چرا همیشه در سفر بیمار می شویم؟

چرا همیشه در سفر بیمار می شویم؟

سفر یکی از بهترین تجربه های زندگی و فرصتی برای استراحت جسمی و روحی است. اما همیشه هم آنطور که انتظار داریم پیش نمی رود و بسیاری از ما اغلب در زمان سفر بیمار می شویم. اما چه چیزی باعث می شود در روزهای لذت بخش سفر تا این حد در برابر بیماری ها آسیب پذیر باشیم؟ در ادامه به دلایل بیمار شدن در سفر و راهکارهایی برای حل این مشکل می پردازیم.

۱- تغییر کار ساده ای نیست

بیمار شدن در سفر

دور شدن از روال عادی زندگی می تواند اضطراب آور باشد. زمانی که به مسافرت می رویم روال روزانه ی زندگی مان بر هم می خورد. در زمان سفر ممکن است دیرتر بخوابیم، زودتر بیدار شویم، جور دیگری غذا بخوریم و کارهای متفاوتی انجام دهیم که باعث اضطراب می شود و ما قادر نیستیم این اضطراب را کنترل کنیم. اضطراب ناشی از تغییر می تواند تولید کورتیزول یا همان هورمون اضطراب را در بدن بالا ببرد که این مسأله منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. با چند فعالیت ساده در زمان سفر می توانید سطح هورمون کورتیزول را کاهش دهید، مثل: ورزش، مدیتیشن و گوش کردن به موسیقی مورد علاقه ی خود. فعالیت های آرامش بخشی مثل پیاده روی، رفتن به کنسرت یا حتی نوشیدن چای در تراس هتل را هم امتحان کنید.

۲- سفرتان را تبدیل به یک وظیفه ی کاری می کنید

برنامه ریزی بیش از اندازه برای روزهای سفر، اوقات فراغت را تبدیل به وظیفه ای کاری می کند. چنین برنامه ی سفت و سختی اضطراب شما را زیاد خواهد کرد. در زمان سفر، هدف محور باشید، به این معنی که روی محقق کردن یک هدف اصلی تمرکز کنید، به جای آنکه ذهن تان را درگیر چندین و چند خرده فعالیت کنید. اگر کاری انجام نشد، انعطاف پذیر باشید. ایرادی ندارد اگر بخواهید وقت تان را بیشتر صرف یک فعالیت کنید و به کارهای دیگر نرسید. لازم است که احساس آزادی انتخاب داشته باشید. این یکی از ارکان اصلی فراغت است.

۳- سفر را یک مسابقه ی جستجو می دانید

گاهی سفر برای ما تبدیل به یک مسابقه ی جستجو می شود که در آن به دنبال جمع آوری هر تجربه ای هستیم. اما تجربه ی بعضی کارها نه از نظر کیفی، بلکه تنها از نظر کمی قابل توجه است. در حقیقت، بعضی افراد در زمان سفر به دنبال آن هستند که کارهای زیادی را تجربه کنند تا در زمان برگشت حرف زیادی برای گفتن داشته باشند. اما در چنین شرایطی علاقه ی شخصی افراد نادیده گرفته می شود. به جای این کار، فعالیت هایی را انتخاب کنید که واقعا برایتان ارزشمند هستند. انجام فعالیت چالش برانگیز یا جالبی که همیشه دوست داشتید آن را امتحان کنید، در دراز مدت به مراتب لذت بخش تر از چندین و چند کار عادی است که خودتان را مجبور به انجام آن ها کرده اید.

۴- فضای هواپیما آلوده است

هواپیماها محل مناسبی برای رشد میکروب هایی هستند که شما را بیمار می کنند. اشتراکی بودن فضاهای هواپیما به علاوه ی کم بودن رطوبت و فشار درون آن، سبب شده مسافران هواپیما در معرض طوفانی از بیماری ها قرار بگیرند. در سفرهای هوایی برای جلوگیری از سرماخوردگی، دستمال های ضدعفونی کننده به همراه داشته باشید، دست های خود را بیشتر بشویید و آب کافی بنوشید.

۵- حرکت در وسایل نقلیه حال تان را بد می کند

در زمان سفر با وسایل نقلیه (ماشین، اتوبوس، قایق و غیره) ممکن است دچار حالت تهوع، استفراغ یا سردرد شویم. در این شرایط، مرکز تعادل مغز احساس می کند در حرکت هستید در حالی که در واقع بدن تان حرکت نمی کند. به این حالت بیماری حرکت گفته می شود. برای جلوگیری از این مسأله، زمانی که سوار وسیله ی نقلیه هستید، تلاش کنید تا حد امکان سر خود را کمتر حرکت دهید و به رو به رو خیره شوید. به علاوه، سعی کنید قبل از حرکت، غذای سنگین و نوشیدنی زیادی نخورید. استفاده از داروهای پیشگیری کننده ای مثل ضداستفراغ ها (که حالت تهوع را کم می کند) و آنتی هیستامین ها (که خواب آور است) هم می تواند مؤثر باشد. اگر دچار بیماری حرکت شدید، خوردن بیسکوییت های نمکی و نوشیدنی های گازدار و تنفس هوای آزاد به تسکین این حالت کمک می کند.

۶- پرواز زده می شوید

بدن شما یک ساعت زیستی دارد که مانند یک ساعت درونی عمل می کند و کمک می کند تا روزها بیدار باشید و شب ها بخوابید. در زمان سفر، ساعت زیستی بدن به دلیل تغییر منطقه ی زمانی، دستخوش تغییر می شود. هر چه مسافت سفر بیشتر باشد، بیشتر تحت تأثیر قرار خواهید گرفت. نشانه های پرواز زدگی عبارتند از اختلال در الگوهای خواب، نوسانات خلقی، مشکلات معده مثل یبوست و اسهال و احساس بیماری. اگر زیاد به مسافرت می روید، استفاده از بعضی داروها یا روش نور درمانی می تواند برای رهایی از عوارض پرواز زدگی مؤثر باشد.

۷- خیلی کمتر می خوابید

در زمان سفر ممکن است روزهای شلوغی داشته باشیم که این مسأله به معنای زود بیدار شدن و دیر خوابیدن خواهد بود. کم خوابی حتی برای مدتی کوتاه می تواند سیستم ایمنی را تحت فشار قرار دهد و شما را در برابر بیماری ها آسیب پذیرتر کند. حتما زمانی از روز را به خواب و استراحت اختصاص دهید. یک چرت نیم ساعته یا کمتر، روش خوبی برای تجدید انرژی بدن و جلوگیری از بی حال شدن است.

۸- اتاق هتل تان تمیز نیست

آلوده ترین نقاط اتاق هتل یعنی وسایلی مثل کنترل تلویزیون یا تلفن اگرچه عموماً اشتراکی هستند اما به ندرت تمیز می شوند. اگر فوبیای میکروب دارید و وسواسی هستید، کنترل تلویزیون را درون یک کیسه بگذارید تا تماس مستقیم با دست هایتان نداشته باشد. از دستمال های ضدعفونی کننده هم می توان برای تمیز کردن دسته ی یخچال، تلفن یا سشوار اتاق استفاده کرد. هرگز مسواک خود را روی روشویی رها نکنید و آن را درون لیوان بگذارید.

۹- بیش از اندازه در آفتاب می مانید

اگرچه دریافت مقدار کمی ویتامین دی می تواند برای بدن مفید باشد، اما ماندن در آفتاب به دلیل قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش می تواند باعث آفتاب زدگی یا آفتاب سوختگی های شدید شود. تنها ۱۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود، اگرچه ممکن است ساعت ها طول بکشد تا علائم آن آشکار شود. در وهله ی اول سعی کنید با استفاده از کرم ضد آفتاب (ترجیحاً با اس پی اف حداقل ۳۰ یا بالاتر) و تجدید هر دو ساعت یک بار آن، از آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. آب زیاد بنوشید و در سایه بمانید. سعی کنید در میانه ی ساعت های ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر کمتر بیرون بروید چون در این ساعات روز نور خورشید بیشترین شدت را دارد.

۱۰- بی برنامگی تان باعث اضطراب می شود

بعضی افراد ترجیح می دهند هیچ برنامه ریزی ای برای سفر خود نکنند، اما این به معنای آن نیست که در مقایسه با یک برنامه ی فشرده اضطراب کمتری خواهید داشت. وقتی نمی دانید قرار است چه کاری انجام دهید دچار اضطراب می شوید چون تردید یکی از بزرگ ترین ترس های انسان است. بین برنامه ریزی و انعطاف پذیری تعادل ایجاد کنید. اگر خارج شدن از حاشیه ی امن خود اذیت تان می کند، جایی در نزدیکی خانه ی خود به سفر بروید یا در زمان سفر کارهایی را انجام دهید که با آن ها آشنایی دارید مثل یک ورزش خاص یا آشپزی کردن.

۱۱- عادت های غذایی تان را تغییر می دهید

پرخوری یکی از اتفاقات رایج روزهای سفر است. وقتی رژیم غذایی خود را تغییر می دهید، مثلا غذاهایی که می خورید چربی،  قند و نمک زیادی دارند، این مسأله روی بدن تأثیر می گذارد و دچار سوء هاضمه یا دیگر مشکلات معده و یا احساس بی حالی ناشی از غذاهای سنگین خواهید شد. از سفر خود به عنوان فرصتی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم استفاده کنید.

۱۲- سفرتان را تبدیل به زمانی برای حل مشکلات خانوادگی می کنید

بعضی افراد مشکلاتی در خانواده ی خود دارند که تصور می کنند می توانند این مشکلات را در زمان سفر حل کنند. این نوع نگرش به سفر می تواند باعث اضطراب شما شود و لذت زمانی که باید صرف استراحت خود کنید را از بین می برد. سفر باید فرصتی برای کم شدن اضطراب باشد، نه پرداختن به مشکلات خانوادگی. ایرادی ندارد که در سفرهای خانوادگی زمانی را به تنهایی خودتان اختصاص دهید. در عین حال می توانید با شرکت در فعالیت هایی که اهمیت زیادی برای خانواده ی شما دارند، زمانی را هم با آن ها سپری کنید.

۱۳- دغدغه ی وظایف شغلی تان شما را مضطرب می کند

کسانی که به شغل خود اعتیاد دارند وقتی از کار خود دور می شوند، احساس گناه می کنند و تصور می کنند در زمان سفر هم باید با محل کار خود در ارتباط باشند. در حقیقت، فراغت حال چنین افرادی را بدتر می کند چون مدام در این فکر هستند که باید کار کنند و اضطراب مربوط به کارشان آن ها را از هدف اصلی سفر دور می کند. برای حل این مشکل، زمانی را برای انجام وظایف شغلی تان تعیین کنید و فقط در آن زمان کارتان را انجام دهید. به علاوه به خاطر داشته باشید که سفر بهترین زمان برای دوری از کار است تا بعد از سفر با انگیزه تر و مشتاق تر به کار خود بازگردید.

منبع: rd
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

ورود