را باز می گذارند یا عادت دارند که در زمان استحمام، بسیاری از البسه خود را زیر دوش شسشته و حتی هنگام لیف زدن  و شامپو نیز، با دوش باز، استحمام کنند. این رویه باعث می شود که بعضا بیش از صد لیتر آب برای استحمام ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ای یک فرد مصرف شود که در اشل ملی، رقم تاسف آوری از منابع آبی ایران را روزانه این سبک زندگی غلط، هدر می دهد.

پس یکی از موضوعات مهم در صرفه جویی آب در سال بحران آبی ۹۷، مقوله حمام کردن است. این گفتار، شما را با ۱۱ موضوع مهم آشنا می کند که توصیه میکنیم به دوستان و آشنایان نیز منتقل کنید تا سهمی هر چند کوچک برای برون رفت از این بحران جدی ملی داشته باشیم.

۱: قبل از شروع

بیشترین مصرف آب در حمام همیشه قبل از شروع به شستشو و در هنگام انتظار برای گرم شدن آب صورت می گیرد. همیشه سطلی را در حمام داشته باشید و آب سرد را در آن جمع کنید. از این آب برای شستشوی دستشویی، تمیز کردن خودرو، آبیاری گیاهان یا تمیز کردن منزل استفاده کنید. توجه کنید که فقط شما نیستید که این کار را انجام میدهید. اگر روزانه ده ها میلیون نفر همین کار را انجام بدهند، کل گیاهان و درختان شهر را میتوان با همین میزان آب، آبیاری کرد.

۲: دوش کم مصرف

دوش های کم فشار نصب کنید. خرید این دوش ها شاید مبلغی هزینه بر شما وارد کند، اما در آینده با کاهش مصرف آب در قبض شما جبران مافات می کند. جریان آب در شیرهای رایج در حمام در هر دقیقه در ۵ گالن و یا بیشتر است، در حالی این جریان در دوش های کم فشار به طور معمول ۲٫۵ گالن در هر دقیقه (یا کمتر!) است.

۳: زمان کمتر، مصرف کمتر

برای کاهش مصرف آب در حمام، زمان کمتری را زیر دوش صرف کنید. اگر زیر دوش غرق فکر می شوید و زمان از دستتان در می رود، با خود دستگاه پخش موسیقی ببرید و به خود بگویید که بعد از چند تراک از حمام بیرون می آیید. ترانه های خیلی طولانی حساب نمی شود! اگر قرار است در حمام اصلاح کنید یا مسواک بزنید، شیر آب را ببندید. آب داغ را در حمام کردن  فراموش کنید. دشمن شماره  یک بهداشت  پوست و مو، آب داغ است.

۴: شیر آب را ببند

اگر قرار است در حمام اصلاح کنید یا مسواک بزنید، شیر آب را ببندید. معضل شیر  آب، مثل معضل رها کردن  زباله در خیابان، از مهم  ترین ایرادات به  فرهنگ عامه ایرانیان محسوب  می شود.

۵: دوش بگیرید

حمام نکنید. دوش بگیرید. اگر به جای هفته ای دو بار هر روز دوش کوتاهی بگیرید آب کمتری از آن مصرف می کنید که هفته ای نیم ساعت حمام کنید.

۶: نظامی باشید

نظامی حمام کنید. در بهار و تابستان به گرم کردن حمام و بخار کردن آب نیاز چندانی ندارید. دوش را باز کنید و خود را خیس کنید. دوش را ببندید و خود را صابون بزنید. دوش را باز کنید و صابون ها را بشویید. با این کار به مقدار شگفت آوری در مصرف آب در حمام صرفه جویی خواهید کرد. نظامی ها، برای همه کارها، برنامه و نظم  دارند. حتی برای استحمام  کردن.

۷: مصرف آب در حمام

شامپوها و صابون هایی راخریداری کنید که با مقدار کمی آب شسته می شوند. صابون و شامپوی سر بچه علاوه بر اینکه حاوی مواد شیمیایی کمتری است، به آب کمتری نیز برای شستشو نیاز دارد. استفاده از وان و حمام گرفتن را به حداقل دفعات محدود کنید

۸: وان، نه

استفاده از وان و حمام گرفتن را به حداقل دفعات محدود کنید. هر بار استفاده از وان ۳۵ تا ۵۰ گالن آب مصرف می کند، در حالی که یک دوش ۱۰ دقیقه ای با دوشهای کم فشار تنها ۲۵ گالن آب مصرف می کند.

۹: مشکلات فنی حمام

اگر حمام شما با ایراداتان فنی روبروست، مثل شیرها چکه می  کند، سریعا نسبت به حل مشکل اقدام  کنید.

۱۰: وان مخصوص بچه ها

بچه های کوچک را در وان کوچکی حمام کنید. وان مخصوص وی (کوچک) را نیمه پر کنید. در حین بازی کودک در آب وی را با شامپو و صابون تمیز کنید و با همان آب کف شامپو را از تن وی بشویید. بدین ترتیب، تنها لازم است زیر دوش و با مقدار کمی آب وی را کاملا تمیز کنید و از حمام خارج کنید.

۱۱-شامپو زدن

ابتدا قبل از حمام کردن موهایتان را شانه بزنید سپس آنها را خیس کنید. زیرا موهای خیس بسیار حساس و آسیب پذیرند. شانه کردن موها در حالت خشک امکان آسیب رسیدن به آنها را بسیار کاهش می دهد زیرا در این حالت موهای گره خورده بسیار راحت تر از هم باز می شوند در حالیکه شانه زدن موها در حالت خیس آسیب فراوانی به آنها وارد می کند.  قبل از شامپو کردن، نوع موهایتان را کاملاً بشناسید.

به طور مثال اگر پوست سرتان چرب ولی خود موهایتان خشک است، از شامپو کردن مستقیم موها خودداری کنید و به جای آن ابتدا کف فراوان درست کنید و سپس شامپو را تنها به بخش چرب پوست بزنید و بعد با آب شستشو دهید. هنگام شستشو با آب، شامپو در طول موها و به سمت پایین حرکت می کند و همین میزان برای زدودن هر گونه آلودگی از روی آنها کافیست. همه این کارها سبب می شود در آب صرفه جویی کنید.

آب، به نسل بعد هم تعلق دارد. درست مصرف کردن را یاد بگیریم

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
یک نظر

ورود