راهنمای تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان و دریافت ارز دانشجویی

فهرست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در کشور آذربایجان

راهنمای تحصیل در دانشگاه های کشور آذربایجان و دریافت ارز دانشجویی

آذربایجان به دلیل نزدیکی به ایران و در اختیار داشتن تعدادی دانشگاه با کیفیت و ارائه فرصت های آموزشی به زبان انگلیسی، یکی از مقصدهای آموزشی نزدیک ایرانیان در خارج از کشور بوده که اگر چه در رشته های پزشکی و دندانپزشکی مورد تایید وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی کشورمان نیست، اما در برخی از رشته های هنری به خصوص علوم انسانی و شماری از رشته های مهندسی، دانشجویان ایرانی، این کشور را همچون ارمنستان و گرجستان در فهرست گزینه های خود قرار می دهند.

همانطور که میدانید، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در داخل کشور دارند و همچنین میخواهند از مزایای مادی و معنوی مدرکی که از دانشگاه های خارج از کشور دریافت میکنند در ایران استفاده نمایند، تحصیل در دانشگاه های ارزشیابی شده توسط اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم،‌تحقیقات و فناوری کشورمان الزامی است. تحصیل در این دانشگاه ها سبب می شود تا کیفیت تحصیل شما تضمین شود و هم چنین امکان ادامه تحصیل شما در یک مقطع بالاتر در داخل کشور فراهم شود.

دانشگاه های کشور آذربایجان
سایت دانشگاه دولتی باکو : یکی از گزینه خوبی برای تحصیل به انگلیسی در این کشور

از طرفی، پس از دانش آموختگی، مدارک شما ارزشیابی و مدرک معادل داخلی برای شما صادر و تحویل شود. همچنین، در صورتی که در دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور تحصیل کنید، امکان دریافت ارز دانشجویی به قیمت دولتی برای شما فراهم  می شود. هم برای شهریه و هم برای زندگی دانشجویی، ماهانه ۱ هزار دلار ارز به قیمت دولتی به  دانشجویان پرداخت می شود. به منظور دریافت ارز دانشجویی، موظف هستید تا در سامانه نشا وزارت علوم ثبت نام کنید و مدارک مورد نیاز را آپلود کنید.

این مدارک عبارتند از:

  • اسکن کارت ملی متقاضی
  • اسکن صفحه اول گذرنامه متقاضی
  • اسکن ویزای دانشجویی
  • اسکن گواهی اشتغال به تحصیل ممهور به مهر سفارت ایران در کشور مقصد
  • اسکن فیش واریزی در سامانه نشا

شما وقتی این مدارک را آپلود کنید، کارشناسان وزارت علوم پروفایل و صحت مدارک شما را بررسی و سپس نسبت به صدور معرفی نامه ارزی اقدام میکنند. شما با معرفی نامه ارزی قادرید تا با مراجعه به بانک های عامل، نسبت به پرداخت معادل ریالی ارز تخصیصی اقدام و اسکناس دریافت کنید. اگر پیش از رفتن نیاز به ارز دانشجویی دارید، می بایست ۴۰ درصد کل مبلغ را وثیقه گذاشته تا گواهی اشتغال به تحصیل را ممهور به مهر سفارت ایران در کشور مقصد کنید.

دانشگاه های آذربایجان که در لیست زیر ارائه شده است،‌ این امکان را به شما میدهد تا بتوانید در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم برای دریافت ارز دانشجویی تحصیل کنید. تنها این دانشگاه ها مورد تایید است و اگر در دانشگاه دیگری مشغول به تحصیل شوید، امکان دریافت ارز دانشجویی نداشته و مدرک دانش آموختگی شما معادلسازی نمی شود.

کلیه دانشگاه های کشور آذربایجان در فهرست ضعیف وزارت علوم قرار دارد. یعنی پس از ارزشیابی های کیفی و فنی وزارت  علوم بر روی دانشگاه های کشور آذربایجان،‌هیچ دانشگاهی حائز شرایط ورود به طبقه عالی، خوب و متوسط نبوده و کلیه دانشگاه ها در فهرست ضعیف قرار میگیرد. لذا اگر قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید، دانشگاه های آذربایجان را در فهرست آخرین انتخاب های خود قرار دهید. دانشگاه دولتی باکو و هم چنین آکادمی علوم ملی آذربایجان از جمله مقصدهای تحصیلی مهم و مطلوب برای تحصیل دانشجویان ایرانی در این کشور است.

  1. Azerbaijan National Academy of Science
  2. Azerbaijan National Conservatoire
  3. Azerbaijan State Academy of Fine Art    صرفاً در رشته‌های وابسته به هنر و نقاشی
  4. Azerbaijan State Oil Academy
  5. Azerbaijan Technical University
  6. Azerbaijan University of Architecture and Construction
  7. Baku Music Academy
  8. Baku State University
  9. Khazar University   صرفاً در دانشکده‌های اقتصاد و مدیریت، معماری، مهندسی و علوم کاربردی، حقوق، هنر، علوم انسانی و علوم اجتماعی
  10. Nakhchivan State University

نکاتی برای تحصیل در آذربایجان

  • اخذ مدرک از آذربایجان، بی شک عاملی است کلیدی برای بدست آوردن شغل حرفه ای موفق در کشورهای مرتبط با روسیه. به منظور تسهیل شرایط دانشجویان بین المللی، این کشور تغییرات قابل توجهی را در نظام آموزش عالی انجام داده است که سبب شده تا آذربایجان مقصد تحصیلی برای شمار زیادی از دانشجویان کشورهای آسیایی و خاورمیانه باشد.
  •  آیلتس: پذیرش دانشجویان خارجی معمولاً با آیلتس ۵ تا ۶ آکادمیک مورد قبول می‌باشد و در این موضوع، سخت گیری زیادی وجود ندارد. پیش تر درباره آیلتس و نحوه اقدام برای دریافت این آزمون بین المللی، اطلاعاتی در مجموعه مطالب مبانی تحصیل رایگان در خارج از کشور روزیاتو، مطالبی ارائه شد.
  • مصاحبه: برخی از دانشگاه‌های آذربایجان، پیش از اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی، با آن ها مصاحبه از طریق اسکایپ را ترتیب می‌دهند. حتماً به این موضوع توجه کنید.
  • زبان خارجی: اولین موضوعی که برای تحصیل در کشور آذربایجان باید به آن توجه کنید، فاکتور زبان آذربایجانی یا روسی و زندگی در شرایط سرد می‌باشد. این دو فاکتور، تأثیر زیادی در فرآیند تحصیل و زندگی شما در این کشور خواهد داشت. زبان آذربایجانی و حتی روسی، جز در این کشور و برخی از کشورهای روس زبان،، مخاطب ندارد و قطعاً یادگیری این زبان، نه در کوتاه مدت و نه حتی در بلند مدت، تاثیری در دنیای اقتصادی و علمی شما نخواهد داشت.
  • زبان ترکی: بنابراین این زبان، زبان مهمی در دنیای صنعت و کسب و کار و پزشکی نیست. نباید انتظاری که از زبان انگلیسی یا فرانسوی دارید، از زبان آذربایجانی یا روسی داشته باشید. تنها در صورتی که واقعاً علاقمند به زبان آذربایجانی و تحصیل دراین کشور هستید، این زبان و این کشور را انتخاب کنید. البته همواره تلاش کنید که به زبان انگلیسی تحصیل کنید و در صورتی که خیلی علاقمند به این کشور شدید، تا حدی این زبان را فرا بگیرید.
  • ارزشیابی: اگر علاقمند به تحصیل در آذربایجان هستید، به این موضوع توجه کنید که برخی از مؤسسات و دانشگاه‌های این کشور، برای تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، مورد تأیید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم نیست. برای اطلاع از این مورد، همواره به پرتال این وزارتخانه مراجعه کنید و اطلاعات نهایی را کسب کنید. در صورتی که علاقمند به تحصیل در مقاطع پزشکی هستید، پیش از عزیمت از صلاحیت دانشگاه‌های پزشکی این کشور طبق آخرین سیستم ارزیابی وزارت بهداشت ایران، اطلاع حاصل کنید. عدم آگاهی بر این موضوع، سال‌ها تحصیل شما را بی فایده یا با مشکلات عدیده ای جهت تأیید مدارک تحصیلی و اخذ پروانه اشتغال، مواجه خواهد کرد.
  •  مدرک GRE: متقاضیان تحصیل در کشور آذربایجان، اصلاً نیازی به ارائه مدارکی مانند جی آر ای‌ای و جی مت نیستند. برای کسب اطلاعات تکمیلی درباره فرصت‌های تحصیلی و شیوه اقدام برای پذیرش در دانشگاه‌های آذربایجان، به نشانی edu.gov.az/en مراجعه کنید که با استقبال متقاضیانی ایرانی تحصیل در این کشور نیز رو به رو شده است.
  •  بیانیه هدف: اکثر دانشگاه‌های آذربایجان، از دانشجویان دکترا، پیش از دریافت پذیرش تحصیلی، درخواست می‌کنند تا موضوعی که قصد دارند در این کشور به عنوان موضوع پایان نامه دکترا کار کنند، به صورت خلاصه و مکتوب، به همراه مدارک مورد نیاز پذیرش ارسال کنند. حتی اگر در زمان پذیرش چنین سندی از مشاء درخواست نشود، به محض ورود و تعیین استاد راهنما، چنین موضوعی باید در دستور کار شما باشد. طریق نوشتن بیانیه هدف را قبلاً در روزیاتو توضیح دادیم.
  •  بورسیه های تحصیلی: در کشور آذربایجان نیز، بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مقاطع مختلف و رشته‌های گوناگون ارائه می‌شود. دسترسی به این منابع هم از طریق سایت دانشگاه‌ها و هم از طریق پرتال‌های بین المللی امکان پذیر است. این منابع معتبر بورسیه های تحصیلی در اروپا را همواره بررسی بفرمایید.
  • معدل خوب: دانشگاه‌های آذربایجان، بر خلاف دانشگاه‌های شمال اروپا و سوییس و حتی امریکا، معدل خیلی خوب برای پذیرش نیاز دارند و به متقاضیان با حداقل نمره نیز، پذیرش می‌دهند. امااگر واقعااز معدل پایینی رنج می‌برید، گفتاری که درباره راهکارهایی برای متقاضیان تحصیل با معدل پایین ارائه شده است را، مجدداً مطالعه کنید.
  • موسسات تایید شده: اگر قصد دارید از طریق مؤسسات اعزام دانشجو، برای سفر به آذربایجان اقدام کنید، از مؤسسات مورد تأیید وزارت علوم استفاده کنید و از پرتال‌های مجازی بدون مجوز، اجتناب کنید. scholarship.saorg.ir مراجعه کنید.

اگر متقاضی تحصیل در کشور آذربایجان هستید، سوالات خود را با ذکر رزومه ای کامنت کنید تا بررسی شود. تحصیل در دانشگاه های اوکراین و مالزی نسبت به تحصیل در دانشگاه های آذربایجان ارجح تر است.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۷ نظر

ورود

  • حسین دانشور تیر ۲۰, ۱۳۹۷

    واقعا خندم میگیره هنوزم برا قبول شدن تو شریف و امیرکبیر خودشونو میکشن
    الان دانشگاه های افغانستان وضع بهتری از ایران دارن

    • علی زمانی تیر ۲۰, ۱۳۹۷

      تب کنکور و دانشگاه رفتن در ایران بزودی فروکش میکنه. اما به هر حال، ظرفیت دانشگاه های تاپ محدوده. افغانستان اگر وضع تحصیلی بهتری از ایران داشت، هزاران افغانی در ایران تحصیل نمیکیرد

      • ایرج تیر ۲۰, ۱۳۹۷

        اونو شوخی کردن ولی تو رتبه بندی بین المللی وضع خوبی نداریم چند سالیه که زنگ خطرش به صدا در اومده
        یادمه چند سال قبل که هنوز اوضاع به بدی الان نبود دبیر فیزیکمون میگفت دانشگاه های تاپ داخلی فقط و فقط تو رشته های پایه مثل فیزیک و ریاضی قابل مقایسه با دانشگاه های ترکیه و کشورای عربیه
        نوع اموزش تو ایران اموزش محوره و تولید دانش برا اموزش متاسفانه سی چهل ساله قطع شده و طی این سالها همون دانش قدیمی رو اموزش میدن
        اگه تولید دانش نداشته باشی و طبق دانش روز پیش نری قطعا بعد چند سال دیگه حرفی برا گفتن نمیمونه حت تو مقایسه با کشورایی مثل کامرون و سودان

