۸ عادت ساده ای که پیام مهمی در روانشناسی زبان بدن دارند

۸ عادت ساده ای که پیام مهمی در روانشناسی زبان بدن دارند

برخلاف تصور رایج، بخش قابل توجهی از ارتباطات اجتماعی ما نه از طریق کلام، بلکه به صورت غیر کلامی و از طریق زبان بدن ما است. این مسأله اهمیت زبان بدن را نشان می دهد و ما می توانیم برای موفقیت در روابط خود از زبان بدن مان استفاده کنیم. بسیاری از عادت های و رفتارهای به ظاهر ساده ی ما پیام های مهمی را در مورد ما به دیگران انتقال می دهند. در ادامه به تعدادی از این عادت ها و معنای آن ها در روانشناسی زبان بدن می پردازیم.

۱- ارتباط چشمی

روانشناسی زبان بدن

اگر می خواهید زبان بدن تان نشان دهد به صحبت های شخص مقابل تان گوش می دهید، با او ارتباط چشمی داشته باشید. اما این کار را باید به اندازه انجام دهید. قفل شدن نگاه شما روی شخص مقابل ممکن است حسی تهدید آمیز به او بدهد. اگر این کار را بیشتر از ۸۰ درصد زمان صحبت کردن شخص مقابل انجام دهید، او را معذب خواهید کرد. از طرفی، اگر ارتباط چشمی خیلی کم باشد (۴۰ درصد یا کمتر) ممکن است نشانه ی فریبکاری شما تلقی شود. بهترین حالت، ۶۰ درصد یا کمی بیشتر از ۵۰ درصد است. در عین حال که ارتباط چشمی تان را حفظ می کنید، گهگاه نگاه های کوتاهی به او بیندازید.

۲- دست به سینه بودن

وقتی دست به سینه هستید ممکن است دیگران این تلقی را داشته باشند که شما سرد، بدون اعتماد به نفس، مضطرب، در حالت تدافعی یا لجباز هستید.

البته دست به سینه بودن مزایایی هم دارد. تحقیقات نشان می دهد این کار باعث می شود برای انجام یک وظیفه ی دشوار بیشتر به تلاش ادامه دهید. در یک تحقیق از شرکت کنندگان چند سؤال دشوار ریاضی پرسیده شد. کسانی که دست به سینه بودند، احتمال تلاش برای حل سؤال ها در این افراد به میزان ۳۰ درصد بیشتر از کسانی بود که دست خود را روی میز نگه داشته بودند. در حقیقت، دست به سینه شدن هر دو نیمکره ی راست و چپ مغز را به کار می گیرد و به این ترتیب عملکرد شناختی را تقویت می کند.

بنابراین اگر از شخصی سؤال دشواری پرسیدید و او دست به سینه شد، تصور نکنید که از سؤال شما عصبانی شده، بلکه او تنها تلاش می کند تا جواب سؤال تان را پیدا کند.

۳- نشستن با پاهای باز

وقتی به این شکل می نشینید در حقیقت برای خود قلمرو تعیین می کنید و نشان می دهید که سلطه جو هستید. افرادی که خود را قدرتمند می دانند خواهان فضای بیشتری هستند.

۴- پا روی پا انداختن

وقتی در هنگام نشستن پاهایتان را روی همدیگر می گذارید و مچ یک پا را روی زانوی پای دیگر قرار می دهید، این حالت نشان دهنده ی اعتماد به نفس و تسلط شما است. ما سه ناحیه از بدن خود را زمانی نمی پوشانیم که اضطرابی نداشته باشیم و احساس آرامش کنیم: فرورفتگی پایین گردن، ناف و ناحیه ی شرمگاهی. این شکل از نشستن غالبا یک حالت مردانه است اما بعضی زنان هم اینگونه می نشینند.

وقتی در حالت نشسته، پاهایتان را از ناحیه ی مچ در هم قفل می کنید، ممکن است به این معنی باشد که مردد، نامطمئن یا هراسان هستید. این حالت در زمان مصاحبه های کاری، در شخص مصاحبه شونده زیاد دیده می شود.

اما جالب آنکه طبق نظرسنجی هایی که از مردان شده، حالت مورد علاقه ی آن ها در مورد نشستن زنان زمانی است که خانم ها پاهایشان را روی هم می اندازند.

۵- دست به کمر بودن

شاید تصور کنید این حالت اعتماد به نفس شما را نشان می دهد اما کارشناسان معتقدند این حرکت اغلب از نظر دیگران، نشانه ی سلطه جویی تلقی می شود. چون در این حالت بدن شما فضای بیشتری را اشغال کرده و آرنج هایتان شکلی تهدید آمیز پیدا می کند. به این ترتیب این حالت مانع از همراه شدن دیگران با شما می شود. حتی اگر فقط از یک طرف دست به کمر باشید باز هم ممکن است حالتی تهدید آمیز داشته باشید.

۶- پیش قدم شدن برای دست دادن

قدمت سنت دست دادن به دوران روم باستان بازمی گردد. در ابتدا مردم ساعد یکدیگر را نگه می داشتند و حالا کف دست های همدیگر را نگه می دارند. دست دادن نشانه ی اعتماد و احساس خوشنودی است، بنابراین وقتی شما اول دست هایتان را جلو می آورید یعنی معتقدید که از طرف شخص مقابل تان پذیرفته شده اید و او از دیدن شما خوشنود است. وقتی با کسی که چندان از دیدن تان خوشحال نیست دست می دهید ممکن است احساس منفی ای در آن شخص نسبت به شما به وجود بیاید.

۷- زیاد لبخند زدن

عادت به لبخند زدن و خندیدن در هنگام صحبت و تعامل با دیگران می تواند نتایج مثبتی داشته باشد. وقتی به کسی لبخند می زنید، این کار می تواند ارتباط شما را تقویت کند. طبق تحقیقات، لبخند زدن و خندیدن سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بدن در برابر بیماری ها حافظت می کند، بدن را مداوا کرده و طول عمر را زیاد می کند. به علاوه با این کار دوستان بیشتری پیدا می کنید، ایده هایتان بهتر مورد پذیر دیگران قرار می گیرد و در آموزش به دیگران موفق تر خواهید بود. تا حدودی به همین دلیل است که بسیاری از افراد یکی از ملاک های جذابیت را شوخ طبعی یا توانایی خنداندن دیگران می دانند.

۸- دست کشیدن به بینی

وقتی دروغ می گوییم دماغ مان دراز نمی شود اما تحقیقات علمی نشان می دهد در این حالت اتفاقی رخ می دهد که به آن «اثر پینوکیو» گفته می شود. محققان پی برده اند وقتی دروغ می گوییم، مواد شیمیایی ای به نام کاته کولامین در بدن تولید می شود که بافت درون بینی را تحریک می کند. به علاوه، در زمان دروغ گفتن فشار خون بالا می رود و همین مسأله باعث می شود بینی به خارش بیفتد. در نتیجه به بینی تان دست می کشید تا آن را بخارانید. همین واکنش زمانی رخ می دهد که غمگین، عصبانی یا مضطرب هستیم. درست است که وقتی کسی دروغ می گوید بینی او دراز نمی شود اما  اگر متوجه شدید که شخص مقابل تان بلافاصله به بینی اش دست می کشد، باید بیشتر به صحبت های او دقت کنید چون ممکن است دروغ بگوید.

منبع: rd
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
یک نظر

ورود