کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران با جهان چقدر تفاوت دارد؟

عجب ملت کتاب نخوانی هستیم ما!

کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران با جهان چقدر تفاوت دارد؟

کتابخوانی معیاری برای شناخت فرهنگ عامه است. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ سواد در آن کشور پی برد. هر اندازه ملت کتابخوان باشد،  میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به رونق صنعت نشر و انتشارات پی برد.

کتاب، کالای فرهنگی و اثرگذاری است که همچنان در هزاره سوم، ارمغانی شگفت انگیز از هزاره دوم به شمار می رود. کتاب چه در وضعیت سنتی و چه در عرصه کتاب دیجیتالی، رسانه ای تاثیرگذار و فراموش نشدنی بوده و عیار خوبی برای تامل بر فرهنگ یک جامعه و جامعه شناسی خودمانی است.

سرانه مطالعه در کشورهای پیشرفته و به اصطلاح جهان اول، به مراتب بیشتر از کشورهای جهان سوم و فقیر جهان بوده و به همین خاطر، رونق و پیشرفت مراکز علمی و آکادمیک آنان را میتوان مدیون کتاب و فرهنگ کتابخوانی دانست. با وجود آنکه ایران، یکی از کشورهای با ضریب رشد در تربیت مهندسان و دانش آموختگان رشته های علوم انسانی و پزشکی بوده و یکی از با سواد ترین کشورهای جوان خاورمیانه و حتی آسیا به شمار می رود، اما ایرانیان هنوز در هجدهمین سال قرن بیست و یکم، با اکراه به مطالعه و خرید کتاب نگریسته و جایگاهی برای آن در اقتصاد خانوار قائل نیستند.

خرید یک کتاب حتی در روزگار گرانی کاغذ و ارز چهار هزار و اندی دولتی، کار دشواری به اندازه خرید پیتزا پپرونی ۴۵ هزار تومان نیست! گاها خرید یک کتاب و مطالعه دقیق آن، توانسته راه و رسم زندگی و کسب و کار فرد یا گروه یا مجموعه ای را دگرگون کند و فرصت های طلایی بسیاری را فرا روی آنان قرار دهد. مثلا با خرید یک کتاب ۵۰۰ صفحه ای تحلیل تکنیکال و بنیادی بازار بورس ایران حتی اگر شما در سطح دیپلم دبیرستان سواد داشته باشید، میتوانید فرصت ورود عالی به بازار بورس ایران با صدها شرکت در ده ها گروه صنعتی و خدماتی را پیدا کرده و سرمایه خود را به طور چشمگیر سودآور کنید.

کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران با جهان چقدر تفاوت دارد؟

یا با خرید کتابهای آشنایی با زبان چینی، میتوانید با زبان یک پنجم جمعیت کره زمین آشنا شوید. زبانی که متکلم در ایران کمتر دارد و به واسطه روابط اقتصادی و سیاسی دیرینه تهران-پکن، روز به روز نیاز برای جذب مترجمان آشنایی به زبان چینی در داخل کشور بیشتر احساس می شود.

با کتابخوانی، قدرت تخیل خود را تقویت کنید

آلبرت انیشتن مدعی بود که قدرت تخیل از علم بیشتر است. راست میگفت! اگر تخیل نبود، چند درصد اختراعات لئوناردو داوینچی ایتالیایی از ذهن به کاغذ و عمل تبدیل می شد؟ اگر تخیل نبود، برادران رایت چگونه  میتوانستند نخستین پرواز انسان را ثبت کنند؟ اگر آرزوی عجیب و دست نیافتنی سفر به فضا در قرون قبل نبود، چگونه نخستین فضا نورد تاریخ، یک شهروند خلبان روس میشد؟

با کتابخوانی، قدرت تخیل شما افزایش می یابد. مخصوصا با خواندن رمان هایی از ادبیات ایران و جهان. در هزاره سوم، کسانی که تخیل خوبی دارند، نواورانه فکر میکنند و خلاقانه عمل میکنند. چه در حوزه  استارت آپ باشد چه در حوزه آموزش و صنعت و خدمات. جهان هزاره سوم، نیازمند افراد خلاق است. خلاقیت را نمیتوان پشت کلاس های دانشگاه تدریس کرد. هیچ کس، زوری خلاق و نوآور نشده است. راه خلاقیت، از جاده مطالعه زیاد می گذرد.

