۱۵ واقعیت بسیار جالب و خواندنی در مورد سمور آبی که شاید نمی‌دانستید

۱۵ واقعیت بسیار جالب و خواندنی در مورد سمور آبی که شاید نمی‌دانستید

سمورهای آبی یکی از کاریزماتیک‌ترین گونه‌های پستانداران بشمار می‌روند. آنها هوش و بازیگوشی را به‌طور هم‌زمان با هم دارند و به همین خاطر بسیار بانمک و جذاب دیده‌می‌شوند.

البته چهره جذاب این جانور نباید شما را از دیگر ویژگی‌های جالب آن غافل کند. به همین خاطر، ما در ادامه این مطلب ۱۵ واقعیت جالب و خواندنی در مورد سمورهای آبی را برشمرده‌ایم که امیدواریم مورد توجهتان قرار بگیرند.

تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

۱- بله این کاملا درست است، سمورهای آبی دست یکدیگر را می‌گیرند

شاید عکسی شبیه این را قبلا در اینترنت دیده باشید که سمورهای آبی دست یکدیگر را گرفته‌اند. این حیوانات نیمه آبزی واقعا این کار را انجام می‌دهند تا هنگامی که روی آب شناور هستند، از یکدیگر دور نیفتند.

جالب‌تر این است که فرزندان روی شکم مادر دراز می‌کشند تا هنگام خواب از هم جدا نشوند.

اما این تنها ترفند هوشمندانه‌ای نیست که سمورهای آبی به‌کار می‌گیرند. آنها از نوعی خزه دریایی موسوم به کِلپ هم برای شناور بودن روی آب بهره می‌گیرند. یعنی در واقع، رشته بلندی از kelp را که در کف دریا ریشه دارد و تا سطح آب ادامه می‌یابد را دور بدن خود می‌پیچند تا هنگام خواب نگران این نباشند که جریان آب آنها را به اقیانوس‌های آزاد برساند. یعنی تقریبا با کمک این گیاه دریایی، در آب لنگر می‌اندازند.

۲- سمور آبی دریا و سمور آبی رودخانه با هم فرق دارند

سمور آبی

لازم است بدانید که سمورهای آبی دریایی و رودخانه‌ای دو حیوان متفاوت از هم هستند. سمور آبی رودخانه عمدتا در آب‌های تازه زندگی می‌کنند و البته توانایی شنا کردن و شکار کرد صید در آب‌های دریا را نیز دارند.

این در حالیست که سمور آبی دریایی فقط در اقیانوس و در نزدیکی خط ساحلی زندگی می‌کند. سمور آبی دریایی همچنین بزرگ‌تر و سنگین‌تر از دیگر گونه‌هاست. همین موارد یعنی اندازه بزرگ و محل زندگی باعث می‌شود تا به‌راحتی بتوانید آنها را از هم تفکیک کنید.

۳- سمور آبی تقریبا در همه نقاط زمین زندگی می‌کند

سمور آبی

سمور‌های آبی در همه قاره‌های جهان به غیر از استرالیا و قطب شمال می‌توانند به حیات خود ادامه دهند. در بالا گفتیم که این حیوانات بسیار بانمک دو نوع دریایی و رودخانه‌ای دارند. اما درست‌ این است که ۱۳ گونه مختلف از سمورآبی در جهان زندگی می‌کنند که از سمورهای ریز آسیا که فقط ۹۲ سانتی‌متر قد دارند گرفته تا سمورهای آبی درشت که قدشان به ۱۶۸ سانتی‌متر می‌رسد را شامل می‌شود.

البته به گزارش سازمان جهانی حفاظت از محیط‌زیست تمامی این گونه‌ها در معرض انقراض قرار دارند و دلیلش کاهش جمعیت آنهاست. سمور آبی آمریکای شمالی تنها گونه‌ای است که تولیدمثل در اجتماع آنها خوب است. همچنین ماموران سازمان حفظ محیط زیست منطقه، این جانوران را از آلودگی و هر عاملی که می‌توانند به انقراضشان بینجامد محافظت می‌کند.

