آنچه درباره سامانه «سجام» بورس باید بدانیم

آنچه درباره سامانه «سجام» بورس باید بدانیم

سامانه سجام یکی از خدماتی است که سازمان بورس در اختیار ۹ میلیون دارنده کد بورس از طریق بیش از ۱۰۰ کارگزاری در ۳۱ استان کشور قرار داده و سهامداران ۱۸۰ روز فرصت دارند که اطلاعات خود را در این سامانه وارد کنند.

شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی (سمات) در اطلاعیه ای اعلام کرده است، کلیه فعالان بازار سرمایه کشور (بازار اوراق بهادارو بورس‌های کالا) اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، ایرانی و خارجی مکلف هستند ظرف ۶ ماه از تاریخ صدور این اطلاعیه با مراجعه به نشانی https://dara.csdiran.com/Sejam و با ورود اطلاعات خواسته شده نسبت به ثبت نام در این سامانه اقدام کنند.

ثبت نام در این سامانه جایگزین ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری خواهد بود که اشخاص موظفند هنگام دریافت خدمات نسبت به ارائه آنها اقدام کنند.

ثبت نام در « سجام » یکبار برای همیشه و یکبار برای کلیه ارکان بازار از جمله تشکلهای خود انتظام، نهادهای مالی، خریداران واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ناشرانی خواهد بود که در بازار سرمایه اقدام به ارائه خدمات می‌کنند.

سامانه سجام بورس
ایندکس سایت سجام
ثبت نام اولیه سامانه سجام
بررسی وضعیت ثبت نام سهامداران در سامانه سجام

ثبت نام کنندگان پس از احراز هویت، از ارائـه اطلاعات مجدد و مکرر در بازار سرمایه بی نیاز بوده و با یکبار ثبت نام به کلیه خدمات بازار سرمایه ایران دسترسی خواهند داشت. نظر به اهمیّت و ضرورت ثبت نام در این سامانه موارد زیر به استحضار کلیه سرمایه‌گذاران و فعالان میرسد؛

۱ –پس از گذشت ۶ ماه تقویمی از تاریخ صدور این اطلاعیه هیچ شخص حقیقـی و حقـوقـی نمی تواند بدون ثبت نام در این سامانه، در بازار سرمایه خدماتی از قبیل خرید و فروش اوراق بهادار و صدور و ابطال واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری و … را دریافت کنند.

۲ – از تاریخ صدور این اطلاعیه ارائه کلیه خدمات به اشخاص حقیقی و حقوقی جدید در بازار سرمایه از جمله  صدور کد معاملاتی در کلیه بورس‌ها، صدور واحدهای صندوق های سرمایه گذاری، صدور کد سبدگردانی و … صرفاً پس از ثبت نام در این سامانه امکان پذیر خواهد بود.

۳ – نحوۀ مراجعه به دفاتر پیشخوان منتخب جهت احراز هویت ظرف یک‌ماه آینده از طریق صدور اطلاعیه و ارسال پیامک به استحضار ثبت‌ نام کنندگان خواهد رسید. در صورت نیاز به هرگونه اطلاعات تکمیلی و راهنمایی جهت ثبت نام در این سامانه با تلفن ۶۴۶۱-۰۲۱ تماس حاصل کنند.

داستان سجام

مسئولان بازار سرمایه اعلام کرده‌اند که سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان (سجام) برنامه‌ای جامع‌ و متمرکز خواهد بود که کلیه اطلاعات سهامداران را به‌صورت یکپارچه در برمی‌گیرد. شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره رونمایی از این سامانه گفته بود که با سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان)، گامی در جهت برگزاری مجازی جامع برداشته می‌شود.

فعالان در این سامانه با تنها یکبار وارد کردن اطلاعات، می‌توانند از دیگر مزایای سایر ارکان و شرکت‌ها استفاده کنند. این بدان معناست که دیگر نیازی به وارد کردن اطلاعات در دیگر نهادها وجود ندارد. با آغاز به کار این سامانه، دیگر از سهامداران فرمی برای احراز هویت دریافت نمی‌شود و در مقابل سرمایه‌گذاران با ثبت‌نام در این سامانه می‌توانند به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی داشته باشند.

فواید سجام

سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان سجام، مسئولیت خودکار فرآیند جمع‌آوری و مدیریت اطلاعات مشتریان بازار سرمایه را برعهده خواهد داشت. به این ترتیب، با راه‌ اندازی این سامانه نه تنها شاهد تسهیل در گردآوری اطلاعات سهامداران هستیم، بلکه با تجمیع اطلاعات و سوابق معاملاتی، شفافیت بازار نیز با رشد قابل‌ توجهی همراه خواهد شد.

سجام در دسته سامانه های زیر ساختی بازار سرمایه است و به هیچ عنوان سامانه‌ای تجاری نیست؛ لذا هدف آن کسب درآمد نخواهد بود و به لحاظ گستردگی ارائه خدمات نیز سامانه‌ ای ملی محسوب می شود. سجام همچنین مورد تایید و تحت نظارت کمیته مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اواراق بهادار است و در طراحی و پیاده سازی آن از حضور یک تیم حقوقی زبده استفاده شده است.

پیش‌بینی شده که با راه‌ اندازی این سامانه، گشایش قابل‌ توجهی در ثبت‌ نام فعالان بازار سرمایه فراهم شود. همچنین میلیون‌ها نفر از سهامداران می‌ توانند با ثبت‌ نام در این سامانه به کلیه خدمات بازار سرمایه دسترسی یابند. امیدواریم با سجام، شفافیت و سهولت وارد دنیای بورس شود. آخرین اطلاعات از صورت های مالی شرکت ها را در codal.ir دریافت کنید. اوضاع خرید و فروش سهام شرکت ها در بورس نیز در سایت tsetmc.com در دسترس خواهد بود.

سامانه سجام بورس
سامانه بورس

تعاریف منظور از راستی آزمایی در سامانه سجام چیست ؟

بعد از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه سجام و پذیرفتن تعهدات استعلام اطلاعات هویتی ، اطلاعات کد های سهامداری و اطلاعات حساب بانکی شخص گرفته شده و در صورت تایید کد پیگیری برای شخص پیامک می شود ، در این مرحله شخص راستی آزمایی گردیده. و شروع از قسمت ثبت نام اولیه ثبت نام را آغاز می کنید.

منظور از سجامی شدن در سامانه سجام چیست ؟

بعد از دریافت کد پیگیری از سامانه سجام از زمانی که که شرکت سپرده گذاری اعلام می نماید شخص حقیقی با همراه داشتن مدارک هویتی و مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت احراز هویت گردیده و سجامی محسوب می گردد .

سجامی شدن شخص حقوقی چگونه است ؟

سجامی شدن شخص حقوقی بعد از سجامی شدن اعضای هیت مدیره ، صاحبان امضا و اشخاص مجاز به سفارش آن شخصیت حقوقی به صورت خودکار انجام می شود .

هر سوالی درباره این سامانه دارید با سازمان بورس تماس بگیرید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۳۹ نظر

ورود

  • محمدرضا شهریور ۳, ۱۳۹۷

    سلام خسته نباشد
    دوست عزیز من چند وقتیه مقاله های شما رو در مورد بورس تو سایت روزیاتو میخونم اول خواستم بابت مطالبی که به زبان ساده می‌نویسن تشکر کنم و اگه میشه لطفا اموزشگاه یا دوره ای برای یادگیری بورس معرفی کند.
    سپاااااس از لطفتون

  • حسن آبان ۹, ۱۳۹۷

    سامانه سجام!
    سامانه ای واقعا مزخرف و اعصاب خورد کن ، صفحاتش باز نمیشه اگه بازبشه نصفش دیده نمیشه و تب ها زیر صفحه میفته ،کدهای امنیتی رو خطا میگره باید صدبار بازیابی کنی تا یک مرحله اش رو رد کنی و….
    بلد نیستند یک سامانه ساده برای دریافت چند شماره تلفن و حساب و کدملی طراحی کنند وضرب العجل هم میزارند.
    اون ده تومن بابت چی از مردم گرفته میشه؟
    لااقل یکم خرج سامانه کنند تا اینقدر مردم الاف نشن

  • یحیی توخیدی پدر آبان ۲۷, ۱۳۹۷

    سهام تلفن ثابت

  • علیرضا آذر ۲۸, ۱۳۹۷

    سلام من در سجام ثبت نام کردم و احراز هویت سدم کد بورسی کیوزر پس براز خرید انلاین چطوری باید بگیرم؟

    • علی زمانی آذر ۲۸, ۱۳۹۷

      دوست عزیز
      ثبت نام در سجام ربطی به دریافت کد بورس ندارد. برای دریافت کد بورس به یکی از ۱۰۸ کارگزاری بورس در ۳۱ استان کشور مراجعه کرده و با ارائه کارت ملی و شناسنامه و تکمیل فرم مربوطه ظرف ۲۴ ساعت کد بورس بگیرید. اگر کدبورس دارید، مدرک تحصیلی تسلیم کرده و دسترسی معاملات انلاین دریافت کنید که کد کاربری و رمز عبور موقت به شما داده می شود

  • سلیمان دی ۲۵, ۱۳۹۷

    سلام
    در سامانه ثبت نام کردم اهراز هویت شدم ولی هیچ تماسی ویا کدی جهت ورود ندارم

    • علی زمانی دی ۲۵, ۱۳۹۷

      صبور باشید
      برای شما پیامکی جهت مراجعه به مراکز منتخب هویت سجام از سرشماره ۹۸۱۰۰۰۷۲۷۴ ارسال خواهد شد تا با مدارک، مراجعه کنید

  • رضا رحیمی شهیر دی ۳۰, ۱۳۹۷

    خوبه ولی من تازه متوجه شدم کد دارم آیالا م است ثبت نام سهام هم انجام دهم

  • صبا بهمن ۱۰, ۱۳۹۷

    سلام.من موقع ثبت نام کد کاربریمو یه رقم کم زدم.ولی دیگه نمیشد ویرایش کرد.برای احراز هویت هم رفتم اما خبری از ویرایش نبود.مشکلی نداره یا اینکه از کجا میتونم ویرایشش کنم ؟مرسی

    • علی زمانی بهمن ۱۰, ۱۳۹۷

      به سازمان بورس اطلاع بدید
      نباید اطلاعات غلط در سجام روی کد بورسی شما ثبت بشه. بعدا داستان میشه

  • منصور برزه کار بهمن ۱۰, ۱۳۹۷

    من قبلا ثبت نام کردم ومبلغ ۱۰۰۰۰ تومان راپرداخت کردم ولی کد مربوطه رادارم ممکن کمک کنید؟

    • علی زمانی بهمن ۱۱, ۱۳۹۷

      اطلاعات بیشتر بدهید جناب برزه کار در خدمت هستیم

      • میلاد بهمن ۲۰, ۱۳۹۷

        با سلام
        بنده کد سهامداری را دارم. چون حدود ۱۵ سال پیش سهام شرکت روی زنجان را خریداری کرده بودم(البته پدرم اون زمان برام خریده بودن) الان با همون کدهایی که روی برگه هایی هست که از اون شرکت برام ارسال میشه، میتونم خرید و فروش انلاین کنم؟ و اگر باید کد جدیدی برای خرید و فروش آنلاین بگیرم، آیا باز باید مراحل احراز هویت و بردن مدرک دیپلم انجام بشه؟ با تشکر

        • علی زمانی بهمن ۲۰, ۱۳۹۷

          سلام
          خیر
          شما باید به یکی از ۱۰۸ کارگزاری در ۳۱ استان کشور مراجعه کرده و کدکاربری و رمز عبور برای دسترسی به معاملات آنلاین دریافت کنید و با این اطلاعات، نسبت به خرید و فروش اقدام کنید. احراز هویت با کارت ملی و شناسنامه است و مدرک دیپلم شما هم کپی ان نیاز است. پس از این کارها در سامانه سجام نیز ثبت نام کنید

  • مرتضی اسفند ۳, ۱۳۹۷

    سلام . اطلاعاتی درباره سجام نداشتم با شماره یکی دیگه وارد شدم الان کد ملیما میزنه ک با شماره دیگری ثبت شده واسه ت۵ییر شماره چیکار کنم ؟ لطفا راهنمایی کنید.

    • علی زمانی اسفند ۳, ۱۳۹۷

      لطفا به نزدیک ترین کارگزاری در محل سکونت خود مراجعه کرده و کارت ملی هم همراه داشته باشید.

  • حبیب فریدصادقی اسفند ۳, ۱۳۹۷

    با سلام و تشکر از اطلاعات جامع و مفید تیم شما..
    لطفا بفرمایید آیا جهت دریافت سود سهام پس از سجامی شدن نیازی به مراجعه به بانک یا ارسال مشخصات میباشد؟
    و از چه تاریخی فعال میشود،با کمال تشکر??

    • علی زمانی اسفند ۳, ۱۳۹۷

      سلام
      علی القاعده نباید نیازی باشد. اما چون این سیستم تازه کار است ، در سال ۹۸، عملیاتی شده ان را شاهد هستیم

  • علی اسماعیل زاده اسفند ۹, ۱۳۹۷

    سلام
    من هرچقدر تلاش میکنم نمیشه ثبت نام کرد هی ارور میده و میگه اطلاعات نماینده قانونی را تصحیح کنید.گزینه اصیل رو میزنم باز ارور میده و همین پیغامو میگه نماینده قانونی هم که میزنم نمیشه مدارکو براش ارسال کرد
    میشه راهنمایی کنین

    • علی زمانی اسفند ۹, ۱۳۹۷

      به نزدیک ترین کارگزار به محل سکونت خود مراجعه کرده تا مشکل رفع شود

  • tttt اردیبهشت ۷, ۱۳۹۸

    سلام .چرا موقع پرداخت ۱۰هزار تومن اطلاعات حسابمو واردمیکنم میگ رمزم اشتباس با اینک میدونم درسته ؟؟؟؟

  • نما خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

    من توی سجام ثبت نام کردم کارای احراز هویت رو هم رفتم انجام دادم هزینه اش رو هم پرداخت کردم اما کد بورس نمیاد برام تا الان چندین بار هم به مرکز احراز هویت رفتم همش میگن تا چند روز دیگه میاد الان ۱۰ روز شده

    • علی زمانی خرداد ۱۲, ۱۳۹۸

      کد بورس که ارتباطی به ثبت نام سجام ندارد. به کارگزاری دوباره مجددا مراجعه کنید

  • ملیحه تقی خانی تیر ۳۰, ۱۳۹۸

    من ده تومنو واریز کردم از حسابم کم شد ولی در سامانه ثبت نشد هر چی هم به پشتیبانی زنگ میزنم پاسخگو نیستن نزدیک یه ساعت پشت خط بودم واقعا به شعور آدم توهین میشه

  • نسرین مرداد ۲۰, ۱۳۹۸

    من از دیروز نمیتونم معاملات آنلاین رو و پرتفوم رو ببینم ،به خاطر چی هست ؟میتونه به خاطر سجام باشه ؟تازه امروز فهمیدم در مورد سجام.

    • علی زمانی مرداد ۲۱, ۱۳۹۸

      بخاطر مشکلات سیستم معاملات انلاین کارگزاری شما است. ربطی به سجان نداره

  • میلاد شهریور ۱۷, ۱۳۹۸

    سلام منظور از کد سجام کدوم هست؟ من احراز هویت در این سامانه شدم اما کدی بعنوان کد سجام ندیدم جایی

  • نیاکانی آبان ۱, ۱۳۹۸

    چگونه کارگذاری را عوض کنم

  • Sajjad آبان ۶, ۱۳۹۸

    برای کدمعاملاتی درسامانه سجام به دفترپیشخوان رفتم احراز هویت کرد کدمعاملاتی آمد حالابایدکارگزاری برم یانه

  • ارزو بهمن ۱۷, ۱۳۹۸

    سلام من تو این سایت ثبت نام کنم و کس دیگه ایی با کارت من خرید سهام انجام بده ممکنه مشکلی پیش بیاد

    • علی زمانی بهمن ۱۷, ۱۳۹۸

      سلام
      شما درسیستم معاملات آنلاین داری کد ورمز عبور هستید. حتی اگر کسی هم با کد ورمز عبور شما خرید بکنه، سودی براش نداره. چون کد شما متصل به کارت بانکی شما هست و نه فرد دیگر.

  • وحید فروردین ۳۰, ۱۳۹۹

    سلام – من میخوام سجام بگیرم. هر دفعه پیام میاد که اطلاعات هویتی خودتونو ویرایش کنید. چندبار تا حالا این کارو انجام دادم و ویرایش کردم ولی بازم پیغام میاد اطلاعات هویتی خودتونو ویرایش کنید. مطمنم همه رو درست وارد کردم. چکار کنم؟حضوری باید جایی برم؟ تشکر

  • صادق اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹

    من سهام عدالت ندارم سجام بگیرم یا نه لطفا کمکم کنید

    • علی زمانی اردیبهشت ۲۶, ۱۳۹۹

      اگر کلا به شما تخصیص داده نشده است، ثبت نام شما در سجام هم بی فایده است

  • علیرضا خرداد ۱۰, ۱۳۹۹

    سلام من سجام فرمو تکمیل کردم ولی میزنه محل صدور شناسنامه و محل تولد را ویرایش کنید بعد می تخواستم بدونم استعلامش چقدر طول میکشه