کابوس دوست داشتنی: بکارگیری هواپیماهای بدون پنجره در خطوط هواپیمایی امارات

کابوس دوست داشتنی: بکارگیری هواپیماهای بدون پنجره در خطوط هواپیمایی امارات

هواپیماهای بدون پنجره؟!!! واقعیت یا رویا؟! برای کسانی که از پرواز با هواپیما واهمه دارند کابوسی جدید در راه است و در نقطه مقابل برای کسانی که از پرواز لذت می برند خبری خوشحال کننده خواهد بود. خطوط هواپیمایی امارات بزودی پنجره های معمول را از هواپیماهای خود حذف خواهد کرد. کابین های جدید هواپیماهای خطوط هوایی امارات که بسیاری آن را خارق العاده و باورنکردنی می دانند در قسمت درجه یک هواپیما قرار داشته که از کف تا سقف آن ها با درهای کشویی و ویژگی های با تکنولوژی بالا مجهز شده است. این «پنجره ها» از تکنولوژی دوربینی فیبر-اپتیک لحظه ای برای تهیه تصاویر مجازی دنیای بیرون استفاده خواهند کرد.

هواپیمای بدون پنجره

به جای نمای واقعی و قابل لمس ابرها و آسمان، با استفاده از این پنجره های مجازی جدید، مسافران می توانند از نماها و تصاویر منعکس شده از دنیای بیرون و در حال گذر اطراف خود به شیوه ای شبه واقعی دیدن کنند. از آن جایی که از این طراحی ها رونمایی شده است، انتخاب خطوط هوایی امارات برای کنار گذاشتن پنجره های معمولی به بحثی داغ در دنیای هوانوردی تبدیل شده است. البته همه از ایده هواپیماهای بدون پنجره استقبال نمی کنند.

هواپیمای بدون پنجره

ویکتور کارلیوز، موسس یک استودیو طراحی در کالیفرنیا در مصاحبه با سی ان ان گفته است:” برخی مفاهیم آینده نگرانه هواپیماهای بدون پنجره را نشان می دهند و در حالی که خلاص شدن از دست پنجره ها می تواند فوای ساختاری محدودی داشته باشد اما خطوط فکری دیگری نیز وجود دارد که طرف دیگر این موضوع را ابراز می کنند: داشتن مقداری تعامل با دنیای بیرون می تواند تجربه مسافران را بهبود بخشد”.

هواپیمای بدون پنجره

ساج احمد، تحلیل گر ارشد مرکز تحقیقاتی StrategicAero Research به پیچیدگی های عملی که با ورود هواپیماهای بدون پنجره رخ می دهد اشاره کرده است. وی در این باره می گوید:” هواپیماهای بدون پنجره از دیدگاه مهندسی در یک دنیای ایده آل بسیار دوست داشتنی خواهند بود؛ اما در واقعیت این موضوع به چند دلیل رخ نخواهد داد. در ابتدا، در صورت رخ دادن یک اتفاق اضطراری، تیم مهمانداران اغلب برای دستور گرفتن جهت انجام عملیات تخیله به دنبال یک مرجع مطمئن می گردند. داشتن آگاهی تصویری علاوه بر هوشیاری فضایی بسیار ضروری بوده و در یک جت بدون پنجره، چنین فاکتورهایی وجود نخواهند داشت- به ویژه اگر یک اشکال الکتریکی وجود داشته باشد که بدین معنی خواهد بود که درهای «الکتریکی» کار نکرده و نمی توانید بیرون را ببینید”.

هواپیمای بدون پنجره

همچنین وی بر نگرانی های کارلیوز در مورد راحتی و آرامش مسافران نیز تاکید دارد. وی می گوید:” مسافران به وضوح نمای طبیعی بیرون را دوست دارند و اگر چه تکنولوژی بسیار خوب است اما شما نمی توانید چیزی که چشم بدون حفاظ می بیند را تاب بیاورید”. احمد همچنین بر این باور است که حرکت به سمت هواپیماهای بدون پنجره نیازمند قوانین و آزمایشات متعدد جدیدی خواهد بود. وی در این مورد نیز چنین گفته است:” همچنین مشکلات مربوط به قوانین نیز به قوت خود پابرجاست- میزان تغییری که ایجاد خواهد شد بدون شک به آزمایشات جدیدی مربوط به سیستم افزونگی، تخلیه، اطفای حریق و همچنین فشرده سازی و دیگر تغییرات مهندسی مربوط به استرس خواهند بود”.

هواپیمای بدون پنجره

دیگر طراحی های آینده نگرانه هواپیماها در مسیر عکس حرکت می کنند و به استقبال پنجره های بزرگ تر می روند. هواپیمای دریم لاینر جدید ترین طراحی بوئینگ با پنجره های بزرگ است. ایرباس نیز کابینی طراحی کرده که دیواره های شفاف دارد و در نمایشگاه هوایی ۲۰۱۱ پاریس به نمایش درآمدند. امبریر نیز کابین کیوتو را طراحی کرده که برای هواپیمای لینییج ۱۰۰۰ ای طراحی شده و دارای پنجره های پانورامیک بسیار بزرگی است که در بیشتر قسمت های دیواره کابین قرار داده شده اند.

هواپیمای بدون پنجره

همچنین ممکن است در آینده ای نزدیک شاهد حضور هواپیماهای بدون خلبان نیز باشیم اما احمد شک خود در مورد هواپیماهای بدون سرنشین را در مورد هواپیماهای بدون خلبان نیز تکرار می کند:” ایده هواپیماهای بدون سرنشین امکان پذیر است اما بدان معنا نیست که این اتفاق رخ خواهد داد. همین موضوع در مورد تکنولوژی بدون سرنشین نیز صدق می کند اما این بدان معنا نیست که فردا ما به صورت ناگهانی همه هواپیماهای مسافربری را بدون خلبان در حال پرواز خواهیم دید”.

هواپیماهای باربری آینده؛ ترکیبی از پلتفرم های نظامی و بالن های هوایی

جت استارلینگ؛ هواپیمایی که مانند هلی کوپتر از روی زمین بلند می شود

هواپیمای مافوق صوت چین که پکن تا نیویورک را در دو ساعت طی خواهد کرد

منبع: cnn
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود