فیلم های هالیوودی و ایران، از ایران هراسی تا مدح تاریخ کشورمان

نگاهی به چند فیلم هالیوودی که به نام ایران در بطن داستان آنها اشاره شده است

فیلم های هالیوودی و ایران، از ایران هراسی تا مدح تاریخ کشورمان

در فیلم های هالیوودی همیشه چند کشور دستمایه سوژه هایی قرار گرفتند از جمله روسیه (که عموما نقش منفی داستان هست) و حتی ایران که نمی شود گفت همیشه نگاه منفی به آن وجود داشته اما متاسفانه عموما به همراه یک سری منفی بافی ها و دشمنی ها همراه بوده و کم پیش آمده که از کشور ما در این صنعت تعریف شود. ناآگاهی از فرهنگ و تاریخ کشورمان و از آنسو لهجه بد بازیگرهای ایرانی در این فیلم ها و اطلاعات غلطی که از ایران به مخاطب داده می شود هم طبیعتا برای بیننده ایرانی آزار دهنده است. می خواهیم نگاهی داشته باشیم به صحنه هایی که نام ایران در فیلم های هالیوودی ذکر شده و آن ها را به چالش بکشیم. 

ایران هراسی در هالیوود

۳۰۰

معروف ترین و بی شرمانه ترین فیلمی است که درباره ایران و تاریخ ایران نوشته شده است. فیلم ۳۰۰ که بر اساس یک نوول گرافیکی از فرانک میلر ساخته شده به طرز عجیبی جنگ بین ایران (خشایارشا و لشکر خودش) را با یونانیان نشان می دهد و تاریخ را البته نه برعکس ولی کاملا تحریف می کند. دروغ گفتن در این فیلم حد و مرز ندارد و نویسنده و کارگردان تا جایی که وجدانشان اجازه داده (اگر چنین چیزی داشته باشند البته) از ایران و تمدن ایران بد گفتند و در برخی سکانس ها ما را شبیه هیولاهای دنیای ارباب حلقه ها به تصویر کشیده اند. سیاهپوست بودن بسیاری از ایرانیان نیز مسئله ایست که نمی دانیم به حال آن باید گریه کنیم یا بخندیم. حتی محض رضای خدا نمادها و لباس ها و جنگ افزارهای ایرانیان هم درست خلق نشده و همه چیز بر طبق مغز معیوب و ناآگاه نویسنده به نمایش در آمده است.

ایران هراسی در هالیوود
این بازیگر با این گریم خشایارشا است!

جنجالی که اکران این فیلم در ایران پیدا کرد را اکثر افراد لااقل بالای ۲۰ سال خاطرشان هست. نشست ها و کتاب ها و مقالاتی که درباره ۳۰۰ چاپ شد و حواشی داغی که در سینمای ایران به وجود آمد مبنی بر اینکه به زودی ایران جوابیه ای بر فیلم ۳۰۰ خواهد ساخت و… که البته همه آنها در حد جوگیری همیشگی خصلت ایرانی مان باقی ماندند و هیچ گاه رنگ واقعیت را بر خود نگرفتند. در کنار این ماجراها آهنگ های بسیار زیادی نیز علیه ۳۰۰ و عوامل آن در ژانرهای گوناگون موسیقی خوانده شد که در زمان خودش موج جالب و بدیعی بود.

ایران هراسی در هالیوود
در قسمت دوم فیلم همانند قسمت قبلی لشکریان ایرانی نقاب هایی عجیب و غریب بر چهره داشتند که هیچ منشا تاریخی ندارد

قسمت دوم ۳۰۰ هم چند سال بعد از موفقیت قسمت اول(فیلم اول با توجه به بودجه اش فروش نسبتا خوبی را در گیشه داشت) به اکران در آمد که در آن ایرانیان به مراتب بدتر و پست تر نشان داده شده بودند. عجیب آنکه با وجود گسترش رسانه های جمعی و اینترنت و… در زمان اکران قسمت دوم، کمتر حرف و حدیثی درباره آن زده شد و واکنشها به مراتب کمتر از قسمت اول بود. البته همین دامن نزدن بیش از حد به فیلم دوم باعث نادیده گرفته شدن آن توسط بسیاری از افراد در دنیا شد و فروش آن را آنقدر کم کرد که ضرر خوبی را برای سازندگانش به جا گذاشت و حقشان را کف دستانشان قرار داد!

ایران هراسی در هالیوود

پلیس آهنی

بازسازی فیلم پلیس آهنی که در سال ۲۰۱۴ به اکران در آمد جدا از خراب کردن خاطرات قشنگ و زیبای طرفداران قدیمی تر این شخصیت و سه گانه محبوب و کلاسیک آن، یک مسئله عجیب و غریب دیگر را هم در خود داشت که به ویژه برای ما ایرانیان غیر قابل هضم بود. سکانس اول فیلم بدون دلیل خاصی (صرفا ایران هراسی) در تهران اتفاق می افتاد و چند تروریست ایرانی را با اسم های کاملا اصیل ایرانی (مثل نوید و آرش) نشان می داد که سعی در کشتن یک عده و انجام عمل تروریستی چون بمب گذاری داشتند.

ایران هراسی در هالیوود
نمایی از بازسازی شهر تهران در فیلم روبوکاپ

اینکه چرا این سکانس زاید و بی معنی در اول فیلم گذاشته شده هیچ جوابی ندارد مگر استفاده ابزاری از نام ایران توسط گروه سازنده. آوردن نام ایران در سینمای هالیوود در فیلم پلیس آهنی یکی از بی ربط ترین موارد این لیست به حساب می رود. البته بی ربط تر از آن هم داریم که بهش می رسیم!

ایران هراسی در هالیوود

جوخه خودکشی

یک فیلم ابرقهرمانانه دنیای دی سی (همان دنیایی که در آن بتمن و سوپرمن خلق شده اند)با محوریت ضدقهرمان ها که فروش خوبی هم در گیشه داشت و گریم شخصیت هایش بسیار بین مردم محبوب شد. در یکی از سکانس های فیلم که یکی از این ابرشرورها قصد نشان دادن قدرت فوق العاده خود را به یک سری نظامی رده بالای آمریکایی دارد، به سرعت محو شده و با یک انبوه پرونده بر میگردد که بر روی جلد آن پرچم و نام ایران به چشم می خورد.

ایران هراسی در هالیوود
نام سازمان انرژی اتمی روی این پرونده به چشم می‌خورد

کاشف به عمل می آید که این شخصیت می تواند به سرعت در بین مکان ها سفر کند و جابجا شود و حالا هم به یکباره غیب شده و به سمت وزارت اطلاعات ایران سفر کرده و یک سری پرونده محرمانه را در یک ثانیه دزدیده و آورده و تحویل مقامات آمریکایی داده. مقام آمریکایی هم گل از گلش می شکفد و می گوید که سالهاست دنبال این پرونده ها هستیم و دمت گرم! این مورد همان بی ربط ترین آوردن نام ایران در یک فیلم اکشن ابرقهرمانانه هالیوودیست.

ایران هراسی در هالیوود

تبدیل شوندگان ۳

روبات های غول پیکر این فیلم با تبدیل شدن به اتوموبیل و برعکس (یعنی بازگشت به همان حالت روباتیک خودشان) با یکدیگر مبارزه می کنند و دلیل مبارزه شان هم عموما کتک زدن همدیگر است. سری فیلم های تبدیل شوندگان به جز جلوه های ویژه هیجان انگیز چیز چندان دندان گیری در چنته ندارد و روز به روز ضعیف تر می شوند.

ایران هراسی در هالیوود
پرچم های برعکس ایران در فیلم که در زمان خود بسیار سروصدا کرد

در سکانسی کوتاه از قسمت سوم به دلایل بازهم عجیب و غریب یک ماشین سیاسی با پرچم های ایران به صورت برعکس برافراشته!! وارد یک منطقه نظامی می شود و دیالوگ هایی کوتاه به زبان فارسی در این سکانس رد و بدل می شود. بازهم گویا قضیه از این قرار است که ایران در این فیلم قصد ساخت بمب را دارد و روباتهای مبدل غول پیکر از اتفاق این مصیبت جهانی جلوگیری می کنند!

ایران هراسی در هالیوود
البسه عربی در فیلم هایی ایران باستان تقریبا یک نقص روی اعصاب همیشگی است

یک شب با پادشاه

از معدود فیلم هایی که دیدگاه آنچنان بدی هم به ایرانیان ندارد و داستان همسر خشایارشا و زندگی او را دربار این پادشاه بیان می کند. البته جمله اول این قسمت از یادداشت بدان معنی نیست  که فیلم یک شب با پادشاه از ایران و ایرانی تعریف کرده، ولی بالاخره کمتر از سایر آثار ساخته شده درباره تاریخ ایران مورد تحریف قرار گرفته است. فیلم تلویزیونی اشتر محصول سال ۱۹۹۹ هم همین داستان را دارد و هر دو فیلم نگاه معقولانه تری به ایران باستان داشتند.

