۶ ماه تمرین برای ۱۰ دقیقه رژه رفتن: دولت کره شمالی ۷۰ ساله می‌شود

۶ ماه تمرین برای ۱۰ دقیقه رژه رفتن: دولت کره شمالی ۷۰ ساله می‌شود

چندین ماه است که کره شمالی خودش را برای نمایشی بزرگ آماده می‌کند تا در مراسم جشن هفتادمین سال تاسیس دولت، وحدت ملت و ارتش خود را به رخ جهانیان بکشد.

خبرنگاران بین‌المللی نیز به این مراسم دعوت شده‌اند تا در روز یکشنبه شاهد رژه گسترده نیروهای ارتش کره شمالی در پایتخت این کشور یعنی پیونگ یانگ باشند.

برای این مراسم برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیقی صورت گرفته و علاوه بر رژه نظامی و سفر احتمالی هیات های خارجی، برای نخستین بار در پنج سال گذشته نمایش بزرگ رقص و آواز موسوم به بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ (هنرهای نمایشی مرسوم در کره شمالی) نیز صورت خواهد پذیرفت و صدها هزار نفر در آن حضور به هم خواهند رساند.

بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ پس از ۵ سال وقفه دوباره در چنین مراسمی به اجرا در خواهد آمد که هنوز دلیلی برای این امر اعلام نشده است. این رویداد، رقابتی یا ورزشی نیست و وجود چنین هنرهای نمایشی در آن عجیب به نظر می‌رسد زیرا بازی‌های آریرانگ اصولا در برنامه‌های عظیمی همچون بازی‌های المپیک اجرا می‌شوند.

در روزهای گذشته تصاویر ماهواری متعددی از پیونگ‌یانگ منتشر شده که نشان می‌دهد این کشور در حال آماده شدن برای برگزاری یک رژه نظامی دیگر است. این در حالی است که  تحلیلگران می‌گویند مشخص نیست که آیا در این رژه نظامی بزرگ‌ترین موشک‌های بالستیک کره شمالی به نمایش در خواهند آمد یا خیر.

رژه‌ نظامی مدت‌هاست که از سوی کره شمالی برای نشان دادن قدرت نظامی این کشور به کار برده می‌شود و نمایش سپتامبر در بحبوحه مذاکرات متشنج بر سر آینده برنامه اتمی و موشکی کره شمالی برگزار می شود.

6 ماه تمرین برای 10 دقیقه رژه رفتن: دولت کره شمالی 70 ساله می‌شود

این جشن سالانه یکی از معدود شانس هایی است که مردم کره شمالی برای جشن گرفتن دارند اما همزمان حس غرور را در مردم نهادینه کرده و فرصتی برای ارسال پیامی مهم به کشورهای جهان خواهد بود. کیم سال ۲۰۱۸ را با فعالیت های دیپلماتیک آغاز کرده است. وی شخصاً با رهبران چین، کره جنوبی و ایالات متحده و برای اولین بار پس از بدست گرفتن قدرت در سال ۲۰۱۷ انجام داده است. همچنین اواخر ماه جاری، کیم جونگ اون در نشستی در پیونگ یانگ با مون جائه این، رییس جمهور کره جنوبی دیدار خواهد کرد؛ نشستی که می تواند در جشن هفتاد سالگی کره شمالی نمود یابد.

کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی در ژوئن سال جاری میلادی با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دیدار کرده و دو طرف توافق کردند تا در راستای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره همکاری لازم را داشته باشند. اما مذاکرات ظاهرا از آن زمان متوقف شده و انتقادهای بی‌شماری درباره عدم دستیابی به پیشرفت در این زمینه به وجود آمده است.

براساس تصاویر ماهواره‌ای که توسط موسسه “Planet Lab” منتشر شده، تحلیلگران می گویند که این رژه نظامی احتمالا شبیه به همانی است که هشتم فوریه برگزار شد اما نشانه ای از به نمایش گذاشته شدن موشک های بالستیک قاره پیما با قابلیت هدف قرار دادن آمریکا در این رژه دیده نمی شود.

جفری لویس، مدیر برنامه منع گسترش تسلیحات در شرق آسیا در موسسه مطالعات بین الملل میدلبری کالیفرنیا گفت:‌ در حال حاضر، این رژه شاید تا حدی شبیه به رژه ماه فوریه باشد.

رژه‌ نظامی کره شمالی

در میان تسلیحاتی که تیم میدلبری در تصاویر ۲۲ اوت خود از منطقه آموزش رژه نظامی کره شمالی مشخص کرده می توان به تانک، توپ، نفربر، موشک‌های ضد هوایی و راکت اندازها اشاره کرد.

سایر تسلیحات احتمالی شامل موشک‌های کروز دفاع ساحلی و همچنین دست کم موشک بالستیک کوتاه برد است.

کره شمالی همیشه همه رفتارهای سیاسی خود را در هاله‌ای از ابهام گذاشته و کم پیش آمده که به صورت شفاف و مستقیم در مورد تصمیم‌گیری‌های خود حرفی به میان بیاورد.

جان لی، مدیر مرکز ویلسون سنتر کره و مدیر سابق اسوشیتدپرس در پیونگ یانگ در مورد برگزاری این مراسم گفته: «چنین رویداد مهمی این فرصت را به مردم می‌دهد تا علاوه بر جشن گرفتن و غرور ملی خود را نیز نمایش دهند. این مراسم همچنین فرصتی برای رساندن پیام دولت پیونگ‌یانگ به بیرون مرزهای این کشور است.»

