فرزندت کجاست ؟ کارزاری که هیچ‌ رانت‌خواری به آن پاسخ نمی‌دهد

چرا زنان و دختران مسئولین اغلب خانه‌نشین هستند؟

فرزندت کجاست ؟ کارزاری که هیچ‌ رانت‌خواری به آن پاسخ نمی‌دهد

حساسیت جامعه نسبت به پدیده رانت‌خواری و آنچه آقازادگی خوانده شده، این روزها توجه‌ها را به کارزار جدیدی جلب کرده که به گفته کاربران، هدفش شفافیت، مبارزه با فساد و ویژه‌خواری است. این کمپین با هشتگ «فرزندت کجاست» مسئولین کشور را مخاطب قرار داده و از آنها می‌خواهد پاسخگوی افکار عمومی باشند.

با اینکه برخی مسئولین به این کمپین پیوسته و در مورد تحصیلات و کار فرزندان خود صحبت کرده‌اند اما به صداقت برخی از آنها نمی‌توان امیدوار بود. از همه عجیب‌تر اینکه اغلب آقایان با افتخار بیان کرده‌اند با اینکه دخترانشان تحصیلات عالیه از دانشگاه‌های دولتی دارند در خانه به نگهداری خانه و فرزندان خود مشغول هستند. این بخش ماجرا از همه بیشتر جای تاسف دارد.

چرا یک زن پس از تلاش و درس‌ خواندن و یادگیری هنر و دانش باید در خانه بنشیند؟ آیا برای این است که پدرانشان سرمایه‌های کلانی دارند و دیگر لازم نیست زحمت صبح بیدار شدن و تا عصر کار کردن (همانند اکثر زنان کشورمان) را به خود هموار کنند؟ آیا پدر یا همسرانشان این اجازه را به آنها نمی‌دهند؟ آیا زن بودن آنها دلیل خانه‌نشینی‌شان است؟

وقتی دختری در رشته پزشکی تحصیل کرده و می‌تواند در بطن جامعه با مردم در ارتباط باشد و به سلامتی هر چه بیشتر آنها کمک کند، چرا باید در خانه بماند و بچه بزرگ کند؟ بر فرض که تربیت فرزند از همه امور زندگی مهم‌تر باشد، بقیه زنان شاغلی که بچه هم دارند آیا فرزندان بی‌هنر و ناخلفی تحویل جامعه می‌دهند؟ این چه طرز فکری است که با افتخار باید در مورد خانه‌نشین کردن زنان صحبت کرد؟

آیا این نشان‌دهنده نگاه جنسیتی به زنان نیست؟ اینکه زن جنس دوم است و باید کارهای دم‌دستی انجام دهد و مرد وارد جامعه شده و انجام امور مهم را به عهده بگیرد؟

بعلاوه، اگر قرار است دست آخر این خانم‌ها در خانه بمانند چرا با ورود به دانشگاه‌های مهم جای کسانی که می‌توانند پس از فارغ‌التحصیل شدن به جامعه خدمت کنند را پر می‌کنند و هر سال شماری از طالبان علم را در پشت آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها نگه می‌دارند؟

زنان ایران شمارشان کم نیست. هستند زنان بزرگی که نقش‌های اساسی در جامعه به عهده دارند، زنانی که با راه‌اندازی استارتاپ‌ها مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند یا زنانی که هم‌دوش همسران، برادران یا پدر خود کار می‌کنند و در کنار آنها به زندگی شخصی و خانه‌داری و مسئولیت نگهداری از فرزندانشان هم می‌پردازند.

کار کردن و تربیت کودک دو مقوله مجزا از هم یا نفی‌کننده یکدیگر نیستند.

بدنبال این جریان پوپولیستی افرادی همانند  علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران که می‌گوید دخترم پزشک است اما شوهرش گفته کار نکند بسیار ناراحت کننده است.

رضا صالحی‌امیری، وزیر سابق ارشاد و رییس کنونی کمیته ملی المپیک نیز درباره فرزندانش نوشته است:

«سه دختر دارم؛ دختر بزرگم ازدواج کرده است و فوق لیسانس مدیریت اجرائی دارد و هیچ شغلی دولتی یا خصوصی ندارد. دختر دوم مهندس عمران و فوق لیسانس معماری دارد هیچ اشتغال رسمی ندارد و شخصا در زمینه رشته تخصصی خود فعالیت می‌کند. دختر سوم نیز دانشجوی دانشگاه تهران است.»

محمد علی ابطحی

محمد علی ابطحی نوشته است:

«فائزه لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران؛ خانه‌دار و پاره‌وقت معلم دبستان. فاطمه لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی؛ خانه‌دار و هفته‌ای دو روز دورکاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارتآپی. فریده دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران.»