    • ایرج علی محمدی تیر ۲۰, ۱۳۹۷

      چاره چیه؟ ما که پول تحصیل تو یه کشور خارجی رونداریم مجبوریم بریم کنکور بدیم و خداخدا کنیم دولتی قبول شیم. سال قبل کنکور دادم رتبه خوبی نیاوردم امسالم فکر نکنم رتبه خوبی بیارم. سال دیگه باز میخوام کنکور بدم تا دولتی قبول شم
      دم صبحی یه خبر خوندم تو سایت الف با این تیتر که الان افغانیا خودشون صف کشیدن که برن کشورشون
      چند وقت پیشم اخبار شبانگاهی گفتش سه میلیون مهاجر افغانی تو پاکستان داوطلبانه رفتن کشورشون و هر روزم بیشتر و بیشتر میشه تعدا کسایی که داوطلبانه برمیگردن
      من جوون نگران قیمت مسکنم. الان قشنگ دو برابر میره رو قیمت. الان اوضاع طوریه پرنده بال بزنه میره رو قیمتا
      اوضاعم هر روز بدتر میشه و فکر کنم چند وقت دیگه واقعا بریم مزار شریف کارگری

      • علی زمانی تیر ۲۰, ۱۳۹۷

        بله. کارگران بیسواد افغانی چون ارزش ریال ایران کاهش پیدا کرده به سمت ترک ایران هستند. اما افغانی های باسواد، دانشگاه های مفت و با کیفیت پزشکی و مهندسی ایران را در نظر دارند و همانطور که مشاهده کردید، شماری از انها رتبه های تک رقمی کارشناسی ارشد را شکار کردن. ایران بزودی با کمبود نیروی کار متخصص و ماهر مواجه میشه و تب ISI و ارشد و PhD فروکش میکنه

      • سحر مرداد ۳۱, ۱۴۰۰

        سلام روز بخیر من با معدل ۱۷ میخوام واس دانشگاه های آذربایجان بورسیه بشم چطوری میتونم درخواست بدم و مدرک علوم پزشکی در ایران مورد تایید وزارت هست؟

  • محمود تیر ۲۲, ۱۳۹۷

    اقای علی زمانی مطالبتون خیلی عالیه مخصوصا در رابطه با تحصیل
    همینجور ادامه بدید

    • علی زمانی تیر ۲۳, ۱۳۹۷

      ممنوناز لطف شما به روزیاتو. معرفی فرصت های تحصیل و بورس ادامه خواهد داشت.

      • سحر مرداد ۳۱, ۱۴۰۰

        سلام روز بخیر من با معدل ۱۷ میخوام واس دانشگاه های آذربایجان بورسیه بشم چطوری میتونم درخواست بدم و مدرک علوم پزشکی در ایران مورد تایید وزارت هست؟

  • فرید فصیحی مهر ۶, ۱۳۹۷

    تحصیل در مقطع دکتری

  • ملیکا آذر ۲۷, ۱۳۹۹

    سلام خسته نباشید
    ببخشید دانشگاه نخجوان در درشته دندانپزشکی مصاحبه از طریق اسکایپ دارد ممنون میشم پاسخ بدهید????

  • زهره بیمثل بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام مدرک دانشگاههای آذربایجان توی اروپا معتبر نیس؟کدوم دانشگاهاش معتبر و در رابطه با بورسیه امسال فول فانده حتی برای خصوصیا؟و اجازه کار دانشجویی داده میشه؟

  • زهره بیمثل بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

    سلام مدرک دانشگاههای آذربایجان توی اروپا معتبر هست ؟کدوم دانشگاه هاش معتبر تو اروپا و بورسیه فول فاند که امسال هست حتی دانشگاههای های خصوصی هم فول فانده؟ و اجازه کار دانشجویی داده میشه؟ممنون میشم جواب بدین.

    • علی زمانی بهمن ۱۹, ۱۳۹۹

      از دانشگاه مقصد اروپایی مورد نظر استعلام کنید
      فول فاند نیاز به CV جذاب و قوی داره

  • نگار شهریور ۱۲, ۱۴۰۰

    ایابعد از تحصیل پزشکی در اذربایجان مدرکش مورد تایید ایران هست؟

  • DAVID مهر ۳, ۱۴۰۰

    یه پیشنهادی که میتوانم دلسوزانه عرض کنم اگه واقعا سوادشو دارید در جای دیگر ادامه تحصیل کنید حتما این کار را انجام دهید دانشگاههای آذربایجان اصلا ارزشو ندارن