مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

بحران اقتصاد ایران از نگاه یک شهروند عادی

مد و گرایش جدید ایرانی‌ها: دزدی از جیب همدیگر!

هر روز که اخبار را دنبال می‌کنیم بعید است صحبتی در مورد گرانی در حوزه‌های مختلف را نبینیم و نشنویم. از اعتصاب کارگران تا خودسوزی آنها برای دریافت نکردن چندین ماه حقوق، اختلاس‌های نجومی که رقمشان برق از سر آدم می‌پرانند، گرانی برق، آب، شیر، نان، تخم‌مرغ، پلاستیک و حتی پوشک کودک که باید هر چند ساعت عوض و دور انداخته شود!

در خیابان به ندرت فردی را می‌توان یافت که شاد باشد. مردم همه عصبی و بی‌حوصله هستند. از چهره بسیاری از آنها می‌توان حدس زد که در ذهنشان چرتکه می‌اندازند تا ببیند آیا می‌توانند با چندرغاز حقوقی که دریافت می‌کنند به ته ماه برسند یا خیر! در فروشگاه‌ها وقتی زمان حساب و کتاب می‌رسد آدم دهانش از تعجب باز می‌ماند که مگر من چه خریده‌ام که باید چنین رقم زیادی را پرداخت کنم؟

حتی ساده‌ترین تفریح‌های دوستانه همچون قرار گذاشتن‌ها در کافه‌ها نیز به یک حرکت لاکچری تبدیل شده زیرا یک ساعت گپ‌وگفت با دوستان می‌تواند حداقل ۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد؛ با این وضع هزینه‌ها و کرایه‌ها و گرانی‌ها، بهتر این است که پای موبایل و اینترنت بمانیم و پا را از خانه بیرون نگذاریم تا در انتهای ماه برای تامین مایحتاج ضروری زندگی لنگ نمانیم.

انکار نمی‌کنم در این وضعیت نابسامان کم نیست شمار کسانی که از صدقه سری دولت بی‌برنامه‌ی پیشین، بار خود را برای ده‌ها سال آینده بسته‌اند و با زد و بندها، فرصت‌طلبی‌ها و دلالی‌های عاری از انصافشان از مرکز شهر به بهترین خیابان‌های شمال تهران کوچ کرده و برای تک‌تک اعضای خانواده‌شان ماشین‌هایی چندصدمیلیونی خریده‌اند تا آنها بشوند متمولان شهر و هم‌ردیفانشان زیر خط فقر قرار بگیرند و عبارت «وضعیت اقتصادی متوسط» جایگاه و مفهوم خود را به طور کامل از دست بدهد.

اغلب ما در اطراف خود داریم کسانی که تا پیش از دولت پیشین، زندگی معمولی داشتند و اکنون خانه‌هایشان حکم کاخ دارد که فلان معمار طراحی‌اش را انجام داده و مبلمانش برای فلان برند است!

چطور می‌شود که یک جامعه ناگهان به این شدت تغییر وضعیت می‌دهد و شمار خانواده‌هایی که محتاج نان شب هستند به اکثریت جامعه تبدیل می‌شود؟ آن هم در کشوری که کاملا اسلامی است و رعایت احکام اسلام واجب است و تخطی از آنها مخالفت با قانون محسوب می‌شود و جریمه و حبس و مجازات بدنبال دارد!

چرا هر روز فقیرتر می‌شویم؛ اقتصاد ایران از نگاه یک شهروند عادی

گرانی فقط جیب مردم را خالی نمی‌کند، وجدان و انسانیت آنها را نیز هدف قرار می‌دهد. چرا همیشه اکثریت خلاف‌کاران در محله‌های جنوب شهر ساکن هستند؟ چرا دختران خیابانی اکثرا از خانواده‌های فقیر بیرون آمده‌اند؟ چرا امروزه صداقت و وفاداری در رابطه‌ها به صفر رسیده؟ چرا دختران بدنبال مردان پولدار هستند و مهم نیست که متاهل باشند، پیر باشند یا مریض و فقط مهم این است که پول داشته باشند. برعکس این موضوع هم کاملا عادی شده، چه بسیار پسرانی که جدی یا در قالب خنده و شوخی می‌گویند که دنبال دختر پولدار هستند تا خرجشان را بدهد.

شنیدن این حرف‌ها، دیدن این وضعیت، خواندن خبرها چیزی جز درد و غمی عظیم در دل به وجود نمی‌آورد.