از طرفی دیگر، بد نیتس بدانید که شمار سمورهای آبی که در کالیفرنیا ساکن هستند در سال ۲۰۱۶ میلادی به ۳۲۷۲ عدد رسید. این تعداد در مقایسه با شمار این حیوانات در سال ۱۹۸۲ میلادی که در بالاترین حد خود بوده، ۱۱ درصد افزایش داشته است

۴- بچه‌ی سمور آبی «توله» خطاب می‌شود

سمور آبی

بچه همه گونه‌های جانوری نامی متناسب با رده‌ای دارند که به آن متعلق هستند. مثل گوساله و گاو. اما آیا می‌دانید به بچه‌ی سمور آبی در زبان انگلیسی چه می‌گویند؟ «توله» (Pup). همچنین ممکن است پیشی (kitten) یا کیتی هم نامیده شود. در هر دو صورت، این نام‌های کاملا برازنده این موجود بانمک و دوست‌داشتنی هستند.

۵- اجتماع سمورهای آبی با نام‌های عجیب یاد می‌شوند

سمور آبی

به گروه‌های مختلف از سمورهای آبی بر اساس میزان انرژی یا کارهای عجیب و غریبی که انجام می‌دهند، اسم‌های متنوعی هم داده‌اند. از جمله می‌توان به خانواده، گروه دختران یا مستاجر اشاره کرد. اما فارغ از این موارد، به محلی که این حیوانات در آب به استراحت می‌پردازند «کاناپه» یا «هاوِر» (معلق در هوا) گفته می‌شود.

۶- در بالا اشاره کردیم که اکثر گونه‌های مختلف سمور آبی در معرض انقراض قرار دارند. حالا شاید بد نباشد بدانید که کدام گونه بیشتر از همه در خطر نابودی است!

سمور آبی

باید بگوییم که «سمور دماغ‌مویی» ممکن است تا چند سال دیگر وجود خارجی نداشته باشد. این گونه‌ی جانوری ریز در آسیا زیست می‌کند و احتمال داده می‌شد که تا سال ۱۹۹۸ میلادی منقرض شود. در آن زمان تصور می‌شد که این تنها نسل از این جانور است اما بعدها در سال ۲۰۱۰ میلادی دوربین‌های تله‌گذاری شده در محل‌های دور از دسترس در کشور مالزی نسل تازه‌ای از سمور دماغ‌مویی را شکار کردند.

این گونه با اینکه هنوز به طور کامل از بین نرفته اما فقط ۸۶ عدد از آنها در جهان شناسایی شده و وجود دارد و به همین خاطر احتمال اینکه در سال‌های آتی فقط به خاطره‌ها بپیوندد بسیار زیاد خواهد بود.

۷- سمور آبی ضخیم‌ترین موها را دارند

سمور آبی نه تنها در میان هم‌نوعانش، بلکه در بین همه جانوران دنیا ضخیم‌ترین موها را دارد. آنها در هر اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) مربع یک میلیون مو دارد. البته به این حجم از مو نیاز مبرم دارد زیرا تنها پستاندار دریایی است که لایه پیه یا چربی برای گرم نگه داشتن او در سرما ندارد.

البته این میزان مو به مراقب ویژه هم نیاز دارد. به همین خاطر، سمورآبی بیشتر وقت خود را به خوردن، خوابیدن و مرتب کردن موهایش سپری می‌کند. این حیوان همیشه در تلاش برای خشک و گرم نگه داشتن موهای بدنش است. تنها جاهایی که روی بدن سمور آبی مو ندارد، پنجه‌هایش است. همین امر یکی از دلایلی است که این حیوان هنگام خواب دست‌های خود را بالا نگه می‌دارد تا گرمای بدن خود را حفظ کنند.

۸- غولِ بزرگ سمورهای آبی ساکن آمریکای جنوبی است

نوعی سمور آبی غول پیکر در آمریکای جنوبی و بین رود آمازون و پانتانال زندگی‌ می‌کند. این گونه جانوری بزرگ‌ترین سمور آبی جهان بشمار می‌رود به طوری که قد آن به ۱۸۳ سانتی‌متر و وزنش به ۳۴ کیلوگرم برسد. این نوع سمور آبی اشتهای بسیار زیادی دارد که با توجه به جثه و قدش چندان دور از ذهن نیست. آنها می‌توانند بین ۳ تا ۴ کیلوگرم غذا در هر روز بخورند.

