از «دستگیری مائده هژبری» تا «برخورد با شاخ های اینستاگرام»: فیلترینگ نزدیک است؟

بازتاب های گسترده پخش اعترافات شاخ های اینستاگرام از شبکه ۱

از «دستگیری مائده هژبری» تا «برخورد با شاخ های اینستاگرام»: فیلترینگ نزدیک است؟

مائده هژبری رقصند ۱۹ ساله تهرانی به همراه شماری از دوستانش (شاداب، الناز قاسمی و کامی) احضار شد. اما پلیس فتا ضمن خلاف شرع اعلام کردن کلیپ های اینستاگرامی مائده، در اختیار بودن پرونده او را رد کرد. مائده اکنون در خارج از کشور است و در توییتری، ارتباط با امیر تتلو و شرکت در کنسرت وی در استانبول را تکذیب کرده است و از طریق توییتر با افرادی که مخاطبش هستند در ارتباط است. مائده از اول مرداد ۹۷ با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش، دوباره صفحه قبلی را که بیش از ۷۰۰ هزار فالور داشت فعال کرد. مائده هژبری هیچ کانالی در تلگرام ندارد و صفحاتی که به نام وی هستند متعلق به خود او نیست. وزیر ارتباطات نیز در ۳۱ تیر ماه، فیلتر اینستاگرام را در روزهای آینده رد کرد.

اینستاگرام مائده هژبری
جدید ترین پست اینستاگرامی مائده هژبری در اول مرداد ۹۷

مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما، سخنگوی قوه قضاییه و رضا رشید پور مجری برنامه حالا خورشید شبکه سوم سیما در تیر ماه ۹۷، درباره جنجال مرتبط با مائده هژبری صحبت هایی کرده اند که در این گفتار میخوانید.

مائده هژبری تتلو سلفی
سلفی مائده هژبری با امیر تتلو که مربوط به ماه ها پیش است
توییتر مائده هژبری
صفحه توییتر مائده هژبری

مستندی به نام بیراهه با همکاری گروه اجتماعی شبکه اول سیما درباره اعترافات این افراد و فعالیت های آنان در فضای مجازی منتشر شد که بازتاب های گسترده ای در رسانه های داخلی و بین المللی داشته است. بازداشت دختران نوجوان و پخش اعترافات آنها درباره شرکت در پارتی های مختلط و شیوه آماده سازی فایل های رقص و ارسال آن ها در شبکه های اجتماعی و شمار فالورهای اناندر چند ماه اخیر، مصداق هایی برای ترویج و تبلیغ فعالیت های مجرمانه در فضای مجازی و اطلاع رسانی آن در رسانه ملی تلقی شده و با انتقاد شماری از چهره های سیاسی و فرهنگی کشورمان مواجه شد.

حسام الدین آشنا، عضو شورای نظارت بر صداوسیما، در واکنش به پخش اعترافات «مائده هژبری» دختر جوانی که به اتهام پخش فیلم‌هایی از رقص خود در صفحه‌ی اینستاگرامش بازداشت شده بود، گفت: شورای نظارت بر صدا و سیما این امکان را فراهم می‌کند تا به هر شکایتی از طرف افراد در مورد عدم رضایت‌شان نسبت به پخش تصاویر آنان در تلویزیون رسیدگی کند.

توییتر و اینستاگرام مائده هژبری

اینستاگرام مائده هژبری
اینستاگرام مائده هژبری به دستور پلیس مسدود شده است
جدید ترین توییتر مائده هژبری در ۲۵ تیر ماه ۹۷ درباره کلیپ فیک منتسب به وی در فضای مجازی

مائده هژبری در اینستاگرام پس از بسته شدن صفحه اصلی او فعال نیست و صفحاتی که به نام مائده هژبری در اینستاگرام فعال است و بعضا چندین کا فالو دارند، صفحه ای متعلق به ایشان نیست. مائده هژبری در توییتر فعالیت دارد که در این نشانی: https://twitter.com/maedehhojabri در دسترس است.

