در مورد جدیدترین جت جنگنده بوئینگ با نام F-15X Super Eagle چه می دانیم؟

در مورد جدیدترین جت جنگنده بوئینگ با نام F-15X Super Eagle چه می دانیم؟

در روزهای گذشته از پروژه جدید بوئینگ در زمینه ساخت جنگنده های جدید گفتیم و این که این کمپانی قصد دارد نسخه ای پیشرفته از جنگنده اف ۱۵ را با نام F-15X Super Eagle به نیروی هوایی ایالات متحده بفروشد. در روزهای اخیر اطلاعات جدیدی در مورد جنگنده اف ۱۵ ایکس (F-15X) که نمونه مدرن تر جت جنگنده افسانه ای اف ۱۵ است توسط کمپانی بوئینگ فاش شده که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت. جنگنده اف ۱۵ ایکس بیش از هر جنگنده پنهانکاری اسلحه و موشک در اختیار خواهد داشت.

اف 15 ایکس

همچنین طول بال های این جنگنده افزایش چشمگیری داشته  و هزینه پرواز آن نیز در مقایسه با دیگر جنگنده ها بسیار کمتر و مقرون به صرفه تر خواهد بود. وجود این جنگنده یک هفته قبل فاش شد اما در روزهای اخیر مشخص گردید که برخلاف ادعاهای قبلی، اف ۱۴ ایکس بیش از دو جین موشک هوا به هوا حمل نخواهد کرد. این جنگنده به لطف قفسه موشکی جدید بوئینگ با نام AMBER  دقیقاً ۲۲ موشک حمل خواهد نمود.

اف 15 ایکس

اما همین مقدار از قدرت موشکی نیز می تواند باعث شود که اف ۱۵ جدید توانایی تبدیل شدن به یک حمل کننده موشک برای جنگنده های پنهانکاری مانند اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ را داشته باشد و بدین ترتیب اف ۱۵ ایکس تعداد بسیار بیشتری موشک نسبت به این جنگنده های جدید و پیشرفته حمل خواهد کرد. اف ۱۵ ایکس به عنوان یک سلاح قدرتمند در نبردهای هوا به هوا و هوا به زمین، می تواند با ۸ موشک هوا به هوا و ۲۸ بمب با ضخامت کم (Small Diameter Bombs (SDBs)) یا بیش از ۷ بمب ۲.۰۰۰ پوندی و ۸ موشک هوا به هوا به پرواز درآید.

اف 15 ایکس

این تعداد موشک از تعداد موشک های هواپیماهای قدیمی اف ۱۵ و تمامی جت های رادارگریز کنونی بیشتر است زیرا جنگنده های جدید باید سلاح هایشان را در درون فضای شکمی شان مخفی کنند تا بتوانند از قابلیت رادارگریزی خود سود ببرند. همچنین اف ۱۵ ایکس از لحاظ اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود زیرا هزینه تولید آن بسیار کمتر از هزینه ۹۵ میلیون دلاری برای هر فروند اف ۳۵ اَی است. جدیدترین ایگل برای هر ساعت پرواز حدود ۲۷.۰۰۰ دلار هزینه دارد که بسیار کمتر از هزینه ۴۵.۰۰۰ دلاری برای هر ساعت پرواز اف ۳۵ است.

اف 15 ایکس

همچنین بوئینگ ادعا کرده که اف ۱۵ ایکس می تواند ۲۰.۰۰۰ ساعت پرواز داشته باشد که به معنای چندین دهه خدمت موثر خواهد بود. در مقایسه باید بدانید که اف ۱۵ اورجینال برای تنها ۵.۰۰۰ ساعت پرواز ساخت شده بود. اف ۱۵ ایکس یک جت کاملاً مدرن است، با کابین خلبان شیشه ای تماماً مانیتوری، سیستم هدفگیری کلاهخودی Joint Helmet Mounting Cueing System II، رادار آرایه ای اسکن شده الکترونیکی فعال APG-82، سیستم جنگ الکترونیک Eagle Passive Active Warning Survivability System (EPAWSS) و سیستم مراقبت الکترونیک و صفحه هدفگیری Legion.

اف 15 ایکس

نکته مهمی که باید به آن اشاره داشت این است که اف ۱۵ ایکس به عنوان یک جنگنده مشارکتی و پشتیبانی برای اف ۲۲ رپتور و اف ۳۵ و نه جایگزین آن ها وارد سرویس خواهد شد. در واقع این جنگنده به عنوان یک پرتاب کننده موشک به دستور پسرعموهای پنهانکار خود شلیک خواهد کرد. در حالی که نیروی هوایی ایالات متحده اعلام کرده که دیگر در زمینه ساخت و خرید جنگنده های غیرپنهانکار سرمایه گذاری نخواهد کرد اما هزینه ساخت پرنده های پنهانکار و هزینه به پرواز درآوردن آن ها بسیار گزاف بوده است. ترکیبی از جت های پنهانکار و غیرپنهانکار به عنوان یک تیم عملیاتی می توانید یک راه مقرون به صرفه برای افزایش ناوگان هواپیماهای مدرن ایالات متحده باشد.

جنگنده اف ۱۵ جدید بوئینگ با بیش از ۲۴ فروند موشک پیشرفته عرضه شد

بریتانیا از جدیدترین جت جنگنده پنهانکار خود با نام «طوفان» رونمایی کرد

«پوسایدون»: اژدر هسته‌ای خوفناک و آخرالزمانی روسیه که سونامی‌های مرگبار تولید می‌کند

با ۱۰ هلی کوپتر نظامی گرانقیمت و قدرتمند کلاس جهانی آشنا شوید

منبع: popularmechanics
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۶ نظر

ورود

  • aaaeee مرداد ۸, ۱۳۹۷

    سلام من همیشه مقاله هاتونو دنبال میکنم و میگم یکی از بهترین بخشای زومین همین مقاله های شماست

    این خبر رو مسئولین مملکت بشنون میگن که فتیرهای روسی ما هزاران برابر بهتر از این ایگل جدیده
    یا مثلا دوباره ماکت قاهر رو نمایش میدن و میگن ما بهترشو داریم
    رائفی پورم میاد چندتا سخنرانی جاهلانه میکنه و کلا منکر پیشرفت ایگل میشه و بعدم میگه امریکا تو اف ۳۵ و اف ۲۲ شکست خورده دوباره روی مدل قدیمی سرمایه گذاری کرده. شخصی که هیچ اشنایی به شرکتهای امریکایی که همشون خصوصی ان ندارن این حرفا ازشون بعیده. اشخاصی که حتی یه بند پاراگراف درمورد استراتژی های تامین سلاح نمیدونن این حرفا رو قطعا میزنن.
    ما تازه رسیدیم به اینکه کلاش دیگه بدرد نمیخوره. تا سالها برا اینکه اشتباهات خودشونو بپوشونن میگفتن مستندات جنگی دروغ میساختن و پخش میکردن
    پدر خود من تو جنگ شهید شد. دایی منم رزمنده هست و ما بهتر میدونیم چی به چی بود

    • حسین علی پناهی مرداد ۸, ۱۳۹۷

      لطف دارین و از این که روزیاتو رو دنبال می کنین سپاسگزاریم.

    • محمد آذر ۲۶, ۱۳۹۸

      زیاد تند نرو. از هر خانواده ای هستی، به تو وجاهت نمیده. تو میتونی بهترشو بساز. غر زدن که کاری نداره. تخریب کشور خود هنره؟! اگه نمیتونی کاری کنی، تخریب هم نکن.

  • behroz مرداد ۸, ۱۳۹۷

    سلام
    عالی بود مرسی.
    مطالب نظامی بیشتر بزارید.

  • مهندس شهریور ۸, ۱۳۹۹

    همین آمریکا با وجود میلیاردها دلار بدهی و مشکلات مردم آمریکا که در واشنگتن پایتخت آمریکا چند صد هزار فقیر بدبخت هست در کل آمریکا میلیون ها فقیر و بدبخت دارد با این وجود تماما کاملا به فکر ساخت جنگنده های بی خود و غیر قابل استفاده در جنگ های مهم هست. این قابل توجه کسانی که به غرب گرایش دارند کشوری که حتی توان یک حمله به ایران رو نداره چرا اسمش رو میذارن ابر قدرت

  • مهرداد خرداد ۱۷, ۱۴۰۰

    ممنونم از سایت خودتون.