این نوع سمور برای خزه‌های مخملی بسیار زیبایی که دارد، هدف اصلی شکارچیان و قاچاقچیان پوست حیوانات هستند و همین امر سبب شده تا هر سال نسلشان کمتر از سال پیش بشود. البته آلودگی محل زندگی آنها به واسطه سموم صنعتی و معادن هم در تسریع روند انقراض آنها بی‌تاثیر نیست.

در حال حاضر بین یکهزار تا پنج هزار سمور آبی در آمریکای جنوبی وجود دارند. تاکنون هم محافظت‌های محیط‌بانان کمک کرده تا همچنان این جانور در محیط‌زیست حضور داشته باشد.

۹- سمور آبی اشتهای بسیار زیادی دارد و تقریبا همه چیز می‌خورد

سمور آبی

این جانور نیمه آبزی و بانمک، تقریبا اشتهای غیر قابل کنترلی دارد و با سرعت بسیار زیاد، مقدار قابل توجهی غذا را می‌بلعد. این موجودات به اندازه‌ی بین ۱۵ تا ۲۵ درصد از وزن بدن خود در هر روز غذا می‌خورند. برای اینکه مطمئن شوند که غذای کافی برای خوردن دارند، تقریبا ۵ ساعت از روز خود را به پیدا کردن غذا اختصاص می‌دهند.

سمور آبی رودخانه‌ای اغلب از ماهی تغذیه می‌کند. البته دست رد به سینه جانوران دیگری همچون جونده‌ها، سخت‌پوستان، نرم‌تنان، بی‌مهره‌های آبزی، پرنده‌ها، حشرات، صدف‌ها، خرچنگ‌ها، لابستر، قورباغه و لاک‌پشت را هم نمی‌زنند.

با همه این توصیفات، سمور آبی در اکوسیستم اقیانوس‌ها نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. با همه گزینه‌های غذایی که سمور آبی دارد، اغلب به خوردن توتیا و موجودات تیغ‌دار کف دریا می‌پردازد. این امر به حفظ گیاه کلپ کمک می‌کند. اگر سمور آبی توتیا نخورد، جمعیت آنها افزایش یافته و همه خزه‌های دریایی را از بین می‌برند.

۱۰- عشق مادرانه یک سمور آبی با شانه کردن موها همراه است

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، سمور آبی وقتی زیادی از زندگی خود را به مرتب کردن موهایش اختصاص می‌دهد. حالا باید بگوییم که این امر برای مادر دو چندان می‌شود زیرا علاوه بر موهای خود باید خزه‌های بدن فرزندش را نیز مرتب کند.

توله سمورها نمی‌توانند به تنهایی آلودگی، چربی یا کثیفی را از موهای بدنشان پاک کنند و این باعث می‌شو که پوستشان خشک و گرم نمانده و نتوانند به راحتی روی سطح آب شناور باشند. از آنجا که مرتب کردن موها برای سمورهای کوچک بسیار حیاتی است، مادر این وظیفه را به عهده می‌گیرد.

باید بدانید که این کار به هیچ عنوان ساده نیست و مادر روزانه چندین ساعت را فقط به مرتب کردن موهای فرزند خود اختصاص می‌دهد.

منبع: mnn
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • علیرضا اردیبهشت ۲۳, ۱۳۹۷

    کلپ یه آغازی یا به طور دقیق تر یه جلبک قهوه ایه. خزه یه نوع گیاهه.

  • محمود ملکی مرداد ۲, ۱۳۹۹

    اون نژادی که به بچه سیل ها تجاوز میکنن و گروگانگیری میکنن کدومن؟

    • محمدمهدی فروردین ۳۰, ۱۴۰۲

      آقای ملکی بالاخره متوجه شدید اون نژادی که به بچه سیل ها تجاوز میکنن کدومن؟

    • تینا ارجمند مهر ۱۴, ۱۴۰۲

      منم هنوز دنبال این گونه میگردم یکی بره ملکیو پیدا کنه ازش بپرسه

  • Nila اسفند ۸, ۱۴۰۲

    امیدوارم همه مردم جهان دست در دست هم محیط زیست رو نجات بدن بلکه این حیوونا بتونن زندگیشونو بکنن.