مائده هژبری رقصنده در ایران
تصاویری از مائده هژبری در ایران

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری روحانی و کارشناس فرهنگی اجتماعی نیز نقد خود را به انتشار مستند اعترافات مائده هژبری در صفحه اینستاگرام خود این گونه نوشته است: قرن‌ها ادبیات اباحی و جنسی آیا چیزی از اقتدار و صلابت فکر دینی کاست؟ غالب شعرا هزلیات دارند و غالب تصویرگران نقش‌هایی که قابل نشر نیست! قرن‌ها مردم رقصیدند و برهنه شدند و رفتند و آمدند، اما دین آسیبی ندید! چرا بزرگان مدعی این نکته ساده و کوچک را نمی‌فهمند؟ آنچه دین و ایمان را متلاشی و نظام را نابود می‌کند لرزش کمر دختری نوجوان نیست، لغزش قلم قاضی کهنسال است!

مائده هژبری
اینستانوشته آناهیتا نعمتی نسبت به دستگیری مائده هژبری

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشکده صدا و سیما نیز در واکنش به انتشار اعترافات رقصند نوجوان (مائده هژبری)،  به غیر اخلاقی و غیرحرفه ای بودن و هزینه سنگین این فیلم مستند پخش شده از شبکه اول سیما اذعان کرده است. آناهیتا نعمتی، هنرپیشه سینما و تئاتر کشورمان نیز در صفحه ۶۰۰ هزار فالوری خود نسبت به انتشار مستند اعترافات مائده هژبری ودوست پسر و دوستانش واکنش نشان داد و این رفتار را با برخی از رفتارهای انجام شده در دهه شصت مقایسه کرد. اینستانوشته ای که بیش از ۵۰ هزار لایک و کامنت به همراه داشته است.

واکنش پرستو صالحی به پخش اعترافات رقصند جوان در شبکه اول سیما

پرستو صالحی، هنرپیشه سینما نیز با انتشار بخشی از اعترافات مائده هژبری که در حال گریه موضوعاتی را در مستند تهیه شده ارائه میکند، به این رویه رسانه ملی در انتشار گزارشات اجتماعی و فرهنگی به شدت انتقاد کرد و از مسئولان صدا و سیما خواست تا اعترافات مفاسد اقتصادی را در فیلم های مستند پخش کند.

واکنش تهمینه میلانی به انتشار مستند اعترافات مائده هژبری، رقصنده نوجوان از شبکه اول سیما

تهمینه میلانی، کارگردان صاحب سبک سینمای ایران نیز با انتشار ویدیویی از مائده هژبری، نوجوان دستگیر شده که ۲.۵ میلیون بار دیده شد نوشت: عمل صدا و سیما در پخش صحنه نمایش عجز « مائده » در مقابل دوربین ضد انسان ، بالاخره مورد اعتراض برخی از روزنامه ها و شخصیت های سیاسی هم قرار گرفت.

واکنش رضا رشید پور به پخش کلیپ مستند بیراهه و جنجال مائده هژبری

بازتاب داستان مائده هژبری در حالا خورشید را در زیر تماشا کنید.

پاسخ مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما به انتقاد از پخش اعترافات شاخ های اینستاگرام

محمد حسین رنجبران مائده هژبری سران فتنه میر حسین موسوی علی آقا محمدی
تصویری از اینستانوشته پر بیننده مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما . محمد حسین رنجبران حدود ۳۰ هزار فالور دارد

محمد حسین رنجبران، مجری معروف و مدیرکل جدید روابط عمومی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در واکنش به برخی فض اسازی‌ها درباره مستند «بیراهه» که از شبکه یک سیما درباره آسیب‌های فضای مجازی پخش شده است و حواشی زیادی نیز در فضای مجازی به دنبال داشت، گفت: وظیفه ذاتی رسانه ملی و خواست مردم بویژه خانواده‌هاست که اطلاعات بیشتری درخصوص آسیب‌های فضای مجازی داشته باشند و نباید وقتی مسئولان مربوط در حوزه فضای مجازی به وظایف‌شان در ساماندهی فضای مجازی عمل نمی‌کنند ما دست روی دست بگذاریم و برنامه‌های آگاهی بخش به خانواده‌ها ارائه نکنیم.

واکنش پلیس فتا به دستگیری مائده هژبری

پلیس فتا و مائده هژبری

اقدامات مائده هژبری در فضای مجازی خلاف قانون و شرع و مستوجب برخورد قانونی بوده است و طبیعتا اگر این پرونده در اختیار پلیس فتا هم قرار می‌گرفت حتماً پیگیری می‌شد. تسنیم با انتشار خبر بالا از  بی ارتباط بودن پرونده مائده هژبری با اقدامات پلیس فتا تهران خبر داد.

از مائده هژبری تا شاخ های اینستاگرام

شماری از شاخ های اینستاگرام و مائده هژبری به دلیل رفتار مغایر با شئونات و عرف جامعه در شبکه های اجتماعی و تبلیغ آن توسط دستگاه قضا بازداشت شد و واکنش ها به بازداشت این افراد و پخش اعترافات کاربرانی که در رسانه ها از انها به عنوان شاخ های اینستاگرام یاد می شود، همچنان ادامه دارد و بخشی از فضای رسانه ای کشور را در روزهای پایانی تیر ماه ۹۷ به خود اختصاص داده است. به نظر می رسد پس از حماسه آفرینی های تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، کلید واژه شاخ های اینستاگرام و ارز مسافرتی و بازار ثانویه، سه کلید واژه و ترند مهم سایبری کشور به شمار می رود که توجه ده ها میلیون کاربر ایرانی جامعه اطلاعاتی را به سمت خود معطوف کرده است.

مائده هژبری
از جدید ترین توییت های جنجالی مائده هژبری رقصنده نوجوان از شاخ های اینستاگرام

شاخ های اینستاگرام مثل گولاخ های سکو استقلالی ها یا پرسپولیسی ها، بخشی از واقعیت های جامعه امروز ایران و جهان هستند که همانطور که الکی الکی محبوب می شوند، در زمان کوتاهی تبدیل به اینفلوئنسرهای شبکه های مجازی  شده و طیفی از کاربران به نسبت خردسال و جوان این شبکه را با خود همراه میکنند. دنیای فشن بلاگرها و فود بلاگرها که ترندی مهم و تاثیرگذاری در شبکه های اجتماعی به خصوص در اینستاگرام است را میتوان در این راستا تفسیر کرد. شاخ های اینستاگرام، الزاما از رفتارهای مغایر با شئونات اخلاقی و عرفی جامعه برای مطرح شدن و دیده شدن بیشتر استفاده نمیکنند. اما ماهیت فعالیت و اطلاع رسانی آنان در اکو سیستم ۱ میلیارد کاربره اینستاگرام سبب می شود تا در کمترین زمان، پیام و محتوای آنها به افراد مختلف منتقل شود و ماه به ماه بر شمار مخاطبانشان افزوده شود.

برخی از شاخ های اینستاگرام در داخل و خارج از کشور، بازدید کننده به مراتب بیشتری از شبکه های تلویزیونی و نشریات سنتی در طول روز دارند و واکنش های آنان به برخی موضوعات، از مواضع مسئولان سیاسی و فرهنگی آن جامعه بیشتر است. باید واقعیتی به نام شاخ های اینستاگرام و گولاخ های مجازی را پذیرفت. پاک کردن صورت مساله، کمکی در حل آن  نمیکند. برای کاهش میزان ضریب آسیب پذیری جامعه اطلاعاتی ایران از پدیده گولاخ ها و شاخ های اینستاگرام، باید سطح فرهنگ و سواد رسانه ای جامعه را ارتقا داد و روش های آسیب پذیری مجازی و اقدامات مجرمانه در این حوزه را به کودکان و نوجوانان در کتاب های درسی آموزش داد.

