۱۰ کشوری که بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را دارند

۱۰ کشوری که بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را دارند

آیا کم ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را می شناسید. این روزها بیش از هر چیزی مشکلات اقتصادی و کاهش ارزش ریال در برابر دلار زندگی و اقتصاد مردم ایران را دچار مخاطره کرده است. قیمت دلار و طلا از کنترل خارج شده و به دلیل هجوم فزاینده مردم برای تبدیل دارایی های خود به این دو و البته نقش دلال ها و سودجویان، هر روز شاهد افزایش قیمت دلار، طلا و سکه بهار آزادی در بازار هستیم به نحوی که قیمت هر دلار در بازار سیاه و غیررسمی به ۹ هزار تومان رسیده در حالی که نرخ رسمی دلار که توسط بانک مرکزی تعیین شده ۴.۲۰۰ تومان اعلام شده است.

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

بدین ترتیب در ماه های اخیر شاهد کاهش ارزش بی سابقه ریال در برابر دلار بوده ایم و متعاقب آن ارزش واحد پول ملی کشورمان در برابر دیگر ارزها نیز به همین نسبت پایین آمده است. علاوه بر دلایل گفته شده و ضعف مدیریتی و البته رانت خواری ها و خرابکاری های کسانی که از رشد نرخ ارز سود می برند، دلیل اصلی این امر کاهش قدرت ریال و بی ارزش شدن بیش از پیش آن است که افزایش بی رویه قیمت ها را در بخش های مختلف در پی داشته است. با کمال تاسف باید گفت که اکنون ریال یکی از بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان است؛ هر چند واحد پولی که در ایران شناخته می شود، در واقع نه ریال بلکه تومان است.

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

در حالی که امیدواریم کاهش افسار گسیخته ارزش ریال و بالا رفتن قیمت ارز به نحوی با تدبیر و مساعدت همگانی حل شود، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ واحد پولی که بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پولی جهان در سال ۲۰۱۸ لقب گرفته اند آشنا کنیم. البته لازم به ذکر است که تا مدتی پیش بولیوار ونزوئلا با ارزش مقایسه ای ۲.۲۰۰.۰۰۰ بولیوار در برابر هر دلار بی ارزش ترین واحد پولی جهان شناخته می شد که به دلیل حذف شدن چندین باره ۳ صفر از این واحد پولی و عرضه بولیوار جدید، نامی از آن در این فهرست برده نشده است. اقتصاد ونزوئلا تورمی افسار گسیخته را تجربه می کند و ارزش واحد پول ملی این کشور تنها در یک سال اخیر چندین بار چند صد درصد کاهش یافته است. لازم به ذکر می باشد که نرخ برابری این ارزها در برابر دلار تا تاریخ ۴ تیر ۱۳۹۷ برابرسازی شده و ممکن است در طی روز یا روزهای آتی اندکی تغییر داشته باشند.

۱- ریال ایران

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۴۲.۵۱۵ ریال (نرخ رسمی)

۱ دلار= حدود ۹۰.۰۰۰ ریال (نرخ غیررسمی)

در سال های اخیر کشورمان همواره در معرض تحریم های بین المللی بوده و در سال های پس از انقلاب ۵۷ همواره از ارزش ریال کاسته شده است. بدین ترتیب در چند دهه گذشته، و به ویژه در سال های اخیر، بر سرعت این روند افزوده شده و در یک ماه اخیر و با توجه به خارج شدن ایالات متحده از معاهده بین المللی برجام و مشکلات واقعی و روانی که در بازار رخ می دهد و البته سودجویی ها و دلالی گری هایی که از کم کاری مسئولین ناشی می شود، ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی به شدت کاهس یافته است به نحوی که قیمت ارز به صورت لحظه ای تغییر کرده و هیچ ثباتی در آن دیده نمی شود.

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

محدودیت دسترسی به بازارهای جهانی و مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف تولید داخلی، تصمیم گیری های اقتصادی نادرست و خروج شرکت های خارجی از کشور و عدم همکاری بانک های خارجی باعث شده که شرایط اقتصادی ایران در شرایط شکننده ای قرار بگیرد و مردم عادی بیش از هر کسی از این وضعیت رنج ببرند. از آنجایی که صادرات نفت بخش عمده درآمدهای کشور را تشکیل می دهد، محدودیت ها و موانع سر راه صادرات نفت خام و دریافت درآمد حاصل از آن به صورت ارزی نیز بر این معضلات افزوده است.

اگر چه در سال ۲۰۱۶ با برداشته شدن برخی از تحریم های بین المللی علیه ایران، شرایط اقتصادی کشور به سمت ثبات و بهتر شدن پیش می رفت اما در ۶ ماه اخیر اوضاع از نو رو به وخامت گذاشته و با خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت برخی از تحریم های این کشور، موجی از گرانی، تورم و کاهش بی سابقه ارزش واحد پولی ملی کشور براه افتاده که ریال را به ضعیف ترین واحد پول جهان تبدیل کرده است.

۲- دونگ ویتنام

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۲۲.۸۸۶ دونگ

ویتنام هنوز هم نتوانسته دسترسی موفقی به بازارهای جهانی داشته باشد هرچند در دو دهه اخیر عمده مناقشات این کشور با ایالات متحده و جامعه بین المللی حل شده و کالاهای ویتنامی توانسته اند با سهولت بیشتری به بازارهای جهانی وارد شوند. بدین ترتیب واحد پول ملی ویتنام هنوز هم یکی از بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان به شمار می آید.با وجود این که به اعتقاد کارشناسان دولت ویتنام و سیاست های اقتصادی این کشور در مسیر درست و مناسبی قدم بر می دارند اما دونگ هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یکی از ارزهای قدرتمند جنوب شرق آسیا در پیش دارد.

۳- روپیه اندونزی

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار=۱۴.۰۶۶ روپیه

اندونزی از لحاظ اقتصادی شرایط خوب و با ثباتی داشته و یکی از کشورهای توسعه یافته جنوب شرق آسیا به شمار می آید اما واحد پول این کشور از ارزش مبادله ای بسیار پایین رنج می برد. قوانین اقتصادی تنظیمی و کنترلی سخت گیرانه دولت برای افزایش ارزش این کشور تدوین شده اند اما تمامی این تلاش ها به تغییرات بسیار اندکی در این زمینه منتهی شده و روپیه اندونزی هنوز هم یکی از کم ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان است.

۴- فرانک گینه

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۹.۰۳۰ فرانک

با توجه به نرخ بالای تورم، فقر فزاینده و فساد و رانت خواری گسترده، کشور آفریقایی گینه یکی از ضعیف ترین واحدهای پول جهان را داشته و مردم آن به شدت با مشکلات معیشتی و اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. علیرغم منابع طبیعی سرشار مانند معادن طلا، سنگ های قیمتی و آلومینیوم در کشور، ارزش فرانک گینه بسیار بیشتر از رقم کنونی باید باشد که نیست.

۵- کیپ لائوس

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۸.۴۱۵ کیپ

کیپ لائوس تنها واحد پولی حاضر در این لیست است که ارزش آن در طی سال ها کاهش نیافته بلکه از همان ابتدای تولید و وارد شدن به اقتصاد کشور از ارزش پایینی برخوردار بوده است. این واحد پولی که برای اولین بار در سال ۱۹۵۲ عرضه شد همواره در حال قدرتمند تر شده و توانسته ارزش خود را در برابر دلار بهبود بخشد هر چند هنوز هم یکی از بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان به شمار می آید.

۶- لئون سیرالئون

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۸.۰۳۰ لئون

سیرالئون یکی از فقیرترین کشورهای آفریقایی است که سیاست های ضعیف این کشور در زمینه اقتصادی باعث شده که لئون یکی از ضعیف ترین واحدهای پول جهان لقب بگیرد. درگیری های نظامی داخلی و شیوع بیماری ایبولا در سال های گذشته نیز مزید بر علت شده و مردم این کشور با فقر و تورم دست و پنجه نرم می کنند.

۷- سوم ازبکی

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۷.۸۷۴ سوم ازبکی

از جولای ۱۹۹۴ به دستور رییس جمهور ازبکستان، سوم مدرن به عنوان واحد جدید کشور ازبکستان به نرخ یک سوم به ارزش ۱.۰۰۰ کوپن-سوم شد. در نتیجه آزادسازی سیاست های پولی از سپتامبر ۲۰۱۷، نرخ مبادله ای سوم در برابر دلار به صورت یک دلار در برابر ۸.۱۰۰ سوم قرار گرفته است که گاهی از این عدد نیز بالاتر می رود.

۸- گوارانی پاراگوئه

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۵.۶۷۳ گوارانی

پاراگوئه دومین کشور فقیر آمریکای جنوبی به شمار می آید. مشکلات اقتصادی در این کشور فزاینده و فاجعه بار بوده که با تورم بی سابقه، فساد اقتصادی، کیفیت پایین آموزشی، افزایش تعداد فقرا و نرخ بالای بیکاری همراه بوده است. پاراگوئه سالانه مقادیر قابل توجهی کتان و سویا صادر می کند اما درآمد این صادرات نمی تواند هزینه های گزاف کشور را جبران کند و بدین ترتیب واحد پول این کشور با نام گوارانی یکی از بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پولی جهان به شمار می آید.

۹- ریل کامبوج

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۴.۰۶۰ ریل

ریل کامبوجی واحد پولی حکومت پادشاهی کامبوج واقع در جنوب شرق آسیا است. این واحد پولی برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ عرضه شده و جایگزین دلار هندوچینی گردید. در گذشته این واحد پولی ارزش مبادله ای بسیار پایینی داشت و در میان مردم کشور نیز مورد قبول واقع نشد به طوری که مردم به طور عمده از ارزهای خارجی برای خرید و فروش استفاده می کردند. در حال حاضر نیز بخش گسترده ای از مردم این کشور در مبادلات خود از دلار آمریکا استفاده می کنند که بر بی ارزش شدن واحد پول ملی کشور افزوده است.

۱۰- کیات میانمار

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

۱ دلار= ۱.۳۸۵ کیات

واحد پول ملی کشور میانمار کیات میانمار است. این پول در واحدهای یک کیاتی تا ۱۰.۰۰۰ کیاتی عرضه می شود و خرید و فروش آزاد این واحد پولی ملی در کشور میانمار ممنوع اعلام شده است. در زمینه خرید و فروش با ارزهای خارجی نیز محدودیت هایی اعمال شده است که نباید بیش از ۶ ماه در خاک آن کشور باقی بمانند. با این وجود کیات میانمار رده دهم بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان را به خود اختصاص داده است.

البته باید گفت که واحد پولی دوبرا تومی که متعلق به جزایر سنت توم و پرینسیپ در غرب آفریقاست، با ارزش ۲۲.۶۹۱ دوبرا در برابر هر دلار و همچنین روبل بلاروس با ارزش ۲۰.۸۴۶ روبل در برابر یک دلار جزو بی ارزش ترین و ضعیف ترین واحدهای پول جهان به شمار می آمدند که به دلیل ارزش گذاری مجدد این واحدهای پولی به آن ها اشاره ای نشده است.

دلیل کاهش ارزش پول یک کشور چیست؟

بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان

در اغلب موارد رکود اقتصادی و مشکلات مالی درون کشور ناشی از ضعف مدیریتی و فساد باعث کاهش ارزش واحد پول ملی یک کشور می شود. این موضوع باعث می شود که بین پرداخت ها و هزینه ها تعادلی وجود نداشته و تورم شدید ایجاد شود. از عوامل دیگر این معضل اقتصادی می توان به درگرفتن جنگ، کاهش تولید ناخالص داخلی، کاهش ارزش کالاهای صادراتی، کاهش قدرت خرید مردم، سیاست های بهره ای و اعتباری سختگیرانه، و عدم ثبات سیاسی در درون کشور اشاره کرد.

با ۵ مورد از بدترین و بالاترین تورم های افسار گسیخته در تاریخ آشنا شوید

از تحصیل با کیفیت تا تحقق رویای پولدار شدن؛ دلایل مهاجرت جوانان ایرانی

واردات ۱۳۳۹ کالا از «بیسکویت و شیر خشک» تا «خودرو» ممنوع شد: نگاهی بر ارز بری محدود کالاهای ممنوعه

جدیدترین قیمت ارزهای دیجیتال: از «بیت کوین» ۶۲۰۰ دلاری تا «اتریوم» ۴۳۰ دلاری

چگونه «ارز دانشجویی» در سال ۹۷ بگیریم؟

منبع: fxssi
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۴۳ نظر

ورود

  • دانشجوی هنر تیر ۵, ۱۳۹۷

    سلام من دانشجوی هنر رشته عکاسی هستم
    بعد از تقریبا یک سال پس انداز تصمیم به خرید دوربین معمولی با یک لنز معمولی داشتم که قبل این بحران یک مدل از نیکون با یک لنز کاملا معمولی در نظر داشتم به قیمت تقریبا دو و پانصد. اما بعد بحران ارزی همون مدل همون لنز شده پنج میلیون
    تازه این تجار این دوربینو قطعا با ارز ۴۲۰۰ وارد کردن پس چرا گرون میفروشن؟

  • کیوان تیر ۵, ۱۳۹۷

    خیلی خنده داره این لیست
    اومده به ترتیب عدد اینا رو نوشته
    یعنی اگه ما چند ماه پیش سه تا صفر جلوی پولهامون رو برمیداشتیم الان داخل این لیست نبودیم و به جاش میرفتیم جز با ارزش ترین پول های جهان
    یکمی منطقی فکر کنید
    ارزش پول رو اینجوری اندازه نمیگیرن که هر کدوم کوتاه تر بود یعنی با ارزش تر است و هر کدوم بلندتر بود یعنی بی ارزش تر است
    اگه اینجوری بود باید دینار دینار کویت و دینار بحرین و ریال عمان جز با ارزش ترین پول های جهان میشد چون هر دینار کویت معادل حدود ۴ دلار هست و هر ریال عمان معادل ۳ دلار

    بهتره قبل از ترجمه اینجور مطالب یکمی مطالعه و دقت داشته باشید تا حداقل اطلاعات اشتباه به مردم ندید
    دلیل نمیشه هر مطلبی که به زبان انگلیسی نوشته شده درست باشه و شما سریع بیاید و ترجمه اش کنید
    بازم ممنون
    پیروز و موفق باشید

    • احسان تیر ۱۱, ۱۳۹۷

      کیوان خیلی دکتری ناموسا خرجت با من بیا برو از کشور جای تو اینجا نیست!!!!

      • محسن تیر ۱۴, ۱۳۹۷

        پرفسور احسان ! ایشون درست میفرمایند، قرص هاتو سر وقت بخور

    • عرفان تیر ۱۴, ۱۳۹۷

      یکی نیست به این احمق حالی کنه که پس با چه معیاری پول ها رو باهم دیگه مقایسه می کنند.
      خوب شما بیایید با یک اونس طلا واحد پول رو مقایسه کنید.
      در کل نتیجه یکی خواهد بود.
      واقعاً که چه موجودات خنگ و از خودراضی پیدا میشه توی ایران

    • Edris مرداد ۹, ۱۳۹۷

      شما خواهشا ساکت باش که با این حرفات معلومه فقط خواستی یه نظری داده باشی!
      بله که دینار و درهم جزء با ارزش ترین پولهاست
      ۱ دلار الان شده ۱۱۰۰۰۰ ریال ایران!!!!!!!!
      این میدونی یعنی چی اصلا؟؟؟؟؟؟

      • پویان فروردین ۱۷, ۱۴۰۰

        کاش هنو ۱۱۰۰۰تومان بود الان ک ۲۵۰۰۰ تومانه

        • امیررضا مرداد ۲۸, ۱۴۰۱

          کاش ۲۵۰۰۰ تومان بود الان ۳۲۰۰۰ تومان و این داستان به همین منوال و سلسله اینگونه کامنت ها در ایران ناگسستنی خواهد بود

          • عمران آبان ۲۲, ۱۴۰۱

            کاش ۳۲۰۰۰ تومان بود الان ۳۶۰۰۰ تومان

          • ابی اسفند ۸, ۱۴۰۱

            کاش ۳۶۰۰۰ تومن بود امروز دقیقا شد ۶۱ هزارتومن…

    • محمدرضا شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      واقعاً نمیدونى دینار کویت با ارزش ترین پول دنیاست؟؟؟
      وقتى ۴ دلار برابر با ١ دینار کویته یعنى ارزشش خیلى بالاست
      هر ١ دینار کویت برابر با ۴۵٠٠٠٠ ریال ما

      • علی آبان ۴, ۱۳۹۷

        داداش دینار و درهم ارزش بالایی داره درست.شما اینم بدونین دلار امریکا با ارزشترین پول دنیاست چرااا.؟ برای اینکه پولش تو کل دنیا گسترده شده…واحد هر پول دنیا طلا هست یعنی هر چی طلا ذخیره بانک مرکزی باشه میتونه پول چاپ کنه بیشتر از اون نمیتونه حالا فکرشو بکن ک امریکا چقدر طلا تو بانک هاش داره ک پولش تو کل دنیا میچرخه تو ایران مشکل نقدینگی هست پول تو دسترس مردم نیست حالا شما دینار کویتو میگید با ارزشترین پول دنیا در صورتی ک جمعیت زیر ۵ میلیونو داره…تمام

        • P a تیر ۱, ۱۳۹۹

          جناب فقط یه جای کارتون ایراد داشت، شما هنوز نمیدونین امریکا سال هاست طلا رو به عنوان زیرپایه پولش از رده خارج کرده؟ مگه ممکنه این حجم از طلا در دنیا. بیشترین مقدار طلا که به عنوان پایه پولی و اقتصادی استفاده میشه، ماله چینه. آمریکا سال هاست پایه پول خودشو عوض کرده، یکم اطلاعات عمومیتون رو بالا ببرین،
          با تشکر

    • سام مهر ۹, ۱۳۹۷

      خب الان دینار کویت و بحرین و رئال عمان با ارزش ترین هستن شازده

    • ابوالفضل مهر ۱۰, ۱۳۹۷

      دکتر جان پول کویت با ارزش ترین پول جهانه

    • کاظم اردیبهشت ۱۹, ۱۳۹۸

      دوست عزیز دینار کویت دینار بحرین و ریال عمان در حال حاظر با ارزش ترین پول دنیاس

    • Mohsen تیر ۱۲, ۱۳۹۸

      برداشتن صفر پول تاثیر زیادی داخل اقتصاد نداره.اما اگه برداشته بشه خیلی بهتر میشه

    • علی آذر ۱۴, ۱۳۹۸

      تو که بلدی بگو تا ما هم یاد بگیریم

  • محمد تیر ۵, ۱۳۹۷

    جالبه که حتی کشورهای جنگ زده ای مل سوریه و عراق و افغانستان و فلسطین و … هم تو این لیست نیستند

    • Edris مرداد ۹, ۱۳۹۷

      باید خدمتتون عارض شم که همین کشور افغانستان فلک زده که تو هر زمینه ای مسخره ش میکنید
      پولش جزء با ارزش ترین و معتبر ترین پولهاست!