ایران هراسی در هالیوود

مردی به نام اوه

( این فیلم در زمره آثار هالیوودی قرار نمی‌گیرد اما از آنجا که زمزمه ساخت نسخه هالیوودی آن نیز به گوش می‌خورد در لیست گنجانده شده است)

فیلم که بر اساس کتابی به همین نام ساخته شده و رقیب فیلم فروشنده آقای فرهادی هم در مراسم اسکار دو سال پیش بود روایتگر داستان پیرمردی لجبار و یکدنده هست که روزی ار روزها یک زن ایرانی به اسم پروانه همسایه اش شده و روابطی که بین این پیرمرد و این خانواده ایرانی ایجاد می شود منجر به بهتر شدن زندگی پیرمرد می شود. فیلم و کتاب هر دو سوئدی هستند و خوشبختانه سوئدی ها رابطه نسبتا خوبی با ایرانی جماعت دارند و سعی در نشان دادن خوبی های ما دارند! (نویسنده اصلی کتاب آقای بکمن خود یک سوئدی اصیل است که یک همسر ایرانی هم دارد) فیلم مردی به نام اوه انصافا نه به ایرانیان توهینی می کند و نه روی اعصاب بیننده راه می رود چرا که بازیگرانش فارسی را بدون لهجه حرف می زنند.

ایران هراسی در هالیوود

انیمیشن پرسپولیس

مرجان ساتراپی تاریخ انقلاب را از افکار و خاطرات دنیای کودکی خودش به صورت یک نوول گرافیکی ۴ جلدی در آورد و بعد هم آن را تبدیل به یک انیمیشن بلند سیاه و سفید کرد. انیمیشنی که البته حواشی خاص خود را در زمان اکران داشت ولی با عموم نظرات مثبت منتقدان همراه شد.

ایران هراسی در هالیوود

جالب اینکه اما واتسون بازیگر هالیوودی که بیشتری ها وی را با نقش آفرینی در مجموعه هری پاتر می شناسند، چندی پیش اعلام کرد که از طرفداران پروپاقرص این کتاب است و عکس آن را دو مرتبه در اینستاگرام خودش منتشر کرد.

ایران هراسی در هالیوود

آدمکش آمریکایی

فیلم آدمکش آمریکایی که محصول همین امسال است به قدری ضد ایرانی ساخته شده که دلتان می خواهد هرچه دم دست دارید بردارید و سمت تک تک عوامل آن پرتاپ کنید. ساخت این فیلم بدون هیچ منطق و عقلی صورت گرفته و مسایلی که در آن درباره ایران مطرح می شود به قدری احمقانه هستند که بیننده را بیشتر از عصبانیت به حالت خنده وا می دارند. گرچه در انتهای داستان همین فیلم هم مشخص می شود که در آخر ایرانی ها دشمنان اصلی نیستند ولی همان سکانس های کوتاه و اشارات متعدد به ایرانیان و حضور بازیگران ایرانی در فیلم باعث شده که با خود فکر کنید چرا لااقل یکی از این بازیگران نرفت به کارگردان بگوید که در ایران در حال حاضر رییس ارتش کراوات نمی زند و شش تیغ نمی کند؟؟ تمامی تروریست های این فیلم که ایرانی هستند هم بازیگران عرب زبان هستند که نه چهره و نه لهجه‌شان نمی‌تواند ایرانیان را نشان دهد.

ایران هراسی در هالیوود

۶ روز

داستان ۶ روز سعی کرده نگاهی بی طرفانه به واقعه گروگانگیری سفارت ایران در لندن در اوایل دهه ۸۰ میلادی در بحبوحه جنگ ایران و عراق داشته باشد. نگاهی که چون بدون هیچ مطالعه ای صورت گرفته چنان احمقانه به نظر می آید که نمی دانید چگونه باید با آن برخورد کنید. تروریست های عرب تبار فیلم که به سفارت ایران حمله می کنند به دو صورت میکس شده فارسی و عربی با هم حرف می زنند ! همچنین گریمی روی صورت بازیگران نقش بسته که شبیه هر چیزی هست جز تبار عرب.

ایران هراسی در هالیوود
این گروگانگیری شش روزه در زمان خود به صورت زنده از بی بی سی پخش می‌شد

بدتر از همه اینکه دایما در فیلم مطرح می شود که این تروریست ها از منطقه ای به نام عربستان از جنوب ایران آمده اند. (منظور از منطقه عربستان در ایران در این فیلم خوزستان است!) باز هم سوالی که پیش می‌آید اینست که مگر بازیگران ایرانی‌الاصل فیلم از قدرت تکلم برخوردار نیستند که به کارگردان و دیگر عوامل فیلم خبر نمی‌دهند در ایران استان یا هر منطقه‌ای به نام عربستان نداریم؟

ایران هراسی در هالیوود

ساخت آمریکایی

آخرین فیلم آقای تام کروز داستان بسیار گسترده ای دارد و روایتگر خلبانی است که به تدریج تبدیل به یک مامور سیا می شود. این خلبان نقش حامل را برای این سرویس جاسوسی ایفا می کند و کم کم به کار خلاف هم می افتد و پول پارو می کند ولی بعد دستگیری مجبور می شود برای زندان نرفتن کارهای بیشتری برای سیا والبته کاخ سفید انجام دهد. کارهایی که در نیمه دوم فیلم صورت می گیرد مربوط به انقلاب نیکاراگوئه شده که اگر کمی تاریخ معاصر را مطالعه کرده باشید قطعا ربط آن را با ماجرای پرونده ایران گیت یا همان ایران کنترا می دانید. پرونده ای که تا به امروز هم بیشتر مسایل آن مسکوت باقی مانده و چیز زیادی از آن درز نشده و کسی اصل ماجرا را نمی داند. در این فیلم تا ثانیه های پایانی اشاره مستقیمی به ایران نمی شود و در همان سکانس پایانی به نقش ایران در رسوایی دولت آمریکا در جریانی به نام مک فارلین اشاره می کند.

ایران هراسی در هالیوود

تصادف

فیلم تصادف که از قضا برنده جایزه اسکار هم شده داستان های متعددی از کاراکترهای گوناگونی دارد که یکی از آنها را یک خانواده ایرانی ساکن لوس آنجلس تشکیل می دهد. خانواده ایرانی داخل فیلم تصادف دقیقا یک خانواده ایرانی مورد ظلم واقع شده در آمریکای معاصر هستند که به خاطر مسلمان بودنشان گاها با حملات تند و جملات شدید شهروندان این کشور روبرو می شوند.

ایران هراسی در هالیوود
در فیلم به این موضوع که شهروندان آمریکایی ایرانیان را با عرب ها یکی می دانند اشارات زیادی می‌شود

فیلم تصادف مستقیما کاری به ایران و ایرانیان ندارد و صرفا حضور شخصیت های ایرانی باعث جذاب شدن آن برای بینندگان هموطن می شود.

ایران هراسی در هالیوود

خانه ای از شن و مه

فیلم که بر اساس کتابی به همین نام نوشته شده (این کتاب ترجمه شده و در بازار داخل کشور هم یافت می شود) داستان یک نظامی بازنشسته ایرانی که به همراه خانواده اش به آمریکا فرار کرده و درگیر یک سری اتفاقات با یک زوج آمریکایی می شود. بن کینگزلی که رابطه خوبی با نقش آفرینی در شخصیت های ایرانی دارد در این فیلم بازی می کند.

ایران هراسی در هالیوود

شهره آغداشلو هم برای بازیگری زیبای خود در مقام بازیگر دوم زن آن سال کاندیدای اسکار شد که متاسفانه موفق به دریافت این جایزه نشد ولیکن برای همیشه نامش در داوران اسکار باقی ماند.

ایران هراسی در هالیوود

فیزیکدان

داستان ابوعلی سینا دانشمند ایرانی که البته بازهم با یک سری تحریف های تاریخی روایت می شود ولی به خاطر بازیگری خوب بن کینگزلی می توان آن ها را مورد چشم پوشی قرار داد. اصولا در دنیای سینما به شخصیت بزرگ ابوعلی سینا کم بها داده شده و این فیلم هم جزو معدود آثاری است که مستقیما به زندگی و کارهای موثر او در تاریخ علم پزشکی می پردازد.

ایران هراسی در هالیوود

نگهبان: افسانه عمر خیام

داستان شاعر و منجم و ریاضیدان ایرانی خیام را روایت می کند که به همراه با آواز و ساز ایرانی در طول فیلم باعث شده که حال و هوای ایرانی سنتی آن حفظ شود. در این فیلم با اینکه بازهم ایرانیان تا حد زیادی با عرب ها یکی شده اند (مسئله ای که انگار سالیان سال طول می کشد تا بتوانیم آن را به هالیوودی های بفهمانیم) ولی اشارات خوبی هم به سنت ها و فضاهای ایرانی دارد. حضور کوتاه خواننده لوس آنجلسی آندرانیک مددیان و همسرش (شینی ریگزبی)  در فیلم و ساخت موسیقی این اثر توسط خود آنها هم از نکات جالب توجه دیگر این اثر به شمار می‌رود.

