آیا با افزایش نرخ دلار می‌توان از سفرهای خارجی مردم کاست؟

نرخ بلیت هواپیما 110 درصد افزایش یافت

آیا با افزایش نرخ دلار می‌توان از سفرهای خارجی مردم کاست؟

طی دو روز گذشته قیمت بلیت پروازهای خارجی به دوبرابر قیمت سابق افزایش یافته است. دلیل این افزایش قیمت نیز افزایش نرخ دلار از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۸ هزار و  ۸۰۰ تومان است.

نرخ بلیت پروازهای خارجی تا ۱۸ مرداد بر اساس دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار ۴۰۷ تومان محاسبه می شد اما از بامداد چهارشنبه این نرخ به ۸ هزار و ۸۰۰ تومان افزایش یافت.

این در حالیست که برخی از منابع خبری می‌گویند هر هفته در بامداد روزهای چهارشنبه، نرخ توسط هواپیمایی «ایران ایر» اعلام می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آن نرخ تا یک هفته بلیت می‌فروشند.

این افزایش نرخ برای پروازهای خارجی همه ایرلاین‌های داخلی و خارجی است و بدون شک در قیمت بلیت‌های داخلی هم این افزایش را شاهد خواهیم بود. به طوری که در حال حاضر قیمت بلیط هواپیمای اهواز به مشهد به مرز ۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که پرواز در همین مسیر تا چندی پیش با حداکثر ۴۰۰ هزار تومان انجام می‌شد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با افزایش ۱۱۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما چندان بعید نیست که با کاهش ۸۰ تا ۹۰ درصدی سفرهای خارجی مواجه شویم.

همه این اتفاق‌ها در حالی رخ داده که سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت: هیچ دستورالعملی برای افزایش قیمت بلیت‌های هواپیما به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ نشده است.

رضا جعفرزاده از مردم خواست تا از دفاتر هواپیمایی و وب‌سایت‌های مجاز به خرید بلیت هواپیما اقدام کنند تا در صورت مشاهده هرگونه گرانفروشی بتوانند عرضه قیمت‌های بالاتر از قیمت اصلی را به این سازمان اطلاع دهند.

برای اعلام تخلف دفاتر فروش بلیت هواپیما می‌توانید به نشانی CAO.ir مراجعه و مراتب تخلف را با سامانه سازمان هواپیمایی کشوری مطرح کنید.

نرخ بلیت هواپیما 110 درصد افزایش یافت
برخی از منابع خبری می‌گویند هر هفته در بامداد روزهای چهارشنبه، نرخ توسط هواپیمایی «ایران ایر» اعلام می‌شود و شرکت‌های هواپیمایی بر اساس آن نرخ تا یک هفته بلیت می‌فروشند.

نتیجه این افزایش بی‌رویه قیمت بلیت‌های هواپیما که یکی از ایمن‌ترین بخش‌های حمل و نقلی است نه تنها باعث نگرانی مسافران می‌شود بلکه کاهش شمار مسافران در نهایت باعث ضرر به خود شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور دررابطه با کاهش تعداد مسافران هوایی گفته در صورتی که مصارف ارزی شرکت‌های هواپیمایی در فهرست کالاهای گروه ۱ قرار گیرد، امکان استفاده اقشار بیشتر مردم از صنعت حمل و نقل هوایی می‌شود.

تا چند ماه پیش فقط تاخیر مکرر و طولانی مدت پروازها بود که باعث اذیت و اعتراض مسافران می‌شد اما در ماه‌های اخیر افزایش بی‌رویه و بدون ضابطه قیمت پروازهای داخلی نیز مضاعف شده و فشار غیرقابل تحملی را بر آنها وارد کرده است.

افزایش نرخ ارز محدود به سفرهای خارجی مردم ایران نمی‌شود؛ حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اعلام کرده که قیمت بلیت مسیرهای داخلی نیز با افزایش قیمت از ۲۰ تا ۴۰ درصد روبرو شده‌اند که علت آن تهیه قطعات هواپیماها با نرخ ارز آزاد است.

نرخ بلیت هواپیما 110 درصد افزایش یافت

موانع سفرهای خارجی فقط به گرانی بلیت هواپیما محدود نیست و عوامل گوناگونی دست در دست هم گذاشته‌اند تا از شمار سفرهای خارجی ایرانی‌ها تا حد زیادی بکاهند.

تحت تاثیر اجرای بسته جدید بانک مرکزی ایران، نرخ ارز مسافری نیز از مبنای دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به دلار ۸ هزار و ۸۰۰ تومانی افزایش یافته است.

همچنین نرخ عوارض خروج از کشور نیز برای سال ۱۳۹۷ برای هر مسافر برای بار اول ۲۲۰ هزارتومان، بار دوم ۳۳۰ هزارتومان و برای بار سوم به بعد ۴۴۰ هزارتومان شد. این نرخ پیشتر به طور ثابت ۷۵ هزارتومان بود.

شاید بتوان دلیل اعمال محدودیت‌های شدید برای سفرهای خارجی ایرانی‌ها از سوی دولت را انتقاد رهبر و دولتمردان از افزایش سفرهای خارجی ایرانی‌ها دانست.

نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا با این قیمت‌های گزاف حاضرید به کشورهای خارجی سفر کنید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
۴ نظر

ورود

  • اشکان‌خان مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

    بخش نظر دادن باید ساده‌تر بشه واسه همینه که کسی نظر نمیده اینجا

    • علی زمانی مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

      سلام جناب اشکان
      بخش نظر دادن خیلی راحته. به همین خاطر است که ظرف ۳ سال اخیر، ۸۹۰۰ نظر در روزیاتو درج و تا حد توان به سوالات مخاطبان گرامی در حوزه های تحصیل و بورس و مهاجرت و بیمه و سهام و امثالهم پاسخ داده شده است.

      • a مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

        به شخصه خیلی وقته به این سایت سر میزنم و تقریبا اکثر مطالب رو مطالعه میکنم ولی معمولا کمتر کسی نظر میده و به شخصه هم این اولین نظری هست که اینجا میذارم
        بنظر خودم مشکل از قالب سایت هست برای مثال قالب دیجیاتو یجورایی برای ثبت نظر و بحث و گفت و گو مناسب هست درحالی که از نظر من اینجا اینطور نیست
        شایدم بخاطر این باشه که این سایت از نظر محتوا با یه سایت خبری مثل دیجیاتو تفاوت داره و مطالب از اونجایی که طولانی‌ هستن کمتر کسی تا بخش نظرات پایین میره
        شاید اگه قسمت نظرات به سمت راست یا چپ منتقل بشه یا حداقل بالای تبلیغات زیر پست‌ها بره بهتر بشه
        درکل بنظرم یه تغییری رو قسمت نظرات ایجاد کنید

        • علی زمانی مرداد ۲۱, ۱۳۹۷

          سلام
          والا همانطور که عرض کردم، قریب به ۸۹۰۰ نظر روی حدود ۹ هزار مقاله سایت منتشر شده و برای یک سایتی که فعالیت جدید داره، این رقم فوق العاده خوب است. روی برخی از مطالب سایت، رکورد جذب ۵۰۰ نظر را داریم. این مطلب هم که شما نظر گذاشتین تازه منتشر شده. انتظار هم نداریم مطلبی که حتی ۲۵ هزار بار ظرف ۳ هفته بازدید شده، حتی ۱ نظر دریافت کنه. حتی اگه این مطلب رتبه ۳ گوگل را در کلید واژه مهم داشته باشه. نظر، نظر است و دلبخواهی و اینکه کسی نظر بده یا نظر نده، مصداق متقنی نیست که از مطلب خوشش اومده یا بدش اومده یا مشکل بوده نظر دادن براش. نمیشه این را فهمید. اکثر سایت ها که تشریف ببرید، قسمت نظرات،‌پایین محتوا هست. حتی سایت های انگلیسی زبان معروف.
          از نظر شما هم همیشه سپاسگزاریم