راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم انسانی ۹۷ و ۴۰ رشته پرطرفدار

۲۰ نکته برای انتخاب رشته داوطلبان گروه علوم انسانی

راهنمای انتخاب رشته کنکور علوم انسانی ۹۷ و ۴۰ رشته پرطرفدار

انتخاب رشته کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی سال ۹۷ به دلیل تعداد داوطلب به نسبت ریاضی و تجربی آسان است. اما ورود به برخی از رشته های پر طرفدار در دانشگاه های خاص مثل علامه طباطبایی و تهران، کار مشکلی است که نیاز به تراز  و رتبه خوبی دارد. انتخاب رشته کنکور انسانی سال ۹۷ همچون سال های پیش، در برخی از رشته ها مثل حقوق، با رقابت زیادی همراه است. اما توجه کنید که برای وکیل شدن، نه دکترای حقوق از دانشگاه تهران اهمیت دارد نه ارشد حقوق از دانشگاه آزاد تربیت حیدریه! باید در آزمون وکالت نمره قبولی بگیرید. پس برای انتخاب رشته، آینده بازار کاری رشته مورد نظر شما هم اهمیت دارد و همچنین هدف شما برای تحصیل در رشته های علوم انسانی که مخاطبان خیلی زیادی دارد.

انتخاب رشته گروه علوم انسانی
بعضی از رشته های علوم انسانی مثل حسابداری را میتوانید در دوره های حسابداری تخصصی و بین المللی شرکت کرده و به جای تحصیل کارشناسی، رشته ای دیگر تحصیل کنید و گواهی صلاحیت حرفه ای حسابداری هم کسب کنید.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی

توجه داشته باشید که نتایج اولیه کنکور سراسری ۹۷ در نیمه دوم مرداد ماه اعلام می شود و داوطلبان پس از آگاهی از رتبه خود وارد مرحله انتخاب رشته می شوند و در بازه زمانی اعلام شده توسط سازمان سنجش داوطلبان می بایست در ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی را تهیه و با آگاهی کامل از کد رشته محل ها اقدام به انتخاب رشته نمایند.

میزان تاثیر سهمیه در انتخاب رشته کنکور سراسری 

سهمیه مناطق، سهمیه ای است که برای تمام داوطلبان کنکور اعمال می شود. میزان این سهمیه بر اساس منطقه محل سکونت داوطلبان متغیر است. سهمیه منطقه ۱ به داوطلبانی تعلق می گیرد که ۳ سال پایان تحصیل خود را در کلان شهر ها گذرانده اند و به امکانات آموزشی بهتری نسبت به سایر مناطق دسترسی داشته اند. سهمیه منطقه ۲ نیز به داوطلبانی تعلق می گیرد که به امکانات آموزشی نسبتا بهتری نسبت به دانش آموزان منطقه ۳ دسترسی داشته اند و سهمیه منطقه ۳ نیز به داوطلبانی تعلق می گیرد که نسبت به دانش آموزان مناطق ۱ و ۲ به امکانات آموزشی کمتری دسترسی داشته اند.

در واقع میزان سهمیه به دانش آموزان مناطق ۳ به دلیل بهره مند نبودن از امکانات آموزشی در دوران تحصیل، بیشتر از مناطق ۱ و ۲ تعلق می گیرد. یکی دیگر از سهمیه ها سهمیه بسیج است که این سهمیه فقط در انتخاب رشته دانشگاه آزاد موثر است. میزان تاثیر آن به مدت زمان دریافت کارت بسیج فعال، بستگی دارد. یکی دیگر از سهمیه های موثر در کنکور سراسری سهمیه ایثارگران است که به جانبازان، فرزندان و همسران شاهد، جانباز و آزاده تعلق می گیرد که تاثیر این سهمیه نیز به میزان جانبازی و سنوات اسارت بستگی دارد.

داوطلبان می بایست ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی در هر کد رشته محل گروه علوم انسانی را در کنکور سراسری کسب کنند تا در صورت وجود ظرفیت پذیرش شوند