ایران هراسی در هالیوود

شاهزاده پارسی شن های زمان

سری بازی های شاهزاده پارسی تا حد زیادی توانستند آبروی ایرانیان و تمدن آنها را در بازار سرگرمی‌های دیجتیال بخرند. خبر ساخته شدن فیلمی از روی این بازی خیلی خوب به نظر می رسید و البته تا قبل از اکران رسمی آن! چون بعد از اکران بود که همگان متوجه شدند که فرمول تکراری اقتباس بد از روی بازی های کامپیوتری تکرار شده و فیلم مذکور یک فاجعه تمام عیار است. فروش کم فیلم و نظر منفی منتقدان و تماشاگران به این اثر هم باعث شد که ساخت ادامه‌های سینمایی برای آن منتفی شود.

ایران هراسی در هالیوود

گفتنیست این فهرست لیست کاملی نیست و آثار متعدد زیادی از جمله Rosewater (داستان مازیار بهاری در ایران) و Alexander (داستان حکمرانی و لشکر کشی اسکندر) و Under the Shadow (فیلمی ترسناک که در زمان موشک اندازی سال‌های جنگ ایران و عراق در یک خانه رخ می‌دهد) و Syriana (که وقایه نیمه اول این فیلم سیاسی در تهران می‌گذرد) و Argo (داستان گروگانگیری سفارت آمریکا در ایران) و The Wrestler (داستان ظهور و افول یک کشتی کج کار آمریکایی که در یک صحنه با مبارزی ایرانی می‌جنگد) و… هم جا مانده‌اند و صرفا نگاهی به گلچین این آثار داشته‌ایم.

باشد تا روزی به جای ایران هراسی، نام ایران در آثار سینمایی دنیا به نیکی بدرخشد.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۸۳ نظر

ورود

  • ادریس مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    دوست،
    میگن‌ یه‌ سوزن‌ به‌ خودت‌ بزن‌ یه‌ جوالدوز به‌ دیگران(یا برعکسش،مهم‌‌ اینه‌ که‌ دردت‌ بگیره،درد هوشیاری). تقصیری‌ متوجه‌ اجنبی‌ و هالیوود نیست، حکومت‌ ما چقدر برای‌ تاریخ‌ و فرهنگ‌‌ باستانی این‌ سرزمین‌‌ در فراز چهل‌ و اندی‌ سال‌ مایه‌ گذاشته؟ هیچ، همون هیچ‌‌ زیبای‌ استاد تناولی(کلمه‌‌ای‌ که‌ ذهن‌ رو آشفته و پریشان‌ میکنه).اولین‌ اصل‌ حکومتداری‌ احترام و ارزش‌ گذاشتن‌ به‌تاریخ‌ و فرهنگ‌ و آیین‌ مردمانیست‌ که‌ بر آنهاحکم‌ میرانی. برای‌ این‌ حضرات‌ دیگر دیر شده‌ خیلی‌ هم‌ دیر شده، آینده برای‌ اینها چیزی‌ نخواهد داشت‌ جز افسوس(اینم از اون‌ کلمه‌هاست‌ که‌‌ ذهن‌ رو آشفته‌ و پریشان میکنه).

    • کیارش افضلی مرداد ۲۵, ۱۳۹۷

      تو دوره ی قجر زندگی نمیکنیم که تعریفتون از حکموت اینه
      تو قرن بیست و یکیم. اینکه ماها از دنیا عقبیم نباید باعث بشه طرز گفتار زندگی و سیاست تو قرن ۲۱ رو فراموش کنیم
      ایا تا بحال فکر کردین چه چیزی باعث این رفتارهای به قولی خصمانه ی غرب با ما شده؟
      هم پیاله های ما رو ببینی کشورایین که همشون دیکتاتورن رهبراشون با انتخابات عموم مردم انتخاب نشدن ثورت مملکتشون غارت میشه یه عده خودشونو همه کاره و نخبه و عقل کل کشوراشون میدونن. هم پیاله های ماها سوریه هستش که مردمش به علت گرونی و وضعیت سخت زندگی تظاهرات کرد.
      کره ی شمالیه که هیشکی نمیدونه اونجا چه خبره
      کوبایی که اداره کشورشون شده مورثی
      ونزوئلایی که قحطی اومده تو کشورش
      روسیه ایی که دیگه همه میدونن چه موجود خبیثیه
      چندتا کشور افریقاییم هستن که همشون دیکتاتوری ان

      مردم و ماها و مسئولین هروقت یاد گرفتن عقاید نه مردم داخل کشور بلکه بقیه کشورا مهم و قابل احترامه و نباید انقلاب و مذهبمونو به زور بهشون تحمیل کنیم اونوقت میگیم بله داریم کم کم پیشرفت میکنیم
      هر وقت فهمیدیم دینا متشکل از سیصد کشوره که همشونم عقاید خودشونو دارن و اصلا نمیشه این سیصد کشور هر کدوم عقیده خودشو به یکی دیگه غالب کنه و ما هم نباید اوباش جهانی باشیم اونوقت میگم داریم راه درست رو میریم
      ولی الان همه اینا مقصرش خودمونیم. خودمون میخواییم اوباش باشیم و جواب های هویه از قدیم گفتن. این سیصد کشورم برگ چغندر نیستن

      • دانیال اسفند ۱, ۱۳۹۹

        چرا برگ چغندرن

      • Ahmad دی ۱۷, ۱۴۰۰

        بدبخت بالاترین اصل حفظ اقتدار ملی هست تو چی میفهمی از تعریف قرن بیست یک هیچ وقت از خودت پرسیدی چرا هر جا که یه سرمایه ملی مثل نفت هست این زالو ها هم هستن نه چون همیشه لعاب قضیرو میبینی دلیل درست کردن این فیلم ها رو باید در قرن های دیگه دید که هدف اصلیشون بی هویت کردن ملت ما ست وقتی به تاروپود غرب یا شرق نگاه میکنی از پایه ویران هستن آیا دلیل خوشبختی و آرامش فقط مدرن بودن هست!!!

    • ناشناس دی ۲۹, ۱۴۰۰

      خیلی زدی تو جاده خاکی
      فک کردی اینا خودشون از تاریخ پرافتخار کهن ترین تمدن جهان خبر ندارن؟ چرا عزیزدلم اینا از عمد تحریف میکنن چون با ما دشمنن…
      اینا چون با ایران و نه فقط ایران روسیه و چین و سوریه و افغانستان دشمنن تا جایی ک میتونن تحریف میکنن و چه قدرتی بالاتر از رسانه عمومی برای پخش این مزخرفات؟؟؟

      • . تیر ۱۶, ۱۴۰۲

        اول تاریخ ساندیس رو نگاه کن بعد بخورش

  • AmiR_BBN مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    دلیلش اینه که خود مردم و دولت اهمیت نمیدن
    ایران مهد تمدن دنیاست و باید به این افتخار کنه(دولت) ولی چون اینا هیچ چیزی نمیگن اونا هم تصمیم میگیرن با این کار مارو بد نشون بدن

    • کیارش افضلی مرداد ۲۵, ۱۳۹۷

      متاسفانه افتخار رو با نژادپرستی اشتباه گرفتیم. عاقبتشم همین شده
      بعدم مهد تمدن ایرانه؟ شما تاریخ خوندید؟ هر منطقه ایی یه تمدن داشته و داره. ولی این اشتباه گرفتن ماها باعث شده به همه دنیا توهین کنیم اونم به این دلیل که ماهم مثل بقیه تمدن داریم.
      شعارهامون شده هنر نزد ماهست و بس
      مرکز تمدن دنیاییم و دنیا باید برده ی ما بشه. کسی به زور احترام نمیزاره. احترام رو باید به دست اورد. اینکه ما تمدن داریم و به زور میخواییم احترام دنیا رو به دست بیاریم اشتباهه و نتیجه برعکس میده

      برای شروع به شما توصیه میکنم گونه های انسانها رو اول از همه مطالعه کنین. تمدنهای مصر یونان اناتولیا رود زرد رود سند شمال خزر رو مطالعه کنین
      بعدش میبینین تمدن ما تنها یکی از تمدنهاس. این رفتاری که امثال شما داره نتیجه کاملا برعکس میده
      تقریبا کمتر کسی رو دیدم وقتی به یه خارجی برسه نگه که بله ما تمدن داریم ما بهتر از شما خارجیاییم. کسی که اندازه یه کودک خارجی سواد داشته باشه این رفتار براش شرم اوره

      • علی مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

        اگر فرانسه از بین برود زیبایی از بین می رود
        اگر انگلیس از بین برود سیاست ازبین می رود
        اگر آلمان از بین برود قدرت از بین می رود
        اگر عربستان از بین برود خیانت از بین می رود
        اگر ایران از بین برود تمدن از بین میرود

        چرچیل

      • ارمین اردیبهشت ۸, ۱۴۰۰

        بله دیگه بفرما بگو ما که ایرانی هستیم از خودمون هم دفاع نکنیم….. یا زیادی دنیای غرب را اروم و مصلح فرض کردی یا خودت را زدی به اون راه مشکل ما البته فقط اونا نیستن همین خودمونیم که نه بلدیم چطور به بقیه بفهومینم ما هیولا نیستیم(تروریست) نه اینکه بیش از حد پز بدیم بلد نیستیم دقیقا عین هالیوود عمل بکنیم که چقدر قشنگ کشور خودش را خوب نشون میده و مبری میکنه از هر رفتار غیر متمدنانه ای هموطن من ما وقتی این بازی نرم را باختیم که به پیشینه قبلیمون تکیه کردیم که اره ما فردوسی داشتیم ما نظام الملک داشتیم ما ابوعلی سینا داشتیم ما خیلی کسا را داشتیم ولی قرن ها پیش نه الان کاشکی به جای اینکه فقط بگیم میدونیم غرب داره چه بلایی سر وجه و چهره ما ایرانیا میاره یه خودی نشون بدیم……. با اغوش باز نه تنها فیلماشون را میبینیم بلکه هیچ واکنش خاصی هم نشون نمدیم چرا؟چون میگیم به ما چه یکی دیگه بره اوضاع را درست کنه تا کی این یکی دیگه پیدا بشه خدا میدونه……

    • آترین مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

      مهد تمدن اول مصر بوده و بعد هم رسیده به بابل و از اونجا رسیده به ما. ما تویه نوشتن اولین منشور حقوق بشر اولین بودیم که اونم ماله کوروش خدا بیامرز بود و چیزی از اون بزرگوار به ما نمیماسه. الان تویه قرن ۲۱ مهم نیست ۷۰۰۰ سال پیش کی چی بود و چه کرد. مهم نیست کی اول بود و کی آخر. الان مهم اینه که الان کی بهتره و کی بهتر به مردمش ارج میزاره و تمدن بهتری میسازه. وگرنه سر مثال شما بخوایم بریم مصر الان باید ابرقدرت جهان باشه و جهان رو تسخیر بکنه.
      الان تنها سودی که میتونه گذشتگانمون برامون داشته باشه بناهای باستانی هست باعث رونق گردشگری بشه (که البته با تشکر از حاکمان اجنبیمون که تنفر از تاریخ ما دارن دارن واقعا به تاریخ میپیوندن) و تاریخ گذشتگانمون که از اون درس بگیریم و راه درست رو ادامه بدیم و از اشتباهاتشون درس بگیریم(که البته هیچ درسی که نگرفتیم هیچ تاریخ رو دوباره تکرار کردیم و یه مشت خائن و دزد رو حاکمان کشورمون کردیم) این مملکت هیچ سود دیگه ای برامون نمیتونه داشته باشه و این همه در بوق و کرنا کردن گذشتمون فقط وقت تلفی هست. ( البته ساختن فیلم و پرداختن به این سبک هم به صنعت توریست کمک میکنه و هم باعث تاریخ شناسی مردم بی سواد خودمون میشه)

      • عرشیا آبان ۷, ۱۳۹۷

        درود متن نظرتون فوق العاده بود حقیقت هم همین است باید بگیم الان چی داریم و اینکه حاکمان ما مشتی غیر ایرانی و عرب تبارند و کلا با مقوله ایران و ایرانی و تاریخش مشکل دارن

      • محمد آذر ۲۵, ۱۳۹۷

        تمدن اول در جیرفت بوده شما مثل اینکه زیادی به مصر علاقه داری
        دیگه جایی نگی مصر

      • حبیب اردیبهشت ۲۱, ۱۴۰۰

        دوست عزیز تمدن فقط به معنای ساخت و ساز نیست بلکه مسببان و بوجود آورندگان تمدن هم جزیی از تمدن محسوب می شوند و دلیل اینکه ایران را مهد تمدن دنیا می دانند فرق بین حاکمان آن با سایر کشورهای قدیمی است . اهرام مصر با ضربات شلاق و دیوار چین هم با مدفون کردن اجساد بین دیوار ساخته شد و برای کارگران تخت جمشید قانون بیمه وجود داشت و حقوق ثابت . حالا فرق بین تمدنها رو فهمیدی .

  • محمد مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    خودمون واسه فرهنگ و تاریخمون چیکار کردیم که الان انتظار داریم “نام ایران در آثار سینمایی دنیا به نیکی بدرخشد.”؟؟؟
    یا فقط از دوران پهلوی و انقلاب و دفاع مقدس فیلم ساختیم یا اگر هم فیلم هایی از تاریخ دورتر کشور ساختیم حتی در سطح داخلی بی کیفیت محسوب میشدن چه برسه به جهانی
    کِی بودجه ای که برای ساخت فیلم هایی از اسطوره های اعراب صرف کردیم واسه پیشینه خودمون هم خرج کردیم؟
    اگر الان تو فیلم های هالیوودی ایرانی ها با عرب ها یکی میشن مقصر خودمونیم.

  • open mind مرداد ۲۲, ۱۳۹۷

    از فیلم Argo هم نام میبردی شاید کلکسیون تکمیل می شد

    • آرش پارساپور مرداد ۲۴, ۱۳۹۷

      سلام. توی خط آخر اسم چندتا فیلم که دیگه وقت نشد مفصلا توی مطلب بیاریم رو نوشتم که بین اونا آرگو هم هست. واقعا دلم نیومد آرگو رو بذارم توی لیست از بس که ناجور نشون داده ایران رو. (صحنه اعدام وسط چار راه ولیعصر و کودکانی که دارن زیر پای فرد اعدام شده گل کوچیک بازی میکنن!)

      • Ali مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

        اتفاقاً Argo عین واقعیت بود…

      • پویان مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

        آرش جان، من هنوز یادم نرفته روزی رو که داشتم‌ به مدرسه میرفتم و‌ دقیقا جلوی در مدرسمون داشتن یک نفر رو اعدام میکردند، دور و بر من پر از بچه های پیش دبستانی و دبستانی بود که از سرویس پیاده شده بودند و با این صحنه روز خودشون رو شروع کردند

      • آترین مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

        مگه غیر این بود؟! هنوز بعد از ۴۰ سال از اون واقعه شوم هنوز دارن مردم رو تویه خیابون اعدام میکنن و بچه ها هم نگاه میکنن.

  • سامان مرداد ۲۲, ۱۳۹۷

    اونا توی دشمنی خودشون با ملت ایران از چیزی کم نمیذارن. فقط برخی از ماها خوابیم!

    • کیارش مرداد ۲۵, ۱۳۹۷

      نمیدونم تا چه حد دسترسی به اخبار دارین ولی دشمنی رو خودمون شروع کردیم. اونا دشمنیشون با این رویه و رفتاریه که حکومتون در پیش گرفته. یه حساب سرانگشتی کنین حداقل سیصد تا کشور رو کره زمینه. هر کشور اگه مثل ما بخواد بقیه کشورا رو به دین خودش به انقلاب خودش در بیاره چی میشه؟ وضع دنیا چطوری میشه به نظرتون اگه یه کشوری بخواد کشورایی که باهاشون لجه رو از روزگار محو کنه؟
      این کشور خودمونه با دنیا سر لج و لج بازی رو پیش گرفته و میگه دنیا باید انقلاب ما رو قبول کنه. اونا با انقلاب ما مشکلی ندارن. حتی همون امریکا هیچ مشکلی نداره. اما اینکه کشورمون اومده میگه دنیا استکباریه و باید استکبار نابود بشه. حالا بیاد به یه عده نفهم بگو کدوم استکبار کدوم سلطه؟ اگه استکبار بده پس خودمون تو یمن و سوریه چه غلطی میکنیم؟ بیا به یه عده نفهم دموکراسی و دیکتاتوری رو نشون بده.
      این کشور خودمونه میگه انقلاب خواست خدا هست اگه شماها انقلاب و مذهب ما رو نپذیرید پس با خدا و ما سر جنگ دارید و دشمنید

      مشکل ماییم نه اونا
      حالا خوبه یه کشور مسیحی مثل یونان بیاد به ایران اعلام جنگ کنه که شما ایران مسلمونه و ما مسیحی پس ایران باید مسیحی بشه و اگه نشه یعنی با ما مخالفه و این یعنی دشمنی و باهاش میجنگیم؟

      خوبه هند بیاد به ایران اعلان جنگ کنه چون ایران هندو نیست و اونا فکر میکنن هندو بهترین دینه و اگه ایرانیا هندو نشن یعنی با خداهاشون دشمنی دارن و باید ایرانو نابود کنن؟

      خوبه به خاطر تاریخ گذشته بیان برا پس گرفتن جواهراتشون به ایران لشگر بکشن؟ خوبه هند بیاد برای کوه نور و دریای نور ایرانو نابود کنه؟
      یا گرجستان بره بمب اتم بسازه و همه جا اعلام کنه میخواد ایرانو نابود کنه؟ اونم چون اقا محمد خان قاجار رفت کشورشونو ویران کرد و هزاران زن گرجی رو اسیر کرد و کنز ایرانیا کرد؟

      به نظرت رفتار ایران چی میتونه باشه؟ جواب ایران به گرجستان چیه؟ جواب ایران به هند چیه؟

      جواب شما به هند و گرجستان و ارمنستان و یونان چیه؟

    • آترین مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

      خدا رو شکر تاریخ که اصلا نمیخونید. شما کاندید خیلی خوب برای شستشوی مغزی و یه بسیجی مخلص شدن هستید. عزیز من شما جای دوست و دشمن تویه مغزتون جا به جا شده. دشمن ۴۰ سال پیش ما رو فریب داد و با اعتقادات ساده مردم بازی کرد تا قدرت رو به دست بگیره

    • منم مرداد ۲۲, ۱۴۰۲

      ۵ سال گذشت و واقعن هم همینطوره اعدام اعدام اعدام و باز هم اعدام:)

  • ایرانیم مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

    وقتی خودمون با دستای خودمون تاریخ با شکوهمون رو نابود کردیم… وقتی هیچ اسمی از این تاریخ تو کتاب های درسی بچه های ما تدریس نمیشه..وقتی یه عده جدایی طلب میان تو استادیوم ها و ایران و ایرانی و تاریخ ایران و اسطورهای ایران ناسزا میگن و کسی هم حقشون رو نمیزاره کف دستشون … همه این ها یعنی از ماست که بر ماست دیگه از بیگانه ها چه انتظاری دارید!

    • حسن بهمن ۹, ۱۳۹۷

      چجور مملکتی داریم که از تاریخ باستانمون بیخبریم چرا جشن های ۲۰۰۰هزار ساله تو تقویم نیس چرا اکثریت مردم از مرگ کوروش بیخبرن مگه کوروش منشور حق وحقوق مردم رو ننوشته چرا ارامگاه کوروش رو اسکناسا چاپ نمیشه یعنی خارجیا بهتر تمدن مارو از خودمون میدونن؟؟

  • تورک عاقل مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

    اخه ایران تاریخ و تمدنش کجا بود که بخواید بهش افتخار کنید؟!! هرچی دارید از صدقه سر اسلام دارید . تمدن ایران از وقتی شروع شد که اسلام وارد ایران شد قبلش همش وحشی گری بود…میخوایید بدونید تمدن و فرهنگ و اصاالت چیه؟ تاریخ ما تورک ها رو بخونید

    • مجید مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

      جک سال
      کا به آذربایجان و مردمش که یه نژاد دیگن ندارم اما ترکا تاریخشون کجا بود بابا یه عده قبیله نشین بودین تو سیبری پشت سر مقولا را افتادین اومدین تو خاورمیانه هر جا خالی بودو اشغال کردین اخرم که اروپایا تیکه تیکتون کردن شدین فنچ

    • اریا مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

      شما که تخم مغولید

    • میلاد آذر ۲۹, ۱۳۹۷

      تاریخو اسلام وارد کرد؟ چی میگی دایی اون عربای خر که دخترارو شوم میدونستن میکشتن اونا اوردن؟بسه باو ی تورک نباید وطن فروش باشه

    • میلاد ha آذر ۲۹, ۱۳۹۷

      تورک انقد احمق اخه

  • Amir مرداد ۲۶, ۱۳۹۷

    آقای پارساپور عزیز،
    Physician به معنای پزشک میباشد نه فیزیکدان.

  • مهراد مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

    فیلم دیکتاتور رو جا انداختید، سریال پانیشر

  • مجید مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

    خوب از فیلم ساختن بدون مطالعه امریکایی ها که بگذریم میرسیم به مقاله نوشتن بدون توجه شما فیزیکدان اخهههه؟؟؟؟ ما به عنوان یک ایرانی نمیدونی ابوعلی سینا پزشک بود؟ PHYSICIAN معنیش میشه پزشک نه فیزیک دان

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      اونها انقدر رو فیلمها داستانش و …… فکر میکنند که نگو
      از خط داستانی شیطانی و نمادهای شیطانیش بگیر
      تا تخریب کشور های اسلامیش

  • یی آذر ۱۶, ۱۳۹۷

    چرا فیلمو اسپویل کردی

  • arash دی ۱۷, ۱۳۹۷

    فقط یه سوال ؟
    ایران تا به حال چندتا امریکایی رو کشته ؟
    امریکا چندتا ایرانی رو کشته ؟ فقط تو یه قضییه هواپیما ۳۰۰ تا
    حتما ژاپنی ها هم مسلمون بودن که بمب اتم زد بهشون
    ویتنام بدبخت چی؟
    عراق افغانستان کوبا
    جالبه امریکا در طول حکومتش تا الان حدود ۲۰۰ تا جنگ داشته بعد ما میخواییم انقلابمونو اجبار کنیم؟

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      افرین خیلی سوالات جالب بود

  • اریان اسفند ۱۴, ۱۳۹۷

    دلیل این که ایرانیارو عرب نشون میدن تو فیما ، تقصیر مردم ایرانه و دولتش ، نه اون امریکاییها ک ، وقتی میای اسم بچتو عربی میزاری ، تو ایران عربی تدریس میشه در مدارس ، پرچم ایران که یک کشور فارسی زبان هست روش الله عربی نوشتن با الله و اکبر ، خب معلومه دنیا ایرانیارو عرب میدونه دیک

    • محمدرضا مرداد ۲۷, ۱۳۹۹

      مگر عرب بودن ننگه؟
      ننگ اینه که نژاد پرست باشی
      وگرنه تخم همه از یک نفر بوده
      عرب عجم کردن آدما تا وقتی حماقتشون باقی باشه، ادامه داره …

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      اریان جان اگه مردم اسم بچه هاشون رو عربی میزارن و روی پرچمش کلمه الله هست مال اینه که دین رسمی کشور ایران اسلامه
      ولی اگه اونها مارو با عرب ها اشتباه میگیران مال اینه که تعداد کشور های عرب زبان زیاده ویکشوره فارسی زبان کلا یکی دوتا داریم
      واینکه کشور ایران در زمینه سینما و رسانه خیلی فعال نیست وفیلم های ایرانی رو فقط خود ایرانی ها میبنن و برای دیگر زبان ها دوبله نمیشود چون ایران از لحاظ سینما چندان غنی نیست

  • ghasem شهریور ۱۵, ۱۳۹۸

    احتمالن به هرایرانی بعدازتولدواکسن خودبزرگ بینی میزنن که همیشه احساس کنه که از تمام مردم جهان بالاتر و برتره بعد اینقدر فرهنگ غنی رو براش تکرار کردن که راستی راستی باورش شده که دارای فرهنگ غنیه غافل از اینکه به صفت فرهنگ یه نقطه اضافه کردن و تحویلش دادن تا همیشه به خاطر این حس بزرگ بینی هرگز به فکر تغییر در رفتارش نباشه آخه این چه دیدگاهیه که بعضی از افراد اسیرش شدن بابا تو تمام فیلمها به کشورهای دیگه ممکنه اشاره بشه یکیش هم ایرانه حالا مثبت یا منفی ولی هرچی باشه گذراست و برای غیرایرانیان اصلن اهمیتی نداره که برخی اینگونه براش یقه پاره میکنن البته معمولن این افراد گویا برای دیدن حتا یه اشاره کوچیک به نام ایران در فیلمهای هالیوودی چشمای تیزبینی دارن ولی لگدمال شدن فرهنگ وتمدن وهویت ایران و ایرانی رو بیخ گوش خودشون نمی بینن ….بهرحال ازقدیم گفتن احترام امام زاده به متولیشه اگه داخل هر کشوری حاکمیت به مردمش احترام بذاره مطمئن باشید بیرون از کشور کسی جرات بی احترامی به اون ملت یا کشور و نخواهد داشت

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      ایران واقعا دارای فرهنگ غنی هست ولی اینکه اینها به ایران انقدر گیر دادن به خاطر دین ومذهبیه که داره و بخاطر همین هست که انقدر درباره ایران فیلم میسازن برای غیر ایرانی ممکنه فرقی نکنه اما اگه فیلم هایی رو که نظرات مردم جهان رو درباره ی ایران میپرسه دیده باشی همشون ایران رو توی جنگ میدونن اگه منظورت از حاکم مسولان مملکته من این حرفت رو قبول دارم ولی اگه منظورت با مقام رهبریه دیگه بیشتر از این میخوای برای مردمش چیکار کنه

  • Yashar آبان ۵, ۱۳۹۸

    ب نظر من خوبه در مورد ایران صحبت بشه این ینی از ایران میترسن و فقط جرات دارن توی فیلماشون با ایران درگیری نظامی داشته باشن

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      ایول دمت گرم عین حقیقتو گفتی