آیا آن دسته از مدعیان و مسئولینی که دست در جیب مردم کرده‌اند و حساب‌های بانکی‌شان هر روز بیشتر پر می‌شود، پای صحبت‌های یک زن سرپرست خانوار که همسرش را از دست داده، نشسته‌اند؟ آیا می‌دانند کارگر بی‌سوادی که برای حداقلی‌ترین حقوق بیشتر از ۱۴ ساعت در روز کار می‌کند، وقتی چندین ماه حقوق نگیرد یعنی چه؟ آیا می‌دانند که حتی نان و پنیر خوردن هم دیگر برای قشر فقیر جامعه به آرزو تبدیل شده چون همین یک وعده‌ی به ظاهر ساده حداقل چند هزار تومان پول می‌خواهد که اگر ماه‌ها حقوق نگرفته باشی از کجا می‌توانی آن را تامین کنی!

چرا وقتی بحرانی در مملک پیش می‌آید مردم باید دوره بیفتند در شبکه‌های اجتماعی و شماره حساب دهند و پول جمع کنند که مثلا به زلزله‌زده‌ها کمک شود؟ آیا واقعا دولت نباید برنامه یا بودجه‌ای برای چنین مواقعی داشته باشد؟ یا بیشتر آن چپاول شده و برخی آقایانی که سهم کمتری به آنها رسیده با داد و قال‌های رسانه‌ای، همدستان خود را لو می‌دهند و مظلوم نمایی می‌کنند؟

چه بر سر انسان و انسانیت آمده آن هم در جامعه تماما اسلامی؟ کجای قرآن خدا آمده که یک عده بخورند و پروار شوند و بقیه در فقر و بدبختی به تن‌فروشی و فساد و فروش اعضای بدن و دزدی و دروغ و دلالی روی بیاورند؟

چرا هر روز فقیرتر می‌شویم؟

بحران‌های اقتصادی، تحریم‌ها، اختلاس‌ها، بی‌برنامه بودن‌ دولت‌ها، سر کار آمدن مدیرانی که هیچ از مدیریت نمی‌دانند، مسئولیت دادن به بی‌ربط‌ترین افراد در کلیدی‌ترین جایگاه‌ها و ده‌ها مورد مشابه همه دلایل اصلی این آشفته‌بازار اقتصادی و بدبختی مردم ایران زمین است. اما از همه بدتر بلایی است که ما سر خودمان می‌آوریم!

ما به مردمی تبدیل شده‌ایم که دست در جیب هم کردن به عادت معمولی‌مان تبدیل شده است. کاسبانی که وقتی قیمت دلار را می‌شنوند در حرکتی خودجوش، هزاران تومان روی پول اجناسی می‌گذارند که قبلا خریداری شده است زیرا تصورشان این است که باید از جیب هم‌وطن خود، ضررهای احتمالیِ آینده‌شان را تامین کنند.

ما مردمی هستیم که دروغ گفتن، کلاسِ کاری‌مان است و ژستِ روشنفکری‌مان؛ برای یک دروغِ علنی که با لباس‌های گران‌قیمت، ماشین‌های چند صد میلیونی یا سفرهای خارجی تزئین شده، در شبکه‌های اجتماعی دروغ‌های از قبل بافته شده را در حلق مردم می‌کنیم و در عرض یک ساعت چندین میلیون دستمزد می‌گیریم.

راحت‌تر از این روش هم مگر می‌شود کسب درآمد کرد؟

یک نگاه ساده به شبکه‌های اجتماعی که سردمدارشان اینستاگرام است به ما نشان می‌دهد که بهترین فرصت کسب درآمد در این بی‌سامانی، «فریلنسر» بودن است! یعنی چه؟ در ایران یعنی لباس‌های مارک‌دار بپوشید، یک روز عکاس باشید، فردا فشن‌بلاگر، پس فردا تیستر و در نهایت یک «پوچِ توخالی و بی‌سواد» و برای عکس‌ها و فیلم‌های دروغین و تبلیغاتِ میلیونی پول در بیاورید.

بدون پرداخت پول به بهترین و لوکس‌ترین رستوران‌ها می‌روید، سفر می‌کنید، کافه می‌روید، هدایای لوکس می‌گیرد؛ در ازای چه؟ دروغ.

چیزی که آنقدر عادی شده که هیچ‌کداممان متوجه آن نیستیم. از شنیدنش دردمان نمی‌گیرد، تعجب نمی‌کنیم.

به قدری دروغ برای نسل کنونی ایرانی‌ها عادی شده که گاها تلاش می‌کنیم همچون الگوهای اینستاگرامی خود به بهترین و موفق‌ترین هنرپیشه‌ها در زندگی واقعی‌مان تبدیل شویم و با ژست‌ها و عکس‌ها و حرف‌هایی که خودمان هم باور نداریم، لایک و فالوئر بگیریم و در نهایت همه آنها برایمان به پول نقد تبدیل شوند.

پولی که خوشحالی بدنبال ندارد و هر چه هست اسارت است و افسردگی. سربازان ارتش اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در ایران، آنهایی هستند که در دنیای مجازی گرفتار شده‌اند و واقعیت زندگیشان از نزدیک به معنای واقعی تاسف‌برانگیز است؛ زندگی سرشار از صحنه‌سازی‌های دایمی برای عکس‌های اینستاگرامی!

چرا هر روز فقیرتر می‌شویم؟

چون یاد گرفته‌ایم با حقوق ثابت نمی‌توانیم زندگی خود را به انتهای ماه برسانیم، چه برسد به پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، پس دلالی می‌کنیم. جنسی که ۱۰ تومان می‌خریم را ۱۰۰ تومان می‌فروشیم و پیش خود فکر می‌کنیم چه مغزاقتصادی‌ای هستیم و هیچ‌کسی توان رقابت با ما را ندارد.

هر روز فقیر تر می‌شویم چون وجدان‌های خود را در طبق اخلاص گذاشته‌ایم. چون راننده تاکسی اگر دلش بخواهد می‌تواند مسیر ۲ هزار تومانی را ۳ هزار تومان بگیرد و شما حق اعتراض ندارید. چون مسیری که اسنپ تا دیروز ۱۲ هزار تومان می‌گرفت، امروز ۳۲ هزار تومان می‌گیرد و شما مجبور به کرایه کردن ماشین هستید. چون بقالی سرکوچه برای عقب نماندن از قافله دست در جیب هم کردن، اجناسش را بالاتر از قیمت درج شده روی بسته‌بندی می‌فروشد و شما حق اعتراض ندارید.

و هزاران دلیل دیگر که اول به خودمان بر می‌گردد و بعد به کسانی که مسئولیت دارند. اگر چه گناه مسئولین بسیار بیشتر از مردم عادی است زیرا آنها مسئولیت کمک‌رسانی و بهبود معیشت مردم را به عهده دارند اما در واقعیت، برخی از آنها که کم هم نیستند جیب خود و فرزندان و چند نسل بعد از خودشان را تامین می‌کنند.

نظر شما چیست؟ چرا ما هر روز  فقیرتر می‌شویم و این حجم از دزدی و دروغ و فساد و اختلاس از کجا نشات گرفته است؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما و مخاطبان روزیاتو در میان بگذارید.

۴۱ نظر

ورود

  • کیوان شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    چقد خوب نوشتین… واقعا همینه! مشکل اول از همه برمیگرده به خود ما تا دلمون واسه خودمون و هم نوعمون نسوزه کسی دلش واسه ما نمیسوزه. هر روز داریم گرگتر میشیم 🙁

  • آقای عارف شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    گرانی فقط جیب مردم را خالی نمی‌کند، وجدان و انسانیت آنها را نیز هدف قرار می‌دهد…همه میدانیم در جامعه اسلامی که زندگی میکنیم که به اسم اسلام فقط ما را چپاول میکنند و میدزدن و میخورن موقع اعتراض هم میشیم ضد دین ، اخلالگر ، شورشی ، و…. کاش پدارنمان جوگیر نمیشدند که برای آب و برق مفتی هرکاری بکنند

    • کیارش شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

      بابا تو رو خدا یه بار دیگه سخنرانی کامل رو گوش کنید اونجا می گه ” فکر نکنید انقلاب بشه اب مجانی میشه و برق مجانی میشه “

      • محمد شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

        صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۲۷۹
        “آب و برق باید برای مستضعفین مجانی شود.”
        برو بخون دوست عزیز

      • امیر شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

        روزنامه های اون زمان رو ندیدی وعده های مجانی شدن داده ؟

      • مك شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

        به همین راحتی یه چیزی رو که ازش مستندات بیشمار هست رو میپیچونین و جوری جلوه میدین که نهههه اینطوری نگفته، اونطوری گفته.
        دوست عزیز بسیجی، دلاور، شما جوری وابسته و ذوب در اعتقادات پوچت هستی که حاضری براش دروغ بگی و ماست سفید رو سیاه جلوه بدی و در مغزت رو بستی.
        شما برو سخنرانی رو نه یک بار بلکه صد بارم گوش بدی جمله اش عوض نمیشه برادر من. ازش صدها نسخه موجوده.
        میگم شما برو یه نسخه دیگه ازش رو ببین شاید اونی که بهت نشون دادن تحریف شده بوده.

  • امین شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    تماما حرف حساب

  • سامان شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    دولت پیشین!!!
    گرانی و گندکاری این دولت تقصیر دولت قبله. عادت کردیم گندکاریهامون رو تقصیر دیگران بندازیم!

    • کیارش شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

      همه چی تقصیر دولت قبل
      ولی هر چی فکر می کنم دولت قبل هم برای اقای روحانی بود
      پس تقصیر این دولت هم میشه

      • مك شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

        کیارش عزیز
        شما خیلی فعالی برادر!
        باشه اقا این دولت هم مقصر، اصن این دولت مقصر تر از دولتهای قبلی! یک امتیاز مثبت برای شما که طرفدار دولت احمدی نژادی! دو امتیاز مثبت هم برای اینکه اینقدر حامی ولایتی! چی از مشکل مردم حل میشه بزرگوار؟
        والا ما هرچی نگاه میکنیم توی این نظام همه دولت ها مقصر بودن! ۴٠ ساله ١٢ تا درلت داشتیم هیچ کدوم رو قبول ندارین!
        همه رییس جمهورا جز یه نفر، الان یا فراری ان یا خانه نشینن یا ممنوع التصویر!
        یکم عقاید پوچتون رو کنار بذارین و به فکر مردم باشین! چماق توی دستت رو بذار کنار و ببین مردم حی میگن! مردم کاری با نظام محبوب شما ندارن فقققققققط میخوان اروم زندگی کنن. نمیخوان شب میخوابن صبح پا میشن همه چی سه برابر شده باشه!
        الان کی بشه رییس جمهور شما خوشحالی؟ رییسی؟ ایشاالله اونم بشه که توی ذوب در ولایت متوجه بشی که مشکل یه فرد و جناح نیست. صبح تا شب بشین به به و چه چه کن.

  • A شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    بسیار عالی فقط میشه تاسف خورد به حال ایران وایرانی..واقعا همینه مردم و مسئولین فقط با دروغ کار ها رو پیش میبرن…مردم به دین پادشاهانشون هستن وقتی اونا مفسدن و دزد مردم عادی هم فاسد میشن.

  • Ali شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    درد خیلی از مردم رو گفتین و دمتون گرم ولی یه انتقاد داشتم و اونم اینه که همه فریلنسرها دروغگو و دغل‌باز نیستن

  • فاطمه شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    وافعیت تلخه جامعه ماست.هر کدوم یه نقشی در بوجود اوردن این وضع داریم .با سکوت در برابر دروغ و دزدی مسئولین و نفع شخصی خودمون بجای حق خواهی و حق طلبی .ممنون از انتخاب این مطلب

  • Mehregan Tahrir شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    احسنتم
    با وجود این که متن دردناکی بود ..
    ولی از عهده ی آن به خوبی برآمدید
    به امید روز های روشن

  • جوادی شهریور ۱۱, ۱۳۹۷

    واقعا درد ناک بود و حقیقا اولین بار بود همچین پستی میدیدم.. خوشحالم کردین

  • محمد شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    هی میگن دولت قبل دولت قبل بابا دولت قبل اصلا همه چی رو نبود کرد آقای روحانی وقتی داشت ریاست جمهوری قبول می‌کرد مگه نمیدونست چه وضعیت رو داره قبول میکنه مگه اطلاعات کافی نداشت مگه خودش داوطلب نشده که مشکلات حل کنه چطور نمیدونسته حجم و میزان مشکلات کشور چقدره!!!!!؟؟
    آقای روحانی مثال وزن برداری که با کلی ادعا رفته زیر وزنه سنگین حالا هم زاییده زیرش خب کسی که میره زیر وزنه سنگین یا توانایش رو در خودش میبینه مهارش کنه یا عقل نداره میمونه زیرش

  • آترین شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    مردم ایران در دورویی و دروغ سابقه بسیار بلند بالا و دراز مدتی دارن به طوری که بسیاری از جهانگردان و تاریخ نویسانی که در ایران بودن به دروغگو بودن ایرانی ها بسیار اشاره کردن و البته فقط خارجی به این نکته پی نبرده بودن و خیلی از بزرگان ادب و هنر ایران صداشون در اومده بود. البته قبل از ورود اسلام به ایران چنین چیزی در ایران وجود نداشت و حتی بسیار اشاره شده که ایرانیان بسیار صادق و راستگو هستن.به نظر من البته این ربطی به خوب یا بد بودن اسلام نداره بلکه بر میگرده به نحوه ورود اسلام به ایران. اسلام به زور به ایرانیان تحمیل شد و ایرانی ها مجبور بودن بین بردگی و اسلام یکی رو انتخاب کنن و باور کنید انتخاب راحتی نیست و خیلی ها مجبور شدن به دروغ به اسلام رو بیارن و پسران اونها دیدن که پدرانشون به اعمال دین عمل میکنن ولی اعتقادی به اسلام ندارن و ازش متنقرن اونها هم راه پدرانشون رو دنبال کردن و کم کم دروغگویی از دین شروع شد و به تمام مسائل مردم ایران رسید. به نطر من بهترین راهکار برای درمان ایرانیان بازگشت به اصلشون هست و دین رو و خدا رو نه بر پایه دروغ بلکه با خلوص و با صداقت تمام بخوانش.
    امروزه دروغگو ترین و ریاکار ترین مردمان واعضان و دین فروشان هستن و مطمئن باشید تا اینها باشند دروغ در ایران باقی خواهد ماند و هر روزه ریشه این بیماری ضخیم تر و قدرتمند تر میشه. ما چند ساله دچار خشک سالی هستیم و درد و بلایی بس سخت تر و خانمان سوز تر از اون به نام دروغ دامن گیرمون شده. به امید درمان همه دروغ گو ها.

    • مهران شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

      خب برو مسیحی بشو کسی جلوتو نگرفته!خودت داری میگی اسلام رو با زور به ما تحمیل کردن خب تو برو مسیحی بشو، نترس تو ایران کسی به اقلیت های مذهبی کاری نداره و نمیکشنت! راستی مورخان از کجا فهمیدن ایرانیا دروغ گو بودن؟شاید رو ظرف های سفالی دروغاشونو مینوشتن مثلا به دروغ نوشتن مریخ رو ایران قبلا اشغال کرده بوده.جمع کن بابا از اسلام بدت میاد دربارش بد حرف نزن.ما که با اسلام مشکلی نداریم، هر دینی داشته باشیم مشکلی نداریم فرقی نمیکنه یهودی باشیم یا مسیحی یا مسلمان ولی مردم فقط دوست دارن با آرامش زندگی بکنن.محض اطلاع بگم دروغ گویی از زمان اولین رییس جمهور شروع شد وقتی دزدی میکرد مردم هم میگن وقتی دولت دزدی میکنه و دروغ میگه چرا ما دروغ نکنیم و دزدی نکنیم؟ چون دولت رو الگو قرار میدن که متاسفانه الگوی خیلی خیلی بدی رو انتخاب کردن

  • ممد شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    داداش دلت پر بوداااااااااااااااااااا

  • MUHAMMAD NOROUZI شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    سلام
    بهتره که تقصیر رو متوجه مسئول وقت هر ناهنجاری و نابسامانی کشور کرد یعنی هر مدیر و مسئولی که اسم دهن پر کن مدیر کل … یا وزیر … یا نماینده … و الخ به دنبال نام خودش یدک می کشه و از مدیریت و مسئول بودن فقط ژست ها / رابطه بازی ها / و بیشتر از هم ادعا های عجیب ! و متاسفانه دفاع های کورکورانه از خود و حزب و رسته خود رو دارند اما نه تخصص و نه فکر مدیرانه و نه برنامه هدفمند دارند، مجموع فعالیت در کشور خلاصه شده در ارایه آمار . اما انطباقش با واقعیت، خداوند آگاه است. و اما قلم پر درد شما رو خوندم اما با خودم به یک نتیجه رسیدم، نه دولت و هیچ کدام از ارگان ها و وزارتخانه ها قصد تغییر شرایط بازار رو ندارند، چرا ندارند؟ ما ارگان ها نظارتی در کشور الا ماشالله داریم که هرکدام چند میلیون تومان حقوق ماهانه دریافت می کنند جهت کنترل و پیشگیری همین موضوع، مثالی دیگر، چندین مصاحبه از سوی مسئولین که قیمت موبایل پایین خواهد آمد در صورتی که در هیمن سایت در مقاله ای به نقل از وزیر ارتباطات خواندم که حالا صراحتا می گویند از افشا گری ها و اقدامات صرفا قصدشان شفاف سازی بوده و نه کاهش قیمت موبایل، ما دچار بحران عامدانه ساخته شده ای هستیم، کافیست نگاه بفرمایید ، انحصار ارایه طلا و ارز در اختیار دولت است، طلا و ارز گران شد، بازار ثانویه سودآور دولت تشکیل شد، کسری بودجه کشور تامین شد. اداراتی که دیگر تکافوی پرداخت حقوق ماهانه خود را تا قبل از نوروز نداشتند اکنون دارند و پیمانکاری ها برقرار شده است مجددا. تنها یک خواسته می شود از دولت داشت، که ترا بخدا رحم کنید به مردم، این مردم خسته تر از آنند که انقلابی جدید و دولتی ناشناخته دیگر بخواهند، این مردم از جنگ بیزارند، این مردم فقط آرامش و رفاه واقعی می خواهد نه شعار پوچ و تدبیر و امید واهی و نه هزاران شعار عجیب و نیامده دولت های پیشین را. پس رحم کنید.

  • علی شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    همه چیز درست بود به جز اون قسمت که گفتید دولت قبل. این وضع الان چهل ساله که با ماست باید میگفتید دولت های قبل…

  • سعید شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    حال ادم از این وضعیت به هم میخوره
    من احمق ۵ ۶ سال کار کردم یه خونه ماشین بگیرم نخریدم حتی باهاش سکه و دلار نخریدم گند زده شد تو پولام رفت واقعا موندم چکار کنم

  • Saeid شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    مطلب خوبی بود ولی چه فایده؟ کسی گوش میده؟ کسی کاری میکنه؟ کسی میتونه اعتراض کنه؟ هیچکس از ترس جونش اعتراض نمیکنه. خدا لعنت کنه کسایی رو که انقلاب کردن که اینجور بدبخت بشیم و کل دنیا مسخرمون کنن و ارزش پولمون صفر بشه و هزار تا چیز دیگه !! دارم از بیکاری و بی پولی میمیرم بخدا. درس خوندم که بیکار بمونمو یه عده …. بیان مملکتو غارت کنن و ببرنو کسی ام جرأت حرف زدن نداشته باشه.اگه خدایی باشه خودش حق این ملت بدبختو ازشون بگیره.

  • حسین شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    البته اونا فریلنسر نیستن و اینفلوئنسر هستن 😐

  • behrad شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    سلام ؛ بجز دروق ، دوزدی ، اختلاس ، پایمال کردن حق دیگران ، مستضعف تر کردن مستضعفان ، مستکبر تر کردن مستکبران ، انجام امور به نام مردم و بطور کلی دیده نشدن مردم چیزه دیگه ای دیده نمیشه… و صد البته خود مردم هم به فکر هم نیستن…همه به هم بیگانه شدیم…

  • میلاد شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    متن قشنگی بود و دردناک
    عزیزان اینم بدونید دسته دولت ها مخصوصا دولت روحانی شرایط زندگی رو برامون سخت کردن اما ما خودمون هم تو بدتر بودن شرایط کم دخیل نیستیم شما به دولت ترکیه نگاه کنید با بی ارزش شدن پولشون بابت دلار مردم دلاراشونو طبق اعلانیه که اردوغان اعلام کرد به صرافی ها دادن و جاش لیر گرفتن که پس از چند روز هم ارزش پولشون برگشت اما ما چی مدام حواسمون به این رفته که دلار چقدر شده دلار بخرم بزارم زیر بالشم بخوایم تا ۲ برابر شه بفروشم یا اینکه جنسو تو انبار نگه دارم به مردم چند برابر بفروشم بیان یکم فکر کنیم درسته دولت ۸۰ درست مقصر است اما ما مردم هم جز اون ۲۰ درصد هستیم که مدام داریم شرایط بدتر میکنیم

  • امیر شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    همه چی تقصیر دولت قبله
    روحانی اصا تقصیری نداره که………

