داستان برتیل هالت سوئدی که با آموزش زبان میلیونر شد

ثروت آفرینی با روش کارآفرینی اجتماعی به روش سوئدی

داستان برتیل هالت سوئدی که با آموزش زبان میلیونر شد

سوئد کشور خلاقیت و مردمان نوآوری دارد که IKEA و H&M و VOLVO تنها مشتی نمونه خروار است. پاتوق تحصیلی ایرانیان برای سال ها در اروپا، پایتخت اسکاندیناوی بود که در یک دهه اخیر با هجوم مهاجران و پناهندگان مواجه شده است و به نظر می رسد این رویه با روی کار آمدن دولت های افراطی، کار را برای نیروهای خارجی سخت کند.

یکی از کارآفرینان اجتماعی موثر سوئدی که خیلی شناخته شده نیست، برتیل هالت (Bertil Hult) نام دارد. او نشان داد که میتوان از کلمات و آموزش زبان، میلیونر شد. اکنون بسیارند فریلنسرهایی که به زبان های مختلف مسلط بوده و از طریق آموزش آنلاین، درآمدهای قابل توجهی دارند. ثروت کلمات را بیاموزیم. برتیل هالت، موسس شرکت EF است که شرکت خصوصی که خدمات مسافرتی، تحصیلاتی و زبان آموزی ارائه می دهد و بیش از ۵۸۰ مدرسه و دفتر در ۱۱۶ کشور دنیا دارد. اما با ۷ میلیارد دلار ثروت در جایگاه ۲۰۰ ثروتمند برتر لیست بلومبرگ قرار دارد.

تصویر ایندکس موسسه بین المللی آموزش زبان EF.COM که کارآفرینی اجتماعی برتیل هالت را در آن میتوان شاهد بود

بسیاری از میلیونرهای لیست بلومبرگ، ثروت خود را از راه بانکداری، سرمایه گذاری، فناوری، نفت و انرژی و پوشاک و املاک و معدن بدست آوردند. اما برتیل هالت سوئدی کسی است که از کشور مردان و زنان خلاق سخت کوش، به دنبال چیزی رفت که خودش به سختی توانسته بود آن را به دست آورد. آموزش.

برتیل هالت
برتیل هالت در کنار اعضای خاندان سلطنتی سوئد

میلیاردر شدن بر اساس ایده آموزش زبان، شاید به نظر ناممکن بیاید. اما هالت، توانست به این ناممکن جامعه واقعیت بپوشاند و البته در گذر زمان، تبدیل شود به غولی که بسیاری از موسسات آموزشی و گردشگری تلاش کردند تا از راهی که رفته است سرمشق بگیرند. هالت، البته همچنان از همه جلوتر است و به نظر نمی رسد امپراطوری عظیمی که او بر اساس آموزش زبان انگلیسی به سوئدی ها بنا کرد به این راحتی رقیبی پیدا کند. کودک دیرآموزی که در نوجوانی اش امیدی به آینده اش نمی رفت، تصمیم نداشت تسلیم باورهای دیگران شود.

تصویر چک ۵۰۰ هزار کرونی موسسه بین المللی زبان برتیل هالت به NORRTBULL SKOLAN سوئد
موسسه برتیل هالت، سالانه جایزه HULT AWARD را در اختیار افرادی که به توسعه زبان در جهان کمک کنند اعطا می کند

دیر آموز کارآفرین میلیونر

برتیل هالت در سال ۱۹۴۱ میلادی در استکهلم سوئد، به دنیا آمد و اغاز ظهورش به عنوان یکی از ثروتمندان صاحب نام را با تمرکز ویژه به حوزه آموزش به دست اورد. جالب اینجاست که آموختن سخت ترین کاری بود که خودش در زمان کودکی انجام داده بود. او از کودکی مبتلا به خوانش پریشی یا همان دیسلکسیا بود که خواندن و نوشتن را برایش دشوار می کرد. او در بچگی از خودش نا امید شده بود به خصوص که ناتوانی اش در یادگیری زبان انگلیسی کاملا آشکار بود.

باور همه این بود که فرد کم سوادی مانند او قرار نیست به موفقیت چندانی در زندگی دست پیدا کند و برای همین وقتی که با گذشت یک سال از دوره دبیرستان ترک تحصیل کرد اطرافایانش چندان تعجب نکردند. اما برتیل نوجوان قرار نبود وقتش را به بطاللت بگذراند. هالت، کارش را با پاپویی برای یک بانک سوئدی آغاز کرد و از قضا این قدر کارش را خوب انجام می داد که کارفرمایش او را برای کار به لندن فرستاد. هنوز شش ماه از کار و زندگی اش را در این شهر نگذشته بود که متوجه شد میتواند انگلیسی را بسیار سلیس و روان صحبت کند. او کلمه ها و عبارت ها را در جریان تعاملات روزانه اش با مردم آموخته  بود. بدون  اینکه برای  اموختن لای کتابی را  باز کرده و یا دوره ای گذرانده باشد.

زندگی در لندن سبب شد که او بفهمد که تجربه زندگی واقعی در یک کشور خارجی و با فرهنگی متفاوت فرصت فوق العاده ای است.

غوطه وری فرهنگی از منظر کسب و کار

هالت به سوئد بازگشت و به مرور دوران دبیرستان را به پایان رساند و وارد دانشگاه LUND شد. اما باز هم با گذشت یک سال درسش را رها کرد. این بار ، دیگر به کلی با سیستم آموزش عمومی خداحافظی کرد و فهمید که قصد دارند با زندگی اش چه کند. او در زیر زمین خوابگاهش در دانشگاه لوند اولین طرح کسب و کارش را نوشت. برای سوئد های جوانی که دوست داشتند انگلیسی یاد بگیرند، سفرهای آموزشی به انگلستان ترتیب می داد.

سال ۱۹۶۵ بود. زمانی که سفر به خاطر آموزش زبان برای سوئد های چندان هم بیگانه نبود. اما در آن زمان زبان فرانسه  بیشترین هوادار را در میان زبان های خارجی در این کشور داشت. کارآفرین جوان که خودش زبان انگلیسی را آموخته بود، معتقد است بود که آموختن انگلیسی، پتانسیل بیشتری برای کسب و کار دارد. برای همین بود که تمام پس اندازش را برای راه اندازی EF سرمایه گذاری کرد. شرکتی که در ابتدا عملا یک برگزار کننده تور بود.

مشتری های شرکت نه توریست هایی که از پس هزینه سفر برای خوش گذرانی بر می آمدند، بلکه جوانان دانشجویی بودند که تقریبا آهی در بساط نداشتند. به جای برنامه ریزی معمول برای گذراندان تعطیلات، هالت به مشتریانش پیشنهاد تور غوطه وری فرهنگی می داد و هدف از این تور، کسب مهارت های زبانی بود. در واقع غوطه وری فرهنگی یا همان CULTURAL IMMERSION مفهومی آموزشی است که در آن، آموزش از طریق تعامل با فرهنگ های دیگر و مشخص کردن روش های آموزش بر اساس فرهنگ جدید شکل می گیرد.

برای اینکه هزینه این تور ها تا حد امکان پایین نگهداشته شود، میلیاردر آینده سوئدی اصرار بر ارائه تسهیلات رفاهی برای مشتریان نداشت و در عوض، بر منابع کم مصرف متکی بود. به عنوان مثال، اساتیدی را استخدام می کرد که می خواستند در تعطیلات تابستانی درآمد اضافه برای خودشان دست و پا کنند و سالن  های کلیسا را به عنوان کلاس درس اجاره می کرد و اگر  گزینه  ارزان تر در دسترس نبود،‌کلاس های آموزشی را در اتوبوس برگزار می کرد. اگر هم تمام ظرفیت، یکی از تورها پر نمی شد،‌ اغلب ۲ گروه را در یک گروه اتوبوس جای می داد.

با همه  این ها، تا وقتی که سیستم آموزشی خارج از کلاس درس به خوبی پیش می رفت، تعداد کمی از مشتریان بودند که به این شرایط اعتراضی داشته باشند. دو سال پس از آعاز به کار EF هالت از تمامی اروپا مشتری جذب کرده بود. سال ۱۹۷۱  او ساکن شد و یک سال بعد هم دفترش در ژاپن را افتتاح کرد. تا سال ۱۹۸۳  او کار اعزام امریکایی را هم  به سفرهای زبان آموزی به پارس و رم آغاز  کرد.