  • مهدی بهمن ۲۵, ۱۳۹۸

    با سلام عرض ادب خدمت شما
    دوستان وضعیت نابوده و این وسط تاریخ هم در صفحه روزگار داره کمرنگ میشه و دیگر زیاد مهم نیست !
    ما باید از افراد والا الگو بگیریم ، افرادی که میدونستند چطور در این دنیا پست زندگی کنن و با فرمان مستقیم جلو بروند
    از افرادی الگو بگیریم مثل کوروش بزرگ ، حضرت محمد (ص) ، خشایار شاه و بسیاری دیگر
    نژاد پرستانه من حرف نمیزنم ، هرکسی میتونه هر الگویی دلش میخواد داشته باشه ، ولی اگر تاریخ رو خونده باشین کوروش کبیر جوری با اخلاق درست و بجا مردم و جهان رو رام کرده بود که بعد چندیدن هزار سال هنوز که هنوزه وقتی اسم کوروش بزرگ میاد خیلی ها مو به تنشون سیخ میشه!
    پس فکر کنم بهترین الگو که ایرانی هم هست جهانم از روی قانون اون میچرخه (منشور کوروش) کوروش باشه
    البته حضرت محمد (ص) هم الگوی بسیار خوبی هستند
    با تشکر

    • امیر حسین تیر ۹, ۱۳۹۹

      افرادی مثل کورش کبیر الگو نیستن به نظر شما چرا دین رو زرتشت رو برای سرزمین های فتح شده اجبار نمی کردن چون باعث شورش می شد این رفتار یک استعمار گره اگر حاکمی واقعا به فکر مردم باشه اون ها رو از بت پرستی به دین الهی راهنمایی میکنه

      • fk شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

        من مسیحی
        من زرتشتی
        یا پیرو هر دین دیگه ای
        به نظر من دینی که شما دنبال میکنی کذبه، پوچه، تو خالیه و ….
        و من میخوام شما رو وادار کنم که به دین من ملحق بشی
        قطعا گارد میگیری چون به نظرت دین خودت بهترین دین دنیاست.
        کوروش هم احترام میذاشت به عقیده های دیگه .
        حالا یه لحظه فکر کن کل مردم دنیا مثل شما فکر کنن که باید مردمانی از دین های دیگه که همگی پوچ هستند، پیرو دین ما بشن، چون دین ما کاملترین دین است،
        ایا سنگ رو سنگ بند میشد؟؟؟
        لطفا حرف های بی اساس رو تکرار نکنین 🙂
        لطفا طوطی دیگران نشین 🙂

        • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

          آخه دین ما کامل ترین دینه ما کسی رو اجبار نکردیم که حتما مسلمان باشن ما دینمون رو به اونا معرفی میکنیم هرکی خواست مسلمان میشه هرکی هم که قبول نکرد نکرد

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      باید میگفتی از حضرت محمد الگو بگیرید
      کوروش هم میتونه الگوی خوبی باشه

  • محمدحسن اسفند ۲۳, ۱۳۹۸

    سلام
    کتاب مردی به نام اوه نوشته فردریک بکمن بسیار زیباست که فیلمش هم ساخته شده و خیلی خوب از ایرانی ها تصور ایجاد کرده از مهربانی هایشان و جالبه بدونید اگه اشتباه نکنم آقای بکمن خانونش ایرانیه و نیویورک تایمز گفته بود اگه کسی این کتابو نخونه بهتر هیچ کتاب دیگه ای نخونه

  • دریا تیر ۲, ۱۳۹۹

    فیلمای خوبی اند ببینید لذت ببرید من سیصد رو دیدم عالی بود بعدم اکه بخاین کشور خوبی باشی.ادمای خوبی باشین از تاریخ درس بکیرید الان ادم خوبی باشید به ملت های دیکر احترام بکذارید خود بزرک بینی رو کنار بکذارید نژادپرست نباشید

  • pricly flower تیر ۲, ۱۳۹۹

    بنظر من خوبه این فیلم ها ساخته بشه تا برخی نژادپرستها مفهوم تحقیر دیکر ملت ها را درک کند

  • محمدرضا مرداد ۲۷, ۱۳۹۹

    تا زمانی که دیدگاه نژادپرستانه مان را درباره اعراب و افغانستانی ها عوض نکنیم، نمی توانیم انتقادی به تحقیر ایرانیان در غرب داشته باشیم
    از هردست بدی از همون دست میگیری
    ایرانی بد داریم ایرانی خوب داریم
    عرب بد داریم عرب خوب داریم

    اندکی تفکر

  • هیچکس شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

    تو خودت اگر تاریخ خودتو میدونستی یه لحظه هم که شده شک میکردی که مگه ابوعلی سینا پزشک نبود؟؟؟ پس چرا اینجاگفته فیزیکدان :/
    اخه زبانتم که گنده :/

  • fk شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

    زمانی که توی ایران خودمون که مهد تمدنه، روحانیون اجازه ندادن تو شهر مذهبی قم فروشگاهی به اسم کوروش باشه و به همین دلیل اسم فروشگاه رو تو قم به افق تغییر دادن و توی شهر های دیگه به افق کوروش، نمیشه اعتراض کرد که چرا تمدن ایرانو اونجوری نشون دادن.
    زمانی که توی ایران خودمون که مخالف نژادپرستی هست، زنی ایرانی ای که با مردی خارجی ازدواج کرده باشه نتونه برای بچه هاش شناسنامه بگیره و نتونه بچه هاش رو مدرسه ببره و … نمیشه اعتراض کرد برای نژاد پرستی.
    زمانی که توی ایران خودمون که همه پارسی زبان هستند و پارسی صحبت میکنند، عربی دعا میکنند و در کتاب قانون اساسی و نامه های اداری و …. از کلمات عربی استفاده می کنند و به نوعی عربی صحبت می کنیم با یه مقداری کلمات فارسی، زمانی که جایگزین کلمات انگلیسی در زبانمون رو کلملات عربی میگیرند و حتی واژه (فارسی) هم با زبان عربی مخلوط شده(پارسی به خاطر وجود حرف /پ/ که در زبان عرب نبود و عرب ها نمیتونستند درست تلفظش کنند به فارسی تغییر یافت) نمیشه اعتراض کرد که چرا درست فارسی صحبت نمی کردند.
    زمانی که توی ایران خودمون که فرهنگ غنی ایرانی توش موج میزنه، دولتمردان و سران کشور( که در دید راس بقیه کشور ها هستند) لباس عرب هارو میپوشند و فرهنگ عرب ها را دارند، و حتی خود مردم هم فرهنگ عرب ها را دارند و ظاهر عرب ها را با خودشون حمل میکنند نمیشه اعتراض کرد که چرا ایرانی هارو مثل عرب ها به تصویر کشیدن.
    حالا من یه سوال از شما میپرسم :
    توی ایران خودمون که به همه ی نژاد ها احترام میزاره و شان هیچکسی رو پایین نمیاره تا حالا چند تا فیلم و سریال ساخته شده در مورد دیگر کشورها که همش دروغ بوده؟؟؟ چقدر اخبار کذب و دروغ پخش شده؟؟؟
    .
    به نظر من حال بهمزن ترین چیز میتونه این باشه که یه حرفی بزنیم درمورد دیگران و اونو مورد انتقاد قرار بدیم بدون اینکه کمتر توجهی به خودمونو اشتباهاتمون داشته باشیم 🙂
    یعنی دیگ به دیگ میگخپه روت سیاهه 🙂
    یه بهتره بگیم سیر به پیاز میگه بو میدی :/

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      اول ازهمه ثابت کن تو قم به جای افق کوروش نوشتن افق بعد به من بگو کدوم آخوندی اینکارو کرده یا به اسم افق کوروش اعتراض زده دقیقا این یک ی از فتنه های دشمنه که داخل ایران نفوذ کرده
      تو ایران خودمون پر از زبان انگلیسیه ببین یه نفر اعتراض میکنه پوششمون هم که اکثرا غربیه مانتو ها تیشرت ها ولباسهامونم که از خارج میاد اینم یکی دیگه از فتنه های دشمنه درمورد شناسنامه اطلاعی ندارم وگرنه پاسختون رو میدادم
      تو که از زبان فارسی انقدر دفاع میکنی بمن بگو ایهام یا سجع یا واج آرایی چیه
      تو که در باره نژاد پرستی حرف میزنی برو تو اینترنت بزن ببین چه بلاهایی سر سیاه پوستا و آسیایی تبار ها میارن

  • Z,T شهریور ۲۹, ۱۳۹۹

    باشد تا کاری بکنیم که روزی به جای ایران هراسی، نام ایران در آثار سینمایی دنیا به نیکی بدرخشد.