  • امیرحسین شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    درود به نویسنده
    من خودم از فشار مالی که رومه چندبار به روش های عجیب و غریب پول دراوردن فکر کردم اما عمل نکردم مثلا اینکه روی دستگاه عابر بانک یه کاغذ میزنن و میگن بدبختیم و فلان تا مردم براشون پول بریزن.نمیدونم چرا اینقدر به یک شبه پولدار شدن و راحت و بدون زحمت بدست اوردن علاقه مند شدیم.
    هیچ وژدانی در کار نیست و خیلی از ماهم سر آبرومون شاید اینکارو نمیکنیم و اگر هنرش رو داشتیم انجام میدادیم
    من در مورد مشکلی که الان اکثر جامعه درگیرش هست صحبت میکنم نه بی کفایتی مسئولین که خودش جای بحث جدا داره.ولی بنظرم این سبک زندگی مردم ریشه در اینستاگرام داره که یک فرهنگ تجمل گرایی یک شبه پولدار شدن و خوب زندگی کردن رو تو مغز ما کرده و همه ما سخت در تلاشیم که یک جایگاه ایده ال بدست بیاریم باشگاه بریم عمل زیبایی کنیم ماشین مدل بالا بخریم و اخر هفته ها در باغ ها باشیم و عکس این لحظات رو شیر کنیم تا چشم بقیه رو کور کنیم.و سخت در تلاش هستیم که از هر روشی به این موقعیت دست پیدا کنیم.خود من به شخصه خیلی پولدار نبودم و نامزدم چون نمیتونست با من عکسهای قشنگی بگیره برای اینستاگرامش از من جدا شد)
    من به شدت معتقدم که ما این مشکلات رو بالقوه داشتیم و وجود شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام در شکل گیری این رفتار های بد تاثیر بسیار زیادی داشته
    و البته توی این کشور مسلمانی که باقی نمونده و از نسل جوان هم اگر سوال کنی و بدونن به جای وصل نیستی از اسلام اظهار تنفر میکنن اون عده ای هم که مسلمان باقی موندن بزودی زیر این فشار ها از دین خارج میشن و دیگه هیچ چهارچوب فکری هم وجود نداره که کسی بخواد مرز های انسانیت رو بشناسه و اوضاع بدتر میشه که بهتر نمیشه

  • pouya شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    مشکل ایران را در مردم نمیبینم بخوام مردم ایران را نقد کنم جسارت و حق جویی تو مردم کم شده اگر جنگ نشده بود اون ادمی که رفت جنگ جسارت اینا داشتند میجنگیدن کاریبراشون نداشت جلو این حجم فساد را بگیرند

    از بی خیال بود مردم که کشور به اینجا رسیده شاید یکم مردم به خودشون بیاند

  • جواد اقا شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    لاکهید مارتین امریکا به ژاپن میگه بیا f22 ببرد حتی قطعاتشم خودتون بسازید. تو سایت ایرواسپیس تاک خوندم

    امریکا در مقابل ایران ولی نمیزاره حتی یک پیچ یک هواپیمای چهل سال قبل رو بخره
    دلیلش چیه؟

    امریکا یا بهتر بگیم پلیس خوب جهان نمیخواد مثل قرون وسطا و گذشته کشورها به جان هم بیوفتن همدیگه رو بکشن. بعدم اه و ناله کنن که خدا کمکشون کنه. همین الانش اساس نظام در راستای یک جهنگ مذهبی بدتر از صلیبی ایجاد شده. حالا چون امریکا و بقیه کشورا مخالفن میشن کفر.

  • جواد اقا شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    لاکهید مارتین امریکا به ژاپن میگه بیا f22 ببرد حتی قطعاتشم خودتون بسازید. تو سایت ایرواسپیس تاک خوندم

    امریکا در مقابل ایران ولی نمیزاره حتی یک پیچ یک هواپیمای چهل سال قبل رو بخره
    دلیلش چیه؟

    امریکا یا بهتر بگیم پلیس خوب جهان نمیخواد مثل قرون وسطا و گذشته کشورها به جان هم بیوفتن همدیگه رو بکشن. بعدم اه و ناله کنن که خدا کمکشون کنه. همین الانش اساس نظام در راستای یک جهنگ مذهبی بدتر از صلیبی ایجاد شده. حالا چون امریکا و بقیه کشورا مخالفن میشن کفر.
    به قول اقا ظریف خودمون اینو انتخاب کردیم. ولی من انتخاب نکردم. من انتخاب بکنم میگم من نمازمو میخونم اون کفارم خدارو قبول نداشته باشه. مثل ادم مثل باهم زندگی کنیم.

  • اقا جواد شهریور ۱۲, ۱۳۹۷

    الان اوضاع کلیه فروشی خرابتر شده
    الان یه سری قلچماق و مسلح راه افتادن اونایی که به صورت خودسر و ازاد کلیه میفروشنو ادرسشونو گیر میارن بعد میرن خفتشون میکنن و میگن کلیه رو برات میفروشیم سی درصدشو خودمون میگیریم بقیش مال خودتون در غیر این صورت حق نداری کلیه و قلب و امحا احشام بفروشی
    اینه مملکتمون.
    اونایی که میگن اصلا قضیه اب و برق و گاز نبود من بهشون میگم خب باشه اصلا بی خیال اینا. الان شما میگی برا انسانیت بوده. الان کو انسانیت ؟ انسانیت اینه که طرف بیاد سی درصد پول کلیه رو بگیره و یا اصلا نزاره طرف بفروشه؟ مگه برا دلخوشی میاد کلیه شو میفروشه؟ طرف خانومه نون نداره بخوره میره گرجستان ترکیه یا ارمنستان یا دبی. چرا میره؟ لابد تو جواب کامنت من میایین میگین نه دروغه نه اب و برق و گاز و خونه بود نه انسانیت بودش.

    خاک تو سرتون

  • MKX شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    چند کابینه؟! چند رئیس جمهور؟! مشکل از ریشه است، باید از ریشه اصلاح بشه! این کارا مثل اینه که یک هرم رو همش بچرخونی، ولی در اصل چیزی عوض نمیشه! تغییری رخ نمیده! ولی حالا همون هرم رو از پایه اصلاح کن و درست بچین و برو بالا، اونوقت باید انتظار بهبود داشت!

    مثلا کف هرم رو مردم عادی تشکیل میدن، بعد اون مردم عادی میاند چند نفر کار درست رو انتخاب میکنند تا بشند مسئول و نماینده و …!
    تا اینکه مثلا یه آسفالت درست و حسابی کف خیابون باشه، نه اینکه هرسال یه بلوار چند متر جا به جا بشه یا چند تا جدول رنگ بشه 😐

    مشکل از ریشه است و باید از ریشه اصلاح بشه، اینطوری آموزش و پرورشی که الان نبودش به طور حتم بهتر از بودنشه هم اصلاح میشه و دیگه با این حجم از فریلنسر و شاخ مجازی و … هم رو به رو نمیشیم! و همینطور باقی موارد که تو متن گفته شد! یه سری هم فقط میگند کاش پدرانمون بخاطر آب و برق مجانی و … جو گیر نمیشدند و …! در جواب آن ها هم باید گفت که انقلاب ایران بالاخره رخ میداد، با توجه به جو اون زمان و …، هرچند یکم زود رخ داد، پس اینقدر تز روشنفکرانه صادر نکنیم لطفا! شرمنده که طولانی شد، امیدوارم نظرم مفید واقع شده باشه!

    به یزدان که گر ما خرد داشتیم / کجا این سرانجام بد داشتیم

  • وحید شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    از ماست که بر ماست …

  • انس آبان ۱۸, ۱۳۹۷

    فاتحه این کشورو باید خواند ..البته آقایون هم از خداشونه که مردم رو به جون هم انداختن هدفشون همین بود البته با کمک شیطان پست و رجیم به این نتیجه رسیدن.. . البته خدا تو جلساتشون هست ناظر و شاهده نهایتا از مردم شکست میخورن ،لعنت خداوند بر این قوم .کشوری که خرافات بر علم سوار شده ،خداوند از اول تا آخر انسانها رو به علم و درستکاری دعوت کرده نه فریبکاری و دروغ …متاسفم

  • ا آبان ۱۸, ۱۳۹۷

    فاتحه این کشورو باید خواند ..البته اونا هم خوشحالن از اینکه مردم رو به جون هم انداختن مردم رو به سمت تباهی کشوندن هدفشون همین بود البته با کمک شیطان رجیم به این نتیجه رسیدن.. . خداوند تو جلساتشون هست ناظر و شاهده نهایتا با کمک الهی مردم پیروز میشن ،لعنت خداوند بر ظالمین عذاب سخت و مهیبی در انتظارشونه اینها گروهی بودند که مردم روبجای درستکاری و علم و راستگویی به سمت بدیها و تباهی بردندکشوری که خرافات بر علم سوار شد ودین ابزار شد ،در حالی که خداوند از اول تا آخر انسانها رو به علم و درستکاری دعوت کرده نه فریبکاری و دروغ …

  • روح الله بهمن ۴, ۱۴۰۱

    یه بار دیگه در مورد امام خمینی حرف بزنی میدم از اونجا دارت بزنن