تقابل نظامی احتمالی ایران و ایالات متحده در خلیج فارس چگونه خواهد بود؟

تقابل نظامی احتمالی ایران و ایالات متحده در خلیج فارس چگونه خواهد بود؟

در هفته های اخیر سردار پاسدار علیرضا تنگسیری که به تازگی به فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شده بود، و پس از چندین هفته تنش در مورد بسته شدن تنگه هرمز در صورت متوقف شدن صادرات نفت ایران، اعلام کرد که خلیج فارس کاملاً در کنترل نیروهای نظامی ایرانی بوده و نیروهای آمریکایی که ادعای برقراری نظم و اطمینان از آزادی رفت و آمد کشتی های تجاری در تنگه هرمز و آب های منطقه را دارند، به دلایل دیگر وارد این آب ها شده و نباید در این مناطق آبی حضور داشته باشند.

تنگه هرمز

از چندین ماه پیش که دونالد ترامپ، به طور رسمی اعلام کرد از برجام خارج شده و بزودی تحریم ها را علیه ایران باز می گرداند، و بخصوص پس از بازگرداندن دور اول تحریم ها در ماه گذشته، صحبت هایی از جانب مقامات دولتی و نظامی ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و ممانعت از صادر شدن نفت کشورهای عربی به بازارهای جانبی شنیده شد که واکنش ایالات متحده را در پی داشت. صحبت های مقامات ایرانی و به خصوص رییس جمهور، حسن روحانی، در این مورد برای غرب بسیار غیرمنتظره بود و نشان داد که ایران در صورت ادامه یافتن تلاش ها برای قطع صادرات نفتش، ابایی از بستن تنگه هرمز و جلوگیری از عبور و مرور کشتی ها از این آبراه بسیار استراتژیک را ندارد.

تنگه هرمز

بستن تنگه هرمز با توجه به اینکه حجم زیادی از صادرات نفت کشورهای عربی از طریق آن انجام می شود ضربه ای سخت به بازار و اقتصاد جهان در کلیت آن خواهد زد. بدون دست یازیدن به شعارهای مثبت و منفی که در فضای جامعه و راجع به این موضوع بیان می شود، ایران از لحاظ نظامی و سخت افزاری توانایی به کنترل درآوردن تنگه هرمز را دارد اما حفظ این موقعیت برای مدتی طولانی مسئله دیگری است. در صورت اقدام ایران برای بستن این تنگه حیاتی و درگیری با نیروهای فرامنطقه ای و منطقه ای، جغرافیای تنگه هرمز و خلیج فارس کاملاً با نیروهای نظامی ایرانی یار بوده و شرایط را برای طرف مقابل سخت خواهد کرد.

تنگه هرمز

ایران برای کنترل کردن منطقه خلیج فارس، نیازی به پوشش دادن تمامی مساحت این منطقه استراتژیک آبی ندارد و تنها می تواند با به کنترل درآوردن تنگه هرمز، نه تنها کنترل رفت و آمد در خلیج فارس را بدست بگیرد بلکه اقتصاد جهان را با بحرانی بی سابقه مواجه سازد. حدود ۳۰ درصد از نفت خام تولید شده در جهان از طریق کشتی های نفتکش از مسیر خلیج فارس و از طریق تنگه هرمز که تنها ۳۳ کیلومتر عرض دارد به بازارهای بین المللی صادر می شود. تنگه هرمز باریک ترین نقطه خلیج فارس است که بین کشورهای ایران و عمان قرار داشته و عملاً می توان از آن به عنوان یک پاسگاه ایست و بازرسی دریایی طبیعی یاد کرد.

تنگه هرمز

در صورت بسته شدن تنگه توسط ایران، به احتمال فراوان درگیری نظامی در این منطقه رخ خواهد داد. البته نباید انتظار داشت که این درگیری مانند یک جنگ جهانی خواهد بود زیرا تنها نیروهای دریایی دو طرف- دستکم در مقیاس وسیع- و در زمینه موشکی در مقیاسی کوچکتر با هم درگیر شده که می توان انتظار داشت که نیروی دریایی آمریکا در مقابله با کشتی ها و ناوشکن های ایرانی برتری داشته باشد. اما نیروهای ایرانی از این موضوع آگاه بوده و سالهاست که خود را برای چنین نبردی که نامتعارف است آماده کرده اند.

نیروهای دریایی ایران تاکتیک های پیشرفته و موثری در اختیار دارند که می توانند نقطه ضعف آن ها در زمینه سخت افزارهای بزرگ (کشتی ها و ناوهای هواپیمابر) را پوشش داده و به دردسری بزرگ برای نیروی دریایی ایالات متحده تبدیل شوند. اما بدور از تعصب و شعار این درگیری چگونه خواهد بود؟

تنگه هرمز

باید اعتراف کرد که نیروی دریایی ایالات متحده از لحاظ سخت افزاری برتری قابل توجهی نسبت به نیروهای ایرانی دارد. ماهواره ها، رادارها، هواپیماها و بمب افکن های غول پیکر و موشک هایی که برای نابودی اهداف بزرگ مانند کشتی ها و ناوشکن ها طراحی شده اند، انتخاب های زیادی را برای نیروهای آمریکایی فراهم می سازند، اما نباید فراموش کرد که در طرف مقابل نیز ایران گزینه های قابل توجهی در اختیار دارد.

تنگه هرمز

چند روز پیش، امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که ایران از سیستم دفاع موشکی کوتاه برد خود با نام «کمند» برای ساقط کردن موشک های کروز ایالات متحده در صورت تلاش برای هدف قرار دادن کشتی های جنگی ایرانی استفاده خواهد کرد و از آمادگی کامل این سیستم برا انهدام اهداف در فاصله ای بیش از ۲ کیلومتر پرده برداشت. این سیستم دفاع موشکی روی ناوشکن های نصب خواهد شد که می توانند تهدیدی برای ناوگان دریایی آمریکا در فاصله ای دورتر از تنگه هرمز باشند.

تنگه هرمز

اما روی هم رفته ایران خود می داند که تنها با تکیه بر کشتی های جنگی بزرگ خود نمی تواند مدت زیادی در برابر نیروی دریایی ایالات متحده مقاومت کند. از این رو به یک تاکتیک هوشمندانه، موثر و البته ایزایی روی آورده که نمونه ای از آن را در رزمایش ماه گذشته در آب های خلیج فارس و نزدیکی تنگه هرمز شاهد بودیم. در این رزمایش که با هدف نشان دادن توانایی ایران در بستن تنگه هرمز و از بین بردن ناوهای هواپیمابر آمریکایی انجام شد، شاهد حضور بیش از ۱۰۰ قایق با طراحی بومی از جانب نیروی دریایی سپاه پاسداران بودیم که بیشترشان قایق هایی تندرو با توان تخریب بالا هستند.

تنگه هرمز

این ناوگان های کوچک که از قایق های تندرو تشکیل شده اند، علیرغم سایز کوچکشان، می توانند تهدیدی بزرگ و مرگبار برای کشتی ها و ناوهای آمریکایی باشند. قایق های تندرو مذکور به موشک های قدرتمندی مسلح شده اند و برای نابودی ناوگان های غول پیکر و کند (در مقایسه با این قایق های تندرو) و موشک های کروز آن ها به سرعت و تعداد بالای خود متکی هستند. فرماندهان نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تجهیز این قایق ها به موتورهای جدید خبر می دهند که مسافت عملیاتی و سرعت های آنان را به شدت بهبود می بخشد.

بدین ترتیب، یک موشک کروز ضدکشتی که می تواند یک ناوشکن غول پیکر را زمینگیر کند، سلاح مناسبی برای مقابله با قایق های تندرو در تعداد بالا نخواهد بود زیرا در نهایت مهمات کشتی یا ناو هواپیمابر به پایان خواهد رسید در حالی که دستکم تعدادی از قایق های ایرانی همچنان با سرعت بالا به سمت این اهداف حرکت می کنند.