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      از اینجایی رسانه دست خارجی هاست هرگز چنین روزی رو نمیبینیم

  • امیر آذر ۱۷, ۱۳۹۹

    خیلی جالبه همه بعد دیدن این مقاله فیلسوف شدن |:
    حالا اگه این مقاله درباره نحوه پختن کیک بادمجون بود همه میومدین میگفتن عالی و ایولو مرحبا و …. آخه باباجون تحریف فقط تو فیلم نیست که توی همه مسائل هست مهمه که تو از فرهنگ خودت تو هر موضعی دفاع کنی

  • محیا دی ۱, ۱۳۹۹

    آه و افسوس که کسی قدر ایرانو نمیدونه
    و چقدر سیاست کثیفه
    متاسفم برای احمق هایی که طرفدار خارجی های بی شرف و بی غیرت هستند

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      احسنت

    • مهران تیر ۲۱, ۱۴۰۰

      بله واقعا توله‌هاشونو میفرستند اونجا بعد به ما میگند اونجا بده

  • اریارمنه بهمن ۱, ۱۳۹۹

    دو دلیل داره که تاریخ و فرهنگ و هویت ایرانی به صورت واقعی بیان نمیشه و دشمنی ها روز به روز بیشتر میشه. یک در دیدگاه های غربی و خارج از ایران دشمنان خونی مثل صهیونیسم یهودی و صعودی وجود داره که یکی از اهدافشون ضایع کردن هویت ایرانی هست نه فقط به خاطر جمهوری اسلامی بلکه هم به خاطر خود تاریخ ایرانیان و هم جمهوری اسلامی در ایران و دوم اینکه از طرف داخل ایران که عمدتا مربوط به اسلام گرایی تندرو و جمهوری اسلامی است کم کاری یا اصلا هیچ کاری بسیاری در مورد نمایش هویت ایرانی و تاریخش شده. در غرب همین بلا رو سر آلمان ها در زمان جنگ جهانی دوم هم آوردن که هنوز دارن علیه شون فیلم و بازی می سازند.

  • کیفر ساترلند بهمن ۲۰, ۱۳۹۹

    مشهورترین فیلمی که بیشترین ساعاتش را به ایران اختصاص می دهد و حتی معتبرترین جایزه سینمایی یعنی اسکار هم به دست آورد و آن هم به دست میشل اوباما بانوی اول وقت آمریکا به آن فیلم و کارگردانش تقدیم شد فیلم آرگو است که حتی تو این لیست یه اشاره ی کوتاه هم به آن نشده.

  • طاهر بهمن ۲۸, ۱۳۹۹

    داداش عالی بود. اما این اشتباه رو درست کن : خشایارشا نه ، خشایارشاه

    امریکایی ها و تقریبا کل دنیا با ما در افتادن بخاطر این حکومت مسخرمون ، فقط خایه مالی خدارو بلدن. میدونید که چی میگم؟!!!!

    • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

      ادم باش چه میگی بای خودت

  • علی اسفند ۲۳, ۱۳۹۹

    خوب بود فقط شما که می دونی این لیست کامل نیست و حتی نام فیلم هارو هم می دونید خوب فیلم هارو هم اضافه کنید

  • محمد فروردین ۱۵, ۱۴۰۰

    چرا میخواید الکی ادای فیلسوف هارو در بیارید
    اینها در اصل میخواهند ایران فعلی یعنی جمهوری اسلامی ایران رو مورد حمله قرار بدهند
    شما فکر میکنید که اینها چرا این کارها رو انجام میدن اینها با کشور ما هیچ مشکلی ندارن و در اصل با دین ما مشکل دارند
    اینها توانایی حمله به ایران رو ندارند و میخواهند با جنگ رسانه یا همون جنگ نرم با ما برخورد کنند
    وگر نه به ماهم مثل کشور یمن سوریه افغانستان عراق و فلسطین حمله می کردند فکر خودتون رو به کار بندازید چرا بیشتر کشور های مسلمان در جنگند
    من چند تا از نظرات رو خوندم و دیدم بیشتر درباره کوروش است
    شما فکر میکنید این جنگ بین جمهوری اسلامی و ایران قدیم رو کی راه انداخته معلومه همین خارجیا (بخاطر این اسم نیاوردم یا در بیشتر متنم از کلمه اینها استفاده کردم چون اینها فقط یک نفر یا یک کشور نیستند )
    اصلا کسی در مورد کوروش چیزی مبدونه یا فقط اسمش رو شنیدید کوروش به جز یه پادشاه کی بوده یکم با خودتون فکر کنید همین کوروش رو خارجیا تو فکر شما بزرگ کردن اصلا شما میدونید زردتشت ها با جنازه ها چیکار میکردند
    بعضیاتون میگید چرا تو کتابای درسیمون درباره تاریخ وتمدن چیزی نگفتن همین کتاب مطالعات و کتاب تاریخ پدرمون رو دراوردن
    شاید شما با خودتون بپرسید که چرا اینها فقط به دین اسلام گیر دادن چرا به یهودیت و مسحیت و بودایی و هندو و بقیه ادیان گیر نمیدن چون اونا م دین مسیحیت و دین یهودیت رو تحریف کردن وبه نفع خودشون تغییر دادن اصلا میدونستید ما کتابی به اسم انجیل شیطان داریم بقیه دین ها هم که یه مشت گاو و گوسفند و آتش و خورشید وسنگ و….. میپرستن
    اینها این فیلم هایی که میسازند روی ضمیر ناخوداگاه انسان تاثیر میذارند برید تو اینترنت بزنید نظر مردم دنیا نسبت به مردم ایران اکثرا اونایی که ازشون میپرسند میگن تو ایران الان جنگه حتی اونایی که هیچی نمیدونن وقتی ازشون میپرسه که اولین چیزی که به زهنت میرسه با شنیدن اسم ایران چیه بازم میگن جنگ
    چون اونا اسلام رو با داعش به مردم جهان میشناسونن
    اونا خودشونم میدونن اسلام دین خداست وخودشونم میدونن خدا وجود داره اونا میدونن شیطان هم وجود داره ولی اونا رفتن سره ی شیطان برید تحقیق کنی همه ی رییس جمهور های امریکا شیطان پرستند (حتی اونا با شیطان هم ملاقات میکنند حتی یدونه فیلم هم به طور یواشکی ازشون گرفته بودند ولی چون اونها دنیای رسانه رو کنترل میکنندبه سختی میتونید اون فیلم رو پیدا کنید ) اگر شما با علامت های شیطان پرستی آشنا باشید به راحتی میتونید متوجه این موضوع بشید
    شما فقط کافیه یکم فکر کنید اصلا چرا آمریکا باید ایران رو تحریم کنه چون مردم ایران رو دوست داره و میدونه که ایران داره توسط یک دولت ظالم که مردم خودش رو داره شکنجه میکنه اداره میشه بخاطر همین میخواد مارو تحریم کنه که حکومت ایران سختی بکشه که وقتی بزرگ شد یه مرد بار بیاد
    معلومه که نه اونا با دین ما مشکل دارن شما فکر میکنید این گرونی ها برای چیه نصفش مال انتخاب اشتباه مردمه
    ایران سه قوه راره قوه مجریه قوه مقننه و قوه قضاییه که قوه ی قضاییه هیچ ربطی به گرانی ها نداره قوه مجریه می مونه و قوه مقننه
    قوه مقننه که همون مجلس هست رو مردم انتخاب میکنن
    قوه مجریه که همون دولت هست ولی اینجا مردم رییس جمهور رو انتخاب میکنند و رییس جمهور هم اعضای هییت دولت رو
    پس تا اینجا هرچی گرانی از طرف مسولان بود تقصییر مردمه می مونه نصف دیگه گرانی ها که تقصیر تحریم هاست و تحریم ها تا زمانی برداشته نمیشود که مردم دینشون رو تغییر ندن ولی باز برخی از مسولین میخواهند با آمریکا که دشمن اصلی ایران و دین اسلام هست با توافقاتی مثل برجام باآمریکا مذاکره کنند
    اینها اگر اینگونه فیلم ها را میسازند میخواهند ذهن مردم جهان را نسبت به مردم ایران بدبین کنند ولی مردم کشور ایران در خواب غفلت فرو رفته اند و برخی از مردم خود با کشور ایران و با دین مبین اسلام مخالفت میکنند که البته این مردم خود تقصیری ندارند و ذهنشان توسط رسانه ها از جمله فضای مجازی و ماهواره شستشو داده شده است
    در بعضی از نظرات گفته شده بود که کشور ایران دین اسلام را بر مردم تحمیل میکند در صورتی که اصلا چنین نیست و در همسایگی ما هم اهل حق هست هم مسیحی همچنین در مرکز شهر کرمانشاه که شهر خودم هست کلیسا وجود دارد حتی ادیان دیگری چون یهودیت هم در ایران وجود دارد و حتی کافر و شیطان پرست نیز در استان ما ( کرمانشاه ) به صورت فراوان وجود دارد و به راحتی دارند در کرمانشاه زندگی میکنند پس من منظور شما از اجبار دین نمیفهمم
    دشمنی آمریکا و انگلیس و اسراییل با ما در اصل به خاطر ظهور امام زمان حضرت مهدی (عج) است
    چون مسلمانان دارند جهان را برای ظهور امام زمان آماده میکنن
    و اونها که در اصل شیطان پرست هستن دارن جهان را برای ظهور دجال آماده میکنند
    اگر کسی درباره دو خط بالا براش سوالی پیش اومد میتونه توی فضای مجازی درباره ی ایومیناتی تحقیق کنه