کتابخوانی، دوای استرس

کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران با جهان چقدر تفاوت دارد؟

اینکه کتابخوان ها، افراد کم استرس یا انرژی مثبتی هستند، از نظر آماری و تحلیلی نه تایید و نه تکذیب شده است. اما مبرهن است که کتابخوان، صاحب اطلاعات است و دارنده اطلاعات، قدرت تحلیل و شناخت خوبی روی مسائل دارد و توهمات و افکار پریشان که در کم سواد ها بسیار به چشم میخورد، لایه های ذهنی کمتری از کتابخوان ها را به خود اختصاص می دهد.

مطالعه و خواندن فعالیت باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و وقت خود را صرف کتابخوانی و ارتقای خود و جامعه نمی‌کنند. کتاب منبع باارزشی از اطلاعات غنی بوده و خواندن کتاب موجب افزایش دانش و اطلاعات خواهد شد. کتاب به دلیل تاثیرات مثبت بر مغز موجب تحریک روحی و روانی شده و با فعالیت بیشتر از آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی پیشگیری خواهد کرد.

با خواندن کتاب استرس را از خود دور خواهید کرد. این تاثیر بر مغز بیش از گوش کردن به موسیقی و یا پیاده‌روی است. حافظه نیز با خواندن کتاب و یادآوری شخصیت‌های داستان و رویدادها و دیگر موارد ارتقا می‌یابد. تصورات نیز با خواندن کتاب‌های تخیلی بهبود می‌یابند. از دیگر مزایای کتابخوانی می‌توان به پیشرفت مهارت‌های فکری، ساخت کلمات، بهبود مهارت‌های نگارشی و مهارت‌های ارتباطی اشاره کرد. البته با خواندن کتاب تمرکز افزایش یافته و این سرگرمی مفید، ارزان‌قیمت و محرک باعث بهبود سلامت شده و همدم همیشگی قبل از خواب برای آرامش بهتر خواهد بود.

وضعیت کتابخوانی در ایران: نمره منفی برای یک ملت با سواد

بیش از ۱۰ میلیون نفر از جامعه ایران یا بی سواد هستند یا در حد ۱-۲ کلاس سواد دارند. اما درصد زیادی از جامعه ایران را با سوادها به خصوص در سنین جوانی تشکیل می دهند. اما این ملت پیشرو، همچنان یک خصلت بد دارند: کتاب نخوانی. به قول عادل فردوسی پور، عجب ملت کتاب نخوانی هستیم ما! این را میشود در چگونه ما شدیم صادق زیبا کلام هم دنبال کرد. سرانه مطالعه در ایران، در خوشبینانه ترین وضعیت، ۱۵ دقیقه در روز است! البته لایک و فالوهای اینستاگرام و دایرکت های تلگرام و توییت های توییتر را نباید در زمره مطالعه و کتابخوانی حساب کرد!

البته همیشه این شاخص در ارائه آمار استفاده نمی‌شود و به جای مدت زمان از تعداد کتاب‌های خوانده‌شده یا تعداد صفحات خوانده‌شده در طول روز نیز برای تعریف سرانه مطالعه استفاده می‌شود. البته اگر رتبه‌بندی نتایج بر اساس ارزیابی‌های خواندن کتاب در کشورها باشد جدول‌های نهایی ارائه‌شده توسط سازمان‌های معتبر متفاوت از عوامل عنوان‌شده در شاخص‌های ارزیابی خواهد بود. به همین دلیل در ارزیابی‌های مختلف حتی تعداد کتابخانه‌های دانشگاهی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، تعداد کتاب‌ها در کتابخانه‌ها و نیز آمار سال‌های تحصیلی، شرکت در کنفرانس‌ها، استفاده از رایانه و روزنامه‌ها نیز به لیست ارزیابی مطالعه و کتابخوانی کشورها افزوده می‌شود.

اوضاع بحرانی صنعت نشر و کتابخوانی در ایران

این هشدار را جدی بگیرید. ترغیب کم جوانان به ازدواج، کاهش نرخ رشد، پیر شدن جمعیت و کتاب نخوان بودن ملت ایران، هشداری برای نسل آینده ایرانیان است. در بیشتر کشورهای توسعه‌نیافته به‌دلیل دستمزد بسیار پایین برای کارهای فرهنگی، نویسندگان و ناشران تمایلی به تولید کتاب ندارند. به همین علت نویسندگانی که کتابشان در کشور خودشان ماه‌ها و سال‌ها در کتابفروشی‌ها می‌ماند هیچ انگیزه‌ای برای نوشتن کتاب بعدی ندارند و ناشرانی که به دلیل هزینه‌های بالای انتشار کتاب سود ناچیزی دریافت می‌کنند تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارند.

در واقع تعداد افراد کمی اهل مطالعه هستند و حتی بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان نیز جز کتاب درسی، مطالعه دیگری ندارند. نظام آموزشی نیز دانش‌آموزان را به مطالعه تشویق نمی‌کند و از سوی دیگر محصولات فرهنگی و کتاب جزو کالاهای لوکس به شمار رفته و در سبد خانوارها قرار ندارد. در این وضعیت کودک و نوجوان فقط برای رفع تکلیف و و از روی اجبار تکالیف درسی را انجام می‌دهد.

وضعیت سرانه مطالعه در کشورهای مختلف جهان

سرانه مطالعه در هندوستان

مردم هند هر هفته به طور متوسط ۱۰ ساعت و ۴۲ دقیقه وقت خود را با خواندن سپری می‌کنند. میزان خواندن پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۷ بیش از ۶ برابر افزایش یافته که شاخصی برای افزایش علاقه به خواندن است. مردم هند کتاب‌های ادبی و یا هر کتاب دیگر، مجله و روزنامه مطالعه می‌کنند.

 سرانه مطالعه در تایلند

کتابخوانی و سرانه مطالعه در ایران با جهان چقدر تفاوت دارد؟

در این تحقیق مشخص شد مطالعه هفته‌ای تایلندی‌ها به طور متوسط ۹ ساعت و ۲۴ دقیقه است. نظرسنجی‌های بیشتر نشان داده‌اند که تقریبا ۸۸ درصد از مردم این کشور کتاب چاپی می‌خوانند و حدود ۲۸ دقیقه در روز وقت خود را صرف خواندن می‌کنند. البته این آمار نشان می‌دهد خواندن به صورت آنلاین در بین تایلندی‌ها بیشتر است.

سرانه مطالعه در چین

سومین کشور در این تحقیق چین با هشت ساعت زمان خواندن در هفته است. نرخ سواد در این کشور ۹۶.۴ درصد  است که بالاتر از میانگین جهانی ۸۶.۳ درصدی است. شهروندان چینی ۱۱ دقیقه در روز را صرف خواندن روزنامه‌ها و مجلات می‌کنند.

بر اساس آمار، میزان مطالعه در کشورهای مختلف ( بر اساس ساعت)  به ترتیب ذیل است:

۱- هند         ۲-تایلند        ۳-چین     ۴-فیلیپین        ۵-مصر     ۶- جمهوری چک ۷-سوئد        ۸-فرانسه      ۹-مجارستان   ۱۰-عربستان سعودی ۱۱-هنگ کنگ  ۱۲-لهستان   ۱۳-ونزوئلا    ۱۴-افریقای جنوبی   ۱۵-استرالیا     ۱۶-اندونزی    ۱۷-آرژانتین    ۱۸- ترکیه       ۱۹-اسپانیا       ۲۰- کانادا       ۲۱-آلمان        ۲۲-ایالات متحده  ۲۳- ایتالیا       ۲۴-مکزیک    ۲۵-انگلستان   ۲۶-برزیل      ۲۷- تایوان     ۲۸- ژاپن      ۲۹- کره جنوبی.

کشورهایی که بیشترین آمار انتشار کتاب را در جهان دارند

در این لیست از اطلاعات انجمن بین‌المللی ناشران (IPA) و اطلاعات سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) استفاده شده است. این آمار به طور خاص تعداد کتاب‌های کاغذی، کتاب‌های الکترونیکی و یا کتاب های صوتی منتشرشده را مشخص نمی‌کند.

بر اساس این آمار چین با ۴۴۴ هزار در مقام نخست، ایالات متحده با ۳۰۴ هزار و ۹۱۲ در مقام دوم، انگلستان با ۱۸۴ هزار در مقام سوم، روسیه با ۱۰۱ هزار و ۹۸۱ در مقام چهارم، آلمان با ۹۳  هزار و ۶۰۰ در جایگاه پنجم، هند با انتشار ۹۰ هزار در مقام ششم، ژاپن با انتشار ۸۲ هزار و ۵۸۹ در مقام هفتم و اسپانیا با انتشار ۷۶ هزار و ۴۳۴ در مقام هشتم قرار دارند.