  • Mahan تیر ۶, ۱۳۹۷

    ۱ دلار= حدود ۹۰٫۰۰۰ ریال
    هر جای دنیا باشه مسئولین اعدام صحرایی میشن! این جا از ملت طلبکارن

    • من تیر ۱۴, ۱۳۹۷

      کجا دیدی اعدام کنن که میگی؟

  • seyedmm021 تیر ۶, ۱۳۹۷

    متاسفانه ما دخلمون با ریاله و خرجمون به دلار
    منی که دارم ارشد کامپیوتر میخونم هنوز برای خودم سیستم ندارم
    همین که پولم جم میشه دوباره گرونه میشه
    خیلی خسته ام از این وضعیت

  • مهدی تبریزی مهر ۱۳, ۱۳۹۷

    به نظر من پولی قویتر است که ارزشش را حفظ کند مثلا الان ما می توانیم شش صفر از پولمان را برداریم و هر یک ریال برابر ۱۰ دلار شود این کار خیلی ساده است فقط باید اسکناسهای فعلی را حذف کنیم و اسکناسهای جدیدی چاپ کنیم ولی آیا با این کار واقعا پول ما با ارزش می شود ؟
    جوابش قطعا خیر است چون بعد از مثلا ۵سال پول ما سه برابر از ارزشش را از دست می دهد بنابراین باز پول ما کم ارزش حساب می شود و ارزش ذخیره سازی ندارد
    ممکن است ارزش پولی یک دهم دلار باشد و با گذشت مثلا ده سال ارزش این پول یک نهم دلار شود به این پول با ارزش تر از دلار می گویند چون توانسته ارزش خود را بیشتر از دلار حفظ کند

  • مهدی مهر ۱۴, ۱۳۹۷

    سلام هیچ کس نخواراند پشت من جز ناخون انگشت من
    من برای تو نیستم چون ملی م ..

  • احمد اسفند ۲۰, ۱۳۹۷

    باعث تعجب هست که ریال ایران کم ارزشترین پول دنیاست در کشور ایران که فساد و جنایت واختلاس و ارتشا و دزدی صفر است و عشق به ولایت موج میزند و مردم شب و روز از عشق ولایت خودکشی میکنند و امنیت بی داد میکند و چیزی به نام اعتیاد وجود ندارد و فساد و فحشا که دیگه نگو اصلا دیده نمیشود اختلاس و دزدی و رشوه خواری و ربا خواری هم که اصلا وجود خارجی ندارد خلاصه در این مدینه فاضله که ایران نام دارد هیچ چیز بد و منفی وجود ندارد واون هم به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی پس چرا واحد پول ایران اینقدر بی ارزش است؟خدا رحمت کنه دایی جان ناپلئون که میگفت اینا همش کار انگیلیس هاست البته رهبر معظم هم تاکید میکند کار دشمن است. آورین آورین طیب الله انفسکم

  • سوباسا اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۸

    یه کمی روحانیون به تلاششون اضافه کنن ارزش پول کشور به بی اعتباری رورنامه باطله هم میرسه.
    مطمین باشید روحانیون توانایی این کار و دارن.