تنگه هرمز

نیروی دریایی ایالات متحده برای مقابله با اهدافی چنین سریع و کوچک و در تعداد فراوان ساخته نشده است. البته ایالات متحده اعلام کرده که گزینه هایی برای مقابله با این اهداف دارد (ظاهراً پوشش هوایی و سلاح های لیزری) اما با توجه به تعداد قابل توجه این قایق ها، موشک های قدرتمندی که در سال های اخیر ساخته شده، روحیه شهادت طلبانه نیروهای نظامی و جنگ در خاک خودی که تامین لجستیک را برای ایران آسان و برای ایالات متحده سخت خواهد کرد، این درگیری در صورت پایان نیافتن در کوتاه مدت، به یک نبرد فرسایشی و پرهزینه برای طرفین (بخصوص ایالات متحده) تبدیل خواهد شد. استفاده از قایق های پر از مواد منفجره و مین های دریایی نیز گزینه دیگری برای ایران در مقابل کشتی ها و ناوهای آمریکایی خواهد بود.

تنگه هرمز

با این وجود می توان انتظار داشت که در صورت وقوع این درگیری نظامی، جنگ تنها به تنگه هرمز و خلیج فارس محدود نخواهد شد و ایالات متحده نقاط ضعفی در نقاط دیگر خواهد داشت که می توانند پاشنه آشیل آن باشند. اگر چه امکان وقوع چنین درگیری بعید به نظر می رسد اما نیروهای نظامی ایرانی نشان داده اند که برای روبرو شدن با چنین شرایطی آمادگی کافی دارند و در صورت به خطر افتادن صادرات نفت ایران، می توانند (دستکم به صورت موقت) کنترل تنگه هرمز را بدست گیرند و مانع از صادرات نفت کشورهای عربی شوند که اقتصاد جهانی را با بحرانی بزرگ روبرو خواهد کرد.

تنگه هرمز

اگر چه در این مقاله تنها به صورت اجمالی و غیرتخصصی به این موضوع پرداخته شد و با توجه به اینکه امیدواریم چنین درگیری نظامی هیچگاه رخ ندهد اما خواستیم شما را با کلیت این درگیری آشنا کنیم و بدانید که ایران از لحاظ نظامی توانایی انجام این کار ولو به صورت موقتی را دارد و به عبارت دیگر ، آنطور که ممکن است برخی فکر کنند، «بازنده زودهنگام و از پیش مشخص» نخواهد بود.

بن بست در تنگه هرمز؛ ایران چگونه می تواند مهم ترین شاهراه صادرات نفتی جهان را ببندد؟

قایق های پرنده ایران؛ کابوس ناوهای هواپیما بر آمریکا

از خوردن مار و ملخ تا تمرینات طاقت فرسا با تکاوران ارتش

از «سفیر» تا «ذوالفقار» با خودروهای تهاجمی ایران آشنا شوید

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
۲۱ نظر

ورود

  • محمد شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    اونجایی که ناو های هوپیمابر از سرعت مانور پایین برخوردارن و داری مقدار قابل توجهی تسلیحات و مهمات جهت تجهیز هواپیماها هستن مثل یک بشکه باروت میمونن یک انفجار که میتونه از طریق انبوه موشک های شلیک شده باشه عملاً مجموعه انفجار زنجیره رو در پی داره که میتونه به انهدام کامل ناو منجر بشه البته درسته ناو های هواپیمابر سیستم هفت لایه جهت مقابله با تهدید خارجی دارن ولی این سیستم در حالت کلی مگه میتونه چند تا موشک رهگیری کنه!!!!!؟