نیم قرن موفقیت کارآفرینانه

سال ۲۰۱۵ ، پنجاه سالگی ای اف در کارآفرینی  بود. یکی از افتخارات هالت سوئدی این بود که هر گز پولی را از سرمایه گذاران دیگر قبول نکرد. کارش را به عنوان یک استارت آپ از  زیر زمین شروع کرد و آن را به جایگاه یک شرکت خدمات آموزش جهانی رساند. حالا این شرکت حدود ۳۷ هزار کارمند دارد که ۵۰۰ دفتر در ده ها کشور جهان در اختیار دارند.

دنیا دارید به سمت اقتصاد دانش (KNWOLEDGED BASED) حرکت می کند و تحصیلات تبدیل به کسب و کاری بزرگ شده است. اما هنوز هم اغلب رقبای EF در مرحله دوم نسبت به او قرار دارند. این شرکت پیش از برگزاری مسابقات  المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، برای یک میلیون نفر دوره های زبان آموزی برگزار کرده و کاری که پیش از ان هم در المپیک ۲۰۱۴ سوچی، ۲۰۰۸ پکن و ۱۹۹۸ سئول انجام داده بود. از  سال ۲۰۱۰ تا کنون واحد انلاین شرکت ای اف به نام انگلیش تاون ، خدمات آموزش زبان انگلیسی را برای بیشتر از ۱۵ میلیون کاربر اینترنت مهیا کرد.

هر چند آموزش زبان انگلیسی هم چنان هسته اصلی کار این شرکت را تشکیل می دهد، اما بخشی از ای اف پانزده زیر مجموعه آموزشی دیگر است که از میان آنها میتوان به مدرسه بین المللی کسب و کار هالت اشاره کرد که ۷ پردیس در ۵ کشور دنیا دارد. آزمایشگاه آموزشی EF در شانگهای چین هم یک موسسه تحقیقاتی است که بر روی آینده آموزش تمرکز دارد و سالانه جدول میزان  تسلط به زبان انگلیسی را منتشر می کند.

برتیل هالت در سال ۱۹۸۳ میلادی در لندن

برتیل، نماد کارآفرینی اجتماعی (social entrepreneurship) در سوئد است که مخاطبان زیادی داشته و بسیاری از شهروندان سوئد را علاقمند کرده تا در بازار پر رونق کارآفرینی اجتماعی گام بردارند. اگر میخواهید از فرصت های تحصیلی رایگان در سوئد استفاده کنید، مقطع دکترا دانشگاه هایی مثل سلطنتی استکهلم و چالمرش گوتنبرگ را فراموش نکنید.

مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
۲ نظر

ورود

  • pourmokhtar شهریور ۱۰, ۱۳۹۷

    سوئد به نظرم بهترین کشور دنیاست. خود من شاید برم سوئد
    بعد امریکا بیشترین خلاقیت تو زمینه ی تکنولوژی و صنایع های تک رو داره
    به نظرتون قاچاقی برم سوئد چقدر قبولی میدن؟ بعد اینکه چون ترکیه ویزا نمیخواد من برم تا اونجا و بعدم قاچاقی برم سوئد بهم گیر نمیدن چرا قانونی خارج شدم؟ چون دوستام قبلا رفتن گفتن اگه قانونی خارج بشم میپرسن اگه جونم در خطره چرا دولت اجازه داده قانون خارج شم.

    • علی زمانی شهریور ۱۰, ۱۳۹۷

      سلام عزیز
      قاچاقی هر جای دنیا تشریف ببرید باید دلایل مستند و مستدل بیارید که در کشور خودتان تحت پیگرد هستید. باید اداره مهاجرت کشور مقصد را خوب JUSTIFY کنید. حالا از هر جا برید. بله. دوستان شما درست گفتند. تا راه های مهاجرت و تحصیلی و این چیزها هست به دنبال این راه های بی سر و ته نباشید.