مهاجرت به همدان ؛ استانی با فرصت های سرمایه گذاری عالی

مهاجرت داخلی به همدان را جدی بگیرید همدان، استانی معدنی با نرخ بیکاری کم و فرصت های سرمایه گذاری عالی

مهاجرت به همدان ؛ استانی با فرصت های سرمایه گذاری عالی

استان همدان، از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان ایران است. ملایر، تویسرکان، نهاوند و کبودرآهنگ از دیگر شهرهای این استان است.

در سال ۹۵، مقامات وقت استانی در همدان اعلام کردند که استان همدان، جزو ۹ استان کشور دارای نرخ بیکاری تک رقمی و ششمین استان کشور در کاهش نرخ بیکاری است. این استان از لحاظ  تولید ناخالص ملی در رتبه ۱۹ کشوری قرار دارد و سهم بخش کشاورزی در این تولید ۲۰ درصد و سهم صنعت ۳۶  درصد و سهم خدمات ۴۴ درصد است.

۴۰ درصد معادن همدان غیر فعال است

همدان یکی از استان های دارای ذخایر و پتانسیل های معدنی غنی و متنوع در کشور است. تا پایان سال ۹۶ بیش از ۱.۷ میلیارد تن ماده معدنی از معادن این استان استخراج شده است. همدان در برخی از مواد معدنی آندالوزیت شیست، فلیدسپات و سیلیس در ملایر و معادن دولومیت در نهاوند دارای مزیت معدنی  است. تا پایان سال ۹۶، استان همدان دارای ۲۷۸ معدن پروانه دار با بیش از ۲۸ نوع ماده، بیش از ۱.۷ میلیارد تن استخراج ماده معدنی و استخراج اسمی سالیانه بیش از ۱۶ میلیون تن بوده است. در استان همدان، ۱۲۰ واحد معدن لاشه آهکی، آرن و شن و ماسه با ۹۰۲ میلیون و ۷۴۲ هزار و ۸۷۴ تن ذخیره قطعی و ظرفیت  تولید اسمی ۷۷۸۲ هزار تن وجود دارد.

هم چنین در این استان ۲۱ واحد لاشه ساختمانی با ۱۴ میلیون و ۱۸۱ هزار و ۵۰۰ تن ذخیره قطعی و ۶۴۵۵ هزار تن ظرفیت تولید اسمی فعالیت دارد. ۲۲ واحد معدنی سیلیس در استان همدان فعالیت دارد که ظرفیت ذخیره قطعی این تعداد معدن سیلیس در استان همدان یک میلیون و ۲۳۵ هزار و ۹۹۰ تن است.

در استان همدان، معادنی از جمله لاشه آهکی، انواع گرانیت، لاشه ساختمانی، هورنفلس، گابرو، فلدسپات، پگماتیت، بنتونیت و دولومیت و شن و ماسه و سرب وجود دارد که همگی نشانه پتانسیل بالای استان همدان در این زمینه است. از سویی، تا کنون ۲۸ نوع ماده معدنی در استان همدان شناسایی شده است که از مهم ترین آن ها می توان به یاقوت آبی اشاره کرد و این نشان از توانایی بالای استان در جذب سرمایه گذار دارد. فرصت های سرمایه گذاری استان همدان در ۴ بخش صنعت، گردشگری، کشاورزی و راه و ساختمان است.

حتما بخوانید: لالجین: پایتخت سفال ایران در همدان

مهاجرت به همدان
لالجین همدان

شاهراه  ارتباطی همدان

همدان در مسیر ارتباطی ممتاز بازار تهران، کرج، قزوین، ساوه و جاده  ترانزیتی اروپا قرار دارد. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی در غرب کشور به عنوان پخش کننده ترافیک در منطقه غرب عمل می کند. به طوری که ترافیک ۸ استان از استان همدان عبور می کند و این استان ۷۰ درصد ترافیک غرب کشور را تحمل می کند. تمرکز صنعتی در راه های این استان زیاد است.

صنعت و وضعیت پیچیده پتروشیمی

ملایر و بهار، به ترتیب دومین و سومین شهر مرکز صنعتی در استان همدان هستند و ۱۴ شرکت صنعتی و ۱۰ نواحی صنعتی در استان همدان فعال است. شهرک ها و واحدهای صنعتی بیشتر بر  روی یک صنعت تمرکز دارند و می توانند سیاست های صنعتی کلان استان را عملیاتی کنند. صنایع غیر فلزی با ۳۵۹ واحد بالاترین سهم صنعت را در استان همدان به خود اختصاص داده اند.

استان همدان از جمله استان های کشور است که فرآورده های دستی پر اهمیتی دارد. حتی برخی از صنایع دستی آن مانند سنعت سفالگری اهمیت صادراتی و جهانی دارد. این نوع صنایع دستی، علاوه بر جنبه مصرفی، از ویژگی های هنری برخوردارند که به صورت طرح ها، نقوش و رنگ های گوناگون متجلی می شوند. به طوری که استان همدان به لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. برجسته ترین صنعت دستی استان، سفالگردی و سرامیک سازی است که مرکز عمده آن در لالجین در ۲۰ کیلومتری شهر همدان است با پیشینه ۷۰۰ ساله.

همدان رتبه نخست در ۶ محصول کشاورزی دارد

مهاجرت به همدان
تولیدات استان همدان در ساخت تجهیزات کشاورزی در نمایشگاه بین المللی کشاورزی استان
أبیاری تحت فشار در زمین های کشاورزی استان همدان در حال گسترش است

۲۶ درصد اشتغال استان همدان در حوزه کشاورزی است. ۵ درصد محصولات کشاورزی کشور در همدان تولید می شود. سالانه بیش از ۱ میلیون تن سیب زمینی در استان تولید می شود که محصولی مهم به شمار می رود. موقعیت مناسب جغرافیایی استان همدان در ناحیه کوهستانی غرب کشور و شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی ان موجب شده که از گذشته  دور، شرایط مساعدی برای پیدایش زیستگاه انواع جانوران فراهم شود و به همین دلیل، دامداری در این استان رونق زیادی دارد.

افزایش  ۹۰ درصد صادرات استان همدان

استان همدان در سال ۹۶ توانست نسبت به سال قبل تر، صادرات خود را ۹۰ درصد افزایش دهد که رقم بسیار قابل توجهی است. تراز تجاری استان همدان در سال ۹۶، مثبت هشتاد و هشت میلیون دلار بود.

رتبه های همدان

  • همدان رتبه اول مشارکت اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۷ را  دارد. (منبع)
  • همدان رتبه  اول جذب تسهیلات اشتغال روستایی را دارید (منبع)
  • همدان رتبه اول سوادآموزی در کشور دارد (منبع)
  • همدان رتبه دوم کشوری در اقامت گردشگران را دارد.

بهترین فرصت های سرمایه گذاری همدان را اینجا ببینید. اگر شما هم تجربه سرمایه گذاری و مهاجرت داخلی به استان همدان را دارید، تجارب خود را در اختیار ما قرار دهید.

مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود