راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم تجربی ۹۷

۲۰ نکته برای انتخاب رشته خوب کنکور تجربی

راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم تجربی ۹۷

انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۷ یکی از سخت ترین کارها برای ۱ میلیون داوطلب آزمون سراسری سال ۹۷ است. چرا که بیش از ۶۰ درصد کل داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۷ در این گروه هستند و کار انتخاب رشته را سخت میکند. بازار کار مطلوب رشته های علوم تجربی به نسبت ریاضی و فنی و زبان های خارجه و حتی علوم انسانی سبب شده تا حجم متقاضیان این رشته ها به صورت قابل ملاحظه ای در سال های اخیر افزایش یابد. انتخاب رشته در گروه علوم تجربی برای ورود به رشته ها و دانشگاه های ممتاز و معروف ایران کمی سخت است به خصوص در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی که   در اوج اولویت های انتخاب رشته این گروه بوده و تقاضا برای آن ها بسیار است.

متقاضیان ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی، کلیه داوطلبان گروه علوم تجربی نیستند. برای ورود به این رشته ها می بایست تراز و رتبه خیلی خوبی در منطقه و کشور داشته و اثر سهیمه ها هم روی انتخاب شما تاثیر موثر و جدی نداشته باشد. اگر خیلی علاقه دارید تا وارد عرصه پزشکی و دندان پزشکی و دارو سازی شده و این امکان در سال ۹۷ برای شما میسر نیست، میتوانید سال دیگه دوباره درس خوانده و نقاط ضعف را بپوشانید یا به فکر تحصیل در خارج از کشور باشید. اگر قصد تحصیل رشته های پزشکی در خارج از کشور را دارید پس از اعلام نتایج آزمون سراسری در اواخر شهریور ماه ۹۷، دانشگاه های مورد تایید مرکز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در نظر داشته باشید و گزینه اول شما، اوکراین و فیلیپین و هندوستان نباشد.

زمان انتخاب رشته کنکور تجربی۹۷

براساس گزارش سازمان سنجش آموزش کشور زمان انتخاب رشته ی گروه تجربی نیمه ی دوم مرداد ماه سال ۹۷ خواهد بود. داوطلبان باید بعد از اعلام نتایج قطعی به انتخاب رشته در گروه خود بر اساس آن چه که در دفترچه منتشر شده از سوی سازمان سنجش است، اقدام کنند. زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری ۹۷ هم چون سال های گذشته در نیمه دوم مردادماه خواهد بود و نتایج قطعی بعد از انتخاب کد رشته محل های مورد نظر در دهه ی سوم شهریور ماه خواهد بود.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۷

در انتخاب رشته کنکور تجربی، اصل اول علاقه شما به رشته است. این علاقه به صورت چشم بسته ایجاد نمیشود. باید مطالعه کنید. تحقیق کنید. با متخصصان صحبت کنید. با دانشجویان و دانش آموختگان رشته های علوم تجربی صحبت کنید. به دانشگاه استان محل سکونت رفته و مستقیم با اساتید صحبت کنید. وضعیت رشته های مورد نظر خود را در فضای آکادمیک تحلیل کنید و بازار کار آن ها را بسنجید. چشم و هم چشمی را کنار بگذارید. دوران چشم و هم چشمی گذشت. کسب و کار و تحقیق، چشم و هم چشمی و حسادت ندارد.

بعد از شرکت در کنکور و اعلام نتایج، نوبت به مرحله ای می رسد که یکی از مهم ترین انتخاب های دوران زندگی هر داوطلب محسوب می شود و آن انتخاب رشته است. انتخاب رشته تحصیلی یک تصمیم بزرگ در مورد مسیری است که در آینده می خواهید آن را دنبال کنید و قرار است سالها در آن فعالیت کنید. علاقه و اشتیاق شما مهم ترین گزینه در این انتخاب بزرگ است.

انتخاب رشته کنکور تجربی
نمونه کارنامه اولیه کنکور تجربی

اگر شما به شغلی که انتخابش می کنید علاقه داشته باشید، درصورت بروز هرگونه مشکل در پی حل آن بر می آیید. اما اگر به شغل انتخابیتان علاقه نداشته باشید، به سرعت از آن دل سرد می شوید و با کوچک ترین مشکلی در پی تعویض آن شغل خواهید بود.  برای این موضوع با مشاوران مجرب مشورت کنید.