نماینده رشت اعلام کرد دخترش بدون خانواده هرگز شهر آبا و احدادی را ترک نکرده است.

بدنبال این کارزار، اخیرا رشیدپور به پاسخ مسئولین به کمپین فرزندت کجاست در برنامه تلویزیونی خود گفت:

«نرخ بیکاری میان فرزندان مسئولان از متوسط نرخ بیکاری کل کشور بیشتر است! همه با هم باید غصه بخوریم!»

این جملات بسیار ناراحت‌کننده هستند زیرا نشان می‌دهد کسانی که در زندگی مردم نقش ایفا می‌کنند و بدست مردم انتخاب شده‌اند با همین مردم صادق نیستند و گروهی از آنها با دست کردن در جیب ملت زندگی خود و فرزندان و چند نسل بعد خود را تامین می‌کنند! آیا بهتر نیست به جای پرداختن به مسایل حاشیه‌ای و کم‌اهمیت، اول وضعیت معیشت مردم و دزدی‌های علنی برخی از آقایان مشخص شود؟

آیا مردمی که به امید چندر غاز سود بانکی یا گرفتن وام پول‌های خود را در بانک‌های خصوصی گذاشته‌اند و رئیس بانک پول را خورده و رفته حق ندارند برای احیای حقوقشان داد سر دهند و اعتراض کنند؟

آیا کارگرانی که حقشان به دست مدیران رانت‌خوار ناحق شده نباید همصدا حقشان را طلب کنند؟

همه این مشکلات معیشتی در حالی بدتر می‌شود که هر بار خبر یک اختلاس جدید و تفریح و امکانات یک آقازاده در کشوری پیشرفته به گوش می‌رسد و همچون نمک بر زخم می‌سوزاند و آتش می‌زند قلب آدم را! زلزله‌زده‌هایی که هنوز زندگی نرمال ندارند، ساکنین شهرهای مرزی که همیشه در تنگنا هستند، شهروندان استان‌های جنوبی و جنوب شرقی که از ساده‌ترین امکانات زندگی بی‌نصیب هستند و نه آب دارند و نه حتی سرویس بهداشتی، آیا انصاف است که برخی آقایان چپاول کنند و محاکمه هم نشوند!؟

کارزار فرزندت کجاست با اینکه مدتی سر مردم را گرم کرده اما در واقع هیچ نتیجه خاصی در بر ندارد. آیا آنهایی که فرزندانشان در رفاه کامل در حال خوش‌گذرانی هستند حرفی به زبان آوردند؟ آیا آنها که به این کمپین پیوستند حقیقت را گفتند؟ خیر! نه همه بلکه شماری از نمایندگان و مسئولین از بیان واقعیت سر باز زدند و این، درد را بیشتر کرد. درد مردمی که همیشه انواع ظلم و بی‌مهری را چشیده اما همچنان به امید روزی بهتری به حیاتش ادامه داده. مردمی که با اینکه از زندگی راضی نیستند اما همچنان تمام‌قد در برابر دشمنان می‌ایستد و اجازه دخالت دولت‌هایِ به‌ظاهر نگران را نمی‌دهد.

یادمان نمی‌رود که آمریکا و انگلیس هرگز برای ما رفاه و آسایش به ارمغان نیاورند و هر چه کردند، در جهت منافع خود بوده و بدون شک دلسوز مردم ایران نبودند و هرگز هم نخواهند بود. اصلا ذات سیاست همین است؛ با تفرقه‌افکنی می‌توان حکومت کرد.

با این توصیفات اگر کنجکاو هستید تا پاسخ مسئولین در مورد پویش #فرزندت_کجاست؟ را بخوانید و بدانید چه کسانی به این کمپین پیوسته‌اند، همچنان در ادامه همراهمان باشید.

برخی از اعضای هیات دولت به این هشتگ پاسخ دادند و نوشتند فرزندانشان در چه امور وارد شده‌اند. از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که بیان کرد تحصیلات پسرش چیست و این روزها به چه کاری مشغول است:

«پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد. دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و به طور پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد. خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه ماموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از ۶ سال است که به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده‌هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.»

فرزندت کجاست
حسام‌الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور نیز با انتشار توئیتی به کمپین فرزندت کجاست پیوست و نوشت:

«دو پسر دارم اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر؛ هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و بدنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است.»

مصطفی هاشمی طبا معاون رئیس جمهور دولت اصلاحات و وزیر سابق صنایع در پاسخ به سوال کمپین فرزندت کجاست؟ در رابطه با فرزندانش توضیح داد:

«بنده سه فرزند دارم که دوتا دختر و یک پسر هستند که همگی تحصیل کرده هستند. یکی از دخترانم لیسانس آی تی و دیگری لیسانس مامایی دارد که هر دو خانه دار هستند و شغلی ندارند و من هم هیچ وقت سفارشی برای کار برایشان انجام ندادم.

تک پسر بنده نیز دارای مدرک کارشناسی ارشد در یکی از رشته‌های علوم انسانی است و در حال حاضر در یکی از شرکت‌های غیردولتی مشغول به کار است. پسرم مدرک کارشناسی خود را از یکی از دانشگاه‌های سراسری دریافت کرد و سپس با بورسیه دانشگاه رایس تگزاس دوره کارشناسی ارشد خود را در آمریکا طی کرد و پس از پایان تحصیلات به کشور بازگشت و در حال حاضر مشغول به کار است و هیچ سمت دولتی ندارد.

اگر اهل سفارش و استفاده از رانت بودم قطعا دو دخترم در شرایط فعلی بیکار نمی‌ماندند.»

سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این کمپین وارد شده و اعلام کرد که پسر کوچکش هنوز در دبستان درس می خواند و فرزندان دیگرش از رانت به خصوصی برخوردار نیستند:

«دو پسر و یک دختر دارم. پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. با برخی از موسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دوم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را گذرانده است.»

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی هم در صفحه اینستاگرام خود در رابطه با زندگی شخصی و فرزندانش توضیحاتی ارائه کرد:

«من چهار فرزند داشتم که یکی از آن‌ها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیات علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود، ولی اکنون در ایران است.

دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است که این همه داد و بیداد کردند؟! دخترم حدود شش سال پیش کارمند جم شده و حدود چهارمیلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. ایشان نه رئیس است و نه عضو هیئت مدیره، آیا این شغل دختر من خارج از عرف است؟»

قاضی پور نماینده ارومیه که اعلام کرد فرزندش چوپانی می کند که البته کاشف به عمل آمد در اصل، آقازاده او صاحب و مالک یکی از بزرگترین دامداری های منطقه است

محمدعلی وکیلی، نماینده عضو لیست امید بود، گفت که دخترش بیکار است و درخانه مانده ولی بلافاصله اسناد مشخص کرد او به عنوان خبرنگار، دختر خود را معرفی کرده و برایش مجوز ورود به طرح ترافیک گرفته.

البته بدنبال این ادعا مردم در شبکه‌های اجتماعی یادش آورند که در گذشته چه گفته بوده و وکیلی در توئیتر خود در نامه ای اداری و عجیب خطاب به شهرداری تهران نوشت که می تواند مجوز ورود به طرح ترافیک دخترش را لغو کند!

این ماجرا آنقدر عجیب بود که واکنش مشاور معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران را به دنبال داشت و البته این مشاور به نماینده تهران، کنایه زد لغو مجوز ورود به طرح ترافیک برای دختر آقای وکیلی، باعث نمی شود مردم باور کنند این دختر واقعا بیکار است، چون در لیست بیمه خبرنگاران هم نام دختر آقای وکیلی ثبت شده و باید برای آن هم فکری کرد.

محمود احمدی نژاد که این روزها با صحبت های انتقادی اش نقش اپوزیسیون درون نظام را به خود گرفته است به هشتگ فرزندت کجاست پاسخ داد و گفت:

«به خدا خیلی بده که شما به عنوان یک رسانه برای تطهیر ملت مجبور شوید از مسوولان بپرسید فرزندت کجاست. بچه های من همه ایران و مهندس هستند؛ در یک شرکتی هم با حداقل حقوق مشغول به کار هستند.

یک عده خودشان و بچه هایشان در خارج از ایران زندگی های آنچنانی دارند در حالی که اینجا مردم در فشار هستند؛ اصلا ثروتت شمارش نمی شود؛ از کجا آورده ای؟»

فرزندت کجاست

در میان اصولگرایان روز گذشته جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی توضیح داد که:

«۷ فرزند دارم. ۳ فرزند پسر و ۴ دختر، ۲ تا از پسر‌ها طلبه و در حال حاضر ساکن قم هستند و یکی از آن‌ها نیز مشغول خدمت در سپاه است. ۲ تا از دختر‌ها هم ساکن قم و در حوزه علمیه مشغول هستند یکی از دختر‌ها هم در تهران مشغول تهیه رساله دکتری خود در رشته فلسفه اسلامی است یکی دیگر از دختر‌ها هم خانه‌دار و ساکن مشهد است. داماد‌ها طلبه و عروس‌ها هم همین طور و همگی در قم، مشهد و تهران ساکن هستند. هیچ کدام از آن‌ها شغل دولتی ندارند.»

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به کمپین “فرزندت کجاست؟” پیوست. او در رابطه با فرزندانش گفت:

«دو فرزند دارم یک دختر که دبیرستانی است و یک پسر که دبستانی است. دخترم کلاس دهم را تمام کرده و وارد کلاس یازدهم می‌شود. پسرم هم کلاس پنجم را تمام کرده و وارد کلاس ششم می‌شود. هر دو هم تهران هستند. هر دو خانه خودمان هستند و هنوز جایی نرفتند. هنوز الحمدالله بچه‌هایمان به سنی نرسیده‌اند که ما را گرفتار کنند.»

کارزار فرزندت کجاست

این کمپین از کجا شکل گرفت؟

نمایش زندگی لاکچری و پر زرق و برق فرزندان برخی کارگزاران نظام در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در یکی دو سال اخیر این جنجال‌ها را بدنبال داشت. البته در دو ماه اخیر و با ماجرای عروسی لاکچری پسر سفیر ایران در دانمارک و حاشیه‌های پیش آمده بر سر سبک زندگی پسر طهماسب مظاهری رییس کل اسبق بانک مرکزی وارد فاز تازه‌ای شد.

مهدی مظاهری فرزند طهماسب مظاهری رییس کل اسبق بانک مرکزی با انتشار ویدئو‌هایی با رویکرد یک «ژن خوب» به توضیح درباره زندگی لاکچری خود پرداخت که بازتاب و واکنش منفی زیادی را در پی داشت.

پس لرزه‌های نمایش زندگی لاکچری آقازاده‌ها باعث شد تا برخی کاربران مجازی خواستار توضیح مسئولان کشور درباره وضعیت زندگی فرزندانشان بشوند.

البته آغاز آن به استیضاح علی ربیعی وزیر کار و رفاه بر می‌گردد. در آن روز یکی از نمایندگان مجلس علیه مسعود پزشکیان به اظهار نظر پرداخت و گفت دختر این نماینده مجلس در پتروشیمی جم که وابسته به وزارت رفاه است، کار می‌کند.

مسعود پزشکیان در آن جلسه از عملکرد علی ربیعی دفاع کرده بود که به مذاق برخی همکارانش خوش نیامد و آن‌ها مدعی شدند که دختر نایب رییس مجلس با رانت در پتروشیمی جم کار می‌کند. البته هم علی ربیعی و هم مسعود پزشکیان این ادعا را رد کردند، اما بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی یافت.

همزمان با این موضوع شایعاتی پیرامون بازداشت پسر محمد باقر نوبخت رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور منتشر شد. اما نوبخت در توئیتی بازداشت پسرش را تکذیب کرد.

برکناری و بازداشت احمد عراقچی معاون ارز سابق بانک مرکزی و برادر زاده عباس عراقچی، همچنین شایعاتی درباره خروج خانواده ولی الله سیف رییس پیشین بانک مرکزی از ایران نیز مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفت.

هدف این کمپین چیست؟

آیا می‌خواهد نشان دهد که کدام مقامات رانتخوار و یا فاسد هستند؟ و یا می‌خواهد مسئولان سالم را به مردم معرفی کند؟

این کمپین در واقع نوعی خود اظهاری است، هر مقامی که مایل باشد به این سوال پاسخ می‌دهد. به این ترتیب ماهیت این کمپین برای معرفی مقامات و مسئولان رانتخوار نیست چرا که با این روش نمی‌توان آن‌ها را شناسایی کرد. شاید این کمپین بتواند تعدادی از مدیران سالم کشور را معرفی کند. البته این هم به این معنا نیست که کسانی که در این کمپین شرکت نکرده اند رانتخوار و فاسد هستند و کسانی هم که شرکت کرده اند اصلا از رانت استفاده ای نبرده اند.

این کمپین از همان ابتدا مخالفان زیادی داشته است عده‌ای آن را نوعی دخالت در حوزه خصوصی می‌دانند و معتقدند هیچ کس لزوما نباید به این پرسش پاسخ دهد.

تاکنون افرادی به این سوال پاسخ داده اند که در افکار عمومی یا به رانتخواری و فساد متهم نشده اند و یا در این رابطه بسیار کم حاشیه بوده اند.

چهره‌های که شایعات درباره آن‌ها و خانواده آن‌ها فراوان است تاکنون به این سوال پاسخی نداده اند.

رانت چیست؟

به سوء استفاده از فرصت‌ها و امکانات جامعه با توجه به موقعیت اجتماعی افراد و دسترسی به منابع اطلاعاتی و قدرت، رانت می‌گویند.

در واقع رانت درآمدی است که بی‌تلاش به دست می‌آید.

رانت‌خوارها با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی‌شان یا از طریق آشنایانی که صاحب این نفوذ هستند به صورت غیرقانونی به منابع مالی دست پیدا کرده و به کسب ثروت می‌پردازند.

در نهایت باید گفت، به نظر نمی رسد کمپین «فرزندت کجاست؟» بتواند به هدف خود برسد و گرهی از وضعیت فساد در کشور باز کند، یا اینکه زوایای تاریکی، گوشه های پنهان، رانتخواری در کشور را روشن و به نمایش بگذارد.

