آینده گردشگری درمانی جهان چگونه است؟

فرصت های گردشگری درمانی در ایران جدی است

آینده گردشگری درمانی جهان چگونه است؟

گردشگری سلامت (Health Tourism) و گردشگری درمانی (Wellness & Medical tourism) واقعیتی در صنعت رو به رشد توریسم جهان است. در کشورهایی که هزینه خدمات پزشکی با کیفیت پایین است مثل ایران، اشتیاق جهانی برای انجام عمل های جراجی کمتر تهاجمی و تهاجمی رو به افزایش بوده و این، افق عالی فرا روی آینده اقتصاد گردشگری چنین کشورهایی ترسیم می کند. ساخت بیمارستان های تخصصی گردشگری درمانی در ایران و سایر نقاط جهان را می توان اقدامی مهم در راستای جذب گردشگران نیازمند به خدمات بهداشتی و درمان دانست که هم درامد پایدار و هم درآمد بیشتری به نسبت گردشگران عمومی نصیب کشورهای پر پتانسیل می کند.

۱۴ میلیون نفر در جهان در سال ۲۰۱۶ هزینه  ای بالغ بر  ۶۸ میلیارد دلار در حوزه گردشگری درمانی خرج کردند. رقم عجیبی است. واقعیت  این است که این روزها تعداد فزاینده ای از ابتاع کشورهای غربی  برای انجام عمل جراجی زیبایی یا انجام امور دندان  پزشکی راهی کشورهای در حال توسعه می شوند. این نوع امور پزشکی ارزان تر از بقیه  است. کمتر تهاجمی به  شما می روند و در عین  حال، بیمه آن ها را پوشش نمی دهد. اما شرکت مشاوره  PWC که درباره آن ۱۴ میلیون گردشگر درمانی تحقیق کرده  اند، این را هم پیش بینی کرده  که تا سال ۲۰۲۱ میلادی، بازار گردشگران درمانی به  ۱۲۵ میلیارد دلار هم  برسد.

این رشد دیگر نمی تواند فقط منحصر به جراحی بینی یا کاشت دندان باشد. بلکه امور پزشکی پر هزینه تر و پر خطر تر که دوران نقاهت پس از آنها نیز طولانی تر است مورد توجه قرار می گیرد. مثل جراحی قلب یا زانو.

گردشگری درمانی
ایر بی ان بی یکی از بسترهای معرفی فرصت های اقامتی به علاقمندان گردشگری درمانی است

استارت آپ های مختلفی در دنیا در تلاش هستند که خدمات آنلاین زیادی در این راستا به گردشگران درمانی ارائه کنند. در واقع ان ها می خواهند مشابه AIRBNB یا HOTELS.COM عمل کنند. کاربر، پروسه پزشکی مورد نیاز خود را در سایت وارد می کند. فهرستی از کلینیک ها یا پزشکانی را در کشورهای مختلف که این  پروسه را انجام می دهند دریافت می کند. او سپس لینکی را انتخاب می کند و از ان ها وقت می گیرد. شرکتی که این سایت را راه انداخته بود در واقع واسطه ای  بین بیمار و پزشک در یک کشور دیگر عمل می کند و از این بابت، هزینه ای می گیرد.

مرحله بعدی این است که بیمارانی که تمایل داشته باشند که دوران نقاهت و استراحت خود را نیز در همان کشور بگذرانند، گزینه هایی از استراحت در مناطق ساحلی و خوش آب و هوا و حتی ارزان نیز دریافت کنند. اینجاست که خدمات  دهندگان گردشگری هم وارد این چرخه می شوند. هر خانواده در امریکا در سال گذشته، ۱۰ هزار دلار صرف امور پزشکی کرد.

گردشگری درمانی
یافته های جهانی درباره گردشگری درمانی را در این سایت مشاهده کنید: medicaltourismmag.com

به همین دلیل است که ، بازار های واسطه برای ارائه گردشگری درمانی در امریکا  مورد توجه زیادی قرار گرفته است. بنا بر اماری که انجمن گردشگری درمانی ارائه کرده است، جراحی جایگزین زانو در امریکا ۳۵ هزار دلار و در حالی که همین عمل در لهستان حدود ۸۲۰۰ دلار و در کلمبیا ۷۲۰۰ دلار و در هند ۶۶۰۰ دلار هزینه دارد. پس، تعجبی ندارد که گردشگری درمانی در دنیا رو به گسترش است.

مقصد های گردشگری سلامت جهان

افراد تحت تاثیر متغیرهای بسیاری مقصد گردشگری سلامت را انتخاب می‌کنند که شامل حرفه‌ای بودن، کیفیت امکانات و خدمات، زمینه فرهنگی و هزینه‌ها می‌شود. در حال حاضر، ایتالیا ۱۷ درصد از سهم گردشگری سلامت اروپا را از آن خود کرده است که در حال حاضر نزدیک به دو میلیارد یورو است.

گردشگری سلامت را جدی بگیریم در اردبیل

کارشناسان گردشگری سلامت می‌دانند که ایتالیا توان بالقوه بسیاری در زمینه گردشگری سلامت دارد. نظرسنجی‌های اخیر نشان داده است که ۵۳ درصد از اروپایی‌ها  تمایل دارند که در سایر کشورهای اتحادیه اروپا مراقبت‌های بهداشتی را دنبال کنند.

ایتالیا ارائه‌دهنده خدمات ویژه در خصوص نورولوژی، جراحی قلب، انکولوژی، بارداری و ارتوپدی است. کشور ترکیه توانسته در زمینه گردشگری سلامت در کاشت مو موفق باشد. بر اساس گزارشی در سال ۲۰۱۷، این کشور حدود ۷۰۰ هزار گردشگر سلامت در این بخش داشته است. گردشگری پزشکی در ترکیه حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است و تخمین زده شده که  به ۸۵۰ هزار نفر برسد. بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده اولین جایگاه را از آن خود کرده است.

بیمارستان عرفان نیایش تهران

در لیست مقاصد برتر برای اهداف گردشگری پزشکی کره جنوبی؛ رتبه دوم،  ترکیه؛ رتبه سوم،  تایلند؛ رتبه چهارم و آلمان؛ رتبه پنجم را دارد. کره جنوبی، مالزی و دبی از جمله کشورهایی هستند که برای جذب بیمار خارجی با ایجاد مراکز پزشکی در حال سرمایه‌گذاری هستند.

کتاب هایی برای آشنایی با گردشگری سلامت

منبع: بلومبرگ ، ایسنا
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
بدون نظر

ورود