انتخاب رشته خوب در کنکور تجربی سال ۹۷

مهم ترین موضوع در انتخاب رشته کنکور تجربی سال ۹۷، شناخت درست از رشته ها و انتخاب رشته های مورد علاقه بر اساس تحقیقات قبلی است. برای انتخاب رشته های کنکور تجربی موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • انتخاب رشته کنکور تجربی را با حوصله انجام دهید.
  • تا رتبه و تراز منطقه ای و استانی شما مشخص نشده است، از تحلیل های احتمالی خودداری کنید.
  • اگر به دنبال تحصیل در رشته های آزمایشگاهی هستید، حداقل یک بار به آزمایشگاه های سطح شهر بروید.
  • اگر با رشته هایی که تشریح حیوان و انسان دارد میانه خوبی نمیخواهید داشته باشید، آنها را بیخیال شوید!
  • اگر قصد دارید معلمی را پیشه بگیرید و مدرس کنکور شوید، زیست شناسی و شیمی و زمین شناسی در نظر داشته باشید.
  • اگر قصد انتخاب رشته در حوزه پرستاری و مامایی دارید، با انجمن پرستاری ایران مشاوره کنید.
  • رشته هایی که بازار کار خیلی خوبی دارد را در اولویت بررسی ها قرار دهید.
  • اگر قصد دارید پس از دندانپزشک شدن، ارشد فیزیک را دنبال کنید، وقت خود و دولت را نگیرید! (مسبوق به سابقه)
  • آشنایی با توانایی‌ های‌ لازم‌ برای ورود به هر رشته کنکور تجربی را بررسی کنید.
  • آشنایی با دروس و کتاب های رشته های مورد نظر در کنکور تجربی اهمیت دارد.
  • آشنایی با موقعیت‌ شغلی‌ شغل مورد نظر شما در گروه علوم آزمایشی تجربی مهم است.
  •  آشنایی با درس‌هایی که باید در هر‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ آن ها را بگذرانید.
  •  گرایش های هر رشته و شرایط ادامه تحصیل در آن رشته در آینده را بررسی کنید.
  • برای انتخاب رشته بهتر است سعی کنید با توجه به رتبه خود و آخرین رتبه های قبولی در رشته مورد نظر، عمل کنید.
  • ابتدا رویایی ترین و بهترین انتخابهای خود را بر اساس علاقه در فرم انتخاب رشته مخصوص گروه تجربی وارد کنید.
  • حتما می دانید که شما حق انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل را در کنکور سراسری دارید که این تعداد، هم شامل رشته های مربوط به دانشگاه آزاد و هم دانشگاه های سراسری می شود.
  •  سعی کنید اولین انتخاب های شما، انتخاب هایی باشد که امیدی به قبولی در آن ها ندارید که همان رشته های تاپ در دانشگاه های معتبر کشور هستند و به نظر محال می رسد ولی شما به آن ها علاقه دارید.
  • انتخاب های میانی به ترتیب انتخاب هایی باشند که احتمال قبولی شما متوسط یا زیاد است.
  • انتخاب های آخر مخصوص انتخابهایی است که صد در صد مطمئن هستید که در آنها قبول می شوید که می تواند شامل انتخاب رشته هایی شود که صرفا با سوابق تحصیلی نیز می توانید در آن ها پذیرفته می شوید که بیشتر شامل کد رشته های دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی و پیام نور و علمی کاربردی است.

داوطلب گرامی! بهترین انتخاب رشته وجود ندارد. بهترین انتخاب رشته بر اساس اولویت های شما و دیگران است. لذا استرس را از خود دور کنید و در فضایی که ۶۵۰ هزار نفر مثل شما مجاز به انتخاب رشته هستند، درجه حساسیت خود را کم  کنید. لیسانس فلان رشته در بهترین دانشگاه ایران، شرط لازم و کافی برای ثروت و فرصت آفرینی نیست.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود