گزارشی از فروش ‍۱۸ میلیارد تومانی چهارمین حراجی ملی

پرتره امین السطان، ۱۳ میلیارد ریال چکش خورد

گزارشی از فروش ‍۱۸ میلیارد تومانی چهارمین حراجی ملی

حراج ملی که برای معرفی و فروش آثار هنرمندان جوان و پیشکوست در زمینه های مختلف نقاشی، خطاطی و مجسمه سازی برگزار می شود، امسال به ایستگاه چهارم رسید و مرکز همایش های بین المللی رایزن تهران، میزبان هنرمندان، شخصیت های فرهنگی و هنری، سرمایه گذاران و به خصوص هنرمندان جوان و کلکسیونر داران تهرانی بود. در حراج ملی امسال مثل حراج تهران که چند وقت پیش برگزار شد، فروش میلیاردی ثبت شد که نشان دهنده اهمیت سرمایه گذاری بلند مدت روی آثار هنری به خصوصی نقاشی و نقاشیخط است.

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی عصر دوشنبه اول مردادماه ۱۳۹۷ با حضور جمعی از هنرمندان، اساتید دانشگاه، پژوهشگران و فعالان عرصه هنر ایرانی و با نشستی که به منظور تبیین نقش تجارت آثار هنری در اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در هنر برگزار شد، در مرکز همایش‌ های بین‌ المللی رایزن آغاز به کار کرد و خانم «محمودوند» مدیریت آن را بر عهده داشت.

اینستانوشته ۱۳۰ هزار لایکی پژمان بازغی درباره حراجی تهران
دومین حراجی ملی در سال ۱۳۹۴ با مدیریت آتیلا پسیانی برگزار شد

نمایشگاه چهارمین دوره از حراج ملی با ١۵٧ اثر در رشته‌های هنری مختلف از جمله حجم، نقاشی، مینیاتور، خوشنویسی، تذهیب، نقاشیخط و صنایع‌دستی از ساعت ١٠ صبح دوشنبه اول مرداد تا روز جمعه ۵ مرداد در مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن واقع درتهران، نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه‌راه آجودانیه، شماره‌ ۲۱۰،  پذیرای علاقه‌مندان شد و مراسم حراج نیز در این دوره طی دو روز پنجشنبه و جمعه ۴ و ۵ مردادماه ساعت ۱۹ با اجرای پژمان بازغی، هنرمند جوان سینما و تلویزیون کشورمان برگزار شد. جزییات بیشتر برگزاری این رویداد هنری مهم هفته پیش تهران را میتوانید در اینستاگرام پژمان دنبال کنید که این روزها با کودک شو شبکه نسیم، مخاطبان اینستاگرامش را از مرز ۲ میلیون نفر عبور داد.

حراجی ملی
نقاشی روی شیشه ای که ۹۵ میلیون تومان به فروش رسید

در نخستین شب این حراج آثار متنوع هنری که اکثر آنها متعلق به هنرمندان جوان بود، توسط پژمان بازغی چکش خورد. از جمله آثاری که مورد استقبال هنردوستان و مجموعه‌داران قرار گرفت، نقاشی پشت شیشه اثر سیما عظیمی بود که با قیمت پایه ۴۰ میلیون تومان معرفی و پس از رقابت جدی خریداران با قیمت ۹۵ میلیون تومان به فروش رسید. اثر حجمی قلمزنی‌شده مهدی علمداری نیز با استقبال هنردوستان حاضر در حراج مواجه شد و از قیمت پایه ۵۰ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

نقاشی ابوالحسن غفاری که متعلق به دوره قاجاری است، رکورددار فروش شب اول حراج بود. رقابت هنردوستان و مجموعه‌داران برای خرید این اثر از قیمت ۱۱۰ میلیون تومان شروع شد و در نهایت روی مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان چکش خورد و به فروش رسید.

تابلو نقاشی میلیون تومانی عرضه شده در چهارمین حراج ملی مرکز بین المللی رایزن تهران- مرداد ماه ۹۷
پژمان بازغی به عنوان مدیر چهارمین حراح ملی در حال تشریح مشخصات فنی و هویت نقاشی این تابلو میلیونی است

یکی از جذاب‌ ترین و رقابتی‌ ترین بخش‌ های شب اول حراج ملی، تابلو های نقاشی خط هنرمندان جوان بود. یکی از آثار نقاشی خط که دیشب مورد استقبال قرار گرفت، اثر احمد میرزا زاده بود که با قیمت پایه ۶ میلیون تومان عرضه شد اما در نهایت با ۲۴ میلیون تومان به فروش رسید. نقاشی خط حمید طلوعی‌ فرد نیز از قیمت پایه ۱۰ میلیون تومان شروع شد و با قیمت ۲۸ میلیون تومان چکش خورد. اثر میر یعقوب سنگ‌ تراش نیز با قیمت ۱۰ میلیون تومان ارایه و در نهایت به قیمت ۱۷ میلیون تومان فروخته شد.

یک اثر قلمزنی از مهدی علمداری که یکی از جنگ‌های نادرشاه افشار را بر زمینه یک سینی حکاکی کرده است با قیمت پایه ۲۰۰ میلیون تومان معرفی و سرانجام به قیمت ۴۲۰ میلیون تومان چکش خورد.
قسمتی از پرده کعبه که منقش به خوشنویسی اسماالله بود نیز دیشب از قیمت ۵۰ میلیون تومان به ۸۵ میلیون تومان رسید و فروخته شد.

ارزشمندترین اثر معنوی و هنری که در چهارمین دوره حراج ملی عرضه شد، دو جلد قرآن مجید نفیس بود که با قیمت پایه ۴ میلیارد تومان معرفی شد اما پس از یک رقابت شوکه‌کننده به قیمت ۷ میلیارد تومان فروخته شد.

این مجموعه شامل بزرگ‌ترین قرآن طلا و نقره جهان است که توسط دکتر رائین اکبر خانزاده، در ۶۰۴ صفحه با خط عثمان طه حکاکی شده است. در ساخت این اثر ۱.۵ کیلوگرم شمش طلای ۲۴ عیار، ۱۵ کیلوگرم نقره و ۸۰ کیلوگرم مس به کار رفته است. ابعاد جلد این قرآن نفیس ۱۴۱ در ۹۱ سانتی‌متر است و توسط استاد مهدی عسگری قلم‌زنی شده است.

پرتره دو متری امین‌السلطان که نقاشی ظریفی اثر مصورالملک از دوره قاجار است، با دو برابر قیمت پایه و به مبلغ ۱.۳ میلیارد تومان به فروش رسید.


کوچک‌ترین قرآن طلا و نقره جهان نیز دیگر اثر ارزشمند این مجموعه بود که  در آن سوره‌ها بر روی ورق طلا با ابعاد ۱۶ در ۱۲ سانتی‌متر حکاکی شده بودند. در ساخت این اثر نیز از ۸۰۰ گرم طلا، ۱.۷ کیلوگرم نقره و ۸ قیزاط برلیان استفاده شده است. ساخت هنرمندانه هر یک از این دو جلد قرآن حدود دو سال طول کشیده است.

تابلو نفیس میلیونی فروش رفته در چهارمین حراجی تهران
حراج ملی
یکی از مجموعه‌های حراج، ۱۰ عصای متنوع دوره قاجار بود که به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

سایت حراج ملی ایران در این نشانی برای آشنایی با شیوه شرکت آثار و ثبت نام جهت حضور در رویدادهای آتی در این لینک قرار دارد. طوفان ۳۱ میلیاردی حراجی تهران در این نشانی مطالعه کنید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳ نظر

ورود