حکایت منتقدان انتقاد گریز: «علی کریمی» و «آزاده نامداری» از چه می ترسند؟

جامعه شناسی خودمانی مونولوگ اینفلوئنسرهای ایرانی

حکایت منتقدان انتقاد گریز: «علی کریمی» و «آزاده نامداری» از چه می ترسند؟

علی کریمی، مشهور به جادوگر فوتبال آسیا، اعتباری برای فوتبال ایران است و همچنان یکی از بزرگان معاصر فوتبال کشور به شمار می رود. او از زمانی که رسانه ای ارزان و فراگیر به نام اینستاگرام در اختیارش گرفت، سیلی از انتقادات را به کادر مدیریتی کلان کشور به خصوص در عرصه ورزش و فوتبال از دبیرکل فدراسیون گرفته تا سرمربی تیم ملی روانه کرد و این رویه در  آنتن زنده ای که عادل فردوسی پور در بهمن ۹۶ شبکه ۳ به وی داد نیز ادامه یافت. علی کریمی تقریبا هر هفته در  اینستاگرام و تلگرام پر بیننده اش که هر ساله بر شمار فالورهای ایشان افزوده می شود، منتقد سیاست های گوناگون در کشور بوده و برای در امان بودن از فیدبک کاربران، امکان کامنت گذاری بر روی پست های منتشر شده را بسته است. در واقع در اینستاگرام علی کریمی که ده ها پست در چند سال اخیر به اشتراک گذاشته ، امکان درج هیچ کامنتی وجود ندارد.

علی کریمی، صدها بیش از ۱۵۰ پست در اینستاگرام ۳.۴ میلیون مخاطبی خود منتشر کرده ولی امکان کامنت گذاری را بسته است

در حوزه سینما و تلویزیون نیز، یکی از سلبریتی هایی که اخیرا در کانون توجه رسانه ها و مخاطبان شبکه های اجتماعی قرار گرفته، خانم آزاده نامداری است که انتشار تصاویر بدون حجاب از ایشان در یکی از کشورهای اروپایی، بازتاب های گسترده ای پیدا کرد و حتی منجر به عذرخواهی اینترنتی او شد.

عذرخواهی اینستاگرامی آزاده نامداری پس از انتشار تصاویر بی حجاب از ایشان در خارج از کشور در سال ۹۶
بازتاب عکس جنجالی آزاده نامداری در رسانه های خارجی
آزاده نامداری
آزاده نامداری زیر پست های اینستاگرامی خود فقط با شماری از دوستانش تبادل اطلاعات کرده و امکان کامنت گذاری هوادارانش را بسته است

گر چه این تفاوت رفتار در سبک زندگی عمومی، خصوصی و حجاب خانم نامداری و پایبندی او به مسائل مذهبی سبب شده تا بعضی ها آن را به ناهنجاری رفتاری نسل دهه شصت تفسیر کنند و تحلیل ها متفاوت باشد، اما با این حال، خانم نامداری محجبه با چادر مشکی که در کانال های شبکه های اجتماعی و برنامه های تلویزیونی، ژست یک بانوی روشنفکر جهانگرد کتابخوان فرهیخته را می گیرد، همچون علی آقای کریمی، قامت یک منتقد تمام عیار انتقاد گریز داشته و کلیه کامنت های خود را بر روی نیم میلیون مخاطب اینستاگرامش بسته است و به نظر میرسد تاب تحمل کوچکترین انتقادات  به خود را ندارد.

آزاده نامداری بر خلاف علی کریمی فوتبالیست، تنها با دوستان و آشنایان خود زیر پست هایش به تبادل اطلاعات پرداخته و بعضا دوستان خود را زیر پست هایش تگ میکند. اما به هر حال، امکان کامنت گذاری هواداران و مخالفانش را بسته تا از این راه، از حملات موافقان و مخالفان در امان باشد.

