با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت سوم]

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت سوم]

آیا سریع ترین جت جنگنده جهان را می شناسید؟! دنیای هوانوردی از دوران جسارت ستودنی برادران رایت و پس از ساخت اولین پرنده موتوری باثبات در سال ۱۹۰۳ تاکنون راه درازی را آمده است. بیش از یک قرن از آن صبح تاریخی و سرنوشت ساز در کیتی هاک نیویورک سیتی گذشته است و از آن زمان تاکنون مهندسان هواپیماهای جدید و پیشرفته ای ساخته اند که می توانند بسیار بیشتر، سریع تر و بالاتر از آن چه ویلبر و اورویل رایت تصور می کنند پرواز کنند.

در طی سال ها، کشورهای دارای تکنولوژی های پیشرفته نظامی، جنگنده های بسیاری تولید کرده اند که هر بار از نمونه های قبلی قدرتمندتر و سریع تر بوده اند به طوری که امروزه جت های جنگنده متعددی وجود دارند که سرعتشان از سرعت صوت نیز بالاتر رفته است. این کشورها برای ربودن گوی سبقت از رقیبان خود هر چند وقت یک بار جت جنگنده جدیدی معرفی می کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از ۲۰ جت جنگنده تاریخ که سریع ترین و چابک ترین در نوع خود لقب گرفته اند آشنا کنیم. قسمت های اول و دوم این مطلب را نیز می توانید در لینک های زیر مطالعه نمایید.

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت اول]

با ۲۰ فروند از سریع ترین و چابک ترین جت های جنگنده تاریخ آشنا شوید [قسمت دوم]

۶-The MiG-25 Foxbat

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۳.۴۷۲ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۱.۷۲۰ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

درست در همان زمانی که اف-۴ فانتوم ۲ با بال های مشهورش ساخته شد، اتحاد جماهیر شوروی نیز جت جنگنده جدید خود را در مرحله ساخت داشت: میگ-۲۵ فاکس بت. این جنگنده به عنوان یک پرنده بسیار سریع با قدرت مانور بسیار بالا و توان رهگیری خیره کننده ساخته شد. زمانی که میگ-۲۵ برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به پرواز درآمد، کشورهای عضو ناتو هیچ اطلاعی از این جنگنده مخوف نداشتند. در آن زمان اف-۴ فانتوم ۲ جدیدترین جت جنگنده ساخت ایالات متحده بود که برتری هوایی را به نیروی هوایی این کشور می بخشید اما با ورود میگ-۲۵ رقابت پایاپای سختی بین دو کشور در ویتنام شمالی رخ داد.

این جنگنده به عنوان نماد هنر مهندسی با هزینه ای معقول، هنوز هم با روزآمدسازی هایی گسترده و در قالب میگ-۳۱ هنوز هم در سرویس نیروی هوایی روسیه حضور دارد. در زمینه سرعت، تنها هواپیمایی که توانسته این جت جنگنده را به زانو درآورد هواپیمای استراتژیک و شناسایی SR-71 Blackbird لاکهید مارتین است که در دهه ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی ساخته شد.

۵- The Lockheed YF-12

جت جنگنده

حداکثر سرعت: ۳.۶۴۰  کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۴.۸۰۰ کیلومتر

اگر تصویر لاکهید مارتین وای اف-۱۲ برای شما آشناست باید بدانید که شما در این موضوع تنها نیستید. این هواپیمای آزمایشی لاکهید مارتین است که بر طراحی هواپیمای جاسوسی بسیار موفق و چند منظوره SR-71 Blackbird تاثیر قابل توجهی گذاشت. جت جنگنده The Lockheed YF-12 در اوایل دهه ۶۰ طراحی شده  و توانست تمامی رکوردهای پیشین در زمینه سرعت هوایی را بشکند. بسیاری فراموش کرده اند که طراحی این هواپیما در قالب یک برنامه بسیار سری و به عنوان پیشگام تکنولوژی پنهانکاری انجام گرفته است.

این جنگنده که می توانست با سرعت سرسام آور ۳.۳۵ ماخ در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند در مقایسه با هواپیماهای زمان خود بیشتر به تجهیزات نظامی فیلم های علمی تخیلی شبیه بود. اما به دلیل مشکلات مالی ادامه ساخت این جت جنگنده موفق شد اما از تمام تجربیات و دانشی که در دوران توسعه این هواپیما بدست آمده بود برای ساخت SR-71 استفاده شد.

۴- SR-71 Blackbird

جت جنگنده

حداکثر سرعت: ۴.۰۰۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۵.۳۳۹ کیلومتر بر پایه سوخت داخلی

در ابتدای این آیتم باید بگوییم که این مورد و موارد بعدی نه جت های جنگنده بلکه جت های با مصارف نظامی هستند که ضرورتاً برای رویارویی فیزیکی با هواپیماهای دشمن ساخته نشده اند. زمانی که کمپانی تسلیحاتی لاکهید مارتین این جت پنهانکار با ارتفاع پروازی متعلق به عصر فضا را ساخت همه حیرت زده شدند. جت SR-71 Blackbird که بر اساس برنامه جت جنگنده YF-12 ساخته شده بود بارها و بارها رکورد سرعت هوایی را شکست. به عنوان یک هواپیمای شناسایی بدون هیچ گونه ارتباط رادیویی از زمین به هوا، نقش بسیار کمی در عملیات شناسایی و جاسوسی استراتژیک داشت اما شور و اشتیاق شدیدی در قلب عاشقان صنعت هوا فضا ایجاد کرد.