مشاوره انتخاب رشته کنکور انسانی ۹۷

موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اول بایستی دفترچه انتخاب رشته علوم انسانی را تهیه و به دقت مطالعه کنید و رشته های مورد علاقه خود را انتخاب و یادداشت نمایید.
  • از آنجا که فقط می توانید ۱۵۰ رشته را انتخاب کنید بنابراین اگر تعداد انتخاب هایتان بیش از ۱۵۰ است از بین رشته های انتخابی ۱۵۰ رشته را انتخاب و آن هارا به ۳ دسته خوشبینانه، معقول و بدبینانه تقسیم بندی کنید.
  • مثلا ۳۰ تا ۴۰ رشته را که نسبت به رتبه ای که کسب کرده اید امید کمتری به قبولی در آنها دارید در اولویت ۳۰ تا ۴۰ خود قرار دهید و سپس حدود ۸۰ تا ۹۰ انتخاب خود را به رشته های معقول که نسبت به رتبه ای که کسب کرده اید احتمال قبولی بیشتری در آن ها دارید اختصاص دهید.
  •  مابقی انتخاب های خود را به رشته های بدبینانه که فقط در صورت اجبار و قبول نشدن در رشته های دو دسته اول خود حاضر هستید به ادامه تحصیل بپردازید اختصاص دهید.
  • حتما با دانشجویان و دانش اموختگان رشته های گروه علوم انسانی در دانشگاه ها رایزنی کنید.
  • بهترین مشاوران، اساتید رشته های علوم انسانی در دانشگاه ها هستند.
  • اگر قصد دارید در زمینه علوم قضایی فعالیت کنید، با انجمن های تخصصی این رشته مشورت کنید.
  • اگر قصد دارید در زمینه  حسابداری فعالیت کنید، حتما مدرک کارشناسی حسابداری نیاز نیست.
  • اگر میخواهید وارد حوزه اکونومتریکس و اقتصاد انرژی شوید، علوم اقتصادی را به خوبی مطالعه کنید.
  • اگر میخواهید در رشته های کارشناسی ارشد بازاریابی و مدیریت پروژه فعالیت کنید، مدیریت صنعتی را بررسی کنید.
  • اگر میخواهید در آینده در مدارس کشور در علوم تربیتی فعالیت کنید، گروه علوم اجتماعی را در نظر بگیرید.
  • اگر قصد تحصیل در خارج از کشور دارید، رشته های مالی و مدیریت با دید MBA گزینه خوبی خواهد بود.
  • اگر قصد  ادامه تحصیل در مقطع ارشد و دکترای روانشناسی دارید، با انجمن روانشناسی ایران رایزنی کنید.
  • اگر میخواهید در رشته های مدیریت تحصیل کنید، تفاوت آن ها و وضعیت بازار کار آن ها را به تفکیک بررسی کنید.
  • الزاما رشته های پرطرفدار در انتخاب رشته، بازار کار عالی ندارند. به علایق خود و شهر و محل تحصیل توجه کنید.

رشته های پرطرفدار داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی

در این قسمت برای آشنایی بیشتر شما با رشته های پرطرفدار داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی، رشته های پرطرفدار را براساس حدود رتبه داوطلبان در سال های اخیر قرار داده ایم.

  • رشته های پرطرفدار بین داوطلبان با رتبه زیر ۲۰۰ : حقوق – روانشناسی – علوم قضایی – مدیریت مالی – آموزش ابتدایی – اقتصاد
  • رشته های پرطرفدار بین داوطلبان با رتبه زیر ۱۰۰۰ : حقوق – روانشناسی – علوم قضایی – مدیریت مالی – آموزش ابتدایی – زبان و ادبیات فارسی – مشاوره – حسابداری – مدیریت بازرگانی – فلسفه – علوم تربیتی – علوم سیاسی – مدیریت صنعتی – اقتصاد – آموزش کودکان استثنایی – دبیری علوم اجتماعی
  • رشته های پرطرفدار بین داوطلبان با رتبه های ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰  : حقوق – روانشناسی – علوم قضایی – مدیریت مالی – آموزش ابتدایی – زبان و ادبیات فارسی – مشاوره – حسابداری – مدیریت بازرگانی – فلسفه – علوم تربیتی – علوم سیاسی – مدیریت صنعتی – اقتصاد – آموزش کودکان استثنایی – دبیری علوم اجتماعی – باستان شناسی – دبیری تاریخ – مدیریت دولتی – مدیریت بیمه – مدیریت امور بانکی – روزنامه نگاری – مردم شناسی – مدیریت جهانگردی

انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کنکور انسانی ۹۷ 

در پایان نیز جهت اطلاع شما داوطلبان گرامی به صورت مختصر به انتخاب رشته تکمیل ظرفیت کنکور سراسری می پردازیم. اگر پس از اعلام نتایج انتخاب رشته متوجه شدید که جزو پذیرفته شدگان نیستید نگران نباشید. چرا که دانشگاه های سراسری پس از انتخاب رشته اصلی و ثبت نام داوطلبان در صورت وجود ظرفیت، یک فرصت مجدد در اختیار داوطلبان قرار می دهند تا مجددا شانس خود را برای قبولی در رشته مورد علاقه خود امتحان کنند. از آنجا که زمان انتخاب رشته تکمیل ظرفیت از اواسط مهر تا اوایل آبان ماه به طول می انجامد بنابراین پذیرفته شدگان در تکمیل ظرفیت در بهمن ماه وارد دانشگاه می شوند.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود