آنچه دارنده دستگاه کارتخوان (POS) و پرداخت کننده باید بداند

نکات مهم درباره استفاده از پایانه های پرداخت الکترونیک فروشگاهی

آنچه دارنده دستگاه کارتخوان (POS) و پرداخت کننده باید بداند

کارتخوان در واقع متداول ترین محصول الکترونیکی است که در طول روز میلیون ها تن از هموطنان برای خرید کالا و خدمات، از طریق کارت های اعتباری خود از آن استفاده میکنند و اکنون گذر کارتخوان های سیار نیز به کوچه و مترو و مدرسه و بساطی های لباس و میوه و غذا افتاده است و سهولت پرداخت را برای مصرف کننده به ارمغان آورده است. دریافت دستگاه کارتخوان خیلی سخت نیست و اشخاص حقیقی یا حقوقی میتوانند بر اساس خدماتی که ارائه میکنند، از شرکت های پرداخت مجازی که همان ۱۲ شرکت معروف PSP معرفی شده توسط شرکت شاپرک هستند، نسبت به دریافت محصولات اقدام کنند. بنابه گفته رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، بیش از ۳ میلیون دستگاه کارتخوان در کشور فعال است که بیشترین تعداد نصب شده آن متعلق به بانک ملت است.

دریافت دستگاه کارتخوان، شرایطی دارد. دریافت کننده دستگاه متعهد می شود که نسبت به دریافت و به کارگیری آن، مسئولیت پذیر بوده و به تعهدات مکتوبی که پذیرفته، متعهد بماند. شما نیز به عنوان دریافت کننده خدمات دستگاه کارتخوان می بایست از حقوقی که دارید مطلع باشید. مثلا رمز کارت خود را به مشتری نگویید یا اگر مجبور شدید، با صدای بلند نگویید! مراقب نصب دستگاه های اضافی روی کارتخوان باشید تا طعمه خوبی برای کلاهبرداران مجازی نباشید. گفتار امروز سرویس دانستنی های روزیاتو هم برای دریافت کنندگان دستگاه کارتخوان و هم چنین برای مشتریان، اطلاعات خوبی را فراهم کرده است که دانستن آن در عصر پرداخت مجازی، ضروری تصور می شود.

کارتخوان
همه اطلاعات مربوط به حقوق مصرف کننده و پذیرنده دستگاه کارتخوان را در سایت شاپرک دنبال کنید

با ما همراه باشید.

چگونه می توان یک دستگاه پایانه فروش (POS) دریافت نمود ؟

جهت دریافت یک دستگاه پایانه فروشگاهی می توان با تماس با شرکت ارایه دهنده خدمات پرداخت که اطلاعات آن-ها از طریق بخش پیوندهای سایت شاپرک موجود می باشد و یا ثبت درخواست از طریق وب سایت شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت اقدام نمود. همچنین از طریق سامانه جامع پذیرندگان که بزودی دسترسی آن در سایت شاپرک قرار خواهد گرفت می توان نسبت به ثبت درخواست جهت دریافت انوع ابزار پذیرش اقدام نمود.

چه خدماتی بر روی پایانه فروش به طور معمول ارائه می شود ؟

خدماتی که بر روی پایانه های فروش قابل ارائه می باشند شامل موارد زیر است: خرید پرداخت قبض و سایر پرداخت های شناسه دار خرید شارژ و مانده گیری.

چه زمانی می توان از پرداخت صورت گرفته توسط مشتری جهت تحویل کالا اطمینان حاصل نمود؟

پس از انجام تراکنش دستگاه به صورت خودکار رسیدی مبنی بر انجام موفق یا ناموفق تراکنش چاپ می نماید. پذیرنده باید در هنگام کشیدن کارت توسط مشتری از اصالت برگه خروجی دستگاه مطمئن شده و سپس کالا را تحویل دهد. به عبارتی اخذ رسید خرید موفق از دستگاه به معنی انجام تراکنش بوده و واریز وجه به حساب پذیرنده تضمین شده است.

چگونه می توان مانع از سوء استفاده افراد متقلب به هنگام استفاده از کارت شد ؟

موارد امنیتی که به هنگام خرید با کارت باید توسط دارنده کارت/مشتری باید به آن توجه نمود، عبارتند از: اطمینان از اصالت برگه تراکنش موفق چاپ شده توسط پایانه نظارت پذیرنده بر نحوه ورود اطلاعات و انتخاب منوهای دستگاه توسط مشتری احراز هویت شخص در خرید های با مبالغ بالا.

چگونه می توان از اصالت اشخاصی که جهت رسیدگی به پایانه مراجعه می نمایند اطمینان حاصل نمود ؟

مشاهده کارت شناسایی و یا معرفی نامه معتبر از طرف شرکت مربوطه ضروری است، لذا پذیرنده باید پیش از اجازه هرگونه دسترسی به پایانه فروش و یا اعمال تغییرات بر روی دستگاه، شخص پشتیبانی کننده را احراز هویت نماید. عدم درخواست اطلاعات شخصی کارت و حساب پذیرنده استعلام از شرکت های ارایه دهنده خدمات پرداخت مربوطه نظارت بر اقدامات و تغییرات صورت گرفته بر روی پایانه توسط پشتیبان.

آیا داشتن چند پایانه فروش توصیه می شود ؟

با توجه به یکسان بودن عملکرد تمامی پایانه های فروش صرفاٌ استفاده از یک پایانه فروش کافی است.

آیا اخذ هزینه اضافی از دارنده کارت توسط پذیرنده مجاز می باشد؟

خیر. اخذ هر گونه هزینه اضافی از دارنده کارت و تحت هر عنوان توسط پذیرنده کارت مجاز نیست.