این جت توانست رکورد سرعت ۴.۰۰۰ کیلومتر در ساعت را شکسته و با ارتفاع پروازی ۸۵.۰۰۰ پایی می توانست به جو زمین برسد. جت SR-71 Blackbird که به خاطر دستاوردهایش در زمینه طراحی، عملکرد وچند کاربرده بودنش توانست جوایز متعددی در زمینه صنعت هوانوردی بدست آورد، به هیچ عنوان قابل رهگیری و شناسایی نبوده و هدف قرار دادن آن نیز تقریباً غیرممکن بود. در آن زمان میگ-۲۵ فاکس بت شوروی تنها جت جنگنده ای بود که می توانست با این شاهکار صنعت هوانوردی رقابت کرده و در بسیاری از موارد نیز از این جت آمریکایی عقب افتاده بود.

۳-Boeing X-51 Scramjet

جت جنگنده

حداکثر سرعت: ۶.۲۴۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۷۳۶ کیلومتر

یکی از برتری های تکنولوژی مدرن این است که برای شکستن رکوردها و پشت سر گذاشتن موانع نیازی نیست که جان خلبان را به خطر انداخت. تکنولوژی مدرن اسکرمجت ویو رایدر (scramjet Wave Rider) که ایده ای خلاقانه بیرون آمده از پروژه DARPA در نیروی هوایی ایالات متحده است یک جت بدون سرنشین بوده که در آسمان رها می شود؛ درست مانند جت North American X-15 که توسط B-52 Stratofortres در آسمان رها شده و به پرواز درآمد.

جت X-51 برخلاف X-15 بسیار کوچکتر است زیرا نیازی به استفاده از خلبان ندارد. این جت آزمایشی که سرعت بالاتر از ۵ ماخ را نیز به ثبت رسانده برای ورود به سرویس نظامی در سال ۲۰۳۰ توسعه یافته و به عنوان پلتفرمی برای حملات موشکی برق آسا مورد استفاده قرار خواهد گرفت. هواپیمای بی-۵۲ ستراتوفورترس با برد عملیاتی ۷۳۶ کیلومتر تنها باید به شعاع ۸۰۰ کیلومتری هدف رسیده و سپس X-51 را رها کرده و خود در امنیت کامل به مبدأ بازگردد.

۲- North American X-15

جت جنگنده

حداکثر سرعت: ۷.۲۳۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر مسافت پروازی: ۴۴۸ کیلومتر

جت X-15 در واقع راکتی بالدار بود که در مسابقه تسلیحاتی بین ایالات متحده و شوروی در زمینه رسیدن به بیشترین سرعت، توانست ۱۹۹ ماموریت را با موفقیت به انجام رسانده و هر بار رکورد تازه ای از خود به جای بگذارد. بیشترین سرعتی که به این جنگنده تعلق گرفت مربوط به خلبان و مهندسی به نام ویلیام جی «پیت» نایت بود که در ارتفاع حدود ۳۱ کیلومتری از سطح زمین به سرعت خیره کننده ۷.۲۳۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت. از آن جایی که جت North American X-15 سرعت غیرقابل تصوری داشت پرواز با آن بسیار خطرناک بوده و کمتر کسی می توانست دست به چنین مخاطره مرگباری بزند.

۱- The X-43

جت جنگنده

حداکثر سرعت:۱۰.۵۵۷ کیلومتر بر ساعت

ناسا بار دیگر توانسته با ساخت یک پرنده دیگر رکوردهای سرعت پرواز را بشکند. جت X-43 توانسته از محدودیت سرعت ۹.۶ ماخ در زمینه پرواز بدون سرنشین گذشته و بدین ترتیب مسافرت با شتابی باورنکردنی با استفاده از تقویت کننده های راکتی برای رسیدن به ارتفاع و سرعتی مناسب ممکن شده است و تکنولوژی اسکرمجت حتی ما را از این نیز فراتر می برد. برنامه X-43 به شدت در زمینه طراحی و هزینه مورد موشکافی قرار گفته اما توانسته بیشترین سرعت ممکن برای یک پرنده را در شرایط کنونی محقق سازد. تکنولوژی اسکرمجت برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ مطرح شد اما هنوز چیزهای زیادی باید در این زمینه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته و راه درازی در پیش است.

نگاهی به تمامی هواپیماهای جنگی که در نیروی هوایی آمریکا استفاده می شوند

با C-5 بزرگترین هواپیمای نیروی هوایی آمریکا آشنا شوید

نگاهی به درون هواپیمای «MV-22B» نیروی دریایی آمریکا؛ نیمی هلیکوپتر و نیمی هواپیما

۱۱ نکته شگفت انگیز درباره هواپیما ها که تا کنون نمی دانستید

منبع: militarymachine
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • قاسم خرداد ۶, ۱۳۹۷

    واقعا دستت درد نکنه. خیلی زحمت می کشی آقای حسین علی پناهی. از مطالب خوبی که می گذاری بسیار استفاده می کنیم.

  • شیردال بهمن ۱۰, ۱۳۹۹

    کشورهای پیشرفته دنیا که رتبه یکش امریکاست دارن سرمایه شون و وقتشون رو تو چی صرف میکنن (ناسا. تسلا. اپل . آزادی) در مقابل کشور های خاورمیانه هنوز از نجس بودن حیوانات

    • فرزاد مهر ۱۱, ۱۴۰۱

      چی؟
      ایران همین ۲ ماه پیش با کمک روسیه ۳ تا ماهواره فضایی رو به آسمان فرستاد
      البته دشمنان و منافقان فاسد صهیونیست کور و احمق و گنگ و جاهل هستند