با خیابان ها، بلوارها و محله های معروف مشهد آشنا شویم

با خیابان ها، بلوارها و محله های معروف مشهد آشنا شویم

مشهد پایتخت گردشگری مذهبی ایران است و درصد قابل ملاحظه ای از سفرهای داخلی هموطنان به استان خراسان رضوی ختم می شود. سرمایه گذاری در صنعت گردشگری این شهر ظرف ۲۰ سال اخیر جهش قابل توجهی داشته و به نظر می رسد تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی، شاهد ورود بیش از ۳۰ میلیون گردشگر و زائر از نقاط مختلف ایران و جهان به دیار امام همام باشیم که در دنیا، با زعفران و زرشک و صنایع دستی و ستاره های فرهنگ و ادبش، شهرت خاص و عام است. سرزمین فردوسی، جایی عالی برای گردشگری با هر نوع سلیقه ای است. کباب شاندیز مشهد مثل باقلوا یزدی ها، شهرت جهانی دارد و به همین خاطر، خراسان را میتوان یکی از مقصدهای جذاب برای شکم گردها دانست.

مشهد دارای خیابان ها و بلوارها و محله های معروف بسیاری است که پاتوق رستوران ها، کافه ها، کافه کتاب ها، هتل ها، ورزشگاه ها و مراکز علمی و فرهنگی بسیاری شده و آشنایی با آنها سبب گردشگری بهتر برای مشهد گردها میشود. مشهد یکی از مقصدهای توصیه شده ایرانگردهای تریپ ادوایزر برای گردشگری مذهبی و همچنین گردشگری سلامت است و هزاران کامنت برای مشهد گردی و اقامت در هتل ها و استفاده از رستوران های این شهر در اختیار گردشگران مجازی قرار گرفته است. اگر به دنبال مشهد گردی در آینده نزدیک هستید، از توصیه های مشهد گردهای تریپ ادوایزر استفاده کنید و همسفرهای ایرانگردی خود را در لونلی پنلت ببینید.

در گزارش امروز سرویس گردشگری روزیاتو، نگاهی داریم به شماری از خیابان ها، بلوارها و محله های معروف شهر مشهد تا اگر برنامه سفر به این شهر تاریخی و دیدنی را دارید، حداقل با اسامی و مشخصات پاتوق های مشهدی ها تا حدودی آشنا باشید. با ما همراه باشید.

مشهد
خیابان آیت الله واعظ طبسی (تولیت سابق حرم رضوی)
فود استریت مشهدی ها
خیابان سعدی مشهد
کاروان گل در خیابان های مشهد

مشهد: بهشت سرمایه گذاران گردشگری

مشهد را باید یکی از مقصدهای جذاب و فوق العاده برای سرمایه گذاری داخلی و بین المللی در حوزه گردشگری دانست. رشد قابل توجه هتل های فوق لوکس ۵ ستاره با امکانان عالی در اطراف حرم و دیگر مناطق استان خراسان رضوی در یک دهه اخیر نشان دهنده اهمیت خاص این شهر برای سرمایه گذاران داخلی و جهانی است. مشهد دارای ۱۰ بزرگره اصلی است که دسترسی به نقاط مختلف شهر را برای گردشگری آسان میکند. مشهد را باید به عبارتی، پایتخت اقتصادی کشورهای آسیای میانه دانست و اعتبار فرا ملی داشته و مسیر تبادلات تجاری بسیاری از ایران به کشورهای همسایه است.

در مشهد بیش از ۷۰ بلوار اصلی قرار دارد که نام برخی از آن ها را در این گفتار مشاهده میکنید. در اطراف این بلوارها، رستوران ها و کافه ها و مراکز خرید و تفریحی بسیاری وجود دارد. خیابان های مشهد را میتوان به ۲ بخش خیابان های اصلی و خیابان منتهی به حرم تقسیم بندی کرد. محله های مشهد برای آشنایی با بافت تاریخی مشهد جذاب خواهد بود. اگر قصد سرمایه گذاری و کسب و کار در مشهد دارید از شهرک های صنعتی اطراف شهر استفاده کنید. شرکت های دانش بنیان زیادی در خراسان مشغول به کار هستند و ظرفیت های سرمایه گذاری بلند مدت خوبی این استان در اختیار عاشقان گردشگری قرار می دهد.

فود استریت بلوار وکیل آباد

بزرگراه های معروف مشهد

برخی از بزرگراه های معروف مشهد به شرح زیر است:

  • بزرگراه میثاق: بزرگراه ۷ کیلومتری شهر که منطقه ۱۰ (شهرک غرب) را از منطقه ۱۲ (الهیه) جدا می‌کند، انتها بزرگراه آزادی را به میدان نهم دی (میدان نمایشگاه) متصل می‌کند.
  • بزرگراه شهید بابانظر: این بزرگراه به طول ۸٫۵ کیلومتر تقاطع غیرهمسطح امام حسین را به تقاطع غیر همسطح بلوار حر متصل می‌کند.
  • بزرگراه چراخچی: این بزرگراه به طول ۷٫۵ کیلومتر تقاطع غیرهمسطح امام حسین را به تقاطع غیر همسطح قائم متصل می‌کند.
  • بزرگراه آزادی: معروف ترین بزرگراه این شهر به طول ۱۷ کیلومتر است. این بزرگراه با ۲ باند اصلی و ۲ باند فرعی و مجموعا ۱۰ لاین، یکی از معابر مهم شهر است. محدوده نیمه جنوبی بزرگراه آزادی از مناطق خوش آب و هوا و تقریبا اعیان نشین مشهد بزرگ محسوب می‌شود.
  • بزرگراه امام علی: این بزرگراه به طول ۷٫۵ کیلومتر تقاطع غیر همسطح قائم را به تقاطع میدان نمایشگاه متصل می‌کند. این بزرگراه نقشی کلیدی‌ در اتصال مرکز به غرب مشهد دارد.
  • بزرگراه نمایشگاه: بزرگراه نمایشگاه با طول ۱٫۳ کیلومتر کوتاه ترین بزرگراه شهر مقدس محسوب می‌شود. این بزرگراه، میدان نهم دی (میدان نمایشگاه) را به ابتدا بلوار برونسی (تقاطع برونسی و وکیل آباد) متصل می‌کند. همانطور که از اسم این بزرگراه مشخص است، این بزرگراه نزدیک ترین معبر شهری به نمایشگاه بین‌ المللی است.
  • بزرگراه کلانتری: این بزرگراه به طول ۱۱ کیلومتر تقاطع غیر همسطح آزادی را به تقاطع غیر همسطح غدیر متصل می‌کند.
  • بزرگراه غدیر: این بزرگراه به طول ۵ کیلومتر تقاطع غیر همسطح غدیر را به تقاطع غیرهمسطح بلوار حر متصل می‌کند.
  • بزرگراه وکیل آباد: این بزرگراه به طول ۱۰ کیلومتر میدان آزادی را به پایانه غرب مشهد متصل می‌کند. این بزرگراه یکی از شاه راه‌ های مشهد است. برای رسیدن به پایانه مسافربری مشهد میبایست از این بزرگراه استفاده کرد.

خیابان های معروف استان خراسان رضوی

فهرست برخی از خیابان های معروف مشهد را در زیر ارائه کرده ایم:

  • خیابان شیرازی: از خیابان های قدیمی و معروف مشهد است. از مهم ترین مسیرهای منتهی به حرم مطهر بوده و در غرب حرم قرار دارد. چهار راه شهدا و میدان شهد از تقاطع های مهم در سطح شهر مشهد است.
  • خیابان شهید نواب صفوی: از خیابان های منتهی به حرم مطهر است. از مناطق قدیمی شهر بوده و شماری حسینیه و مسجد و مدرسه قدیمی مطرح مشهدی ها در این خیابان واقع شده است. مدرسه عباسقلی خان با ۴۰۰ سال قدمت در این خیابان است. آرامگاه معروف پیر پالاندوز هم که از عارفان مشهدی است در این خیابان قرار دارد. هتل آرمان مشهد و هتل سروش هم در این خیابان هستند. پارک معروف وحدت نیز در جوار این خیابان است.
  • خیابان سناباد : از معتبرترین مراکز فروش مبلمان و لوازم منزل مشهد است. هتل همای شماره یک مشهد (هتل‌ هایت سابق) واقع در میدان احمدآباد اول بلوار کلاهدوز به عنوان مرکز این منطقه شناخته می‌شود.
با خطوط BRT به حرم مطهر بروید

شهرک های صنعتی معروف اطراف

اگر به دنبال مقصدهای سرمایه گذاری و دانش بنیان در شهر مشهد هستید به شهرک های صنعتی اطراف شهر بروید:

  • شهرک صنعتی گلبهار
  • شهرک صنعتی بینالود
  • شهرک صنعتی طوس
  • شهرک صنعتی کاویان
  • شهرک صنعتی کلات
  • شهرک صنعتی ماشین‌سازی
  • شهرک صنعتی باغچه و ناحیه امان‌آباد

اگر شما هم با این شهرک های صنعتی آشنا هستید، اطلاعات خود را برای تکمیل این گفتار در اختیار روزیاتو قرار دهید.

محله های معروف خراسان رضوی

برخی از محله های معروف شهر برای خراسان گردها به این شرح است:

آبکوه، آزاد شهر، احمد آباد، ارگ، اکبر آباد، سیدی، التیمور، امیر آباد، امین‌ آباد، باقر آباد، بالا خیابان، بحر آباد، پایین‌ خیابان، پنج‌ تن، تلگرد، جانبازان، جاهد شهر، جو فروش، چائیش، چهار باغ، خدربیگ، خوش، خیر آباد، دریا دل، رده، رضائیه، رضاشهر، زیباشهر، سامانیه، سجاد شهر، سراب، سرشور، سعد آباد، سمزقند، ششصد دستگاه، شقایق، شهر چاپ، ضد، عباس‌ آباد، عسگریه، عیدگاه، عیش‌ آباد، فتح‌ آباد، قائم، قاسم‌ آباد، قلعه آبکوه، قلعه صحرایی، کاریزک، کرمانی‌ ها، کلاته ملاعلی، کنارکال، کوهسنگی، گل ختمی، گلشور، گلشهر، محمد آباد، محمودآباد، ملک‌آباد، مهدی‌ آباد، مهر آباد، میل کاریز، نادرشهر، نخودک، نوده، نوغان، وکیل‌ آباد، هاشمیه.

اسامی بلوارهای معروف خراسان رضوی

بلوار پیروزی، بلوار توس، بلوار شهید فکوری، بلوار نماز، بلوار پایداری، بلوار صارمی، بلوار حافظ، بلوار فرهنگ، بلوار سید رضی، بلوار دانشجو، بلوار دانش آموز، بلوار معلم، بلوار آموزگار، بلوار مهران، بلوار شهید قانع، بلوار جلال آل احمد، بلوار امامت، بلوار سجاد، بلوار فردوسی، بلوار کوثر، بلوار هفت تیر، بلوار اقبال لاهوری، بلوار هنرستان، بلوار لادن، بلوار هفت تیر، بلوار سرافرازان، بلوار دلاوران، بلوار رضوی، بلوار هاشمیه، بلوار فلسطین، بلوار خاقانی، بلوار ملاصدرا، بلوار رضا، بلوار منتظری، بلوار فرامرز عباسی، بلوار جانباز، بلوار ارشاد، بلوار دستغیب، بلوار خیام، بلوار سازمان آب، بلوار کلاهدوز، بلوار مجد، بلوار حرعاملی، بلوار خرمشهر، بلوار کوشش، بلوار کریمی، بلوار عبدالمطلب، بلوار ابوطالب، بلوار شفا، بلوار نامجو، بلوار هدایت، بلوار کامیاب، بلوار گاز، بلوار رسالت، بلوار نبوت، بلوار مفتح، بلورا میرزا کوچک خان، بلوار امت، بلوار ولایت، بلوار وحدت، بلوار مصلی، بلوار شهید رستمی، بلوار چمن، بلوار شیرودی، بلوار حر، بلوار جمهوری، بلوار مجلسی، بلوار مدرس، بلوار امام رضا، بلوار طبرسی.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • مجتبی حسینی شهریور ۲, ۱۳۹۷

    سلام خدمت شما
    ساکن محله ی امامیه مشهدم و تقریبا ده ساله اینجا زندگی میکنیم
    مشهد به علت داشتن محله های حاشیه ی زیاد بین مردم اینطوری جا افتاده که قیمت مسکن ارزونه. در واقع محله ایی تو مشهد که قابل مقایسه با همون محله ی همرده تو شهری مثل شیراز باشه دو برابر سه برابر گرونتره.
    خیلی یا رو دیدم میگن مشهد مسکن ارزونه که بیشتر به علت بزرگ بودن این محله های حاشیه هست. یکی از دوستام تو محله ایی خونه داشت. اون کوچه رو کنده بودن برا تعویض لوله اب و موقع اسفالت روروک به دیوارشون خورده بود. برای گرفتن خسارت به شهرداری مراجعه کرد. جواب شهرداری به پدرش این بود که اون محله ها همه مجوز دارن و اگه شهرداری اراداه کنه همه رو خراب میکنه و همینکه اب رسانی میکنن و برق میکشونن لطف شهرداریه و الان با هزارتا ضرر و زیان شهرداری داره این محلاتو داخل طرح میاره پس بهتره برن با هزینه خودشون خونه رو تعمیر کنن.

  • محمدجواد شهریور ۲, ۱۳۹۷

    بزرگراه میثاق تغییر نام پیدا کرده به بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی.تمام تابلو ها هم عوض شده