اینکه صدا و سیما با انتشار چنین مستند بیست و چند دقیقه، رقصنده های نوجوانی را به صورت غیر مستقیم در کانون توجه ملی و بین المللی قرار دهد، رهیافتی اخلاقی و علمی و آموزنده برای جامعه ندارد و تنها زمینه و بستر برای محبوبیت این افراد الکی معروف! فراهم شده و در ارتقا میزان محبوبیت رسانه ملی تاثیر منفی خواهد داشت. چه خوب است که آسیب های شبکه های اجتماعی در هر سطحی و مقولات این حوزه از شاخ های اینستاگرام گرفته تا کسب و کارهای مجازی و فرصت های این حوزه به صورت شفاف و رک در برنامه های سیما در اختیار مخاطبان قرار گرفته و در روزگاری که برخی از هموطنان با بیکاری، داغ نان شب، آب شرب و محیط زیست سالم مواجه هستند، نه بازی ها جدی شود و نه جدی ها بازی!

سایت پلیس فتا: cyberpolice.ir

اگر چه انتقادات به رسانه ملی درباره پخش این مستند زیاد است، اما نباید فراموش کرد که پلیس فتا ایران، چشم همیشه بیدار پلیس در فضای اینترنت بوده و تا کنون ده ها هزار مجرم سایبری و کلاهبردار اینترنتی را رهگیری، شناسایی و دستگیر کرده است و با هزاران هتک حرمت و صدها میلیارد ریال کلاهبرداری مقابله کرده است. انتشار مستند اعترافات مائده هژبری نشان داد که جامعه امروز ایران برای انتشار مستند اعترافات مفاسد اقتصادی و اخلال گران نظام اقتصادی در بازار و فضای مجازی و فرهنگی جامعه بیش از هر چیزی استقبال میکند.

نظر شما درباره بازداشت شاخ های اینستاگرام و برخورد با مجرمان سایبر چیست؟

منبع: ایرنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۱۵ نظر

ورود

  • amir rahimi تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    موضوع اقتصادی یک چیزه، هنجار شکنی یک چیزه. نمیشه گفت چون دولت تو بخش اقتصادی افتضاح به بار آورده سایر بخشهای کشور هم تعطیل بشن و کاری نکنن. پلیس فتا کار خودش رو انجام میده، صدا و سیما هم کار خودشو. اگر توی یک مدرسه معلم ریاضی درست درس نده ولی معلم هنر و انشا کارشون رو خوب انجام بدن، مادر و پدر دانش آموزها میان بگن به جای انشا و هنر کلاس ریاضی بذارین؟ نه هر چیزی جای خودش. مطالبات اقتصادی رو باید از دولت ندبیر و امید داشت نه از صدا و سیما و پلیس فتا

    • علی زمانی تیر ۱۹, ۱۳۹۷

      حق با شما هست جناب رحیمی
      اگر مطالبات اقتصادی رو باید از دولت تدبیر و امید داشت، از صدا و سیما که دانشگاه ملی هست چی باید انتظار داشته باشیم؟ تبلیغ رقاصی و پارتی و شیوه های جذب فالور؟ 🙂 گول نخوریم

  • Reihane تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    اقای امیر شما حرف نزنی و تحلیلهای قشنگتو نگی ما احتمالا به لال بودنت شک نمیکنیم.مملکت داره تو بحران اقتصادی و زیست محیطی به فنا میره شما مثال مدرسه و معلم هنرو میزنی؟پس منم بزا برات مثال بزنم…مول اینه که تو خونت نون نداری بخوری چون شوهرت فلجه و نون اور نیست بچتم هم معتاده اون یکی بچت هم پول شهریه مدرسشو نداری بدی حالا ون بچه کوچیکت دستمال مرطوبشو گم کرده تو بزنی تو سرش که دستما مرطوبت کو چون خیلی مراقبشی؟؟؟؟بنظرت این حالت دقیقا حالت مملکت ما نیست؟؟؟که اینهمه مشکل هست و گیر بدیم به رقص یک دختربچه که حالا بماند ذات این کار غلطه یا درست…ولی حالا بیا این تیکه های پازلو بزار کنار هم ببین داد نمیزنه حلو چشمت؟؟؟؟!!!!!مثال خوبی زدی که سفسطه بود بیشتر.

    • کسی که تودهن امثال تو می زنه تیر ۲۴, ۱۳۹۷

      شما که خودت می گی مملکت توبحرانه وازاین حرفا بایدبه شمابگم که پس یک عده شاخ اینستا هم غلط کردندذهن جوونای مملکت رابه رقص وعشوه گری وعیاشی واشرافی گری و تجملات درگیرمی کنند

  • کامی تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    واقعا نمی‌دونم به کجا قرارهای برسیم، چقدر قراره این وضعیت ادامه داشته باشه؟؟؟؟!

  • pourya تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    کاشکی بد نشود ، آخر این قصه ی بد …

  • saeed تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    بزارید خلاصه بگم اینکه تا وقتی که اینجور آدما تو کشور صاحب قدرت هستن چیزی جز این نمیشه. یه دختر رقصیده کجاش جرمه؟؟؟ این همه مفاصد اقتصادی هستن که وضع کشور رو انداختن به این روز نشون نمیدن . این گرفتن دختر و پخش اعترافات هم بهونه ای برای فیلتر اینستگرام هس .امیدوارم نظرم پخش شه چون سابقه داشته اینجا نظرم پخش نشده. ممنون

    • mohsen araghi تیر ۲۱, ۱۳۹۷

      آفرین آقا سعید بالاخره باید ایندجور مسائل مطرح بشه ???

  • m تیر ۱۹, ۱۳۹۷

    عجب!!!!

  • mortaza77 تیر ۲۰, ۱۳۹۷

    سلام آیا مائده هنوز زندانیه یا آزادش کردن همه جای اینستگرام نوشته بودن که با وسیقه آزاد شد این خبر درسته؟؟؟؟؟؟؟؟

  • اراز تیر ۲۰, ۱۳۹۷

    اینکه دستگیر شده بدتر باعث شد معروفتر شه فک کنم الان خیلیم خوشحاله چون شاخ های اینستا تشنه شهرتن حتی تو سطح جهانی خبرش پخش شد کی بدش میاد الکی الکی یه شبه جهانی شه؟! جالبه یه سری از خانم رقاص اسطوره ساختن! همین فمنیستا و زن پرستا ! از این دخترا کم نیستن تو فضای مجازی که یه شبه به فالورهای میلیونی رسیدن حالا این دختره جرمش فقط رقص بوده خیلیاشون کارای مبتذل تری انجام میدن که رقص پیشش هیچه ! برای این مردم باید تاسف خورد که به این دافا و شاخای اینستاگرام بها میدن و الکی الکی یه شبه معروفشون میکنن یه هنرمندی که ۵۰ سال زحمت کشیده وقتی میری پیج شخصیش یک صدم این شاخا طرفدار نداره! باید خون گریست!

  • Sarah تیر ۲۴, ۱۳۹۷

    واقعا که چخبره تو این مملکت؟؟

    • اتنا بهمن ۹, ۱۳۹۷

      این دخترروانی فکرکرده کیه؟اینقدر برقص تابمیری…

  • پدرام دی ۱۸, ۱۳۹۹

    خوب خداروشکر اینم دستگیر شد الان درامنیت کامل بسرمیبریم زورشون نمیرسه وگرنه داخل قبر هم مرده هارو رسد میکنن و مراقب روزهای پنجشنبه هستن مرده ها با لباس بیان روح گردی . راننده تپسی تهران مسافر (دختر خانم) سوار میکنه درطول مسیر پیشنهادهای غیراخلاقی میدن به خانم درب خودرو هم قفل میکنن خانم با مرکز تماس میگیره وهمچنین با ۱۱۰ هرروشی برای توقف خودرو انجام میدن اما به هیچ عنوان راننده گوش نمیدن . تا به جایی میرسه که ترافیک شدید بوده درنهایت سروصدای دختر باعث میشه راننده اجاره میدن دختر ازماشین پیاده شوند با توجه به داشتن شماره پلاک و مدارک کافی طی ۴روز راننده متخلف دستگیر نشده .واگر ان دختر دزدیده شده بود معلوم نبود چه بلایی برسرش میامد . بازور و توسری نمیشود کشورداری کرد . کوچه را ببندید مردم راه بالارفتن ازدیوار را یاد میگیرند . انوقت چه میکنید . نمیشود با دنیا اعلام جنگ کنید و اقتصاد درست کنید . فاتحه همه را میخانید .