شرایط، مدارک و شیوه دریافت وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی با اصلاحیه ۹۸

کارمزد وام ازدواج، ۴ درصد است

شرایط، مدارک و شیوه دریافت وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی با اصلاحیه ۹۸

شرایط وام ازدواج ۹۸ اعلام شده است. شرایط وام ازدواج ۹۸ برای زوجینی است که تاریخ عقد آن ها پس از ۱ فروردین ۹۶ باشد. از دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ آن است که بازپرداخت وام باید ۵ ساله باشد. دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ آن است که کارمزد وام، ۴ درصد است. از دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ داشتن ضامن است. در شرایط وام ازدواج ۹۸ آمده است که زوجین اگر از یک شعبه اقدام می کنند، یک ضامن کفایت می کند. از دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ آن است که ضامن باید کفایت سرمایه داشته باشد.

در شرایط وام ازدواج ۹۸ آماده است که ثبت نام اینترنتی در سامانه بانک مرکزی الزامی است. از دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ آن است که زوجین، قبلا سابقه دریافت وام ازدواج نداشته باشند. در بخشنامه وام ازدواج ۹۸ امده که ضامن، نباید چک برگشتی داشته باشد. از دیگر شرایط وام ازدواج ۹۸ آن است که زوجین قبلا وام ازدواج نگرفته باشند و مهم نیست که ازدواج چندم آن ها است. سابقه طلاق زوجین، ربطی به شرایط وام ازدواج ۹۸ ندارد.

چند سالی است که به منظور تسهیل در امر ازدواج به زوجین پرداخت می شود و همواره نرخ های متعدد و کارمزد متغیر داشته است. در شرایطی که کشور با بیش از ۱۲ میلیون نفر مجرد زیر ۴۰ سال روبروست و سن باروری در کشور افزایش یافته و شاهد روند فزاینده  افزایش سن مجردان در کشور هستیم، مشوقی به نام وام ازدواج که این روزها به ۶۰ میلیون تومان با کارمزد ۴ درصد رسیده است، آنطور که انتظار می رفت، نتوانسته کشور را از بحران ازدواج و جمعیت مجرد خارج کند.

وقتی جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۷ در مجلس اجرایی شد، نمایندگان بار دیگر افزایش مبلغ وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان را مطرح کردند و طولی هم نکشید که با موافقت رئیس جمهوری و تصویب قانون بودجه وام ازدواج از ۱۰ به ۱۵ میلیون تومان برای هر زوج افزایش یافت. بانک مرکزی در سال ۹۸ وام ازدواج ۶۰ میلیونی را به شبکه بانکی ابلاغ و از چندی پیش بانک‌ها در این مورد اقدام کردند.

شرایط جدید دریافت وام ازدواج در سال ۹۸

متقاضیان وام ازدواج که از قبل از اجرایی شدن سیاست جدید ثبت نام کرده‌اند هم شامل وام ۳۰ میلیونی می‌شوند یعنی مبلغ پرداختی به آنها به جای ۱۵ میلیون ۳۰ میلیون تومان خواهد بود. در شرایط جدید مهلت بازپرداخت وام ازدواج ۶۰ ماهه شده و البته به مانند گذشته شامل کارمزد ۴ درصدی خواهد بود. در سال ۹۸ با توجه به طولانی شدن صف وام ازدواج که به بیش از ۵٠٠ هزار نفر می رسید، طرح ضربتی وام ازدواج به مرحله اجرا درآمد و بانکها به طور مضاعف این تسهیلات را پرداخت کردند و در این مدت صف وام ازدواج به کمتر از ۵٠ هزار نفر رسید.

شرایط وام ازدواج ۹۸
سامانه اینترنتی درخواست وام ازدواج

سال ۹۶ با اجرای طرح ضربتی در مجموع تسهیلات ازدواج در اختیار یک میلیون و ۱۸۰ هزار نفر قرار گرفت که سقف این وام هم ۱۰ میلیون تومان بود در نتیجه صف متقاضیان وام ازدواج از میان رفت. به جز این، ظرف مدت سپری شده از سال ۱۳۹۷ که بخشنامه افزایش سقف وام ازدواج تا ۱۵ میلیون تومان ابلاغ شده، ۲۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۲۸۳ میلیارد تومان پرداخت شده است و ۲۱۸ هزار نفر هم در حال تکمیل پرونده خود هستند. اگر در سال ۹۷ (سال حمایت از کالا ایرانی) به دنبال وام ازدواج هستیم، همه شرایط و مدارک را در همین گفتار مطالعه کنید.

