تحصیل رایگان ارشد و دکترا با بورسیه دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۱۸

با روش های اپلای بورسیه های تحصیلی کانادا آشنا شوید

تحصیل رایگان ارشد و دکترا با بورسیه دانشگاه های کانادا در سال ۲۰۱۸

بورسیه تحصیلی یکی از بهترین راه ها برای تحصیل رایگان در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خارج از کشور است. کانادا، همواره یکی از مقصد های تحصیلی ارزشمند برای دانشجویان پزشکی، مهندسی و علوم انسانی بوده و به دلیل فرصت های مهاجرتی نیروی کار تخصصی، تحصیل رایگان در کانادا همواره یکی از اولویت های متقاضیان ایرانی به شمار می رود. گزارش امروز سرویس دانشگاهی روزیاتو شما را با فرصت های تحصیلی با بورسیه در دانشگاه های کانادا آشنا می کند. با ما همراه باشید.

بورسیه های تحصیلی دانشگاه های کانادا 

امکان تحصیل رایگان در کانادا به عنوان دانشجوی خارجی زیاد نیست و حتی برای شهروندان این کشور نیز برخی از دانشگاه ها، تقاضای پرداخت شهریه می کنند. اما به هر حال، برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های معتبر کانادا که معمولا در فهرست  ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارند، میتوان از فرصت های اسکولارشیپ استفاده کرد. سازمان ها و موسسات کانادایی، کمک زیادی به دانشگاه ها میکنند تا نسبت به جذب دانشجویان مستعد اقدام کرده و از آن ها برای مشارکت در پروژه های دانش بنیان استفاده کنند.

تحصیل رایگان در کانادا

در واقع Scholarships, grants, bursaries مدل های مختلف بورسیه تحصیل در کانادا هستند. Scholarships بر اساس شرایط درسی و تحصیلی متقاضی بوده و توسط منابع دولت کانادا یا سازمان ها و موسسات خصوصی یا خود دانشگاه ها تامین می شود و در اختیار دانشجوی مستعد قرار می گیرد. دانشجوی مستعد دانشجویی است که رزومه آکادمیک خوب داشته و بتواند به عنوان محقق مستقل، کارهای پژوهشی دپارتمان یک دانشگاه را زیر نظر اساتید انجام دهد. به این نوع اسکولارشیپ ها اصطلاحا فلوشیپ fellowship هم گفته میشود. برای دریافت این بورسیه تحصیلی کانادا، متقاضی باید دارای صلاحیت های علمی مانند معدل بالا، مقاله، و گاها نمره زبان انگلیسی (ielts) یا جی آر ای (GRE) مناسب باشد.

grants و bursaries مربوط به زمان هایی هستند که دانشجو نیاز مالی داشته و از منبعی به آنها کمک میشود. در این موارد صلاحیت های علمی دانشجو مد نظر نمیباشد. این نوع کمک هزینه ها کمتر برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته میشود. وقتی شما فاند برای تحصیل در دانشگاه های کانادا می گیرید، پس از پایان دوره تحصیلی، حتی ۱ دلار آن نیز نیاز به پس دادن ندارد. حتی اگر شما، نظر دانشگاه را تامین نکرده باشید. مخصوصا برای دوره دکتری و پسادکتری، سال اول فعالیت اهمیت بسیار دارد و موفقیت علمی در این ۱۲ ماه اول، تضمین کننده دریافت فاند برای سالهای بعد است.

انواع فاند تحصیلی در کانادا

  • بورسیه های کشور مبدا که در اختیار دانشجویان مستعد قرار می گیرد.
  • کمک هزینه تدریس TA Teaching Assistant  که برای دانشجویانی است که میخواهند در حوزه تدریس دروس پایه پایین تر فعالیت کنند.
  • فاند تحقیقاتی Research Assistant RA برای دانشجویانی است که توان مقاله نویسی و گزارش نویسی مستقل بالایی داشته و میتوانند بر اساس موضوع اعلامی سوپروایزر  خود، نسبت به تالیف مقاله بر اساس استانداردهای روز مقاله نویسی آکادمیک برای ژورنال های علمی  (Scholarly papers) اقدام کنند.
  • بورسیه دانشگاهی برای دوره های مستر و دکتری بر اساس پوزیشن های مورد نظر اساتید یک دپارتمان در دانشگاه های کانادا اعلام می شود و بر اساس vacancy های موجود، نسبت به پذیرش دانشجوی دکترا اقدام می شود.
  • Bursaries در هر دانشگاه متفاوت است و باید به سایت  دانشگاه  ها و مراکز دولتی  علمی کانادا مراجعه کنید.
  • بورسیه خارج ازدانشگاه مانند بورس ونیه.
بورسیه کانادا
بورسیه های دانشگاه تورنتو کانادا

دانشگاه تورنتو، پاتوق دانشجویان ایرانی مشتاق به تحصیل در این کشور است. سالانه هزاران بورس دانشگاه تورنتو کانادا در اختیار دانشجویان واجد شرایط قرار می گیرد. جزییات بیشتر را در لینک های زیر مشاهده کنید.