    • liom شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

      تو اون موقع ببین پولی تو این کشور میمونه که باهاش موشک بزنن یانه

      • محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

        شما نگران نباش هست
        خدا رو شکر تو این مورد مشکلی نیست

    • Ali شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

      اینجوری نیست که هی ثانیه به ثانیه ایران موشک بفرسته و اخرش بخورن تو ناو!!تو اینجور مواقع نیروی امریکا شروع به شناسایی سایت ها تو داخل و مکان های که از اونجا موشک شلیک میشه رو میکنه و شروع به بمباران اونا میکنه بعد میاد کلیه سیستم های ارتباطی تو ایران رو هم همینطور بمباران میکنه!!نیروی هوای امریکا قویترین تو دنیاست با هواپیماهای فرسوده ما امکان‌مقابله باهاشون صفر هست!!پس شاید اوایل شروع جنگ فرض دست بالاتر داشته باشیم ولی بعدش چنان ضربه ای می خوریم که کشور واسه کم کم ۵۰ سال عقب میندازه!!بعد چیزی که هست تنها امریکا نخواهد بلکه کل دنیا و کشور های عربی وحتی چین اقدام نظامی علیه ما خواهند کرد!!خلاصه حرف بستن تنگه هرمز یه بلوف هست اگه جدی جدی بخوان عملی کنند این حرکت باید به مغزشون شک‌کرد چون این کار اصلا و ابدا هیچ خیری واسه کشور نداره حتی بستن تنگه کلا به ضرر ماست!

  • سامان شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    باید یکی این ترامپ دیوانه را سر جاش بشونه!

  • میثم شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    مرگ بر جنگ… اینقدر شوق جنگ نداشته باشید.

  • غلوم شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    خدایی رویا پردازی قشنگی بود، آخر شبی کلی خندیدیم. انشاالله هرگز جنگ نشه، فعلا هم پوشک جای موشک را گرفته

  • Mohammadmartin شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    تو چند ساعت کل نیرو دریایی ایران نابود میکنن. خیال بافی نکنید. جنگیدن به بزرگ ترین و قدرتمند ترین نیرو دریایی دنیا الکی نیست

  • اریا شهریور ۱۳, ۱۳۹۷

    مقاله مزخرف کامل بود. کل قدرت امریکا رو در یک ناو هوا پیما بر خلاصه کرده. در صورتی که نزدیک به ۱۷۰ پایگاه نظامی امریکا اطراف ایران جود داره . اونها را با قایق تند رو که نمیتونین بزنین. تازه کشورهای متحد امریکا و البته کشورهای عربی با اون همه تسلیحاتی که خریدن . بستن تنگه بیش ار ۳ ساع دوام نخواهد آورد . تازه بعد از باز شدن بدبختی ایران شروع میشه. تمام سازمانها و کشورهای دنیا ایران رو مسئول میدونن و عاقبتش رو همه میدونیم چی میشه. این داستانها فقط به درد خود ارضایی یک تعاد عرزشی متوهم میخوره در واقعیت کارکردی نداره

  • محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    ببین دوست عزیز جنگ یه دو دوتا چهارتاست یعنی باید ببینی چی میدی و در عوض چی بدست میاری غرق شدن یک ناو هواپیمابر فارغ از هزینه های سنگین و خساراتش هیمنه آمریکا رو میشکنه قدرتی که سالها برای با امپراطوری رسانه یشون اون رو ساختن و این ضربه اش به مراتب بیشتره

    • حسین شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      سرنوشت میلیون ها ادم دودوتا چهارتا نیست

  • فرزاد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    “روحیه شهادت طلبانه نیروهای نظامی”
    شستشوی مغزی

    تعصب و میهن پرستی خوبه ولی قبل اینک بیای زیر همچین مطالبی هارتوپورت کنی یه سرچ بزن توان لجستیک امریکا رو ببین ، کلک و پرت که کز خورد بعد بیا اینجا اراجیف همیشگی “یکی باید فلانی و سر جاش بشونه ” و این شر و ورا بزن …

  • پاسخ به گنده گوزی شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    جون عمتون ولمون کنین با این دروغای صد من یه غازتون!!!۸ سال با صدام جنگیدیم وآخرش آتش بس؟؟!!!آمریکا تو ۴۸ ساعت کل عراقو گرفت.بعد انتظار داری وضعیت ما بهتر از عراق باشه؟ایران توان تولید موشک قابل رقابت با قدرت های برتر رو نداره چه برسه به آمریکا.واقعا این چرندیات چرا باید توذهن مردم نهادینه بشه؟توهم خود بزرگ بینی برای مردم ایجاد نکنین.خود مسئولین خیلی خوب میدونن آمریکا چطور میتونه کل ایرانو یه شبه اشغال کنه.وگرنه توله هاشونو به اروپا و آمریکا فراری(شما بخونین اقامت)نمی دادن.راستی؟کی بود میگفت آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند؟؟؟؟دلار شد ۱۴ تومن.هنوز یک ماه از تحریم اولیه گذشته.بازار قیرپاچ کرده.مملکت به فنا رفته.بعد شما از جنگ جلبک با کوسه میگی؟!!!

  • mehdi شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    مثل اینکه تو توهم هستید.ما واسه هر کار امریکا راهکار داریم اونوقت اونا واسه قایقای تندرو راهکار ندارن!دوستان در بالا نکات خوبی رو گفتن و البته اضافه کنم در مورد قایقای تندرو که این رهکار واسه ۲۰ سال پیش بوده و کارایی داشته و در حال حاضر ناوشکنای امریکا در جاهای بسیار دورتر که قایقا توان رسیدن به اونجا رو ندارن براحتی با موشکهاشون تهدید رو انجام میدن.انشاالله هیچ جنگی رخ نده به حق فاطمه زهرا چون اون جنگ بین ایران میشهو کل دنیا.دور روسیه و چین رو هم باید خط کشید

  • بهروز شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    مقاله پوچ و بی معنی شاید بشه گفت خنده دار

  • مهرداد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    تا حالا سیستم تیرباری که روی ناوها و ناوچه های آمریکایی نصب هست را دیدید؟؟سرعت و دقت و حجم آتش این تیربارها که به صورت خودکار حتی توان انهدام موشک های کوچک (چه برسه به قایق به اون بزرگی) را دارند مشاهده کردید؟ حالا بگذریم از هواپیمای های A10 و هلیکوپترهای آپاچی که براحتی میتونن حجم گسترده ایی از آتش رو به طرف اهداف کوچیک و بزرگ هدایت کنند..در نظر داشته باشید این قایق ها باید از یه جایی حالا اسکله یا پایگاهی تجیهز بشن و حرکت کنند …شما فکر میکنی در دقایق اولیه نبرد چیزی از این اسکله ها و پایگاه ها با اون حجم موشک کروز و بمباران هواپیما باقی میمونه که بخوان حرکت کنن اصلا به طرف ناوها؟
    از زره چند لایه ناوهای هواپیمابر خبر دارید؟میدونید امکان غرق یک ناو هواپیمابر تقریبا صفر هست؟
    بعدش فکر میکنید اگه درگیری پیش بیاد محدود به همون خلیج فارس میشه؟؟یعنی آمریکا موقع حمله به عراق فقط بصره رو زد؟نمیاد دویست تا موشک و بمب بزنه به مراکز اصلی و مخابراتی و رادار تو تهران و سراسر کشور؟ممکنه برای ما میدان نبرد خلیج فارس باشه فقط اما برای آمریکا و متحدینش سراسر خاک ایران میدان نبرد هست.به تمام نقط ایران هم تسلط و دسترسی دارند.بگذریم از اینکه با این حجم نارضایتی امکان شورش و درگیری داخلی با شروع هرجنگی به شدت بالا هست.و نیروهای نظامی ایران باید به عقبه خودشون هم توجه کنن.
    اگر به موشک های دوربرد دل خوش هستید هم بدونید موشک یا باید از لانچر متحرک پرتاب بشه یا از سیلو های ثابت
    به فرض که سیلوهای ثابت هم شناسایی نشدن تا الان(که شدن) اولین موشک آخرین موشک شلیک شده هست ..چون بلافاصله ماهواره های آمریکا ردیابی میکنن و مادر بمب ها میاد که مادر….
    متحرک هم همینطور..اولین شلیک که انجام بده به مجض حرکت به طرف پایگاه خودش دویست تا اف سی و پنج نابودش میکنن…تازه اگه بتونه شلیک کنن..چون نود درصد موشکهای دور برد ایران سوخت مایع هست و آماده سازی و شلیکش زمانبر هست.وارد بحث دقت داغونشون هم نمیشم..
    ..پوشک جواب موشک میشه آخرش

    • محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

      دارم فکر میکنم با وجود امثال شما از الان باید کشور رو داد دست آمریکا، اون ده تا کماندوهای آمریکایی رو یادته حالا کاری نداریم به گریه شون که احتمالا قبلش داشته پیاز پاک میکردن، ولی چرا شلوارشون خیس کرده بودن اون که بهتر از من و شما از امکانات نظامی خودشون خبر دارن پس چرا حداقل سعی نکردن مقاومت کنن واسه همینم محاکمه نظامی شدن، بعدم اگه منظورت از متحدان نظامی آمریکا عربستان که فقد با زدن آب شیرین کن هاش از بی آبی تلف میشن

  • مرتضی شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    اگر ایران فقط برای یک ماه هم بتونه تنگه هرمز رو ببنده اقتصاد کشورهایی مثل عربستان رو که صد در صد متکی به نفت هست رو به نابودی میکشونه و همچنین اگر امریکا اطمینان داشت که بتونه به سرعت تنگه رو باز کنه تا الان صدبار به ایران حمله کرده بود

  • محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    خب از اون جایی که استفاده از بمب های اتمی در منطقه خاورمیانه از اون چیزی که فکر میکنی خطرناک تره حالا چرا!؟ به دلیل وجود جریان های موجود باد بعد از انفجار هسته ای برای مثال در یکی از شهرهای ایران طوفان های هسته ای به وجود میاد و آلودگی رو به شهرها و کشور های دیگه منتقل میکنه از اونجای که مواد رادیو اکتیو از چیزی فکر میکنی مرگبار تر هستن تمام منطقه آلوده میشه مشابه چیزی که در مورد ریز گرد ها در جنوب و در سیستان بلوچستان داریم می‌بینیم اما با حجم وسیع تر، آلوده کردن بزرگترین شاه راه انرژی دنیا یعنی اختلال در رسیدن انرژی و ایجاد بحران سوخت، تصور کن یه ناو هواپیمابر که موتور محرکش یه نیروگاه هسته ای منهدم بشه الوده شدن آب های ساحلی کشورهای حوزه خلیج فارس رو در پی داره، خب حالا فارق از کشور ما کشورهای همسایه و و حتی کشور هم پیمان آمریکا دچار آلودگی میشن و خود به خود نیرو های آمریکایی هم در معرض آلودگی قرار می‌گیرند و از همه مهمتر آمریکا منابع سرشار ایران رو میخواد و وجود آلودگی هسته ای یعنی آمریکا باید قید تسلط بر ایران رو بزنه، سلاح هسته‌ای ترقه نیست که بخوای به راحتی ازش استفاده کنی توصیه میکنم کالاف دیوتی کمتر بازی کن

  • محمد شهریور ۱۴, ۱۳۹۷

    اولا قرار نیست انفجار خارجی یک ناو رو از بین ببره بلکه هدف ایجاد انفجار داخلی و زنجیره واره، برو در مورد نفتکش بریجتون تحقیق کن و ببین چطور با وجود سه اسکورت به قول خودت پیشرفته به راحتی و فقد با تاکتیک های جنگ دریایی منهدم شد

  • اریا شهریور ۱۵, ۱۳۹۷

    چرا فکر میکنی با بستن تنگه اقتصاد عربستان و امارات و …. نابود میشه ولی اقتصاد ایران چیزیش نمیشه؟ حالا بماند که اقتصاد عربستان و امارات صد درصد متکی به نفت نیست. از همین حج و توریسم و سرمایه گذاری در شرکتهای غربی درامد فراوانی دارن و صندوق ذخیره ارزی شون برعکس ما خالی نیست .