چگونه با افرادی که روی اعصاب هستند کنار بیاییم؟

چگونه با افرادی که روی اعصاب هستند کنار بیاییم؟

حتما برای شما هم پیش آمده که با آدم‌های منفی و اعصاب‌خوردکن مواجه شده‌ باشید و ندانید دقیقا چگونه با این افراد رفتار کنید! برخی از این اشخاص به‌خوبی می‌دانند که از نظر دیگران منفور هستند اما همچنان بر رفتار خود اصرار دارند. بنابراین، این شما هستید که باید طرز فکر و رفتار خود را تغییر دهید تا کمترین صدمه را ببینید.

برای این منظور، در ادامه این مطلب شماری از ترفندهایی که دکتر مارک گولستون، روانپزشک ارشد دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس ذکر کرده را برایتان برشمرده‌ایم.

دکتر گولستون در جدید کتاب خود با عنوان «همصحبتی با یک دیوانه: چگونه با افراد آزاردهنده و غیرقابل درک کنار بیاییم؟» راهکارهای ساده‌ای را معرفی کرده است. برای دور ماندن از ترکش‌های دردناک افراد منفی و کسانی که روی اعصاب هستند، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

پیش از ورود به مطلب شاید لازم باشد بدانید که در نهایت ممکن است در مورد رفتارهای شخصی خودتان با شگفتی‌های زیادی مواجه شوید!

یعنی چه؟ در ادامه بخوانید.

چه کاری باید انجام دهید؟

همه کارهایی فرد / افرادی که از نظرتان آزاردهنده است را برای خودتان یادداشت کنید؛ هر فعالیتی که باعث می‌شود از حرص دندان‌های خود را فشار دهید و نتوانید حرفی به زبان بیاورید.

به‌طور مثال، ممکن است اعتراض و نق زدن‌های همیشگی همکارتان و نظرات تکراری او در مورد مدیر اعصابتان را خرد کند. یا غیبت‌های بی‌پایان فردی که خودش مملو از ایراد است. یا حتی دیدن دروغ‌ و دورویی اطرافیان مخصوصا وقتی موقعیت کاری شما را به خطر می‌اندازد می‌تواند اعصابتان را خرد کند.

در مرحله بعدی، به این فکر کنید که چه رفتارهایی را می‌توانید جایگزین این کارها کنید. حالا وقت آن رسیده که خودتان رفتارهایی که از نظرتان درست است را انجام دهید. 

دلیل این کار این است که شما به‌طور غیرمستقیم، رفتار صحیح را به فردی که روی اعصابتان است، بیاموزید. یعنی سعی کنید با خوب رفتار کردن به او بیاموزید که بهتر رفتار کند.

بیشتر بخوانید: چگونه در عرض ۵ دقیقه افراد مسموم را شناسایی کنیم؟

حتما الان می‌گویید این چیزها گفتنش آسان است اما در عمل نمی‌توان اجرایشان کرد. تا حدی حق با شماست. اما با مثال‌های زیر شاید بتوانید اجرای این روش را هم برای خودتان آسان کنید:

به‌طور مثال میزان خودخواهی همکار خود را با میزان گذشت و گشاده‌دستی او مقایسه کنید. اگر تصور کنید که او شدیدا خودخواه و گنددماغ است، به شکل زیر به او رای خواهید داد:

چگونه با افرادی که روی اعصاب هستند کنار بیاییم؟

حالا ما از شما می‌خواهیم به این طرز فکر در همین جا پایان ببخشید و در عوض به این فکر کنید که او چقدر با گذشت رفتار می‌کند. دفعه بعدی که روی یک مساله کاری با وی صحبت می‌کنید، به این فکر کنید که او هم در تلاش است تا کارها به خوبی پیش بروند و بدنبال این نیست که از خودش یک قهرمان بسازد.

بیشتر بخوانید: با رایج‌ترین بهانه ها و عقاید منفی انسان ها آشنا شوید

چگونه با افرادی که روی اعصاب هستند کنار بیاییم؟

محدودیت‌های تفکر مثبت  – و توضیح اینگه چرا رفتار ما نیز در این امر بسیار تاثیرگذار هستند

حتما در مورد تفکر مثبت زیاد شنیده‌اید و می‌دانید اگر نگاه خود را به دنیا و محیط و پیرامون خود تغییر دهید و همه چیز را با عینک خوش‌بینی نگاه کنید، استرس کمتر و زندگی شادتری خواهید داشت. اما واقعیت این است که تفکر مثبت، محدودیت‌های جدی زیادی دارد.

یک روانپزشک آمریکایی موسوم به گابریل اوتینگن در کتاب «بازنگری تفکرات مثبت» خود نوشته: تفکر مثبت روی کاغذ بسیار عالی به‌نظر می‌رسد اما در جهان واقعی آموزه‌های آن چندان هم کاربردی و قابل اجرا نیستند. رویاپردازی کردن در مورد زندگی بهتر تقریبا هدر دادن زمان است زیرا مردم اغلب زیادی خیال‌پردازی می‌کنند و به هیچ عنوان واقعیت‌های زندگی خود را در رویاهایشان در نظر نمی‌گیرند.

همین امر سبب می‌شود تا دایم در خیالو رویا باشند و هیچ تلاشی برای واقعیت بخشیدن به تفکرات خود صورت ندهند.

اوتینگن برای اثبات ادعای خود، ۲۰ سال تحقیق انجام داده است. همچنین به مطالعه یافته‌های علمی مربوط به سال ۱۹۹۰ میلادی نیز پرداخته که در آن دو دسته از زنانی که قصد کاهش وزن داشته‌اند مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. در این تحقیق قدیمی مشخص شده کسانی که با تفکر مثبت سعی داستند وزن کم کنند و به آینده خود خیلی امیدوار بودند بسیار کمتر از کسانی وزن کم کرده بودند که به خودشان سخت گرفته بودند و نگاهشان هم به این تلاش‌ها چندان مثبت نبوده است.

اما باید بگوییم راهکار دکتر گولستون در مورد «تفکر مثبت» نیست و او روی «رفتار مثبت» تاکید ویژه دارد.

چگونه با افرادی که روی اعصاب هستند کنار بیاییم؟

در ادامه مثال بالا باید بدانید مهم نیست که شما از هدف اصلی همکارتان برای انجام کارهای اعصاب‌خوردکن مطلع باشید یا خیر، مهم این است که رفتار خودتان را با او تغییر دهید. شما طوری رفتار کنید که او به تدریج نحوه رفتار درست و صحیح را بیاموزد.

به زبان دیگر، اصلا مهم نیست شما در مورد شخص منفی یا رفتارهای او چه فکری می‌کنید، مهم این است که واکنش شما در دنیای واقعی به او چیست!

به گفته دکتر گولستون، اگر این روش را به‌طور مستمر ادامه دهید نتایج زیر را بدست خواهید آورد:

کسانی که ذاتا بدجنس هستند و از قصد دیگران را آزار می‌دهند، راهشان را کج کرده و از اطراف شما پراکنده خواهند شد.

افرادی که واقعا منفی و بد نیستند و به اشتباه برخی کارها را انجام داده‌اند، با ملاطفت بیشتر، مهربانی و صمیمیت رفتارهای مثبت شما را پاسخ خواهند داد. در این شرایط بعضا پیش می‌آید که متوجه شوید فرد آزاردهنده در این رابطه «شما» بوده‌ایم نه «طرف مقابل».

منبع: businessinsider
بدون نظر

ورود