واردات ۱۳۳۹ کالا از «بیسکویت و شیر خشک» تا «خودرو» ممنوع شد: نگاهی بر ارز بری محدود کالاهای ممنوعه

فقط ۸ ٪ واردات کشور را این کالاهای ممنوعه تشکیل می دهند

واردات ۱۳۳۹ کالا از «بیسکویت و شیر خشک» تا «خودرو» ممنوع شد: نگاهی بر ارز بری محدود کالاهای ممنوعه

بحران ارزی که از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و با تعطیلی هزاران صرافی در سراسر کشور و اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی به عنوان نرخ مرجع برای تبادلات ارزی ادامه یافت، همچنان تبعات خود را در اقتصاد کشور نشان می دهد. دلار ۴۲۰۰ تومانی که امروزه حدود ۱۰۰ درصد با دلار بازار و دلال های کوچه و خیابان تفاوت قیمت دارد، برای مصارف دارویی و واردات کالاهای اساسی و سفرهای تحقیقاتی و دانشجویی (سالانه ۱۲۰۰۰ یورو) و گردشگری (۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو) اختصاص می یابد. با توجه به شرایط جدید کشور در روزهای پایانی بهار ۹۷ و به منظور کنترل بازار،  وزیر صنعت، معدن و تجارت، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را در ۳۰ خرداد ماه به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد و فهرست ۱۳۳۹ قلم کالایی که واردات آن ممنوع شده است را رسانه ای کرد. در این لیست، ثبت سفارش و واردات ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ای کالا ممنوع شده است.

در این نامه که بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی و خارجی ایران در چند روز اخیر داشته است، فهرست گروه چهارم کالایی شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه ۸ رقمی که ثبت سفارش آنها ممنوع گردیده، جهت اجرا ابلاغ گردید. لازم به ذکر است که تمام ثبت سفارش‌های صادره قبلی مربوط به این ردیف کالاها فاقد اعتبارند مگر اینکه قبل از این تاریخ توسط شبکه بانکی تامین ارز شده و یا بدون انتقال ارز باشند.

در این شرایط طبق ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت، ثبت سفارش و واردات کالاهای قرار گرفته در گروه چهارم کالایی که شامل ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالا است ممنوع اعلام شده و متوقف خواهد شد و همچنین ثبت سفارش‌های پیشین انجام شده برای واردات این کالاها نیز ابطال می‌شود مگر برای آن دسته از کالاهای ثبت سفارش شده‌ای که ارز آن‌ها از طریق شبکه بانکی تامین شده یا واردات آنها در شرایط بدون انتقال ارز باشد. در این ۱۳۳۹ ردیف تعرفه گمرکی کالایی، بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا وجود دارد که شامل شش گروه کالایی عمده بوده و خودروی آماده (CBU) نیز از جمله کالاهای ممنوعه واردات تعیین شده است.

واردات کالا
سایت وزارت صنعت و معدن و تجارت که ابلاغیه وزیر مبنی بر ممنوعیت واردات ۱۳۴۰ قلم کالا را منتشر کرد

با این حال، در فضای مجازی و سطح شهر، آگهی هایی مبنی بر پیش فروش خودروهای لوکس و غیر لوکس تولید خارج و شرایط دریافت آن ارائه شده است که سبب شد تا پلیس به این قضیه نیز واکنش نشان دهد.  سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، با اشاره به مصوبه اخیر دولت مبنی بر ممنوعیت ورود هرگونه خودروی خارجی و عدم اختصاص ارز به واردات آن به شهروندان توصیه کرد که از پرداخت پول به شرکت‌هایی که همچنان مدعی واردات خودرو هستند، جدا خودداری کنند .

بررسی‌های پلیسی در بازار کنونی خودروی کشور به ویژه در کلانشهر تهران حکایت از آن دارد که برخی شرکت‌های فعال در زمینه واردات خودرو همچنان به ثبت نام غیرقانونی سفارش از شهروندان برای خرید خودرو ادامه می‌دهند که با توجه به مصوبه اخیر دولت در خصوص ممنوعیت واردات خودرو و عدم اختصاص ارز به این موضوع ، قطعا انجام تعهدات مبنی بر تحویل خودرو برای این گروه از شرکت‌ها وجود نخواهد داشت.

 این موضوع در حالی است که عمده ثبت سفارش‌های اخیر برای فروش خودرو، از سوی آن دسته از شرکت‌ها در حال انجام و پیگیری است که فاقد هرگونه مجوز قانونی و لازم از سوی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برای فعالیت قانونی در زمینه واردات خودرو هستند.

واکنش هفت صبح: خداحافظ سوناتا خداحافظ سراتو
واکنش روزنامه دنیای اقتصاد: سیاست تجاری در آفساید
روزنامه مردم سالاری: واردات ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوع شد

این کالاها شامل برخی اقلام از جمله انواع خودرو، بسیاری از کالاهای خوراکی و مصرفی دارای نمونه تولید داخل، برخی مواد معدنی، میوه، مواد متشکل از چرم، مصنوعات چوبی، برخی لوازم خانگی و… می‌شود. ابلاغیه فوق از طرف ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شده است. فعالان بازار خودرو معتقدند که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی به کشور سبب افزایش فوق  العاده قیمت خودروهای لوکس می شود به گونه ای که ظرف ۲ ماه اخیر، برخی از خودرو ها بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت یافته است.

بررسی ها نشان می دهد که حجم واردات کالاهای ممنوع‌ شده کمتر از ۸ درصد کل واردات در سال گذشته بوده است. سهمی که نشان می‌دهد در صورت تحقق نیز صرفه‌جویی ارزی قابل‌ توجهی به دنبال ندارد. بررسی جزئی‌تر فهرست کالاهای ممنوعه نشان می‌دهد از ۱۳۳۹ قلم کالای تعیین‌شده بخش زیادی از کالاها ارزبری محدودی داشته‌اند.

روزنامه جام‌جم با تیتر «ورود ممنوع» خبر از ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا را داده است. اما روزنامه شهروند با اختصاص عکس صفحه اول خود به این موضوع، تیتر «کدام کالاها کالاها ممنوع‌ الورود شدند» را انتخاب کرده است. این روزنامه روایت می‌کند که فهرستی از کالاهای مختلف از خودرو تا بیسکوییت جز کالاهای ممنوعه واردات هستند.

کالا وارداتی ممنوعه
فهرست ۱۹ قلم از ۱۳۳۹ قلم کالایی که واردات آنها ممنوع شده است

به نظر می رسد با توجه به اینکه ۹۲ درصد اقلام وارداتی کشور را کالاهایی تشکیل می دهند که در ابلاغیه وزارت صنعت و معدن وجود ندارد و ارزبری آن ها به مراتب بیشتر از این ۸ درصد اقلام فهرست ممنوعه است، دولت به منظور حمایت عملی از تولید داخلی و رونق اقتصادی در سال حمایت از کالای ایرانی، باید عزم جدی تری برای حمایت از تولید داشته باشد. ممنوعیت اقلامی که تولید داخل دارد، فی نفسه کار پسندیده ای است. ابلاغیه ها و بخشنامه ها برای صیانت از  تولید ایرانی ارزشمند است. اما تا اقدام عملی در این حوزه صورت نگیرد، همچنان سفره کارگران هپکو و پلی اکریل و صدها کارگاه بزرگ و کوچک تولیدی کشور خالی است و این بخشنامه ها، دردی میان مدت و کوتاه مدت دوا نخواهد کرد.

با توجه به اینکه در وضعیت کنونی اقتصاد ایران، شاید نوسانات قیمت ارز و دلار هستیم، سرمایه گذاری در بازار بورس میتواند گزینه خوبی برای پشتیبانی از اقتصاد ملی و تولید باشد. توجه کنید که با ابلاغیه ممنوعیت واردات ۱۳۳۹  قلم کالا، برخی از شرکت های بورسی متاثر از این ابلاغیه، با استقبال گسترده سهامداران مواجه شدند که شماری از نمادهای خودرویی بورس از آن جمله است. امیدواریم اقتصاد ۹۷ در زمستان ۹۷، کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذارد.

منبع: ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود

  • داغون تیر ۴, ۱۳۹۷

    ایران ، سلطان تصمیم گیری های …
    آدم باورش نمیشه این همه تصمیمات عجیب و نادرست توسط دولت گرفته میشه…
    البته لازم به ذکر که باید به حال مملکتی که وزیر صنعتش یه همچین جونوری با این هیبت بد قواره و البته گذشته معلوم الحاله واقعا باید گریست…

  • آترین تیر ۵, ۱۳۹۷

    هرچی سرمون بیاد حقمونه

  • م مرداد ۵, ۱۳۹۷

    هممون میدونیم(به خاطر اینکه تو خودرو و لوازم خونگی دیدیم) وقتی واردات کالا ی خارجی به منظور حمایت از تولید داخل ممنوع شده به علت طمع و سودجویی شرکت های تولیدی و … اون کالا قیمت ها رو به شدت بالا میبرن کیفیت رو پایین میارن چون دیگه هیچ رقابتی وجود نداره با خیال راحت مردم رو میچاپن !!!! دلیل مهمش هم نبود نظارت قاطع کامل و بی نقص هست و بعد سودجویی کلاه برداری طمع حرص ولع وووو اون شرکت داخلی است
    نمونه هاش هم خوشبختانه یا متاسفانه در ایران زیاد دیده شده که از اهم اونها صنعت بزرگ خودرو سازی ایران(ایرانخودرو سایپا پارس خودرو ووو) ه که به اسم حمایت از تولید داخل از حدود چهل سال پیش بارها شاهد ممنوعیت واردات خودروهای خارجی بودیم که تماما باعث افزایش شدید قیمت خودروهای خارجی ( و میل بیشتر خرید این خودروها توسط قشر تقریبا مرفه به بالا بوده که باعث شده خودرو حالت سرمایه ای پیدا کنه و ثروتمندان بخرند و بعد از مدتی بفروشند وسود کلان کنندو فقیران….) و سپس کاهش شدید کیفیت خودروهای تولید داخل اعم از کاهش ایمنی و یا آپشن ها و… و بعد دریافت پول در ازای لوازم اساسی و اصلی خودرو و بعد هم چنانکه میبینیم قیمت خودروی ساده داخلی باید از مرز های ۵۰ ۶۰ میلیون عبور کنه
    جدیدترین شاهکار: ممنوعیت واردات لوازم خونگیه
    وقتی ممنوعیت واردات لوازم خانگی باعث افزایش قیمت تمامی لوازم خونگی چه داخلی چه خارجی میشه
    بیش از دو ساله که هی تبلیغات و حمایت از تولید داخل و اینها میکنند حالا که مردم شاید سلیقه شان به کالای ایرانی برگشته قیمت ها زیاد میشوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    به امید درمان سرطان اقتصاد ایران …………..