مراحل دریافت وام ازدواج در سال ۱۳۹۸

  • مطالعه دقیق شرایط و دستورالعمل اخذ وام ازدواج ، قبل از ثبت نام.
  • ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه از طریق سایت برای هر یک از زوجین بصورت جداگانه.
  • دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی.
  • مراجعه به سایت پس از تعیین شعبه، جهت اطلاع از شعبه عامل اعطای وام ازدواج.
  • مدت زمانی تعیین شعبه از سوی بانک ها با توجه به میزان منابع قرض الحسنه قابل اعطای بانک، مورد اقدام قرار خواهد گرفت.
  • مراجعه به شعبه معرفی شده ظرف حداکثر ۱۲ روز کاری، با به همراه داشتن مدارک لازم.
  • اتمام مراحل اخذ وام در شعبه مربوطه.
  • در صورت عدم مراجعه به شعبه مربوطه در مدت زمان تعیین شده ، اطلاعات ثبت نامی شما حذف خواهد شد.

شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات ازدواج

  • تابعیت ایران
  • به هر یک از زوجین مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال تسهیلات ازدواج تعلق می‌گیرد.
  • سابقه دریافت وام ازدواج را نداشته باشد.
  • کلیه شهروندان ایرانی خارج از کشور که گواهی ازدواج آنها توسط سفارت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور صادر شده ، قادر به ثبت نام بوده و گواهی ازدواج آنها که ممهور به مهر کنسولگری ایران در کشور مذکور می‌باشد به عنوان سند ازدواج تلقی می‌گردد .
  •  اقرارنامه ازدواج یا هر مدرک مشابه که در سایر ادیان رسمی توسط مراکز اقلیت‌های دینی در داخل کشور مورد تایید قرار گیرد معادل عقدنامه تلقی گردیده و این متقاضیان نیز قادر به ثبت نام خواهند بود .
  • دارا بودن کارت ملی ( موقت یا دایم ) و کد پستی محل سکونت متقاضی .
  • با توجه به امکان اعطای تسهیلات ازدواج به هر ایرانی، چنانچه متقاضی وام ازدواج قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد، (علیرغم ازدواج دوم یا بیشتر) می تواند از تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بهره مند گردد .
  • به هر یک از متقاضیان صرفا یک مرتبه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج تعلق می گیرد.
  • متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج از تاریخ وقوع عقد، به مدت ۲ سال شمسی (۲۴ ماه)، مهلت ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات موصوف را دارند .

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام ازدواج در سال ۹۸

  • اصل و کپی سند ازدواج .
  • اصل و کپی کلیه صفحات شناسنامه‌های زوجین .
  • اصل و کپی شناسنامه‌های ضامنین .
  • اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) زوجین .
  •  اصل و کپی کارت ملی ( موقت یا دایم ) ضامن .
  • کد پستی ده رقمی و آدرس کامل محل سکونت زوجین .
  • کد رهگیری ده رقمی دریافتی از سایت پس از مرحله ثبت نام .

 شرایط ضامنین (یکی از موارد ذیل به تشخیص بانک مربوطه)

چنانچه زوجین در سامانه ازدواج هر دو یک بانک را انتخاب نموده باشند، ارائه یک ضامن معتبر، منوط به کفایت میزان حقوق دریافتی آن ضامن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین مکفی می باشد . چنانچه متقاضی در صف همان بانک دریافت کننده یارانه خود باشد، مراتب در چارچوب مفاد نامه شماره ۵۶۲۰۲‏/۹۶ مورخ ۲۷‏/۲‏/۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات به پشتوانه یارانه واریزی قابل اجرا می باشد.

چنانـچه متقاضی دریافت ‌تسـهیلات ازدواج، کارمند رسمی ‌یا پیمانی ‌دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات  عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته‌امداد، هـلال‌احمر) باشد، ارائه گواهی تـعهد کسر اقساط از  سازمان مربوطه به همراه ارائه فـیش حقوق وحکم کارگزینی، و در صورتیکه مانده حقوق نامبرده کفایت نماید، نیازی به اخذ ضامن نمی باشد. ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نــیروی نظامی و انتظامی، نـهادها و مـوسسات  عمومی (نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد، هلال احمر)، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی صنعتی بزرگ و فعال، با ارائـه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی و … امکان پذیر است.

ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد یا ضمانت‌ یک نفر دارنده حساب جاری فعال وخوش حساب که به تایید و تشخیص شعبه پرداخت کننده رسیده باشد. در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود (ممهور به مهر شورا).

  روش ثبت نام و شرایط وام ازدواج ۹۸

کلیه متقاضیان وام ازدواج که واجد شرایط فوق می‌ باشند، ابتدا باید از طریق همین سایت ثبت نام کرده و فرم مربوطه را تکمیل نمایند که در صورت موفقیت آمیِز بودن مراحل ثبت نام ، یک کد رهگیری ده رقمی که کاملا محرمانه بوده و مربوط به متقاضی می‌باشد، به شخص ثبت نام کننده داده می‌شود.

متقاضیان موظف هستند جهت اطلاع از وضعیت ثبت نام خود و هـمچنین نام شعبه مربوطه جهت مراجعه برای اخذ وام ازدواج، به همین سایت مراجعه کرده و در صورتیکه شعبه عامل اعطای وام برای متقاضی تعیین شده باشد باید با در دست داشتن مدارک مورد نیاز، ظرف مدت زمانی که از طرف سایت اعلام می‌گردد ، به شعبه مربوطه مراجعه کرده و نسبت به اتمام مراحل اخذ وام اقدام نمایند. بدیهی است در صورت عدم مراجعه متقاضیان در زمـان تعیین شده ، ثبت نام آنها کان لم یکن تلقی می‌گردد .

 مدت بازپرداخت تسهیلات و کارمزد شرایط وام ازدواج ۹۸

مدت بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه با اقساط مساوی بوده و سررسید اولین قسط ، یک ماه پس از پرداخت تسهیلات مزبور می‌باشد نرخ کارمزد تسهیلات قرض الحسنه ازدواج ۴ درصد تعیین می‌گردد .

دستور العمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه شرایط وام ازدواج ۹۸ ایثارگران

ماده ۱– تسهیلات موضوع این دستور العمل از محل منابع قرض الحسنه بانک های عامل و به میزان دو برابر تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای افراد عادی پرداخت می شود.

ماده ۲– متقاضی ایثارگری می تواند در سامانه ازدواج ثبت نام نماید که همانند سایر متقاضیان ازدواج، قبلا از تسهیلات موصوف استفاده نکرده باشد و حداکثر از تاریخ وقوع عقد تا ۲ سال شمسی (۲۴ ماه)، نسبت به ثبت نام در سامانه ازدواج اقدام نماید.

ماده ۳– با توجه به ماده (۵۰) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، افراد ایثارگر مشمول، صرفا شامل خود جانبازان، آزادگان و فرزندان آنان و فرزندان شاهد می باشند.

ماده ۴- مدت بازپرداخت تسهیلات موصوف، همانند سایر متقاضیان حداکثر ۵ سال (۶۰ ماه) می باشد.

ماده ۵– پرداخت تسهیلات موضوع این دستورالعمل از زمان ابلاغ مصوبه قابل اجرا می باشد.

ماده ۶- رعایت سایر شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی می باشد.

ماده ۷- درراستای اجرای ماده ۵۰ قانون خدمات رسانی به ایثارگران، و اعطای وام ازدواج به خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران براساس بندهای (ز)، (ح) و (ط) ماده ۱ دستور العمل قانون خدمات رسانی به ایثارگران ، درصورتی که استعلام وضعیت مشمولین مذکور در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت بهره مندی آنان از تسهیلات موصوف از طریق وب سرویس میان این بانک و بنیاد شهید (برای ازدواج دوم و در صورتیکه متقاضی در ازدواج قبلی از تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج بهره مند نگردیده باشد) مثبت درج گردد، مورد اقدام قرار می گیرد:

ز ) خانواده شاهد: خانواده‌های معظمی که در راه اعتلای اهداف عالیه انقلاب اسلامی و مبارزه با دشمنان انقلاب یکی از اعضای خانواده‌شان (پدر، مادر، همسر، فرزند) شهید یا مفقودالاثر یا اسیر شده باشد.

ح ) خانواده ایثارگران: خانواده‌های جانبازان و آزادگان که شامل همسر، فرزند و والدین آنها می‌شود و مشمول شرایط وام ازدواج ۹۸ هستند.

ط ) در صورت فوت جانبازان و آزادگان مشمول این قانون، خدمات و امتیازات مربوط، به خانواده تحت تکفل آنان تعلق می‌گیرد و مشمول شرایط وام ازدواج ۹۸ هستند

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۲ نظر

ورود

  • نیلوفر بهمن ۹, ۱۳۹۷

    سلام . سوالم این هست اگه اسفند ۹۷ عقد کنیم و درسال ۹۸ ثبت نام برای وام ازدواج کنیم مبلغ وام ازدواج ۳۰ میلیون میباشد یا ۱۵ میلیون؟؟؟؟

    • علی زمانی بهمن ۹, ۱۳۹۷

      باید منتظر بخشنامه رسمی وام ۳۰ میلیونی ازدواج باشید

  • سجاد اسفند ۱, ۱۳۹۷

    اگه اسفند۹۷ثبت نام کنیم ایا۹۸وام را دریافت میکنیم با بودجه ۹۸

    • علی زمانی اسفند ۱, ۱۳۹۷

      پرداخت تسهیلات نقدی وام ازدواج به زوج هایی که تاریخ تشکیل پرونده آن ها در اواخر سال ۹۷ باشد، سه ماهه اول سال نود و هشت است. اما مبلغ دریافتی، بر اساس سقف سال ۹۷ خواهد بود

  • مجتبی فرضی فروردین ۱۴, ۱۳۹۸

    وام ازدواج تا چه سنی تعلق میگیرد

    • علی زمانی فروردین ۱۵, ۱۳۹۸

      دریافت وام ازدواج، شرط سنی ندارد. شما باید برای اولین بار تقاضای وام ازدواج داشته و قبلا سابقه دریافت وام نداشته باشید.
      شرایط را مطالعه کنید

  • بابک فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

    سلام.آیا مرد میتواند برای ثبت نام وام اقدام کند بگیرد و خانواده خانم هروقت خواستن خودشون دریافت کننند

    • علی زمانی فروردین ۲۰, ۱۳۹۸

      بله
      میتوانید. امابهتر است با هم اقدام کنید که تعیین شعبه شما یک جا و یک استان باشد

  • Zohre فروردین ۲۴, ۱۳۹۸

    برای گرفتن وام ازدواج وقتی پدر عروس خانم شغل ازاد دارن چکار کنن ؟وقتی مادر بزرگ عروس بازنشسته میباشد وبرای نوه ی خود که نسبت درجه یک هم هست نمیتواند گواهی کسر از حقوق بگیرد از بیمه تامین اجتماعی خود چکار کند؟؟؟؟

    • علی زمانی فروردین ۲۴, ۱۳۹۸

      وقتی پدر عروس خانم شغل آزاد دارند، از فردی که دسته چک داشته و ضمانتش برای بانک وام دهنده، قابل احراز است استفاده کنند. وقتی مادر بزرگ عروس،‌بازنشسته است، با فیش حقوقی و گواهی کسر حقوق، می توانند ضامن عروس خانم شوند. گواهی کسر حقوق به نوه ونتیجه و نبیره ربطی ندارد. برای غریبه ها هم می توان ضامن شد و گواهی کسر حقوق گرفت.

  • ساسان عثمانلو خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    باسلام،کسانی که وام ازدواج ۳۰میلیون تومانی دریافت کرده اند ولی الان که وام ازدواج به ۶۰میلیون افزایش یافته،میتونن برای ۳۰میلیون دیگه اقدام کنند؟منظورم هریک از زوجین مبلغ ۱۵میلیون که وام بوده وام دریافت کردند،

    • علی زمانی خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

      بستگی به تاریخ عقد و شرایط دارد. لطفا اطلاعات ارائه شده مطالعه شود و با بانک مرکزی یا بانک عامل خودتان رایزنی کنید.