«چشم آذر» موسیقی ایران و خالق «باران عشق» درگذشت

نگاهی به آثار موسیقی دان برجسته ایرانی

«چشم آذر» موسیقی ایران و خالق «باران عشق» درگذشت

ناصر چشم آذر، خالق ترانه نوستالژیک باران عشق و موسیقی دان برجسته ایران در سن ۶۷ سالگی در بیمارستان باهنر به دلیل سکته قلبی درگذشت و شمار زیادی از مخاطبانش را با آثاری که هنوز منتشر نشده است تنها گذاشت. او قرار بود چند روز آینده در تالار وحدت تهران، از آثار جدیدش رونمایی کند که اجل مهلت نداد و موسیقی ایران، ستاره دیگری را پس از پرویز مشکاتیان، هرمز فرهت، آندرانیک آساطوریان، جواد معروفی، بزرگ لشکری و یاحقی از دست داد. ناصر چشم آذر، از پیشگامان سازهای الکترونیک در ایران بود.

وی در سایه تعلیمات پدرش مراحل اولیه موسیقی را فرا گرفت. مرحوم چشم آذر پس از  گذراندن دوره‌های مختلف موسیقی در آمریکا، در محضر استادان به نام موسیقی ایران از جمله مرتضی حنانه و ملیک اصلانیان دوره‌های تکمیلی موسیقی را سپری کرد. از زنده یاد چشم آذر، موسیقی ده ها آثار سینمایی معاصر به یادگار مانده است که از ان جمله می توان  به : هامون زنده یاد خسرو شکیبایی (به کارگردانی مهرجویی) ، خواهران غریب، سوپر استار، قرنطینه ، چند میگیری گریه کنی، گشت ارشاد، خاطره، گیس بریده، ساکن خانه چوبی، عملیات مهد کودک، کلاشینکوف، آدم باش، رفقای خوب و زن دوم در سینمای پس از انقلاب اشاره کرد.

ده ها اجرای کوتاه استاد چشم آذر را در اینستاگرام ایشان ببینید

چشم آذر در سال ۱۳۵۷ نیز برای ادامه تحصیلات موسیقی راهی آمریکا شده و به مدت ۵ سال دوره موسیقی فیلم را فراگرفت. ناصر چشم آذر در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۶۳ به ایران بازگشت و ادامه فعالیت های خود را از سر گرفت. آهنگسازی بسیاری از ترانه های ماندگاری که قبل از انقلاب با اشعار شهیار قنبری و منصور تهرانی خوانده شد، توسط زنده یاد چشم آذر آهنگسازی شده بود.

ناصر چشم آذر در تولید آلبوم های موسیقی نیز بسیار فعال بود و آثار شگرفی از خود به یادگار گذاشت که از ان جمله می توان به آلبوم‌ های شکوفه های ایران، باران عشق، شب‌های تهران، باران شادی، طلوع عشق اشاره کرد. با وجود سن کم، آقای چشم آذر قبل از انقلاب هم فعالیت‌های زیادی در زمینه موسیقی داشت و از فعالان این عرصه به شمار می رفت و بسیاری از ترانه های ماندگار آن دوران را باید تا حدی مدیون خلاقیت و نبوغ چشم آذر در ساخت موسیقی های تاثیر گذار ترانه های نوستالژیک آن روزگار دانست.

مرحوم چشم آذر در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر برای «بلندی های صفر» و «چشم شیطان» سیمرغ بلورین برد و یک بار دیگر در بیستمین جشنواره فیلم فجر برای موسیقی فیلم «قارچ سمی» سیمرغ بلورین دیگری به او اهدا شد. یکی از خاطره انگیزترین آلبوم‌های این موزیسین، آلبوم «باران عشق / The Rain of Love» که سال ۲۰۰۰ میلادی به صورت رسمی وارد بازار شد و تا به امروز یکی از زیباترین و ماندگارترین آلبوم‌ها بی کلام ایرانی است. قطعات این آلبوم آنقدر از تلوزیون پخش شده که برای مخاطبان بسیار آشناست.

تصویر آخرین پست های اینستاگرامی مرحوم چشم آذر
تصویر پیام تسلیت اینستاگرامی استاد پرویز پرستویی به مناسبت درگذشت استاد چشم آذر

ساعاتی پس از انتشار درگذشت استاد چشم آذر، هزاران کاربر ایرانی اینستاگرام به صفحه ایشان در این شبکه مراجعه کرده  و روی آخرین پست به اشتراک گذاشته شده ایشان، پیام تسلیت منتشر کردند. درگذشت چشم اذر، بازتاب گسترده ای در  صفحات اینستاگرامی ایرانیان به خصوص فعالان موسیقی، سینما و ورزش داشته است.

امیدواریم قدر موسیقی ایرانی را بیشتر بدانیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود