بیدود ؛ دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شدند

بیدود ؛ دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شدند

اولین سرویس دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی در ایران با استفاده از فناوری اینترنت اشیا فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. این سرویس « بیدود » نام دارد و به نقل از علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در امور اجتماعی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی، این دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ مهمان تهران شده‌اند؛ دوچرخه‌هایی که با اپلیکیشن می‌توان آنها را پیدا کرد، تا مقصد رکاب زد و بدون نیاز به تحویل به کسی یا جایی، قفل می‌شوند تا راکب و رکاب بعدی.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین گفته: این یک حلقه از زنجیره تلاش‌هایی است که شروع شده تا زمین و هوای تهران قابل‌تحمل‌تر شود.

بیدود چیست؟

بیدود یک سرویس اشتراک گذاری دوچرخه است، که به کاربر خود این امکان را می‌دهد که از دوچرخه با ترکیب نوآوری و فناوری تازه معرفی شده‌ی اینترنت اشیا استفاده کرده و سفرهای شهری خود را با سهولت انجام دهد.

اینترنت اشیا که به اختصار IoT نام دارد، اشاره دارد به بسیاری از چیزها شامل اشیا و وسایل محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند.

شرکت پاک چرخ ایرانیان با بررسی نیازهای جامعه و با رویکرد حرکت به سمت شهری هوشمند فعالیت خود را در زمینه‌ی حمل و نقل پاک با هدف کاهش آلودگی هوا، کمک به محیط زیست، افزایش سلامت شهروندی و کاهش ترافیک آغاز کرده است و تلاش در بالا بردن سطح فرهنگ و بهبود کیفیت زندگی در جامعه ایرانی را دارد.

با بیدود، دنیا را جایی تصور کنید که به راحتی می‌توانید در سفرهای کوتاه شهری خود، از دوچرخه استفاده و در مقصد خود بیدود را پارک کنید.

کمپانی سازنده بیدود در نظر دارد با قرار دادن دوچرخه های «بیدود» در سطح شهر به حمل و نقل پاک و دور از ترافیک کمک کرده و در میزان هزینه های جا به جایی به کاربران خود یاری رساند. گفتنی است، در حال حاضر این خدمت در ایران منحصراً متعلق به شرکت پاک چرخ ایرانیان است.

به اعتقاد سازندگان بیدود، دوچرخه حلقه مفقوده ترافیک و آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران است. با استفاده از دوچرخه می‌توان به کاهش حجم ترافیک درون شهری که نتیجه آن کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش اتلاف وقت شهروندان است امیدوار شد. دوچرخه نه تنها بر زندگی فردی اشخاص بلکه بر چرخه اقتصاد و مدیریت سوخت نیز تاثیر بسیاری دارد و کاهش بروز بیماری‌های قلبی و تفسی و پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

کلیه شهروندان بالای ۱۵ سال می‌توانند از  دوچرخه‌های بیدود استفاده کنند.

دوچرخه‌سواری زنان در سطح شهر

بدنبال این خبر این سوال پیش می‌آید که زنان از این طرح چه سهمی دارند؟ بر اساس تجربه‌های گذشته زنان حق استفاده از دوچرخه را نداشتند و حالا سرویسی راه‌اندازی شده که قرار است به آلودگی هوا و سلامت شهروندان کمک کند. اما آیا زنان هم در این روند نقشی خواهند داشت؟

آقای پیرحسین‌لو در این باره نیز در حساب توئیتری خود نوشت:

محسن پورسیدآقایی به معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران که آمد دستور داد خانه‌های دوچرخه به زنان و مردان دوچرخه بدهند، آنچه پیشتر از زنان دریغ شده بود. او از زنان می‌خواهد تا وقتی از دوچرخه شهرداری استفاده می‌کنند پوشش را در نظر بگیرند تا این مساله به تعطیلی این پروژه منجر نشود.

مطالب مرتبط
۳ نظر

ورود

  • بهنام شهریور ۷, ۱۳۹۷

    والا من که یک ماهه نصب کردم برنامه رو و خیلی مشتاقم ازش استفاده کنم . ۳۰ هزار تومان هم اعتبار هدیه گرفتم . ولی خب یک ماه پیش هم گفتن راه افتاده ولی من تا الان هیچ دوچرخه ای داخلش ندیدم .

  • سردار حق زاده دی ۲, ۱۳۹۷

    سلام حق زاده هستم مخترع دوچرخه های بدونه پدال وسوخت آماده نصب این سیستم به دوچرخه های بی دود هستم اگر این سیستم رو دوچرخه‌ای بی دود نصب شود همه استفاده میکنند ارادتمندم

  • کیوان تیر ۱۵, ۱۳۹۸

    سلام مشتاقم این خدمت حمل و نقل شهری در شهر ارومیه که داری بستر مناسب شهری برای این نوع خدمت میباشد نیز اجرایی شود .