کیم جونگ اون در سال ۲۰۱۸ با سران کشورهایی همچون چین، کره جنوبی و آمریکا ملاقات داشت. در اواخر ماه جاری میلادی نیز او در پیونگ یانگ میزبان رئیس جمهور کره جنوبی، مون جائه خواهد بود.

رژه‌ نظامی کره شمالی

در مورد رژه پیونگ‌یانگ

کارشناسان اعتقاد دارند پیونگ‌یانگ از رژه‌های بزرگ و چشمگیر ارتش برای رونق بخشیدن هر چه بیشتر به مراسم استفاده خواهد کرد. همچنین قدرت جدید ارتش را نیز به نمایش خواهد گذاشت تا به صورت سربسته پیامی به همه جهان بدهد و سلاح‌ها و قدرت خود را به رخ بکشد.

به گفته برخی کارشناسان، کره شمالی با سان نظامی قصد دارد به دولت‌های غربی بگوید اگر شما حمله کنید، ما با قدرت تمام و تجهیزات و سلاح‌های پیشرفته خود در مقابلتان خواهیم ایستاد.

تاکنون هیچ مدرکی دال بر توقف روند تولید سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی وجود نداشته. بنابراین گمانه‌زنی می‌شود پیونگ‌یانگ در این جشن برخی از سلاح‌های خود را به نمایش بگذارد.

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کره شمالی چندین ماه است برای برگزاری این مراسم تمرین می‌کند و رژه فردا با ابهت بسیار زیادی برگزار خواهد شد.

در تصاویر معلوم نیست کدام یک از تجهیزات یا سلاح‌های ارتش به نمایش خواهد گذاشت اما کارشناسان منتظر دیدن موشک‌های بالستیک قاره پیما هستند.

خبرهای مربوط به از سرگیری فستیوال موسوم به «بازی های دسته جمعی» در اوایل تابستان امسال مخابره شد. از آن زمان، سازمان دهندگان تورهای مسافرتی شرایط را برای مسافران خارجی به منظور حضور در این فستیوال فراهم کرده اند. این شبه نمایش بزرگ ترین نمایش و بخش اصلی جشن ملی سالگرد تشکیل کشور کره شمالی است که در آن بیش از ۱۰۰.۰۰۰ نفر به انجام حرکات موزون و ژیمناستیک به صورت هماهنگ خواهند پرداخت. این بازی ها نمایشی غلوآمیز و پر زرق و برق از ترکیب هنر اجرا و تبلیغات دولتی کره شمالی خواهد بود که ارزش های اتحاد و میل سیاسی کشور را منعکس خواهد کرد.

این دومین رژه نظامی کره شمالی در سال ۲۰۱۸ است. اولین رژه نظامی این کشور در ماه اکتبر و یک روز پیش از افتتاحیه مسابقات المپیک زمستانی در کره جنوبی برگزار شد؛ مسابقاتی که نقش مهمی در از سر گیزی مذاکرات و نزدیکی دو کشور داشت.

رژه‌ نظامی کره شمالی

در مورد هنرهای نمایشی که قرار است در این مراسم برگزار شود، باید بدانید که بلیط‌های زیادی برای شرکت در مراسم به توریست‌های خارجی فروخته شده تا از نزدیک شاهد هنرنمایی کره‌ای باشند.

در این مراسم بیش از یکصد هزار نفر حضور دارند و با انجام حرکات نمایشی، رقص و حرکات ژیمناستیک مناظری بی‌نظیر خلق خواهند کرد. این حرکات نمایشی تلفیق باشکوهی از نظم، اتحاد، نمایش قدرت و هنر اجرایی کره شمالی هستند که می‌توان از آن به عنوان نوعی پروپاگاندای سیاسی هم یاد کرد.

کارشناسان انتظار دیدن دو مولفه اصلی و مهم را در این نمایش سالیانه و ملی دارند: یکی تمرکز بر مسایل اقتصادی و امرار معاش مردم و دیگری اتحاد بین دو کره که هر دو از اولویت های اصلی کیم جونگ اون به شمار می آیند.هزاران زن و مرد نمایش هایی اجرا خواهند کرد که این دو اولویت را ترسیم می کنند، برای مثال افراد با انجام حرکات موزون خود دریایی را تشکیل داده و ناگهان ماهی از آن بیرون خواهد گرید یا هزاران نفر دور هم جمع می شوند تا یک باغچه زیبا را تشکیل دهند. در نگاه او با تماشای این مراسم به یک تورنمنت تفریحی و سرگرمی فکر خواهید کرد اما با نگاه عمیق تر متوجه خواهید شد که شاهد یک پروپاگاندای دولتی در مقیاس بزرگ هستید.

آخرین Mass Games (بازی‌های دسته‌جمعی آریرانگ) در سال ۲۰۱۳ میلادی و پس از سومین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در پیونگ‌یانگ برگزار شد.

منبع: cnn
مطالب مرتبط
دیجیاتو
یک نظر

ورود

  • علی شهریور ۱۸, ۱۳۹۷

    هفتادسال یاس و تا امیدی و بدبختی و انزوا و فقر مطلق