بر اساس اطلاعات یونسکو بیشترین تعداد کتاب‌های منتشرشده سالانه مربوط به چین، ایالات متحده و انگلستان است.

این اطلاعات حاصل جمع‌آوری اطلاعات از ۱۲۳ کشور جهان بین سال‌های ۱۹۹۱  تا ۲۰۱۵ است و آخرین میزان مشخص‌شده نشر سالانه حدود ۲.۲ میلیون کتاب اعلام شده است. این آمار بر اساس کشورها در قاره‌های مختلف نیز ارائه شده است.

  • آسیا و خاورمیانه: چین  مقام اول، روسیه مقام دوم و هند مقام سوم را دارد.
  • آمریکای شمالی و مرکزی: ایالات متحده مقام اول، مکزیک مقام دوم و کانادا مقام سوم را دارد.
  • آمریکای جنوبی: آرژانتین جایگاه اول، برزیل مقام دوم  و کلمبیا مقام سوم را دارد.
  • اروپا: انگلستان مقام اول، آلمان جایگاه دوم و ایتالیا جایگاه سوم را دارد.
  • آفریقا: مصر مقام اول، افریقای جنوبی مقام دوم  و نیجریه  مقام سوم را دارد.

عادت‌های کتابخوانی در ۵ کشور جهان

عادت کتابخوانی ایتالیایی ها

میزان افراد باسواد در ایتالیا بیش از ۹۹ درصد است، اما میزان کتاب خواندن آنان تقریبا کم است. از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ تعداد خوانندگان کتاب در ایتالیا ۱.۶ درصد کاهش یافته به این معنی که ۱.۶ میلیون از مردم ایتالیا حداقل یک کتاب در هر سال می‌خوانند.

یکی از عوامل کاهش تعداد خوانندگان ایتالیایی ترجمه کتاب‌های نویسندگان انگلیسی و آمریکایی است. کتاب‌های ترجمه‌شده ۱۷.۹ درصد از کل کتاب‌های منتشرشده را نشان می‌دهد که ۶۰.۶ درصد این ترجمه‌ها در اصل به زبان انگلیسی است.

عادت کتابخوانی چینی ها

میزان افراد باسواد در چین ۹۶.۴ درصد است و این میزان در ۳۰ سال گذشته به شدت افزایش یافته است.این میزان در سال ۱۹۹۰ فقط  ۷۸ درصد بود. علت این افزایش حرکت مردمی چین نسبت به آمار منتشرشده پیشین یونسکو از میزان کتابخوانی این کشور است.

عادت کتابخوانی ایسلندی ها

نرخ سوادآموزی در ایسلند ۹۹ درصد است و با توجه به جمعیت این کشور که۳۳۰ هزارنفر است تعداد زیادی از افراد ایسلندی کتابخوان هستند. بر اساس آمار منتشرشده در سال ۲۰۱۳، ۵۰ درصد از مردم ایسلند حداقل هشت کتاب در طول سال می‌خوانند و ۹۳ درصد این افراد حداقل در طول سال یک کتاب می‌خوانند.

این آمار بالا به دلیل کمک‌های سخاوتمندانه دولتی به ناشران و نویسندگان خارجی برای ترجمه و سفر است. البته یک سنت قدیمی هدیه دادن کتاب برای تعطیلات نیز رواج دارد. در سال ۲۰۱۴ هر ایسلندی به طور متوسط ۲.۱ کتاب برای هدیه کریسمس خریداری کرد و ۱.۲ کتاب نیز به عنوان هدیه دریافت کرد. میزان کتاب‌های ایسلندی و ترجمه‌شده ۵۰.۵ است.

عادت کتابخوانی هندی ها

 در سال ۲۰۱۱ نرخ سواد بزرگسالان در هند ۷۴.۰۴ درصد بوده است. زبان ملی این کشور هندی است، اما طبق سرشماری سال ۲۰۰۱ بیش از یک میلیون از هندی‌ها به ۳۰ زبان مختلف و بیش از ۱۰ هزار نفر به ۱۲۲ زبان صحبت می‌کنند. کتاب‌های منشرشده در هند به تعداد زیادی از زبان‌های مختلف برای خوانندگان با زبان‌های متفاوت منتشر می‌شود. با این حال طبق نظرسنجی از ۳۰ کشور مردم هند بیشتر از افراد دیگر کشورها کتاب می‌خوانند و به طور متوسط افراد هندی بیش از ۱۰ ساعت در هفته مطالعه دارند.