There are also admission scholarships that require a separate application, and others that require you to complete an awards profile.

See University of Toronto Admission Scholarships

See Faculty and College Scholarships

See Faculty of Applied Science & Engineering Scholarships

Set up an Awards Profile on JOIN U of T now.

اگر به قسمت کمک های مالی یا Financial Aids بروید، اطلاعات بیشتری درباره فرصت های بورسیه و نحوه اپلای برای آن بدست می آورید.

تحصیل رایگان در کانادا
صفحه بورسیه دانشگاه اتاوا کانادا

یکی از سخاوتمند ترین دانشگاه های کانادا در اعطای بورسیه به متقاضیان تحصیل در رشته های پزشکی، فنی و مهندسی  و علوم انسانی، دانشگاه اتاوا است که شمار زیادی از دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در کانادا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند. اگر قصد تحصیل رایگان در دانشگاه اتاوا را دارید، برای بورس اپلای کنید. میزان بورس در عکس زیر نمایش داده شده است.

میزان بورسی که دانشگاه اتاوا در اختیار دانشجویان در سال تحصیلی ۲۰۱۸-۲۰۱۹ می دهد

میخواهید بدانید که چگونه برای بورس های تحصیلی دانشگاه اتاوا در سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹ اپلای کنید؟ توضیحات زیر را در نظر داشته باشید:

All scholarships and bursaries applications must be submitted online, using Online Scholarships and Bursaries. Application forms are usually available two months before the application deadline

Read all the requirements carefully before applying

Upload all required documents in Online Scholarships and Bursaries and submit your application

صفحه بورسیه های دانشگاه کبک کانادا

دانشگاه کبک از دیگر مقصدهای تحصیلی خوب  این  کشور برای  دریافت  بورسیه  است. جزییات جدید بورسیه های این  دانشگاه را در توضیحات زیر مشاهده کنید.

Sir Edward Beatty Memorial Scholarships 

 Sheila Baillie Scholarships in Architecture

  Alma Mater Scholarships

سایت دانشگاه کبک کانادا: http://www.uquebec.ca/reseau/fr

سایت دانشگاه کبک کانادا در بخشRecherche et creation اطلاعات لازم درباره  فرصت  های بورسیه و تحصیل رایگان در این کشور را در اختیار متقاضیان  قرار می دهد.

بخش بورسیه دانشگاه بین المللی مگ گیل: https://www.mcgill.ca/studentaid/scholarships-aid

بخش بورسیه دانشگاه بین المللی معتبر مک گیل کانادا، یکی از بهترین گزینه ها برای آشنایی با فرصت های بورسیه  و فاند جهت متقاضیان بین المللی است که شما را با حوزه های علمی  مختلف و اسپانسرهای دانشگاهی آشنا می کند. به این توضیحات که به انگلیسی ارائه شده است توجه کنید که به McGill Scholarships & Awards اشاره میکند:

Newly admitted undergraduate students can apply to McGill’s Entrance Scholarship ProgramIn-course award programs for undergraduate students currently studying at McGill fall under individual faculty jurisdiction as do those for graduate students

Please visit McGill’s publications site for various program calendars that provide comprehensive listings and information on awards.

Tuition Payment Deferrals: useful for International students experiencing delays in their funding transfers

Work Study Program: for on-campus job opportunities

Emergency loans: for unforeseen circumstances

Frugal Scholar Money Management Program: financial planning, debt management and educational costs

صفحه بورسیه دانشگاه پرنس ادوارد کانادا: http://www.upei.ca/studentlife/scholarships-and-awards

جزیره زیبا و کوچک پرنس ادوارد کانادا، مقصد مهاجرتی مهاجران کارآفرین با سرمایه کم است که دانشگاه این شهر، مقصد خوبی برای تحصیل آرام در محیطی زیبا و هیجان انگیز در جنوب شرق این کشور است. جایی که ما را به یاد سریال جذاب  قصه های جزیره می اندازد! فرصت های بورسیه این دانشگاه را میتوانید در بخش  اسکولارشیپ مشاهده کنید. فهرست بورسیه های تحصیلی دانشگاه پرنس ادوارد کانادا را در بخش List of Scholarships & Awards  دنبال فرمایید.

فهرست بورسیه های دانشگاه پرنس ادوارد کانادا

اگر به دنبال بورس های دولتی برای تحصیل در دانشگاه های کانادا هستید، از سایت دولت این کشور استفاده کنید که شما را با گزینه های خوبی برای اپلای فاندهای متفاوت پزشکی و مهندسی و مدیریت آشنا خواهد کرد.

تحصیل رایگان در کانادا
سایت دولت کانادا برای آشنایی با بورس های دولتی: https://www.canada.ca/en/services/benefits/education

نکته های مهم برای اپلای بورس های کانادا

  • رقابت برای دریافت بورسیه های تحصیلی در کانادا کمتر از آمریکا است. اما فضا کاملا رقابتی است.
  • رزومه آکادمیک خوب برای اپلای بورس های تحصیلی کانادا آماده کنید.
  • تحصیل پزشکی در کانادا هم بورسیه دارد. برای اطلاعات بیشتر با وزارت بهداشت کانادا تماس بگیرید.
  • رزومه آکادمیک خوب می بایست با اکو سیستم بورسی که اپلای میکنید، متناسب باشد.
  • گذراندان دوره های صلاحیت حرفه ای مثل PMP (مدیریت پروژه بین المللی) شانس ادمیشن شما را بالا می برد.
  • حتی المقدور به صورت همزمان برای ۱۰ بورسیه دانشگاه های کانادا در رشته مورد نظر اپلای کنید.
  • حداقل۳ توصیه نامه تحصیلی خوب برای اپلای بورس های کانادا ضمینمه اپلیکیشن  کنید.
  • اگر  قصد تحصیل MBA در دانشگاه های کانادا دارید، داشتن مدرک GRE-GMAT الزامی است.
  • داشتن آیلتس آکادمیک ۷ و تافل اینترنتی ۹۰ از ۱۲۰ برای تحصیل به زبان انگلیسی الزامی است.
  • داشتن بیانیه هدف (SOP) برای اپلای بورسیه های کانادا الزامی است.
  • تعامل با اساتید دانشگاه های کانادا و ارسال رزومه و رایزنی با آنها، اقدامی خوب برای ترغیب آنان برای ادمیشن  است.
  • اگر متقاضی دریافت بورسیه برای تحصیل در کانادا هستید، از تجارب ایرانیان موفق به دریافت  بورسیه استفاده کنید. سایت هایی مثل لینکدین را فراموش نکنید!
  • دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه نیوبرانزویک از دانشگاه های مهندسی خوب کانادا است.
  • بیانیه هدف خوب را متناسب با پوزیشن اعلامی برای دریافت بورسیه بنویسید. یعنی اگر برای بورسیه دکترا انرژی قصد اپلای دارید و میدانید کسب و کار سبز و انرژی سبز در این کشور مهم است، SOP خود را در راستای استراتژی های توسعه انرژی سبز  کانادا تنظیم کنید به گونه ای که مستند و مستدل باشد.
  • تحصیل با بورسیه در دانشگاه های کانادا، شرط لازم یا شرط کافی برای مهاجرت به این کشور و دریافت اقامت دائم (Permanent Residence  Permit) و کسب گذرنامه کانادایی نیست.
  • برای اپلای بورسیه های کانادا و دریافت ادمیشن، نیازی به وکیل و مشاوره های اینترنتی افراد مجهول الهویه که ویزای تضمینی و ادمیشن تضمینی را با بهای زیاد تبلیغ میکنند نیستند.
  • اگر میخواهید بدانید که چه حوزه های علمی در دانشگاه های کانادا، با استقبال بیشتر اساتید همراه است، فهرست اولویت های تحقیقاتی و رشته های مورد نظر برای فراخوان مهاجران تخصصی (skilled worker) را در سایت های مهاجرتی استان های کانادا بررسی کنید.
  • دانشگاه نروژ که تحصیل در آنها رایگان است، با دانشگاه های کانادایی قرارداد تبادل دانشجو دارند.
  • اگر قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های کانادا با بورس پس از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید، بخشی از پایان نامه خود را با کمک اساتید دانشگاه های کانادایی در دانشگاه مقصد بنویسید. ترفند خوبی است!