دیجیاتو
۱۴ نظر

ورود

  • ادریس مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    این چیزا مسخره بازیه، اینکه بچه ات الان چکار میکنه یا کدوم مدرسه درس خونده، بزار از یه دزدی برات بگم که در واقع از نبوغ و خلاقیت متصدیان امور در ایران کله ات سوت میکشه :
    سیف رئیس کل بانک مرکزی ۴ سال پیش قراردادی با بانک پارسیان بسته بود( که دلال اصلی فروش اسکناس در بازار خیابان فردوسی در پاساژ افشار باشد ) و روزانه دهها میلیون دلار را به صرافان و مردم زیر قیمت بازار توزیع کند.

    از همان سالها رسانه ها بارها از عمو دلاریهایی گفتند که برای صرافی بانک پارسیان با عربده دلار زیر قیمت بازار می فروشند.

    اوج داستان رانت ارزی این صرافی در نیمه دوم سال ۹۶ بود که این صرافی که عاملیت توزیع ارز فیزیکی در تهران را برعهده داشت، بارها تخطی کرد.

    این صرافی بانکی روزانه میلیونها دلار را با ارائه کارت ملی های صوری به عوامل خودش می فروخت و ارزها را احتکار می کرد تا قیمت افزایش یابد.

    با دستگیری سید احمد عراقچی و بررسی پرونده های دوره مسئولیت چند ماهه وی در پست معاونت ارزی، میزان فسادی که وی با همکاری صرافی بانک پارسیان ایجاد کرده بود برملا شد و نهایتا منجر به پلمپ این لانه فساد ارزی شد.

    برای بررسی پولشویی و فسادی که صرافی بانک پارسیان در این ۴ سال ایجاد کرده است نیازمند یک بررسی چند ساله است.

    کسانی که سال ۸۹ تا ۹۱ در صرافی های خیابان فردوسی کار می کردند به خاطر دارند صرافی بانک ملی در آن سالها نقش همین صرافی بانک پارسیان را بازی می کرد و اسکناس ارز دولتی را بین صرافان توزیع می کرد. ولی در سال ۹۱ دلارها را احتکار می کردند و سهمیه بندی را رعایت نمی کردند و توزیع اسکناس چندانی صورت نمی گرفت که جهش ارزی تا ۴۰۰۰ تومن شکل گرفت که سرانجام با دزدی و اختلاسی که خاوری انجام داد صرافی بانک ملی تا سال ۹۵ تعطیل شد.

    یوسفیان ملا نماینده مجلس چند روز پیش از گم شدن ۹ میلیارد دلار خبر داده بود در بخشی گفته بود روزانه میلیونها دلار با چمدان در خیابان ارز فروختند و سرنوشت این ارزها مشخص نیست!
    بله مشخص نیست چون صرافی بانک پارسیان و صرافی برخی بانکهای دیگر روزانه میلیونها دلار ارز می گرفتند ولی توزیع نمی کردند، بلکه ارزها را با پول سپرده های مردم میخریدند و سرنوشت این ارزهای چمدانی نامشخص باقی مانده !
    بقول « عزیز نسین »:
    یک روز بر گونه ی این مملکت
    یک بوسه، و بالای سرش یک یادداشت
    می گذارم و می روم:
    آنچنان زیبا خوابیده ای
    که دلم نیامد بیدارت کنم …

  • ادریس مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    دنباله…
    بهرحال شما روزنامه نگارید و باید این پازل دزدی(کلمه اسلامیش اختلاس) نه میلیارد دلاری رو حل کنید.
    راهنمایی-سه ضلع دخیل در این دزدی:
    ۱- سیف، رییس بانک مرکزی(باید هوشیار بود به استرالیا فرار نکنه)
    ۲- سید احمد عراقچی،معاون ارزی بانک مرکزی در زمان سیف(فعلا بازداشت)
    ۳-بانک پارسیان،چهارمین بانک ایرانی با سرمایه حدود هزاروسیصدوبیست میلیارد تومان،هفتادوهفت هزار سهامدار، به مدیریت:
    هاشم یکه زارع – رئیس هیات مدیره
    عارف نوروزی – نایب رئیس هیات مدیره
    عباس خسروانی – عضو هیات مدیره
    جواد شکرخواه – عضو هیات مدیره
    سیدحسام شمس عالم – عضو هیات مدیره
    کورش پرویزیان – عضو هیات مدیره و مدیرعامل
    شرکتهای زیرمجموعه:
    شرکت تجارت الکترونیک پارسیان
    شرکت تجارت الکترونیک پارسیان کیش(فکر کنم در بخور بخور قضایای مربوط به واردات گوشیهای موبایل دخیل باشد)
    شرکت تأمین خدمات کاسپین
    شرکت لیزینگ پارسیان
    شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان
    شرکت توسعه ساختمانی پارسیان
    شرکت بیمه پارسیان
    شرکت گسترش هتل‌های لوتوس پارسیان
    شرکت کارگزاری پارسیان
    شرکت صرافی پارسیان(مشارکت در دزدی نه میلیارد دلاری)
    شرکت خدمات بیمه‌ای امین پارسیان
    شرکت خدمات مشاور خرد پیروز
    شرکت تأمین اندیش پارس
    شرکت صبا تأمین پارسیان
    شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان
    شرکت یاری‌رسان پارسیان
    صندوق قرض‌الحسنه پارسیان
    صندوق سرمایه‌گذاری لوتوس پارسیان
    شرکت هلدینگ هتل‌های پارسیان
    گروه صنایع فولاد صبح پارسیان

    روشن کردن این دزدی و عوامل دیگه سالها زمان نمیخواد،سه ضلع اصلی دزدی مشخصه البته اگه قوه قضاییه بخواد و عوامل قدرت اعمال نفوذ نکنند

  • xXx مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    “بچه های من همه ایران و مهندس هستند؛ در یک شرکتی هم با حداقل حقوق مشغول به کار هستند.”
    آقای احمدی نژاد شما که به راحتی آب خوردن یک دکل نفتی رو غیب کردی و عادت داشتی هرچیز بزرگ رو کوچیک جلوه بدی مثل تحریم ها که گفتی کاغذ پارست حالا سوال اینه این حداقل حقوق از نظر شخص شما چند صد میلیون تومنه؟

    • همدم مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

      ببینین هیچکی بهتون میگم هیچکی تو این مملکت بیگناه وپاک و ساده نیس

      قضیه پاسپورتای جزیره کومور رو بخونین. همشونم سپاهی. میدونین که سپاهیا نمیتونن به کانادا و قبرس و جزایر کایمن و غیره برن مثل دیپلماتا و مدیرای دولتی. اینا در عوض میرن روسیه و چین و مالزی و اندونزی و فیلیپین و جزایر کومور و قمر و تاجیکستان و قزاقستان و کشورای افریقایی. مهم نیست کدوم کشور میرن پول میدن پاسپورت و سیتیزنی میخرن. چیزی که مهمه اینه که تو اون کشور یه شماره حساب داشته باشن و بعدم به سیستم انتقالات بین المللی دسترسی پیدا کنن. جالب اینه وقتی این پاسپورتای جزیره ی کومور افشا شدش همشون میگفتن ما برای دور زدن تحریم این کار رو کردیم. الانم انگار نه انگار چیزی اتفاق افتاده
      وزیر نفت میاد میگه برای پروژه ایی که حتی کلنگشو نزدن پول نقد به دلار میگیرن بعد چند ماه دوباره میان پول نقد میگیرن برا پروژه ایی که حتی کلنگشم زده نشده. یا نفت میبردن دریا خالی میکردن معلوم نبود کی میاد میبره. پولش رو میدن یا نه. یا اون ماجرای نیروی انتظامی که سردارهای سپاه با پاسپورتای جزیره ی کومور و قمر و جزایر ناشناس دیگه تو اون کشورا شرکت زدن و خودشونو به عنوان خریدار نفت جا میزدن. بعدم هشتاد درصد پولو خودشون میگرفتن. بیست درصدو به دولت و خزانه میدادن. اینطوری تحریما رو دور زدن.
      من با مدرک لیسانسم میتونم با چند صد هزار دلار تحریمو دور بزنم
      اگه با روسیه اشنا باشین میدونین هرکی که بخواد میتونه با پول سیتیزن اونجا بشه. خیلی از این ژنرالای افریقایی سیتیزن هستن. روسیم یه بازار بزرگ و یه محیط عالی برا پولشویی.

      • محمد کیان مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

        میشه لطف کنی برا حرف هایی که می زنی یه سند نشون بدی …
        حتی اگه از یه سایت معتبر هم رفرنس بدی قبوله (آمد نیوز معتبر نیست)…
        این افسانه هارو کی برات قبل خواب تعریف می کنه بگو شاید ما هم مشتری شدیم …

        • جسین شهریور ۳, ۱۳۹۷

          عصر ایران: بیش از ۱۰۰ نفر از افرادی که مجمع الجزایر کومور (کشور قمر) اخیرا گذرنامه آنها را باطل کرده است ایرانی هستند.
          شما کجا زندگی میکنی؟ اگه ساکن خارجی که ماشلله باید بهتر ازما بدونی
          اگه ایرانی که خود روزنامه ها نوشتن تو خود مجلس خود رییس کمیسیون گفته.

  • محسن مرداد ۲۸, ۱۳۹۷

    کلا این مملکت بخور بخوره
    حتی همون خانواده ی شهدا. عزیز نمیگم چون خیلی وقته عزیز نیستن. همش یه تجارت شده براشون
    مقصرم خودشونن. وقتی برا گشنگی و بدبختی مملکت خفه خون میگیرن و خدای نکرده یه تار مو ببینن همشون میان تظاهرات من بهشون هیچ ارزشی قائل نیستم.
    وقتی حاظر نیستن قبول کنن اون شهدا برا حفظ کشور رفتن شهید شدن نه کوبوندن اکثریت مردم من هیچ ارزش خاصی قائل نیستم برا خانواده هاشون. پدر من رفت جنگید مجروح شد برگشت. چند سال قبلم فوت کرد. تو تصادف فوت کرد.
    نه برام مهمه که رفته جنگ نه ارزش خاصو بیشتر از لیاقتشون براشون قائلم. چون وظیفه شون بود. همونطور که الان جنگ بشه ما میریم بجنگیم. حالا خوبه ما بریم بجنگیم شهید بشیم بعد وصیت کنیم بعد ماها مردمو کتک بزنین؟ خوبه الان من برم سوریه بعدم یه وصیت بکنم هرچی بی حجاب دیدین پونز بکنین تو صورتشون؟
    حالا بگذریم از اینکه این وصیتنامه ها اصلا معلوم نیست واقعین یا نه. اونایی که در جریان نیستن شما رو ارجاع میدم به اون گند شبکه ی دو. هر روز وصیت شهید که موهاتونو بکنین تو. هر روز وصیت پخش میکردن موقع اذون گفتن. بعدش خانواده های شهدا تو میدون ارژانتین بست نشستن که فرزندمون اصلا چنین چیزایی وصیت نکردن چرا با ابروش بازی میکنین چرا وصیت دروغ مینویسین. گزارش یکی از روزنامه ها رو دقیقا یادمه. هفت هشت تا از اون کسانی که جمع شده بودن گفته بودن یه روز یهو مسئولای شبکه اومدن که برای برنامه وصیت شهید با عکس رو میخواییم. ماهام اعتماد کردیم دادیم بعد دیدیم چیزی که از تلویزیون پخش میشه اصلا با اون وصیت اصلی شهید یکی نیست. بعد ده بیست روز اعتراض دیگه برنامه رو پخش نکردن.

    حالا این مسئولین اینقدر این وصیتا رو بکوبونن اینقدر جعل کنن که این یه ذره ارزشم دیگه قائل نباشیم.
    به هر حال حرمت امامزاده رو متولیش نگه میداره. اینام حالا اینقدر این مسخره بازیا رو در بیارن که دودش تو چشم خودشون میره. کلا این کارا خودش ابروریزیه نمیدونم این خانواده ی شهدا چرا متوجه نیستن.
    به چه قیمتی شهیدشونو فروختن؟

    • محمد کیان مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

      “وقتی حاظر نیستن قبول کنن اون شهدا برا حفظ کشور رفتن شهید شدن نه کوبوندن اکثریت مردم ….”

      مطمئنی اکثریت هستند؟ اصلا تا حالا یه وصیت نامه از شهدا خوندی بری ببینی برا چی رفتند؟

      “همونطور که الان جنگ بشه ما میریم بجنگیم”
      مطمئنی می ری؟ حرف زدن و ادعا کردن خیلی راحته

      “خوبه الان من برم سوریه بعدم یه وصیت بکنم هرچی بی حجاب دیدین پونز بکنین تو صورتشون؟”

      اولا سوریه رفتن به این نون و ماستا نیست ثانیا اون کسی که پونز می کرد تو پیشونی مردم الان کنار گوگوشه و پای ثابت کارشناسی شبکه VOA

      وقتی چیزیو قبول نداری راحت ترین کار اینه که بگی جعلیه الکیه و از این چیزا …
      شما که دسترسی به نسخه اصلی وصیت نامه شهدا داری بگو چی گفتند!!!؟؟؟ اگه چیزیو قبول نداری مث مرد پای حرفت وایستا و درست استدلال کن نه اینکه گوشت پیش پای آمد نیوز باشه و هرچی اون میگه تکرار کنی …

  • آقای عارف مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    طفل معصوما همه اشون یه نفره خرج کل خانواده و نوه و نتیجه رو میدن … البته نیازی هم نیست که بچه هاشون دنبال کار باشن …

  • مانی مرداد ۳۰, ۱۳۹۷

    وقتی تاریخ زمان قاجار رو میخونبم خیلی نارحت مبشیم کە اونا چطور مملکت رو نابود کردن ولی حقیقت اینه که آینده گان هم اگر تاریخ امروز ما رو بخونن همچین حسی خواهند داشت.در یک دوره تاریخی داریم زندگی میکنیم دوره ای که با تمام قوا داریم مملکت رو نابود میکنیم مردم و مسئول همه با هم دست در دست هم برای نابودی ایران!

  • فاطمه شهریور ۵, ۱۳۹۷

    ادم میمونه چی بگه .اگه اینهمه دروغ گفتن براشون اسون نبود که اوضاع مملکت به اینجا نمی رسید.متاسفانه یه مشت دزد و دروغ گو و بی دین و وجدان ،شدن مسئول و مردمم اونقدر مشکل دارن که فرصت و جرات اعتراض ندارن.خفقاق مطلق حاکمه .حالا چه دردی تا الان دوا شده از رو شدن حقایق که این کمپین بتونه موثر باشه جز بیشتر شدن درد مردم.ممنون از مطلبتون

    • ن شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

      فساد طبقه و مسوول و غیرمسوول نمیشناسه. ما همه مون مقصریم. تا چیزی گرون میشه چند برابر می خریم نکنه گرونتر شه و گیرمون نیاد. تا رسانه ای دروغی می نویسه سریع باور می کنیم. تا یه کاندیدای ریاست جمهوری از عواطف مردم سواستفاده می کنه و وعده توخالی میده سریع اعتماد می کنیم. از دست فروش مترو خرید می کنیم ولی نمی دانیم جنس های بنجل مترو همان واردات از کشورهای چین و اطراف هست که جوونای ما رو بیکار کرده و به تولید داخلی لطمه زده. خودمون اهل پارتی بازی و رانت خواری هتیم. خودمون سر هم کلاه می گذاریم. خودمون حق همو رعایت نمی کنیم و تمام این ها رو از بالا دستی ها یاد گرفته ایم. کشور ما ریشه های استعماری دارد. تفکر چپاول در خون اغلب ماست. خودمان اهل اختلاف طبقاتی و گفتن اینکه فلانی دارد و فلانی نداردهستیم. توقع از کی داریم؟ از مسوولین فاسد ؟ از وزرای دولت فاسد؟ اونها چون می دونن می تونن از ما سواری بگیرن میگیرن. تا خودمان ضعف نشون ندیم، اونها جرات فساد نخواهند داشت. دلیلش خودمانیک که پراید ۴۰ میلیون میشه برای ثبت نام پیش فروش این ماشین آشغالی عجله داریم. خودمان بر خودمان ظلم می کنیم. تلویزیون ما شده منبع تبلیغات دروغ و افتاده دست عده ای سودجو ولی ما متوجه نیستیم. شبکه سلامت برای تبلیغ داروهیا شیمیایی متلق به شرکت های داروسازی بزرگ دروغ می گوید. پزشک پول میده به شبکه تلویزیونی تا معروف بشه و با مشتی اراجیف مردم رو از طب سنتی اصیل دور می کنه ولی ما متوجه نیستیم. انواع شرکت ها با تبلیغات متنوع و تشویق مردم به برندهش دن دروغ می گویند ولی ما باور می کنیم. هنوز نفهمیده ایم طبقه سرمایه دار با استخدام عده ای نخبه چگونه با افکار ما بازی می کنند! هنوز نفهمیده ایم چه کسانی از پشت پرده بر زندگی ما نظارت دارند! نیم خواهیم بفهمیم پس چگونه انتظار داریم دزدی و فساد در این مملکت تمام شود؟

  • ن شهریور ۲۳, ۱۳۹۷

    دقیقا فرزندان اغلب مسوولین، وزرا و مدیران (به خصوص دولت فعلی) نیازی به کارکردن ندارند چون تا آخر عمر چندین نسل آینده شان جیره خوار شهرت و مقام پدر یا مادر هستن. به تجربه خودم از نزدیک زندگی پرخور و خواب و خوشی این دسته رو دیدم و خوب درک می کنم که چگونه از بدو تولد خدمتکارها میان خونه زندگی اینا رو جمع و جور می کنن و مادره هم یه پاش مراسم رسمی برای تظاهرنمایی هست و پدر هم مشغول رانت خواری هر چه بیشتر برای فرزندان خودش. نه چیزی از گرسنگی می دانند و نه چیزی از بدون پشت و پناه زندگی کردن. کوچکترین استرسی ندارند و برای همین سالم و شاد به زندگی رانتی خود ادامه می دهند. اما ما ملت بیچاره روزی همان کاری را باهاشون می کنیم که پدران ما و پدران خودشون با شاه جماعت کردند. فقط منتظر آینده باشند!!!!!!!!!!!!

  • محمد بهمن ۱۴, ۱۳۹۷

    سیاه نمایی های اینا تمومی نداره ، همه میدونند همشون مولتی میلیاردر هستن، مگه هر کی هر چی داره رو میکنه ؟
    طرف مدیر ۲۰تا ارگانه میگه من پراید سوار میشم و خونم اجارست …… امان از عقل