عادت کتابخوانی مکزیک ها

نرخ سوادآموزی در مکزیک در سال ۲۰۱۳، ۹۳.۹۶ درصد بوده و این نرخ از سال ۱۹۸۰ به طور پیوسته افزایش یافته است. به طور متوسط بزرگسالان سالانه کمتر از ۲ کتاب می‌خوانند و این میزان در مقایسه با کشورهای دیگر کم است. کتاب‌فروشی‌ها در مکزیک کم و علاقه به خواندن به ویژه در مناطق دورتر کشور بسیار کمتر است.

در یک نظرسنجی یونسکو در سال  ۲۰۱۵ در ۱۰۸ کشور بر اساس میانگین تعداد کتاب‌های خوانده‌شده فردی، مکزیک در رتبه ۱۰۷ قرار گرفت. همان نظرسنجی نشان داد که ۴۸ درصد جوانان مکزیک هرگز مشتاق کتابخانه نیستند. بر خلاف تلاش‌های بسیاری که برای ایجاد علاقه به کتابخوانی صورت گرفته اما وضعیت اقتصادی این کشور و محبوبیت سایر رسانه‌ها (مانند تلویزیون) موجب کاهش میزان کتابخوانی شده است.

اسم آخرین کتابی که مطالعه کرده اید را در کامنت اعلام کنید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۴۱ نظر

ورود

  • UFO مرداد ۲۹, ۱۳۹۷

    بعد گرفتن فوق دنبال هیچی نبودم چندسال همینطور گذشت بدونه خوندن حتی یه ورقه کتاب
    الانم به زور حافظ و سعدی میخونم اونم برا دخترم

    • آترین شهریور ۳, ۱۳۹۷

      پیامبر اسلام یه جایی میگفت اگر امروزت مثل دیروزت بود همون بهتر که دیروز میمردی. ما که مسلمون نیستیم ولی واقعا حرفش درست بوده.
      حیفه عمر رو بدون دانستن و کتاب گذروند.

      • hosein شهریور ۴, ۱۳۹۷

        به اون چه ربطی داره یه نفر زندگی میکنه؟

  • Amin IranPanah مرداد ۲۹, ۱۳۹۷

    آخرین کتاب بادبادک باز بود و الآن دارم رموز برنامه‌ریزی موفق ( قدرت برنامه‌ریزی) رو می خونم

    • محمد مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

      آخرین کتاب:”فیزیک ناممکن ها” از میچیو کاکو
      و در حال حاضر:”تاریخچه زمان” از استیون هاوکینگ

  • khosrow مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    من مطالب و مقالات وب مثل همین سایت رو زیاد مطالعه میکنم. ولی نمیدونم جزو سرانه مطالعه حساب میشه یا نه. اگه حساب بشه روزی ۲ ساعت مطالعه مفید میشه (یعنی کلیک کردن ها و جستجو جزوش نباشه) قبل از وب هم مجله و روزنامه زیاد مطالعه میکردم. اگر هم حساب نشه کلا تو عمرم ۲۰ تا کتاب غیر درسی نخوندم.

  • فرید مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    سپاس فراوان مقاله عالی بود. انسان خردمند؛ تاریخ مختصر بشر؛ نوشته یوال هراری. گرگ دریا، جک لندن. چون باهم خوندم دوتا گفتم.

  • علی زمانی مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    چاپ شصتم کتاب قهوه سرد آقای نویسنده

    • Gol pesar شهریور ۳, ۱۳۹۷

      این کتاب رو هنوز فرصت نکردم بخرم ، ولی فکر میکنم زیبا باشه، درسته؟! در چه مضمونی هست؟! چون من زیاد به داستان ها و رمان های کم عمق نویسنده های فارسی علاقه ندارم… بیشتر رمان های فرانسوی رو میپسندم… ولی با این حال تکه هایی ازین کتابو جسته گریخته دیدم، فکر میکنم بر مغز باشه اره؟!

