گزارش روزیاتو از نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران؛ گردهمایی هنرمندان بومی

گزارش روزیاتو از نمایشگاه ملی صنایع دستی تهران؛ گردهمایی هنرمندان بومی

سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی روز شنبه ۳ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۹ شهریور ماه پذیرای علاقه‌مندان فرهنگ و هنر ایرانی است.

به رسم هر سال، در این نمایشگاه فعالان و هنرمندان رشته‌های مختلف صنایع دستی با زمینه‌های متنوع فعالیت در این حوزه، حضور دارند. در تمام غرفه‌ها حضور ویژه استان‌ها و روستاهایی را می‌توان دید که صنایع دستی شهر و روستایشان در فهرست ثبت ملی یا ثبت جهانی صنایع دستی قرار گرفته است. از پته‌دوزی‌های بسیار زیبای کرمان و سوزن‌دوزی‌های سیستان و بلوچستان گرفته تا گلیم‌های آذربایجان شرقی، سفال‌های همدان و خاتم‌کاری و منبت‌کاری‌های اصفهان.

صنایع دستی سیستان و بلوچستان

نمایشگاه امسال با حمایت بانک گردشگری و با هدف حمایت از فعالان این عرصه و اشتغال‌زایی برگزار شده است. دلیلش هم نامگذاری سال ۹۷ به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر است که سبب شد این بانک مشارکت جدی در برگزاری نمایشگاه صنایع‌دستی را در دستور کار قرار دهد.

در کنار غرفه‌هایی که صنایع دستی استان خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند، آموزش رشته‌های گلیم بافی، دوخت‌های سنتی، ساخت اسباب بازی‌های سنتی، صحافی سنتی و خراطی، معرفی و نمایش عروسک‌های بومی، عروس گندم، قصه‌گویی و عکاسی با موضوع صنایع دستی از برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان است که همچون سال گذشته در این دوره از نمایشگاه برگزار می‌شود.

با اینکه غرفه‌بندی‌های سی‌امین نمایشگاه ملی صنایع دستی نسبت به سال گذشته غرفه‌بندی‌های شکیل‌تری دارد اما برخی از هنرمندان از امکاناتی که در اختیار آنها قرار گرفته است، رضایت چندانی ندارند.

در راستای کمبود امکانات باید بگویم در زمان حضور تیم روزیاتو در این نمایشگاه، برق برخی از غرفه‌ها قطع شده بود و نور زیادی در سالن وجود نداشت. البته این مشکل موقتی بود. اما بر اساس ادعای برخی غرفه‌داران آنها باید برای هر خدمات و امکاناتی از میز گرفته تا لامپ خودشان از جیب هزینه کنند. این در حالیست که برای اجاره غرفه‌ها مبالغ کمی هم پرداخت نکرده‌اند.

اما به طور کلی، نمایشگاه امسال بسیار پر بار به نظر می‌رسد و با استقبال خوبی هم از طرف مردم مواجه شده است. غرفه‌های زیادی از نمایشگاه به استان تهران تعلق دارد و از کاشی، آبگینه و شیشه‌گری گرفته تا زیورآلات مسی را به معرض نمایش گذاشته بودند.

جذابیت نمایشگاه، دکور برخی از غرفه ها همانند غرفه خانه ایرانی بود که با هدف حمایت از هنرمندان جوان و خلاق به بازسازی یک خانه کامل ایرانی پرداخته بود. در خانه ایرانی، با حفظ سنت‌ها و صنایع دستی کشورمان، تمامی وسایل به سبکی کاملا شیک و مدرن طراحی و عرضه شده بودند که در نوع خود بی‌نظیر بود.

غرفه خانه ایرانی

یا مثلا می‌توان به غرفه بسیار زیبای کاشی‌کاری اشاره کرد که از کف غرفه تا تابلوی سردر آن در نهایت ظرافت و زیبایی تزئین شده بود.

صنایع دستی استان‌های جنوبی کشورمان نیز جاذبه بسیار زیادی داشتند؛ از حصیربافی‌های بوشهر گرفته تا نقاب‌های دست‌دوز قشم با رنگ‌ها و طرح‌های فوق‌العاده زیبایشان نگاه بازدیدکننده‌ها را به خود جلب می‌کردند.

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، همزمان با سی‌امین نمایشگاه صنایع دستی، بیست و هفتمین نمایشگاه فرش دستبافت ایران هم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران گشایش یافته و تا ۹ شهریور ماه از ساعت ۸ تا ۱۸ در حال برگزاری است.

نمایشگاه فرش

نمایشگاه صنایع دستی از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران در حال برگزاری است.

مطالب مرتبط
دیجیاتو
بدون نظر

ورود