  • م خرداد ۷, ۱۳۹۸

    صفرهایه الکی زیاد داریم و همین باعث شده که خیلی دلار و …
    به چشم بیاد اخه اختلاف پول ما با ترکیه واقعا انقدر نفتی که ما داریم گازی که ما داریم و هزاران تا منابع دیگه که ما داریم ولی اونا ندارن اونوقت پول اونا باارزش واقعا مسخرس حذف کنید این صفرایه مسخررو البته میدونم نیاز به پشتی بانی و ذخایر ارزی و…
    داره ولی میشه حذفش کرد اگه یه کم کمتر بخوریم یا حق

  • سید خرداد ۱۱, ۱۳۹۸

    این بحثها اصلا علمی نیست.ارزش پول بستگی به قدرت اقتصادی صادر کننده اش داره.کاهش ریال اقتصادی نیست سیاسیه.اگه جنگ اقتصادی علیه دیگر کشورها انجام بشه ارزش پولشون حفظ میشه؟؟؟… ارزش پول افغانی تقریبا برابر با روپیه هنده.این یعنی اینکه اقتصاد هند معادل اقتصاد افغانستانه؟؟؟؟؟؟؟ یا اقتصاد بحرین و کویت سه برابر اقتصاد آمریکاست؟؟؟؟

    • علی زمانی خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

      بخشی از کاهش ریال، حتما اقتصادی است. شما نگاه کن به کسری بودجه دولت و کاهش سرمایه گذاری خارجی و فرار سرمایه از کشور و . . . .

  • اشکان خرداد ۲۲, ۱۳۹۸

    ارزش پول یه کشور به اقتصادیه که داره والا پول یه تیکه کاغذه و هیچ پشتوانه ای هم به عنوان طلا نداره ، پشتوانه طلا مربوط به گذشته هستش ، الان حتا دلار هم پشتوانه طلا نداره ، این دلار که ارزش راستین داره ، پول کویت و … ارزشش الکیه ، یعنی چی ؟ یعنی اینکه هیچ اقتصادی پشتوانه اون نیس جز پول نفت که این هم ارزشی نداره ، هیچ کشوری مثلن کالا صادر نمی کنه که پول کویت بگیره

  • سهند فروردین ۴, ۱۳۹۹

    باسلام
    اگه دولت بخواهد ارزش پولمون رو بالا ببره میتونه میره هر دلالی که تو کشور مون دلالی میکنه همه دلال هارو جریمه سخت باهاشون برخورد بشه مطمین باشید ایران هم مثل همه کشورها یه قیمت یه لیست قیمت خودرو…نه اینکه میای بنویسی تو اینترنت قیمت خودرو دو جدول خودرو میاد یکی بازار یکی نمایندگی یعنی چی مکه هر کشور قیمت یدونه نیست ولی متاسفانه فقط تو کشور ما اینجوریه ما چرا فقط به نام ایران زندگی میکنیم فقط یه کلمه ایران.پس دولت اگه بخواهد یه رقمی میتونه بکنه میتونه همه چیز رو از چنگ دلال بیرون بیارند ما فقرا ها هم دلمون ماشین میخواد که تو عمرم صاحب ماشین نشدیم…لطفا دولت همه دلال هارو نابود کنند یا حق

  • Mahdi king اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۹

    هر روز بدتر از دیروز
    با این روند کم کم پولدار ها نیز فقیر می شوند

  • فرشید تیر ۱۲, ۱۳۹۹

    اوضاع اقتصادی روز به روز داره بدتر میشه. حتی دیگه یه نقطه امید هم نیست. خدا بهمون رحم کنه

  • احمد مهر ۱۹, ۱۳۹۹

    امروز دلار به مرز سی هزار تومان رسید!!

    • پروانه مهر ۲۴, ۱۳۹۹

      چه جالب مقاله وارد سال سوم شده الان دینار کویت یه ملیون ریال ایران شده

  • پروانه مهر ۲۴, ۱۳۹۹

    چه جالب مقاله وارد سال سوم شده الان دینار کویت یه ملیون ریال ایران شده

  • احمد شهریور ۳۱, ۱۴۰۰

    ملتی که بی ارزشه پولشم بی ارزشه

  • مهدی فروردین ۱۱, ۱۴۰۲

    بنده خدا یه چیزی گفت بزرگی اقتصاد کشورها رو با ارزش پول ملی کشورها رو قاطی کرده بود