غیبت کردن در محل کار را با ۹ حرکت در نطفه خفه کنید

سرباز گُردان شایعه‌پراکن‌ها نباشید!

غیبت کردن در محل کار را با ۹ حرکت در نطفه خفه کنید

افرادی که هر روز و برای ساعات طولانی در کنار یکدیگر کار می‌کنند بعضا پیش می‌آید که دلخوری‌هایی از هم پیدا کنند. این امر کاملا طبیعی است. اما مساله‌ی غیرطبیعی و خارج از چهارچوب که در این میان ممکن است پدیدار شود این است که چنین دلخوری‌هایی باعث شوند افراد پشت سر یکدیگر حرف بزنند و به شایعه‌پراکنی و مسموم کردن فضای کاری بپردازند.

هر چه بیشتر در مورد زندگی شخصی، رفتار، حرف‌ها یا واکنش‌های همکاری که در جمع شما حضور ندارد حرف بزنید، فضای منفی وسیع‌تری را ایجاد خواهید کرد.

اگر نمی‌دانید که آیا حرف‌هایتان غیبت است یا درد و دل ادامه این مطلب را با دقت بخوانید.

چه زمانی گپ‌های دوستانه به خبرچینی و شایعه‌پراکنی تبدیل می‌شوند؟

همانطور که در بالا گفتیم کاملا عادی است با دوستان خود درد و دل کنید. اما مراقب باشید صحبت‌هایتان به سمت غیبت کردن و پشت سر کسی حرف زدن کشیده نشود. وقتی ناراحتی خود را طوری مطرح می‌کنید که شخصیت همکار غایب را (کسی که از او ناراحت هستید) را زیر سوال می‌برید، در واقع وارد خط‌قرمزهای آداب محل کار می‌شوید. بر اساس اصول کار دفتری، غیبت کردن و شایعه‌پراکنی نوعی اهانت محسوب می‌شود و جزو خشونت‌های محل‌کار آن را دسته‌بندی می‌کنند.

اگر مطمئن نیستید که غر زدن شما غیبت شده یا خیر مسایل زیر را در نظر بگیرید:

  • آیا در خلال حرف‌هایتان از ناراحتی آن شخص خوشحال می‌شوید؟ اگر بله، یعنی در حال غیببت کردن هستید.
  • آیا حرف‌هایتان بار منفی زیادی دارد یا به‌نظر می‌رسد این اختلاف تا ابد ادامه خواهد داشت؟ دوباره غیبت محسوب می‌شود.
  • آیا به تخریب شخصیت آن فرد می‌پردازید؟ آیا این حرف‌ها را در مقابل خود او هم بیان می‌کنید؟
  • آیا درباره موقعیت کاری، ارتقا شغلی یا پاداش‌هایی که آن فرد گرفته حرف‌های می‌گویید که خودتان هم مطمئن نیستید؟ باز هم به معنای شایعه‌پراکنی است.

غیبت کردن در محل کار را با 9 حرکت در نطفه خفه کنید

شایعه‌پراکنی چه تاثیری در فضای کاری دارد؟

می‌دانید چه کسانی در محل کار غیبت و شایعه‌پراکنی می‌کنند؟

  • کسانی که خواسته‌هایشان در محل کار برآورده نشده
  • کسانی که به موقعیت بالای فردی دیگر حسادت می‌کنند
  • کسانی که تصور می‌کنند حقشان بیشتر از چیزی است که در حال حاضر دارند

این افراد منتظر فرصتی برای شایعه‌پراکنی هستند و همیشه هم تصورشان این است که کسانی که در راس قرار دارند «مشتی احمق» هستند که تصمیمات «احمقانه» اتخاذ می‌کنند.

شماری از نتایج منفی شایعه‌پراکنی در محل کار به شرح زیر است:

  • کاهش اعتماد افراد و از بین رفتن تدریجی اخلاقیات
  • پایین آمدن بازده کاری به این خاطر که اغلب افراد درگیر احساسات و هیجانات منفی می‌شوند. در نتیجه بیشتر همکاران شروع می‌کنند به شکایت کردن از شرایط و بدون هیچ فکر و منطق و فقط تحت تاثیر یک فرد یا افراد مسوم و مملو از حسادت، انگیزه کاری خود را از دست می‌دهند. این امر سبب می‌شود تا افراد به جای کار کردن، بیشتر وقت خود را صرف غیبت کردن یا شایعه‌پراکنی کردن کنند.
  • میزان تنش و مشاجره‌ها افزایش می‌یابد زیرا افراد داخل چرخه‌ی شایعات گرفتار می‌شوند و قدرت تشخیص واقعیت از دروغ را از دست می‌دهند.
  • چرخش‌های ناگهانی در فضای کار ایجاد می‌شود زیرا افرادی که استعداد رشد دارند در نتیجه شایعات افراد مسموم نادیده گرفته می‌شوند.