حتما بخوانید: واکنش  سلبریتی های سینمای ایران به تحریم افطاری  رییس جمهور

یکی از جنجالی ترین اظهارات خانم نامداری پس از تراژدی حجاب و نوشیدنی سوییس، انتقاد ایشان به تحریم افطاری حسن روحانی رییس جمهور از سوی سلبریتی های سینما بود که آنان را به واسطه اینکه در اعتراض به وضعیت اقتصادی و معیشت مردم، حاضر به افطاری خوردن با رییس دولت تدبیر و امید نشدند به باد انتقاد گرفت که بازتاب رسانه ای گسترده ای در رسانه ها داشت. اما این فرد منتقد که به صدها هنرمند به واسطه این رفتار انتقاد میکند، حاضر به شنیدن سخنان منتقدان رفتار و کردار و نوشتار و گفتار خود نیست و همچنان مونولوگ های آزاده ادامه دارد.

کامنت گذاری شماری از کاربران پارسی نویس زیر پست های مالیا اوباما، دختر باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا باعث شد تا وی صفحه اینستاگرام خود را از حالت عمومی خارج کند

مونولوگ های آزاده نامداری ها و علی کریمی ها در جامعه اطلاعاتی ایران همچنان ادامه دارد و مشخص نیست که رویکرد این افراد به اتخاذ چنین رفتار سازمانی در تعامل با مخاطبان و هوادارانشان در سراسر  ایران، به دنبال چه راهبردی در اکو سیستم سایبر است.

آیا آزاده نامداری میخواهد از هجمه حرف های رکیکی که شماری از کاربران ایرانی در طول شبانه روز زیر هر پست اینستاگرامی سلبریتی ها میگذارند در امان باشد، یا حوصله و تحمل شنیدن حرف کسانی که مثل او فکر نمیکنند را ندارد؟ یا آقای کریمی که از زمین و زمان بد می گوید و همواره مثل علی دایی، او را با چهره بر افروخته و خشن و منتقد در رسانه ها مشاهده میکنیم، میخواهد با همین استراتژی رفتار سازمانی، چهره کاریزماتیک محبوب خود را در ایران عصر  ۱۴۰۰ که کاملا با فضای رسانه ای و اقتصادی و جمعیتی ایران قرن بیستم متفاوت بود، حفظ کند؟

یکی از موضوعات جالب در حوزه مطالعات سایبر، بررسی خود شیفتگی و تحلیل ریشه های کم تحملی کاربران جامعه اطلاعاتی است که در شبکه های دیجیتالی، نمودهای متفاوتی از آن مشاهده می شود. محققان حوزه جامعه اطلاعاتی ایران میتوانند با بررسی این موضوعات در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه های میان رشته ای، به دنبال پیدا کردن ریشه ها و عوامل توسعه مونولوگ گویی های اینفلوئنسرهای ایرانی بوده و دلایل اتخاذ و پافشاری بر  چنین  رفتاری را آسیب شناسی کنند.

تا زمانی که منتقدان، خود را انتقاد گریز و در گوی شیشه ای غیر قابل نفوذ و نقد بدانند، انتظار تغییر در فرهنگ جامعه و پیدا شدن گوش شنوا چه در میان مسئولان و چه عامه مردم، غیر ممکن خواهد بود. به نظر می رسد که در دنیای امروز، جامعه ایران نیاز مبرم به افزایش سطح تحمل و تغییر در آستانه تحمل دارد که این موضوع را در رانندگی ایرانیان و طلاق های زود هنگام پس از ازدواج در دو دهه اخیر شاهد هستیم که مصداق های خوبی برای تشریح این ادعا به  شمار می رود.

علی کریمی و آزاده نامداری با باز شدن کامنت های خود در اینستاگرام، حتما با تنوع دیدگاه ها و نظرات آشنا می شوند و این حس را به جامعه القا میکنند که با پذیرش دیدگاه های گوناگون، به نوعی تریبون انتقال صحبت های طیف های مختلف جامعه شده و میتوانند جایگاه خود را در میان هواداران ارتقا دهند.

اینکه بخشی از کاربران ایرانی اینستاگرام و شبکه های اجتماعی، فرق زیادی بین پست های اینستاگرامی بهاره رهنما، لیونل مسی، ژاوی، دختر باراک اوباما، رجب طیب اردوغان و لیدی گاگا قائل نیستند و با کلمات فارسی، به مخالفان خود حمله میکنند، جای تردید ندارد. اما به هر حال، نسل امروز که باید خود را برای ایران عصر ۱۴۰۰ آماده کند آنهم در دهکده جهانی هزاره سوم میلادی، نیاز دارد تا هر چه سریع تر، تکلیف خود را با آستانه تحمل کاهش یافته روشن کند تا از فرصت های موجود فضای مجازی، بیش از گذشته استفاده کند. به قول استاد سخن جناب دکتر میر جلال الدین کزازی:

ما نیازمند آنیم که ایرانی بمانیم.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۵ نظر

ورود

  • صباحیان خرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    علی کریمی و آزاده نامدای ادم های خود خواه و لجباز هستند. عین خیلی های دیگه. اطلاعاتی که دادین جالب بود. یعنی به دختر اوباما هم رحم نکردن؟ 🙂 loool

  • محمد خرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    اونموقعی میتونید علی کریمی رو بخاطر بستن کامنت هاش انتقاد گریز خطاب کنید که مردم ما به معنای واقعی منتقد باشن. زیر پست های کدوم یکی از سلبریتی ها مردم نقد میکنند که علی کریمی دومیش باشه؟ بجز فحش و مشتی خزعبلات چیز دیگه ای توی کامنت ها پیدا میکنید؟؟علی کریمی اگه از جواب دادن عاجز بود در رسانه میلیونی مناظره نمیکرد. البته اون یکی شخصی که اسمشو اوردید قضیش کلا متفاوته..

  • تنهای عالم خرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    طرفو از پرتقال اوردن کشور رو برده جام جهانی پاداش دوازده میلیونی رو فدراسیون قبضه کرده بعد میگن قرارداد بدی بسته
    اول از همه تقریبا همه ی قراردادهای بازیکنا و مربی ها تو همه ی کشورا محرمانه هست
    همون قرارداد لیونل مسی محرمانه هست و فقط و فقط مبلغ ترانسفرشون افشا میشه نه بیشتر
    بعدم کیروش قرارداد بسته یعنی اینکه اگه موفق شد و تیمو برد جام جهانی هزینش این و این میشه
    اگه نتونست خب هیچی نمیگیره دیگه. ما که بچه دبستانی نیستیم گول این بازیا رو بخوریم که به طرف این قدر پول داده
    اینجا کشوریه که موفق بشی میریزن سرت و اگه موفق نشی بازم میریزن سرت
    کیروش اگه تیمو نمیبرد جام جهانی بازم میریختیم سرش
    حالا اینا به کنار نمیدونم چرا به ملیتش گیر دادن از اینور تو تلگرام هی میخونیم به ملیت مذهب و زبان طرف گیر ندیدن بعدم دقیقا وقتی میخواییم از یه شخصی انتقاد کنیم به همین سه تا فاکتور اون شخص گیر میدیم
    اگه یه پرتقالی بیاد بخونه که ما به ملیت کیروش فحش میدیم چه فکری میکنه؟

    کیروش عزیز نوش جونت بزار هرچی میخوان بگن من شخصا دستتو میبوسم
    کاری که بقیه مربیای مفت خور گذشته نتونستن بکنن رو تو به تنهایی تونستی.

    این فرهنگمونه. خودم یه دوستی داشتم وقتی تونستم موفق بشم پیش همه جار میزد که تا چند سال پیش این یعنی من با ما میگشت شلوارشو نمیتونست بکشه بالا و از این حرفا
    ما ایرانی هستیم همین با همین فرهنگ

    گذشت اون زمون که فرهنگمون خوب بود
    مهم امروزه نه گذشته

    من این رفتار رو میتونم با یه فاکتور شخصی مردممون توضیح بدم
    ما همیشه دنبال بزرگ کردن یه شخص و بعدم به تقدس رسوندشیم
    ما یاد نگرفتیم که هر شخص هر انسان فراز و نشیب داره
    تو دنیا حتی یه نفر که تقدس داشته باشه نه اومده نه وجود داشته و نه وجود خواهد داشت
    علی کریمی یه زمانی اسطوره بود خب الان نیست. خیلیا بودن که نتونستن تا اخرش اسطوره بمونن و تعداد کمی بودن که تا الان که الانه اسمشون زنده هست چون هیچوقت حرف ناحق نزدن هیچوقت کار ناشایست نکردن

    یه زمانی حرف حق میزد الان نمیزنه
    حالا چون سرمربی تیم ملی نشده جبهه گرفته
    من که دیگه هیچ بهایی بهشون نمیدم
    خدا بیامرزه ناصر حجازی رو که اگه زنده بود الان میگفت علی کریمی ابروی خودتو نبر با این حرفا.
    این حرفای خاله زنک بازی تا یه رفتار طبیعی
    وقتی علی کریمی چهارسال تو الاهلی امارات و دو سال تو بایرن مونیخ و یک سال تو قطر یک سال دیگم تو السیسه قطر بازی کرد مگه اسمش شد اجنبی پرستی؟ یا اینکه ما بیاییم بگیم علی کریمی یه غریبه پرست و یا خائن به مملکته چون تو تیمای خارجی بازی کرده؟
    ولی چون کیروش خارجیه و چون موفقه همه دارن میکوبوننش. تا خودش ول کنه بره و ماخوش باشیم با مدیریت و فرهنگ داخلیمون
    هر روزم سندسازی میکنن هر روزم هی یه سند جعلی رو پخش میکنن که کیروش اینطور کرد اونطور کرد
    ما که بچه نیستیم گول بخوریم ولی شما یکم خجالت بکشین و کمتر دروغ ببافین

    این ازاده نامداریم فقط یه پول پرسته همین
    اگه واقعا به این چیزا اعتقاد داشت تو همون سوئیسم با چادر میگشت مثل هزاران مسلمون دیگه که تو کشورای اروپایی با چادر عربی و نقاب میگردن
    اگه واقعا اعتقاد داشت چادر میپوشید و چایی میخورد نه ابجو گرونقیمت
    بعدم میان زر میزنن من خوبم چون چادر دارم من بهترینم چون چادر دارم. بقیم که چادر ندارن فاسدن و فلانن و غیره
    یک سالیم هست که تبلیغ نقاب زدن میکنن و دیگه چادرم قبول نیست

  • محمد خرداد ۱۰, ۱۳۹۷

    این دوتا خیلی وقتن تبدیل به دلقک شدن
    یکی که تا خودش تو فوتبال بود پولای میلیونی میگرفت تا جایی که رفت قطر چون پول بیشتری میداد الان یقه جر میده چرا کیروش پول میگیره
    مگه خودت مجانی توپ زدی بقیه مجانی کار کنن؟
    پول میگیره چون حرفه اییه. پول میگیره چون امسال به راحتی رفتیم جام جهانی و بر خلاف سالای قبل اشکمون در نیومد
    بقیه مربیا مگه پول نمیگرفتن؟ مگه خودت وقتی قطر بودی ماساژ و سونا و اینا نمیرفتی؟ مگه تو خیابون میخوابیدی تو قطرر؟ بهترین هتلای قطر میخوابیدی الان کیروش چون تو هتل میخوابه بهش گیر میدی؟
    تازه کیروش زحمت کشید کار کرد تلاش کرد و رفتیم جام جهانی
    برا مملکتی که علی کریمیش میاد این حرفا رو میزنه خون گریه کرد من خیلی وقته بهش اسطوره نمیگم چون نیست
    الکی بزرگش کردیم
    فکر کردیم چندتا حرف قلمبه و مردمی زد اسطوره شد
    این چیزا وظیفه ی یه ورزشکاره
    اسطوره محمد صلاح تو انگلیسه نه این علی کریم که داره جار میزنه منم سهم میخوام

  • محسن منصوری فروردین ۷, ۱۴۰۰

    قبل از آن که نیازمند آن باشیم که ایرانی بمانیم اول باید بدانیم که ایرانی یعنی که شناخت ما از خودمان چیست وگرنه این حرف جناب دکتر کزازی استاد ادب فارسی چیزی به غیر از تعصب نیست