حوزه مسوولیت های پذیرنده چیست؟ 

حوزه مسئولیت های پذیرندگان کارت در ارایه خدمات به شرح زیر می باشد:

  • پذیرنده موظف و متعهد به حفظ و نگهداری پایانه فروش با شرایط تعیین شده در قرارداد و ابلاغیه‌های شرکت PSP و منطبق با مقررات این حوزه که توسط بانک مرکزی ج.ا.ا و یا شاپرک اعلام گردیده می باشد.
  • پذیرنده موظف به اعلام سرقت و مفقودی دستگاه شده می باشد و باید تعهد نماید که درصورت تغییر آدرس و یا شغل، موضوع را در اسرع وقت به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اطلاع دهد.
  • پذیرنده متعهد است ضمن نظارت کافی بر روی عملکرد کارکنان خود داشته باشد لذا مسئولیت هرگونه سوء استفاده احتمالی از طرف کارکنان تحت مدیریت خود به عهده پذیرنده می باشد.
  • پذیرنده متعهد است درصورت تغییر در صنف (و یا سایر موارد کلیدی ارائه شده به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت جهت شناسایی خود، از جمله تغییر مندرجات روزنامه رسمی برای اشخاص حقوقی) مجوزهای مربوطه را کسب و مراتب را به شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت اعلام نماید.
  • پذیرنده مسئول اصالت و صحت مستندات ارائه شده و مجاز بودن آن طبق مقررات جاری کشور می باشد.
  • لازم بذکر است پایانه فروش تنها با حساب‌های بانکی که دقیقا به نام شرکت باشد باید مرتبط باشد.
  • پذیرنده متعهد می باشد تا صرفا برای خدمات مجاز که حقیقتا انجام می‌شود، از پایانه فروش استفاده نماید و از انجام هرگونه معامله صوری یا شبیه‌سازی از طریق پایانه فروش پرهیز نماید.
  • پذیرنده موظف است تا حریم دارنده کارت را رعایت نموده و به هیچ عنوان جهت ورود اطلاعات به پایانه فروش، رمز مشتری را از وی درخواست نکند. (ورود رمز الزاما باید توسط مشتری انجام گیرد.)
  • پذیرنده موظف است تا نظارت لازم بر پایانه فروش داشته باشد تا از اصالت رسید تراکنش خرید از روی پایانه فروش خود اطمینان حاصل نماید. بدیهی است کم توجهی به این موضوع باعث افزایش امکان سوء استفاده گردیده و مسئولیت عدم توجه به اصالت رسید بعهده پذیرنده خواهد بود.
  • پذیرنده متعهد است تا بابت پرداخت وجه از طریق پایانه فروش، مبلغ اضافی از دارنده کارت دریافت نکند.
  • چنانچه به اشتباه وجهی بصورت اضافی به حساب پذیرنده واریز شود، پذیرنده مجاز به برداشت وجه واریزی اضافی نبوده و باید در صورت تشخیص، مراتب را سریعا به شرکت PSP مربوطه اطلاع دهد.
  • در صورت برداشت سهوی، پذیرنده متعهد شود حداکثر ظرف ۷۲ ساعت وجه مربوطه را تأمین نماید.

توجه داشته باشید که اگر به عنوان خریدار کالا و خدمات از دستگاه های کارتخوان استفاده کرده و مبلغی بیش از توافق خریدار و فروشنده از حساب شما کسر شد، میتوانید با دریافت گواهی پرداخت از شعبه بانک خود، به شرکت شاپرک یا پلیس فتا یا بانک مرکزی مراجعه کرده و نسبت به پیگیری های حقوقی اقدام کنید.

در روزهای غیر تعطیل رسمی، انتقالات سامانه «پایا» برای تسویه تراکنش‌های کارتی «شاپرک» مربوط به روز قبل، صرفاً یک بار در روز و در سیکل ساعت ۳:۴۵ بامداد پردازش و برای بانک‌های پذیرنده ارسال می‌گردد. ضمناً ریز تراکنش‌های پایانه‌های فروش «شاپرک» در ساعت ۵:۰۰ بامداد در اختیار بانک‌های پذیرنده قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا ،
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • علیرضا اصفهانی فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

    با سلام. ضمن تشکر از ارائه مطالب ارزنده
    در هنگام گرفتن صورت‌حساب بانک‌ها به جای نوشتن نام فروشنده کالا، شماره پایانه پرداخت نوشته شده است.
    سؤالم این است که چطور می‌توان نام فروشگاه را با استفاده از این شماره دانست؟
    پیشاپیش از راهنمایی شما متشکرم
    علیرضا اصفهانی

    • علی زمانی فروردین ۲۷, ۱۳۹۸

      به شرکت شاپرک یا شرکت صادر کننده پایانه پرداخت مراجعه کنید

  • zahra آبان ۱۳, ۱۳۹۸

    سلام اقا من تاریخ و ساعت دستگاه کارتخوانم مال سال ۷۹ ساعتشم درست نیست چکار کنم درست بشه مدل دستگاهم verifone vx520

  • سلام دی ۸, ۱۳۹۸

    سلام دستگاه کارتخوان بیسیم خواستم

  • علی اردیبهشت ۳۱, ۱۳۹۹

    من از دوستم یک کارت خوان سیار خریدم چطور شماره حسابش عوض کنم

  • مریم مهر ۲۱, ۱۴۰۱

    سلام من در فروشگاهی بجای ۹۰ هزارتومن ۹۰۰ هزار تومن کشیدم و فیشم گم شده ولی پیام که از حسابم کم شده رو دارم میشه پیگیری کرد؟