      • علی زمانی شهریور ۳, ۱۳۹۷

        به نظرم راه خوبی برای جذب مخاطب پیدا کرده اند

        • فلانی اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸

          نخرید مسخرس
          به جاش جز از کل بخرید که خیلی بهتره

  • Ali Sadr مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    جامعه شناسی نخبه کشی

  • Atefeh مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    واقعا بسیار ناراحت کنندس این امار چون با کناب خوندن بسیاری از مسایل و مشکلات حل خواهد شد و اولین نتیجه ان اگاهی و بعد ارامش و بعد تسلط بر امورو در نهایت حال خوب می باشد.بسیار به کتاب خوندن علاقه دارم و جزیی از برنامه های روزانه ام حساب میشه.کتاب اثر سایه دبی فورد رو در حال حاضر دارم میخونم،

  • Parisa مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    نیروی عادت
    هنر خوب زیستن
    دختری که رهایش کردی
    وقتی نیچه گریست
    از حال بد ب حال خوب
    کاش کسی جایی منتظرم باشد
    رمان پَر
    ملت عشق
    چهار اثر از فلورانس
    و کلیه کتابهای روانشناسی و غیره

  • هومن شهریور ۲, ۱۳۹۷

    محاکمه، کافکا

  • علی شهریور ۲, ۱۳۹۷

    مدیر مدرسه جلال آل احمد

  • Amir Safari شهریور ۲, ۱۳۹۷

    به عنوان کسی ک میانگین تموم کردن یک کتاب رو به دو هفته کاهش دادم میگم در ایران اگه کتاب نخونی واقعا واقعا راحت تری،میری تو خیابون از طرز رانندگی و برخورد ملت ضعف اعصاب میگیری،شبکه های اجتماعی رو باز میکنی از حجم فرهنگ ۲۵۰۰ ساله به وجد میای،حمله ۳۰۰ هزار نفری برای خرید ماشین و دلالی رو میبینی،بعد آرزو می کنی کاش یه گاو بودی و در صحرا میچریدی .

    • آترین شهریور ۳, ۱۳۹۷

      متاسفانه ما ملتی هستیم که در مدارس فقط جمع و تفریق و شیمی و پایتخت کشورها و تاریخ ها رو یاد گرفتیم ولی دریغ از ذره ای خرد و عقلانیت که در اون دوران یاد گرفته باشیم. ما ملتی باسواد ولی بی خرد و خودپرست هستیم.

      • hosein شهریور ۴, ۱۳۹۷

        اخ اخ حرف حقو زدی
        برادر من خارج کشوره بچه هاش نه امتحانی نه هیچی ولی هر روز یه کتاب میخونن اونم تو سن ده سالگی

        • مهبد آذر ۲۹, ۱۳۹۷

          در عصر حاضر تنها خواندن کتاب کافی نیست بلکه فهمیدن و لمس وقایع موجود در آن از اصلی ترین اهدافی است که نویسنده آن را دنبال میکند.
          بله بخشی از حرف های شما درست است.
          جامعه ای که در آن زندگی میکنند هیچ کلیتی از خواندن کتاب ندارند و افرادی را که کتاب میخوانند را درک نمیکنند.
          آن ها دنیایشان را از ما جدا میکنند.
          تجربه در اکثر موارد خواندنیست تا اینکه در زندگی با آن مواجه شوی.

  • ارش شهریور ۳, ۱۳۹۷

    حسنی نگو یه دسته گل

  • حمید شهریور ۳, ۱۳۹۷

    سلام با تشکر از مقاله خوب شما
    پرورش عزت نفس و هنر شفاف اندیشیدن آخرین کتاب هایی هستد که من مطالعه کردم .

  • سحر شهریور ۳, ۱۳۹۷

    زندگی خود را دوباره بیافرینید . ژانت کلسکو . جفری یانگ

  • M rez شهریور ۳, ۱۳۹۷

    به خاطر همین انقدر کشور عقب مونده ای داریم. متاسفانه تعداد کثیری از کتاب نخون ها که باهاشون رو در رو شدم پرن از توهم دانایی. دریغ از اینکه وقتی ازشون یه سوال میکنم نمیتونن جواب بدن. هر چند از نظر خودشون با حرفای مذخرفی که میزدن فکر میکردن عاقلانه ترین جواب رو دادن.

  • سالار شهریور ۳, ۱۳۹۷

    آخرین کتابی که خوندم “اضطراب” نوشته‌ی ژاک لاکان بود

  • Gol pesar شهریور ۳, ۱۳۹۷

    عربستان سعودی تو لیست کتابخوان ترین هاست!!!

    جنایات و مکافات داستایوفسکی

    • آترین شهریور ۳, ۱۳۹۷

      ایرانی ها متوهم ترین ملت هاست و به خاطر دیدگاهی که نسبت به تاریخ عربستان دارن اونها رو اکنون سوسمار خور و وحشی میدونن و به خاطر چند هزار سال پیش که بزرگ مردی به نام کوروش اینجا بود خودشون رو مهد تمدن میدونن. ولی حقیقتا الان ما داریم تبدیل به سوسمار خور های وحشی و اونها تبدیل به تمدن میشن.

