راهنمای سفر به ارمنستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

راهنمای سفر به ارمنستان و کارهایی که می‌توانید در این کشور انجام دهید

ارمنستان یک کشور تاریخی است که علاوه بر معماری جذاب بناهای باستانی، چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبایی نیز دارد و گردشگران علاوه بر بازدید از بناهای تاریخی می‌توانند ساعات زیادی را در دل جنگل‌های سرسبز، دریاچه های دوست‌داشتنی و دشت‌های پهناور سپری کنند.

فارغ از این موارد، ارمنستان مردم بسیار خونگرم و مهمان نوازی نیز دارد که با صبر و لبخند گردشگران را هدایت و راهنمایی می‌کنند.

بد نیست بدانید، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ارمنستان با اعتقاد ملی‌گرایی و فرهنگ سنتی به عنوان یک کشور مستقل شناخته شد. پایتخت این کشور ایروان نام دارد و مرکز فعالیت‌های فرهنگی، اعتقادات مترقی، موزه‌های استثنایی و هنرهای مدرن است.

مسیحیت در سال ۳۰۱ پس از میلاد مسیح به این کشور وارد شد و می‌توان آن را یکی از قدیمی‌ترین کشورهای  مسیحی جهان بشمار آورد.

ارمنستان در میان دو دریای سیاه و خزر قرار دارد و مرز میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود. این کشور کوهستانی و پرباران است. در کافه های بسیار مدرن این کشور می‌توانید انواع قهوه و نوشیدنی سفارش دهید و از طعم گاتاهای محلی لذت ببرید و در رستوران های آن نیز انواع غذاهای گرم و تازه سرو می‌شود بیشتر رستوران های این کشور از نزدیک‌ترین باغ، تازه ترین میوه و سبزیجات را خریداری می‌کنند به همین دلیل همیشه همه چیز بسیار تازه است.

هوای ارمنستان ملایم است و آسمان آفتابی دارد.

گردشگری در ارمنستان یکی از منابع اصلی درآمد این کشور است. عمده گردشگران خارجی حاضر در ارمنستان، از کشورهای منطقه به این کشور سفر می‌کنند از جمله می‌توان به روسیه، گرجستان و ایران اشاره کرد.

معماری ارمنی نوعی معماری خاص است که بیش از ۴۵۰۰ سال توسط ارمنیان بکار گرفته می‌شود. این معماری در طول سالیان دراز دچار تغییر و البته پیشرفت شده‌است. این معماری رابطه مستقیمی با اقلیم و شرایط طبیعی سرزمین کوهستانی ارمنستان، دارد و البته تحت تأثیر مستقیم تاریخ و فرهنگ ملت ارمنی نیز هست.

 سفر به ارمنستان

  • مساحت: ۲۹,۷۴۳ کیلومتر مربع
  • جمعیت: ۳.۱ میلیون نفر
  • پایتخت: ایروان

کارهایی که می‌توانید در ارمنستان انجام دهید

 سفر به ارمنستان

بازدید از دره Debed

صومعه هاقپات و روستای ساناهین در تنگ‌دره دِبِد قرار دارند و هر دو جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می روند. ساخت و ساز ساختمان صومعه  سده ۱۰ام میلادی به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.

گفته می شود، شاعر و آهنگساز بزرگ ارمنی، سایات نووا در ساناهین به دنیا آمده و راهب هاقپات شده و توسط نیروهای آقامحمدخان قاجار کشته شده است.

صومعه ساناهین یک صومعه حواری ارمنی واقع در روستای ساناهین در استان لوری، ارمنستان است

ساناهین نیز در استان لوری قرار دارد و با تله کابین به شهر الاوردی وصل می شود. صومعه هاقپات دلیل شهرت این روستا است و مرکز خوشنویسی و تذهیب بوده است. روستای ساناهین با یک تله‌کابین با شهر آلاوردی پیوند دارد و امروزه بخشی از شهر آلاوردی بشمار می‌آید. آلاوردی یک شهر واقع در شمال شرقی ارمنستان است که در استان لوری واقع شده‌است.

تماشای غارها

برای تماشای غارهای شگفت انگیز آهکی می توانید به وایوتس‌جور بروید. وایوتس‌جور کلیساها و صومعه‌های تاریخی و دیدنی فراوانی دارد. یکی از زیباترین کلیساهای میانْ سده‌ای ارمنستان به نام نوراوانْک (به‌معنی صومعه نو) در این استان قرار دارد.

کوهستان زنگه‌زور اطراف گوریس

گوریس نام روستایی در ارمنستان است که حدود ۲۴۰ کیلومتر از ایروان فاصله دارد. این روستا معماری آلمانی مربوط به قرن ۱۹ میلادی دارد و نمایش دهنده معماری اصیل ارمنی است. دلیل شهرت و زیبایی اصلی این روستا، خانه هایی است که در دل کوه همچون غار ساخته شده اند.

در نزدیکی گوریس که یک شهر در استان سیونیک کشور ارمنستان است نیز می توانید خانه های غار مانند که در دل کوه ساخته شده اند را از نزدیک مشاهده کنید. این غارها به دست بشر ساخته شده اند و در قدیم مسکونی بوده اند. گوریس حدود ۲۴۰ کیلومتر از ایروان فاصله دارد. این شهر در میان تپه‌ زارهای سبز قرار گرفته و آثار معماری اصیل ارمنی در آن حفظ شده است.

در گوریس موزه‌ای به نام «موزه منطقه‌ای» وجود دارد. خانهٔ آکسل باکونتس، نویسنده ارمنی، در این شهر تبدیل به موزه شده است.

راهنمای سفر به ارمنستان

تماشای پرندگان

در ارمنستان گونه های کمیاب پرندگانی همچون عقاب، باز و قو را می توانید ببینید. ارمنستان خانه حدود ۳۴۶ نوع از ۵۵۰ گونه متنوع پرندگان اروپایی است.  در مناطق نزدیک رود ارس؛ گراز، خرس، گرگ، گربه وحشی، شغال و از پرندگان؛ اردک، غاز، لک لک، هدهد، عقاب، کرکس، بلدرچین، قرقاول و هوبره وجود دارند.

بازدید از مکان های فرهنگی

ایروان مملو از مکان های فرهنگی همچون گالری ملی (تاسیس شده در سال ۱۹۱۹ میلادی) و کتابخانه است که بیش از ۱۳ هزار دست نوشته تاریخی و باستانی در آن نگهداری می شود.

موزه تاریخی ایروان

موزه تاریخی ایروان شامل تاریخچه ارمنستان است و در آن می توان انواع هنرهای دستی باستانی و تاریخی را مشاهده کرد.  این موزه در سال ۱۹۳۱ بنیانگذاری شد. ساختمان جدید موزه در سال ۲۰۰۵ در جنب ساختمان شورای شهر ایروان بنا شد. معمار این ساختمان جیم توروسیان بود. در این موزه بیش از ۸۷۰۰۰ شی به نمایش گذاشته می‌شود.

بازدید از دیلیجان (Dilijan)

دیلیجان (Dilijan)

دیلیجان شهری سرسبز در شمال ارمنستان است که از آن به عنوان «سوئیس کوچک» هم یاد می کنند. این شهر جنگل های همیشه سبز درختان کاج دارد و به دریاچه های آلپ می رسد.

صومعه‌های باستانی هاغارتسین و گوشاوانک در نزدیکی دیلیجان قرار گرفته‌اند.

گوشاوانک، یک صومعه کلیسای حواری ارمنی واقع در ارمنستان است که در گش، استان تاووش واقع شده است. ساخت و ساز این ساختمان سده‌های ۱۲یا ۱۳ام میلادی به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.

هاغارتسین، یک صومعه حواری ارمنی واقع در نزدیکی دیلیجان در استان تاووش، ارمنستان است که به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.

اچمیادزین (Echmiadzin)

اچمیادزین (Echmiadzin)

اِچمیادزین که نام رسمی آن واغارشاپات است مکانی مقدس در ارمنستان است که به سال های ۱۸۰ تا ۳۴۰ پس از میلاد مسیح تعلق دارد. این مکان در واقع کلیسای جامع سنت گرگوری ایلامیناتور است. مردم این کشور اعتقاد دارند حضرت عیسی به شخصه از آسمان در آنجا به زمین فرو آمد تا مکان موردنظرش برای ساخت کلیسا را نشان دهد. به همین دلیل، نام این آستان مقدس را اچمیادزین به معنای ظهور تک ‌فرزند گذاشته اند که به عیسی مسیح (ع) اشاره دارد.

در سال‌های اخیر نام شهر اچمیادزین به‌صورت رسمی دوباره به واغارشاپات تغییر کرده‌است ولی بیشتر منابع و افراد همچنان نام اچمیادزین را به‌کار می‌برند.

اچمیادزین در زمانی که بخشی از ایران بود سه‌کلیسا و اوچ‌کلیسا نامیده می‌شد

ماهی گیری

دریاچه سِوان

در سفر خود به ارمنستان بد نیست سری هم به دریاچه سوان بزنید. سِوان یعنی «سرزمین دریاچه‌ها».

این دریاچه مشهورترین گونه های قزل آلا و سالمون به نام «ایشخان» دارد که مخصوص این منطقه است. دریاچه سوان در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی ایروان قرار دارد و بزرگ ‌ترین دریاچهٔ قفقاز است.

از گردشگاه‌های پیرامون این دریاچه، چشمهٔ آب معدنی دیلیجان و شهرستانی به همین نام است. ماهی قزل‌آلای مشهوری به نام ایشخان (شاهزاده) بومی این دریاچه‌است.

صومعه گغارد

کلیسای گغارد (به معنی سرنیزه) با معماری منحصر به فرد خود در استان کوتایک، واقع شده‌است.

یکی از مکان های مذهبی ارمنستان، صومعه گغار است. این صومعه جزو میراث جهانی یونسکو است و بخشی از کوه مجاور است و از سنگ تراشیده شده است. پس از بازدید از این صومعه راهتان را کج کنید و به معبد گارنی بروید. زمین لرزه بخش اعظم ساختار اصلی آن را تخریب کرده است اما معبدی که در ارتفاع ۳۰۰ متری از سطح رودخانه آزات قرار دارد، همچنان زیبایی خود را حفظ کرده است.

ساختمان این کلیسای جذاب، از گرانیت سخت کنده کاری شده و جزو چهارکلیسای نایابی است که در صخره و دره‌ها بنا شده‌اند.

کوه نوردی و پیاده روی

یروان

پیاده روی و قدم زدن در روستاهای سرسبز ارمنستان یکی از تفریحات لذت بخش در ارمنستان است.

اسب سواری

 راهنمای سفر به ارمنستان
کوه آرارات در ارمنستان

اسب سواری در کوه آرارات یکی دیگر از تفریحاتی است که باید هنگام سفر به ارمنستان آن را تجربه کنید.

تست غذاهای محلی ارمنستان

غذاهای محلی ارمنستان

  • غذاهای محبوب در ارمنستان شامل موارد زیر هستند که توصیه می‌کنیم در سفر به این کشور آنها را تست کنید.
  • قاپاما: داخل کدو تنبل را با موادی همچون برنج پخته شده و ترکیبی از میوه های خشک مانند بادام، خرما، سیب، آلو، زغال اخته، زردآلو، آلو بخارا و کشمش پر می شود.
  • فاسولیا: ترکیبی از گوشت، لوبیا سبر و گوجه فرنگی است.
  • هریسه: آرد گندم را در آب به همراه گوشت اضافه می کنند.
  • تولما: یا دلمه غذایی است که در آن از گوشت و سبزیجاتی مثل برگ مو، گوجه، فلفل، بادمجان و کلم استفاده می شود.
  • ماهی کبابی: ماهی قزل آلا یکی از لذیذترین غذاهای ممکن در شهر ایراوان است.

اطلاعات ضروری کشور ارمنستان

 راهنمای سفر به ارمنستان
صومعه تاتِو، صومعه‌ای است مرتبط به کلیسای حواری ارمنی، متعلق به سده نهم میلادی که در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی ایروان، نزدیکی روستای تاتو در استان سیونیک، واقع شده است.
  • زبان رسمی: ارمنی
  • واحد پول: درام (AMD)
  • کد تلفن کشور ارمنستان: ۳۷۴+
  • کد تلفن شهر ایروان: ۱۰
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت – ۵۰ هرتز
  • اختلاف ساعت با تهران: حدود نیم ساعت جلوتر از ایران
  • فرودگاه: فرودگاه بین المللی زوارتنوتس

شماره‌های اضطراری:

  • پلیس: ۱۰۲
  • آمبولانس: ۱۰۳
  • آتش نشانی: ۱۰۱

منبع: worldtravelguide
بدون نظر

ورود