    • محمد فروردین ۲۳, ۱۴۰۰

      برادر عزیز شما هم مثل اینکه اطلاعاتتون رو از چند تا کلیپ بدست آوردین ما دین اسلام رو داریم که در اون میگه از حق مظلوم دفاع کن که مردم ما برای همین از کشور های مظلوم دفاع میکنن اگه دقت کردین گفتم مردم اما فعلا با دولت که در اون کشورها چکار میکنه کار ندارم چون اطلاعات دقیقی ندارم برخلاف بعضی از دوستان که از رو چند تا کلیپ نظر میدن همونطور که گفتم با توجه به تحقیقات من دین اسلام در مقابل ادیان دیگ کاملتره و میتونید به خودتون افتخار کنید اما اگ دقت کنید میگم میتونید یعنی آزادید به هر چیزی که میخواهید بگید ما خوب جایی به دنیا اومدیم فقط از شانس گندمون بد موقعی اومدیم اینجا خخخ
      دین ما کامله اما ما نمیتونیم با جنگ تحمیلش کنیم بر دیگران اگ دقت کنید در حمله اعراب به همین ایران خودمون امامان و پیامبران به هیچ وجه این نوع حمله و تحمیل دین رو قبول نداشتند ولی صد حیف و افسوس که در طول تاریخ، تمدن بزرگ ایران و ایرانی، با دین کامل اسلام نتونستند همدیگه رو تکمیل و تقویت کنند و ایران اسلامی قوی داشته باشیم
      یکی از نتیجه هامیتونه این باشه که الان فیلم های قوی ایران مختار و یوسف پیامبر هست که البته این دوست داشتن تاریخ اعراب میتونه ریشه در اختلاف امام علی (ع) با حاکمیت اون زمان داشته باشه که باعث حمله برخلاف نظر اهل بیت به ایران بشه و تاریخ اعراب بر ایران تحمیل بشه که اینجا جای توضیح نیست یه مقدار طولانی میشه خاستم بگم مردم عزیزم مشکل ما نه دین ماست نه تمدن ما نه حاکمیت ما و نه خیلی چیز های دیگه مشکل تا حدی از خود ماست که به جای تلاش و پشتکار فقط حرف میزنیم و دنبال مقصر هستیم لطفا لطفا و لطفا برای موفقیت خودتون و کشورتون مقداری تلاش کنید تا فرزندان ما در دنیایی به شدت راحت و با افتخار به ایرانی بودن زندگی کنند

  • N خرداد ۱۰, ۱۴۰۰

    سلام و خسته نباشید.
    نمی دونم چرا نباید بگیم ایران تمدن داره و مهد تمدن در صورتی که حقیقت اینه. ایران قدیمی ترین کشوره. پیامبر هم گفتند که اگر علم تا ستاره ثریا هم باشد مردمی از سرزمین پارس به آن می رسند. این نشان از بزرگی ماست. دوست داریم از خودمون تعریف کنیم. مشکلش چیست؟
    به نظر من فرهنگ ما بهترین و کامل ترین که کشورهای دیگه دارند به اسم خودشون ثبت می کنند. تو فیلم هاشون حرف از نجات دنیا می زنند بعد تو واقعیت خودشون همه جا رو نابود می کنند.
    من از هالیوود انتظار ندارم که از ما تعریف کنه. هالیوود برای آمریکاست. کشوری که همیشه با ما دشمنی داشته. قرار نیست دشمن بیاد از ما تعریف کنه. این انتظار بی جاست. آمریکا کشوری که تمدن نداره و واقعا نداره بعد از تمدن حرف می زنند. آمریکایی ها، اروپایی هایی هستند که به این سرزمین هجوم آوردند و سرخپوستانی از بین بردند و طوری حرف می زنند که انگار سرزمین خودشون. این یعنی نژاد پرستی. اینکه سیاه پوست ها رو می کشند یعنی نژاد پرستی. ما ایرانی ها چه گناهی کردیم که میگید نژاد پرستیم؟ ما به کشورهای مظلوم کمک می کنیم! به فلسطین، یمن، عراق که زمانی با اون در جنگ بویدم. نکنه اینها نژاد پرستی؟
    اگه تمدن یا فرهنگ داشتند نمی اومدند آثار باستانی ما تا ستون و دیوار بدزدن ببرند. ( خودم تصاویر موزه ها رو دیدم تا دیوار و ستون و مجسمه تخت جمشید برداشتند بردند)
    ما میگیم کشورمون متمدن و تاریخی اما نمیگیم که بقیه کشورها هیچی نیستند. اگه کسی هم این گفته دلیل نمیشه بگید تمام ایرانی ها. چه کسی فرهنگش قالب کرده؟ چرا انقدر ایرانی ها رو تخریب می کنید که نژاد پرستن و..؟ مگه شما ایرانی نیستید؟
    شما اگه یک لحظه به حرفتون فکر می کردید اینها رو نمی گفتید. تا اتفاقی می افته مقصر انقلاب است، اسلام است، این چهل سال است… انقلاب مردم هدایت می کنند و به جلو میبرند. انقلاب که جدا از مردم نیست.
    برخی سراغ پزشکی و پیشرفت اون رفتند، برخی نظامی تا کشور امنیت لازم برای پیشرفت در بقیه کارها را داشته باشه، برخی هسته ای و…
    بعضی ها هم می نشینند مقل شما و میگن پس تاریخ و فرهنگ چی؟ خب معلومه کاری از پیش نمیره.
    کلی پاسخ دارم ولی اینجا جا نمیشه.

  • رادمان تیر ۱۰, ۱۴۰۰

    درود بر شما ببخشید ولی بجای این عراجیف و دژمن هراسی اصول اخلاقی و انسانی را اجرا کنیم هرچی بودیم گذشته با فرهنگ جدید وساخت فیلم های با کیفیت وسطح بالا خودمان را به جامعه جهانی معرفی کنیم

  • AliReza_S7 شهریور ۶, ۱۴۰۰

    دورغگویی به این پستی ندیدم…بهتره جای اراجیف گویی به سواری دادن خودت فکر کنی…تمام این داستانها تقصیر ما ها هست…همش تقصیر تک تک ماست نه هیچ کس دیگه و حقمون هست چون خودمون انتخاب کردیم که اینطوری زندگی کنیم و تحقیر بشیم و همه به ما تو سری بزنن،ازمون دزدی بشه و بکشنمون…همش حقمون هست همین و بس

  • راک خرداد ۲۰, ۱۴۰۱

    پسچی که بد ما را میگویند با وجود نجس های حاکم و سینمای دوهزاری پاپتی کشور ما بایدم همین باشد

  • امیر آذر ۳۰, ۱۴۰۱

    خوشبختانه کشورهای دیگر و هالیوود روز به روز شناخت بیشتر و بهتری از ایران و مردم آن پیدا می‌کنند. همچنین برخلاف گذشته، حساب حکومت از مردم جدا انگاشته می‌شود و بدنامی‌هایی که به واسطه حکومت دامان نام ایران را گرفته است کمتر و کمتر مردم و تاریخ ایران را به طور کلی هدف گرفته و اطلاعات مخاطب غربی درباره ایران واقعی و تاریخ پرافتخار آن بیشتر و بیشتر به واقعیت نزدیک شده و کمتر تحت شعاع عملکرد حکومت و چهره‌ای که حکومت ایجاد کرده قرار می‌گیرد، هرچند هنوز در سینمای هالیوود به اندازه قابل قبولی شاهد آن نیستیم ولی مطمئناً این هم تغییر خواهد کرد

  • مجتبی اردیبهشت ۴, ۱۴۰۲

    آقایان نظرات همه برام محترمه ولی یه نکته رو فراموش کردین واین نکته اینه باهر نژادی باهر عقیده ای اگه مایلید ایران رو بسازید باید اول از بند کسایی که باعث این عقب ماندگی در نظام جهانی شدیم بگیریم برای همتون متاسفم…….

  • ع تیر ۶, ۱۴۰۲

    چرا فیلم قندهار نیست بدتر از تمام این فیلم ها

  • سیبس دی ۱۹, ۱۴۰۲

    کسی که این مطالب رو نوشته صدرصد یکی از طرفدارای جمهوری اسلامیه.اگه این انقلاب …شکل نگرفته بود و شاه هنوز بود
    اینا جرعت نمیکردن این فیلما رو بسازن
    بعدم تو تاریخ ایران فقط ۳ یا ۴ تا شاه خوب بودن مثل کوروش و نادرشاه و رضاشاه پهلوی و پسرش.باقی شون رو ول کن.
    چون واقعا بعضی هاشون ظالم بودن.

    • همین فروردین ۴, ۱۴۰۳

      کوروش که پادشاه عادلی بود هیچ نادر شاه هم واقعا خوب بود اما ای کاش یکم بیشتر از زندگی رضا شاه و پسرش میخوندی جز خوشگذرانی و ایران فروشی چه گلی به سر این خاک زدن