حتما بخوانید:  همه مدارک مورد نیاز برای اپلای دانشگاه های کانادا

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۱۸ نظر

ورود

  • Mahshid خرداد ۱۹, ۱۳۹۷

    دکترای زبان شناسی در تورنتو بهتر است یا پرنس ادوارد جناب زمانی؟ ممنونم

    • علی زمانی خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      تورنتو بهتر است اما پرنس ادوارد، فرصت مهاجرتی خوبی دارد

  • هاشم خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام رشته تلویزیون یا سینما تو کدوم دانشگاه‌ها شرایط ویژه داره؟ ممنون می‌شم راهنماییم کنید

    • علی زمانی خرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      سلام
      لطفا بهتر توضیح بدهید. منظور شما را متوجه نشدم. شرایط ویژه منظورتان چیست؟

  • حمید مهر ۹, ۱۳۹۷

    سلام. رشته معماری در صورت داشتن کارشناسی با معدل بالا و مدرک معتبر زبان چه شرایطی برای پذیرش داره؟ و کدوم دانشگاه رو پیشنهاد میکنید؟

    • علی زمانی مهر ۹, ۱۳۹۷

      سلام
      مشخص کنید مقطع و کشور تحصیل مورد نظر را
      مشخص کنید چه زبانی قصد تحصیل دارید و سطح زبان شما چطوره
      مرسی

      • حمید مهر ۹, ۱۳۹۷

        برای ارشد. کشور کانادا یا آلمان
        زبان انگلیسی / ielts 6.5

  • نگار آذر ۸, ۱۳۹۷

    سلام جناب زمانی.من کارشناسی مهندسی کامپیوتر و ارشد مدیریت کسب و کار در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفایی خوندم.برای دکترا مدیریت در کانادا شانسی برای بورس شدن دارم.اگر بله شما کجارو پیشنهاد میکنید.

    • علی زمانی آذر ۸, ۱۳۹۷

      سلام
      برای بورس شدن کانادا اگر آیلتس و هم چنین مقالات خوب منتشر شده با CITATION مطلوب داشته باشید در کورس رقابت برای ادمیشن خواهید بود.

  • HFC بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشید. من دانشجوی ترم ۴ رشته مهندسی کامپیوتر هستم. قصد دارم در سال های آینده برای ارشد مهندسی شهرسازی کانادا اقدام کنم. حتما باید مدرک کارشناسی شهرسازی هم داشته باشم یا نیازی نیست و میشه با معادل سازی مستقیما از ارشد شروع به تحصیل در این رشته کرد؟ (با توجه به این که توانایی لازم رو برای نوشتن کتاب و مقاله علمی در این حوزه دارم.)
    در مورد بورسیه مناسب و اقامت پس از تحصیل هم کمی توضیح بدید و این که باید چه کار کنم که بورسیه به من تعلق بگیره.
    با تشکر فراوان از جناب آقای زمانی

    • علی زمانی بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

      سلام بر شما وتشکر از لطف جنابعالی به روزیاتو
      حتما مدرک کارشناسی دریافت و آیلتس ۶.۵ آکادمیک بگیرید. اگر قصد تحصیل مجانی دارید، حتما نروژ را هم در نظر بگیرید. برای ارشد شهرسازی با کارشناسی نرم افزار قبول نخواهید شد. چون qualify نیستید و باید از لیسانس شروع کنید. بورسیه هم بیشتر مقطع دکتری هست. به نظرم شما در ایران ارشد بگیر و برای بورس دکتری اپلای کن. اما رشته دکتری باید مرتبط با لیسانس یا فوق لیسانس باشد.

      • HFC بهمن ۲۳, ۱۳۹۷

        متشکرم از لطف شما. منو تا حدود زیادی از سردرگمی درآوردید.

  • کیهان اسفند ۹, ۱۳۹۷

    من در اینجا تجربیات خودم رو از اپلای برای دانشگاه‌های کانادا و گرفتن فاند کامل توضیح دادم:
    http://khat-khati.com/blog/1397/11/26/%D8%A7%D9%BE%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AF%D8%A7/
    امیدوارم مفید باشه.

  • ali شهریور ۱۰, ۱۳۹۸

    سلام
    من رشته هوشبری هستم و میخوام برای ارشد بورسیه کامل بگیرم و از نظر مقاله نویسی قوی هستم
    به نظر شما بورسیه کامل بهم میدن مثلا حتی هزینه رفت و برگشت ؟؟؟/

  • مجله مهاجرت اردیبهشت ۲, ۱۴۰۲

    سلام.وقت بخیر .
    در مورد تحصیل رایگان در کانادا میشه راهنمایی بفرمایید؟