۹ مرحله برای از بین بردن شایعه‌پراکنی در محل کار

  1. از سیاست «مدارا نکردن» برای از بین بردن شایعه در محل کار استفاده کنید: بسیاری از کمپانی‌ها قوانینی برای عدم افشای اطلاعات اساسی در مورد دیگران دارند. هر فردی که از این قوانین سرپیچی کند، شامل سیاست عدم بخشش می‌شود. نتیجه‌ی این کار پیشگیری از بی‌نظمی و شایعه‌پراکنی در شرکت است.
  2. الگوی بقیه باشید: در محیط کار از شرکت در جلسه‌های غیبت پرهیز کنید. اگر به‌طور ناخواسته وارد جمعی شدید که حرف‌هایشان بوی شایعه و غیبت داشت، خیلی سریع محل را ترک کنید. یا اگر توانش را دارید، موضوع صحبت‌ها را تغییر دهید. وقتی پشت سر بقیه حرف می‌زنید در واقع نشان می‌دهید که چه شخصیت ضعیفی دارید.
  3. به مدیر اطلاع دهید: این کار به هیچ عنوان زیرآب زدن نیست. وظیفه اخلاقی هر کارمندی حکم می‌کند در صورت شنیدن شایعات بی‌پایه و اساس، فورا آن را با مدیر در میان بگذارد تا او اقدامات لازم در این رابطه را صورت دهد.
  4. به فرد خاطی هشدار دهید: شاید این کار چندان آسان نباشد. شهامت زیادی هم می‌طلبد. اما خوب است فردی که در راس شایعه‌پراکنی‌ها قرار دارد را به یک اتاق دیگر ببرید و در خفا و بدون حضور دیگران به او یادآور شوید که تخریب چهره همکاران و مسموم کردن فضا چه عواقب بدی بدنبال خواهد داشت و برای خودِ شرکت و حتی کار خودِ او بد است.
  5. اگر مدیر هستید، تیم را جمع کنید و در مورد شایعه مطرح شده صحبت کنید: با اعضای تیم خود به صورت گروهی به موضوع شایعه رسیدگی کنید و از ادامه پیدا کردن این ماجرا جلوگیری کنید.
  6. فرهنگ مثبت حرف زدن را در شرکت جا بیندازید: برخلاف کسانی که از مسموم کردن محیط کار لذت می‌برند و شایعه و غیبت برایشان حکم سرگرمی را دارد، شما سعی کنید به همکاران خود بیاموزید داستانهای مثبت و جذاب و انگیزه‌بخش را برای هم تعریف کنند. مثلا در مورد پاداش‌ها حرف بزنید، در مورد پیشرفت‌های کاری یا به بیان ترفندهایی بپردازید که به پیشرفت بیشتر می‌انجامد.
  7. افراد شایعه‌پراکن را تنها بگذارید: افرادی که زیاد غیبت می‌کنند همیشه دنبال یک گوش شنوا هستند. پس شما می‌توانید با مشغول نشان دادن خود به کار و وقت نداشتن برای حرف، تلاش این افراد را بی نتیجه بگذارید.
  8. با گفتن حرف‌های مثبت، فردی که غیبت می‌کند را ناامید کنید: وقتی کسی نزد شما می‌آید تا پشت‌سر فردی دیگر حرف بزند، شما با بیان خصوصیات مثبت در مورد مفعول، کاری کنید که غیبت‌کننده دیگر هرگز سراغ شما نیاید.
  9. در مورد زندگی خصوصی خود در محل کار حرف نزنید: شاید بسیاری از ما به اشتباه به همکاران خود اعتماد کنیم و در مورد زندگی خصوصی‌مان حرف بزنیم. اما واقعیت این است که زندگی شخصی شما می‌تواند به سوژه غیبت یا شایعه‌پراکنی افراد تبدیل شود. برای محافظت از خود در برابر شایعات بهتر است هرگز در مورد زندگی شخصی‌تان با همکاران صحبت نکنید.

منبع: inc
۳ نظر

ورود

  • مسعود شهریور ۱۰, ۱۳۹۷

    خداییش خود شما از این تصویر اولی که گذاشتی خندت نمی گیره! آخه این خانم ها هستن که همیشه در محل کار حاشیه دارن. همش دارن برای همکارهاشون می زنن.

  • kamran شهریور ۱۰, ۱۳۹۷

    این خارجیا به چیزا فکر نمیکننا. اینجا همینکه کارفرما با چماق نیاد کتکمون بزنه خدا رو شکر میکنیم
    تو یه کارگاه ذوب شیشه کار میکنم. صابکار و پسرش بارها شده کارگرا رو کتک زدن خود منم بی نصیب نبودم. صابکار یه قلدر خدابیخبر عوضیه بچشم همینجا کار زیر دست خودش واستاده یه لات بدتر از پدرش. لگد زدن به کارگرا یه رفتار محترمانه و عادیه

  • امین شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    من قبل تر پست های روزیاتو رو که گه گاهی میخوندم، پستای خیلی داغون و زردی بودن… الان هنوز نمیدونم اون سنخ پست ها هستن یا نه
    ولی این پست و اون پست قبل تری که دیجیاتو شیر کرده بود که به زوال اخلاق پرداخته بود، به نظرم شایسته تقدیر جدی هستن
    ممنون، و خوبه که بگم کلا آدم خیلی کامنت بذاری نیستم، لذا برام ارزشمند بوده که چنین کاری کردم