      • حسین شهریور ۴, ۱۳۹۷

        عزیزم من رشتم ادبیات عربه
        این حرفا رو باور نکن
        شما تاریخ مصر رو بخونی میبینی اون اهرام مصر زمانی که تخت جمشید ساخته میشد عتیقه محسوب میشدن. وقتی ما تازه داشتیم مجلس مهستانو پایه گذاری میکردیم کلوزیوم مصر یه خرابه بودش
        وقتی اقوام مختلف ایرانی داشتن باهم متحد میشدن تمدن رود سند تو پاکستان رو به محو شدن بودش. این تمدن رود سند چندهزار سال قبل ما به معماری و فرهنگ و تمدن رسیده بودن. ما تازه اون موقع داشتیم متحمد میشدیم. اینم جالبه بگم که اسم ایران اون موقع به این ناحیه یعنی افغانستان ایران قسمتی از پاکستان ترکمنستان اذربایجان اطلاق میشده و اصلا ربطی به اقوام نداشته. مثل الان که اروپا یه منطقه هست با کلی کشور.
        و زمان رضا شاه خدابیامرز تازه اسم این کشور ایران شد. طرف پی اچ دی تاریخ از دانشگاه بوردو داشت اومده بود ایران. اتفاقا ایرانیم بودش کلا تعجب میکرد این اطلاعاتی که مردم بلغور میکنن رو از کجا اوردنو کی بهشون گفته. تعجبش وقتی بیشتر میشد که این استادای دانشگاهم بهش همین حرفو میگفتن. چه تاریخ اسلامی چه تاریخ ملی همه تحریف شده هستش. وقتی ماهی سر اب میاره بیرون و به عربی حرف میزنه و مردم باور میکنن نمیشه انتظار داشت این مردم پیشرفت کنن.
        اینطوری بهتون بگم وقتی پراید میشه ۳۷ میلیون تمدنمونم میشه بهترین. کی به کیه یه سری عقب مونده بیسواد شدن استاد دانشگاه هر اطلاعات غلطی به دانشجو میده دانشجوم همینو بلغور میکنه تازه بگی اشتباه میکنی همونجا یقه تو میگیره به جرم توهین به تمدن.
        یا ایام فاطمیه با دوستم یه هیئت رفتیم اونم به اصرار خودش. یه حرفایی میزد مداح یه حرفایی میزد اون روضه خون من میخندیدم بهشون. خیلی تلخه ببینی تو اون سیصد چهارصد نفر همه این حرفا رو میشنون باور میکنن.
        این مردم تا بوده همین بوده. تا هست همین خواهد بود. ایناییم که رفتن خارج هیچ پخی نشدن خودم میشناسم خیلیا رو. شاید شاید یک دهم درصدشون یه کاره ایی شدن که اسمشونو همه بلدیم. اگه نسبت بگیریم بازم تعدادشون خیلی کمتر از بقیه ملیتهان که رفتن اروپا و امریکا و کاره ایی شدن.
        به بزرگنمایی به این باد تو غبغبه انداختن اینا اهمیت نده. به این مردم باشه ما الان خوشبختیم.

  • آترین شهریور ۳, ۱۳۹۷

    وضعیت کتابخوانی در ایران: نمره منفی برای یک ملت با سواد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! دقیقا ملت تویه چه زمینه ای سواد و تخصص دارن؟! اکثر دانشگاهیونمون که صرفا درس ها رو که شوربختانه در ایران بسیار هم تاریخ گذشته هستن رو حفظ میکنن و بعد از مدتی همون درس های رشته های تخصصیشون هم از یادشون میره و عملا یک بیسواد با مدرک تحصیلی هستن. ملت جوری شدن که حتی در اینستاگرام و تلگرام هم متن بالای دو سطر رو نمیخونن. فقط هم دنبال محتوای پوچ و طنز هستن.
    یه استاد تئاتری دارم که سر کلاس هاش همیشه از دانشجوها میپرسه آخرین کتابی و فیلمی که خوندی و دیدی چی بوده؟!! روی کتاب که همشون به اته پته میوفتن و نهایتا هم میگن کتاب درسی بوده. در مورد فیلم هم اکثرا فیلم هایی مثل اخراجی ها و سریال های تهی از معنی جم تی وی رو نام میبرن.
    در پاسخ سوالتون هم آخرین کتابی که خوندم لولیتا اثر ولادمیر ناباکوف بوده.

