راهنمای سفر ۴ روزه در تعطیلات خرداد: معرفی جاذبه‌های گردشگری جلفا

راهنمای سفر ۴ روزه در تعطیلات خرداد: معرفی جاذبه‌های گردشگری جلفا

دیدنی‌های شهرستان مرزی جلفا بسیار زیبا و متنوع هستند و از کلیسای سنت‌استپانوس گرفته تا آسیاب خرابه را می‌توانید در این خطه از ایران ببینید. در قسمت اول راهنمای سفر ۴ روزه در تعطیلات خرداد بازدید از شهرستان‌های زنجان، تبریز، روستای صخره‌ای کندوان و در آخر جلفا را پیشنهاد دادیم. در بخش انتهایی راهنمای سفر نیز به معرفی دیدنی‌های این شهرستان‌ها به جز جلفا و هشترود پرداختیم.

به همین خاطر، در این قسمت، قصد داریم شما را با جاذبه‌های گردشگری شهرستان جلفا آشنا کنیم. برای این منظور تا انتهای این راهنمای سفر با ما همراه باشید.

همان طور که در مطلب پیشین گفتیم، فاصله کندوان تا جلفا ۱۷۶ کیلومتر است. یعنی می‌توان در عرض ۲ الی ۲٫۵ ساعت به این شهر مرزی رسید. اگر ۹ از کندوان حرکت کنید، قبل از ۱۲ شب در جلفا خواهید بود. برای اینکه مشکلی برای اقامت نداشته باشید، حتما باید پیش از حرکت اقامت‌گاه خود را اینترنتی یا تلفنی رزرو کنید.

دیدنی های جلفا
مسیر کندوان به جلفا روی نقشه گوگل

از آنجا که طبق برنامه ما شب دیروقت به جلفا می‌رسید، بهتر است بعد از ورود به جلفا کاملا استراحت کنید تا فردای آن بتوانید از ظرفیت‌های دیدنی این منطقه که در اطراف آن پراکنده هستند دیدن کنید.

دیدنی‌های جلفا

کلیسای سن استپانوس

دیدنی های جلفا
کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎ شش کیلومتری روستای دره‌شام

کلیسای سن استپانوس، یا کلیسای استفانوس مقدس دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا قرار دارد. این کلیسای استپانوس مقدس در شش کیلومتری روستای دره شام به فاصله ۱۵ کیلومتر در غرب شهر جلفا واقع در استان آذربایجان شرقی است.

کلیسا ابعادی در حدود ۱۵.۸۵ در ۲۲.۳۷ متر و دارای دو ورودی است. ورودی غربی که در بالای آن بر روی ۴ ستون بالکنی وجود دارد برای سرودخوانی گروه کر کلیسا و همچنین ورودی بعدی که در سمت جنوب کلیسا واقع شده است. در قسمت بیرونی آن و درست چسبیده به کلیسا ساختمان ناقوسخانه گنبد دار قرار دارد.

دیدنی های جلفا
سن استفان اولین شهید راه مسیحیت است

نکته جالب در مورد ظاهر این بنا این است که دیوارهای خارجی آن با سنگ های خوش تراش که با حجاری‌های بسیار زیبا و چشمگیری تلفیق شده است، ساخته شده است.

سن استپانوس یا سن استفان اولین شهید راه مسیحیت است که در ۲۶ دسامبر سال ۳۶ میلادی در بیت المقدس توسط یهودیان سنگسار شد.

روستای اشتبین

روستای اشتبین

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎ توابع بخش سیه رود

روستای اشتبین

روستای پلکانی «اشتبین» که مربوط به دوره صفویه است در حاشیه سواحل زیبای ارس تو دل کوه‌های بلند آذربایجان شرقی قرار دارد. طبیعت زیبا و سبز این روستا تداعی‌کننده بهشت است. این روستا در میان سه کوه بلند واقع شده است و نام آن نیز از ترکیب دو کلمه «اوش» به معنی عدد سه و «بین» به معنی میان گرفته شده است.

روستای اشتبین

آبشار آسیاب خرابه

دیدنی های جلفا
آسیاب خرابه محلی برای یک پیک نیک خوب در کنار خانواده و دوستان است

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎ جاده آسیاب خرابه

در نزدیکی آبشار، یک آسیاب آبی وجود دارد که دارای ۱۰ متر ارتفاع و محوطه ی ۲۰۰ متر مربعی است. این آسیاب در گذشته مورد استفاده مردم قرار می گرفته است . در گذر زمان قسمت های زیادی از آن تخریب شده و کاربرد خود را از دست داده است. وجود این آسیاب باعث شده تا این منطقه به آسیاب خرابه شهرت پیدا کند. نام این آبشار در زبان ترکی آذربایجانی «خراب دییرمان» است.

دیدنی های جلفا
آسیاب خرابه جلفا

آسیاب خرابه محلی برای یک پیک نیک خوب در کنار خانواده و دوستان است و تجربه ای فراموش نشدنی از صرف غذا در دل طبیعت را به شما هدیه می کند.

جاده مرزی ارس جلفا

جاده مرزی ارس جلفا

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎ از سمت ارس به جلفا

یکی دیگر از جاده های زیبای ایران، در شمال غربی و امتداد رود ارس قرار دارد. این جاده که به موازات ارس از منطقه ارسباران شروع و در جلفا تمام می شود، زیبایی های بسیاری در خود دارد. در طول مسیر این جاده، از یک طرف جنگل ها و کوه های سرسبز را می توانید مشاهده کنید و از طرف دیگر، رود ارس و خانه های روستایی و البته خالی از سکنه کشور همسایه را. جاده های آن طرف که برای کشورهای ارمنستان و منطقه مستقل نخجوان هستند را می توانید بسیار آسان ببینید چون فاصله با آنها تنها یک رود است.

سد ارس

دیدنی های جلفا

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎

سد ارس در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان قرار دارد. این سد شامل چهار توربین کاپلان (هر طرف دو عدد) جمعا به قدرت ۴۴ مگاوات (هر کدام ۱۱ مگاوات) است که با سرعت ۱۸۷.۵ دور در دقیقه دوران می کند.

دیدنی های جلفا

اطراف رودخانه و پشت دریاچه سد ارس در این استان یکی از مهمترین زیستگاههای غاز پیشانی سفید در دنیا است. از ۱۰ هزار غاز پیشانی سفید دنیا، سه هزار غاز در تالابهای شمال آذربایجان غربی و به ویژه حاشیه و دریاچه پشت سد ارس مشاهده شده که این امر بیانگر مطلوب بودن شرایط زیستی برای این پرنده در این استان است.

دیدنی های جلفا

پارک ملی کمتال (کنتال)

پارک ملی کمتال (کنتال)

آدرس: ایران – آذربایجان شرقی – جلفا‎ مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان

پارک ملی کمتال با وسعت ۷۰۰۰ هکتار، در شمال استان اذربایجان شرقی و مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان واقع شده، این منطقه جز بخش شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی محسوب می شود.

دیدنی های جلفا

پناهگاه حیات کیامکی، از سال ۱۳۵۲ به عنوان منطقه حفاظت شده کیامکی، توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست به تصویب رسیده و از سال۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته، که در سال ۱۳۹۰ منطقه کنتال به عنوان منطقه پارک ملی تصویب شد.

دیدنی های جلفا

حدود ۳۵۰ گونه با گونه ای شاخص جانوری کل و بز وحشی، گوسفند وحشی ،گراز، خرس قهوه ای ، سیاه گوش، گربه وحشی ، گربه جنگلی ، پلنگ ،روباه ،شغال و گرگ از ویژگیهای خاص حیات وحش منطقه محسوب می‌شود.

دیجیاتو
بدون نظر

ورود