  • بهرام شهریور ۳, ۱۳۹۷

    تفکر سریع و کند دانیال کانمن

  • Mohammad Amin .h شهریور ۴, ۱۳۹۷

    آخرین کتابی که خوندم هالیوود اثر چارلز بوکفسکی
    الانم دارم برفک اثر دان دلیلو رو میخونم

  • احمد شهریور ۶, ۱۳۹۷

    آخرین کتاب: پروژه ی خونین او
    درحال مطالعه: جنگ چهره ی زنانه ندارد

  • وحید آذر ۱۹, ۱۳۹۷

    تاریخ بیخردی,,باربارا تاکمن
    مردی که موفق میشود,,مهرداد مهرین
    بادبادک باز,,خالد حسینی
    بهتر از خوب,,جیم کالینز
    مسیر انگلیسی ها,,لولی خیگانته
    ملت عشق,,الیف شافاک
    دیوانگان ثروت ساز,,دارن هاردی
    اسرار ذهن ثروتمند,,تی.هارو اکر
    تهوع,,ژان پل سارتر
    مایده های زمینی,,آندره ژید
    سال بلوا,,عباس معروفی
    ۱۹۸۴,,جورج اورول
    مزرعه حیوانات,,جورج اورول
    کیمیاگر,,پائولو کوئیلو
    بوی درخت گویاو,,پلینیو مندوزا
    مردی در تبعید ابدی,,نادر ابراهیمی
    آن روز میرسد,,میرزا ابراهیم اف
    سنگفرش هر خیابان از طلاست,,کیم وو چونگ
    هشت کتاب,,سهراب سپهری
    جزء از کل,,استیو تولتز
    صد سال تنهایی,,گابریل گارسیا مارکز
    عشق سالهای وبا,,گارسیا مارکز
    بیشعوری,,خاویر کرمنت
    رمز کامیابی و شکوفایی,,آنتونی رابینز
    بالون مهتا,,جعفر مدرس صادقی
    هزار و یک شب,,عبدالطیف طسوجی تبریزی
    تاریخ صنایع و اختراعات,,پی یر روسو
    سیمای امیرالمؤمنین,,حسن ملک محمدی
    سیر اندیشه ها و مکاتب سیاسی,,یعقوب سلامتی
    سر کوه بلند,,برگزیده اشعار اخوان ثالث
    دیوان شهریار
    دیوان حافظ
    مثنوی معنوی
    دیوان شمس تبریزی,,مولانا
    رمز حیات,,آناتولی شوارتز
    مگر تو مملکت شما خر نیس,,عزیز نسین
    کافکا در کرانه,,هاروکی موراکامی
    چهار اثر,,فلورانس اسکاولشین
    روشهای یادگیری و مطالعه,,دکتر علی اکبر سیف
    ورق پاره های زندان-ذن چیست-لهوف-نهج البلاغه- کویر-خسی در میقات و….
    فرانسوی ها یه حرف جالبی دارن,میگن:اگه از آخرین کتابی که خوندی یا آخرین باری که مسواک زدی ۲۴ ساعت میگذره لطفا دهنتو باز نکن.
    فک کنم ما ایرانی ها کلا نباید حرف بزنیم…
    متاسفانه…

    • :| اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۸

      تقریبا منم همه اینا رو خوندم D:

  • مهبد آذر ۲۹, ۱۳۹۷

    کتاب اسفالتی ها از تاد استراسر
    مجموعه داستان های کوتاه فیودور داستایفسکی

  • جواد اسفند ۱۹, ۱۳۹۷

    آخرین کتابی که خواندم کوروش بزرگ و محمد بن عبدالله الان دارم قدرت عادت رو میخونم

  • sasan فروردین ۳, ۱۳۹۸

    آخرین کتاب سه روز پیش بود تموم کردم و اسمش (پسرک روزنامه فروش )

  • sasan فروردین ۳, ۱۳۹۸

    آخرین کتاب سه روز پیش بود تموم کردم و اسمش پسرک روزنامه فروش

  • homayoun مهر ۷, ۱۳۹۸

    سینوهه پزشک فرعون ، واقعا کتاب خردمندانه ای…

  • مینا اسفند ۱۴, ۱۴۰۰

    کاش منبع حدیث رو هم میگفتی.

  • مینا اسفند ۱۴, ۱۴۰۰

    آخریش جلد سوم تاریخ طبری بود.